Jump to content

Zeiss Kikkertsikte - justering


pelsjager

Recommended Posts

Hei

 

har fått meg ett Zeiss 1.8-14 kikkertsikte med blaser ringmontasje. Har vært og skutt ca 50 skudd i dag, og ser at kikkertsikte har forskøvet seg litt inni ringene, og vil derfor regne med at presisjonen blir dårlig når kikkerten ikke sitter helt 100% godt fast. Dro innom XXL, og han i jaktavdelinga trodde at man kunne bruke knust harpiks mellom ringen og sikte for å holde det på plass. Noen som har noen innspill? Burde jeg bruke harpiks, eller finnes det en form for gummipakning eller skal man bare stramme til strammeskruene enda mer?

Link to comment
Share on other sites

Ett eller annet som øker friksjonen mellom sikte og ringer, som ikke bygger vesentlig, og som ikke skader finish. Tester for tiden ut Loctite 574 (flenstetting) til dette formål. Har tidligere brukt lagerlåsing (svak type!) fra samme produsent. Virker godt den, men er ugrei fjerne fra sikte og ringer om siktet skal monteres på annet våpen eller selges. Ser at ERA anbefaler å klippe passe biter ut av en latex engangshanske og legge mellom sikte og bunndel på ring. Har ikke prøvd dette selv. Bruk av harpiks er beskrevet som en gangbar metode som jeg heller ikke har prøvd selv.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hatt problem med at kikkert flytter seg i ringene og har heller aldri brukt noe "mellomlegg" eller noe lurium for å få de til å sitte. Er derimot nøye med å avfette både ringer og kikkert. Bruker rødsprit eller aceton til dette. Vær også nøye med å dra til flere ganger. Litt etter litt til samme moment på alle skruer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...