Jump to content

Ny rifle, men skal jeg skifte kaliber?


Dusty

Recommended Posts

Har nå hatt ei Remington 700 i .243win som har vært grombørsa mi til rådyr og rev samt bever! For ett par år siden kjøpte jeg meg ei Mauser M98 i .270win som jeg har brukt på hjort, villsvin og noe rådyr innimellom! Det siste året har .243 min stått mye rolig iforhold til .270'n og jeg valgte å selge Remingtonen nå!

Som ett resultat av det salget kjøpte jeg meg en Blaser R93 i 30.06! Tanken er at jeg skal kanskje klare meg med ei rifle (altså blaseren) med noen få forskjellige løp!

Jeg har vært så utrolig fornøyd med .270win som kaliber nå, god utgangshastighet, meget bra presisjon og ikke minst ett litt artig kaliber da "alle andre" har 6,5 eller 308:P

 

Nå kommer vi til dilemmaet, burde jeg beholde løpet i 30.06 til blaseren og kjøpe ett småvilltkaliber i tillegg og kanskje ett tredje kaliber etterhvert, eller burde jeg skaffe meg ett .270win løp til blaseren, selge mauseren og da komplettere med ett småvilltkaliber og ett ganske mye grøvre kaliber som ett tredje løp? Eller kanskje beholde 30.06 løpet og kjøpe .270 i tillegg pluss ett ekstra småvilltkaliber? Jeg er redd 30.06 løpet nesten aldri vil bli brukt da?!

 

Noen med tanker om detta? Jeg lader selv så den biten er ganske enkel! Sitter med en følelse av at jeg vil ha .270win uansett til Blaseren, men er greit å høre andres tanker om ett dilemma før man bestemmer seg

Link to comment
Share on other sites

Mauser'n får du vel ikke mer igjen for att det er noe poeng og selge uansett så den kan vel bare få stå i skaper som reserve våpen:)

 

Ut over det hadde jeg om jeg hadde en blaser hatt ett kort løp i 9,3x62 og ett lengre i 6,5x55 til mindre vilt, lengre hold og trening. .3006 blir jo ikke feil men skal man ha 2 løp er den på en måte midt i mellom og jeg ville spesifisert litt mer både opp og ned..

 

 

Min mening;)

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var deg, ville jeg lagt beslutningen på is, og rett og slett skutt litt med .30-06-løpet. Kanskje du vil verdsette det mer enn du tror nå. En .223- pipe er jo også en fin "sidekick" til .30-06.

 

Mauseren ville jeg ikke solgt, blir ikke mange kroner inn. Og det høres ut som du vil angre om du selger den...

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener også at du bør legge prosjektet litt på is og bli kjent med 30-06. Selv kjøpte jeg en 30-06 som prosjektbørse og var fast bestemt på å bytte løp. Men, etter å ha skutt en del med børsa har jeg blitt så glad i kaliberet at jeg har fått kalde føtter. Så lenge du lader selv og kan skreddersy patronen tror jeg neppe du vil oppleve noen praktiske forskjeller mellom 270 og 30-06!

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 270 Win i mange år, og den er et must.

Når det er sagt, er 30-06 også en fantastisk patron, som jeg ikke ville kvittet meg med.

 

Hvis greia er å få spredning i kaliber/kulevekt, ville jeg beholdt 270 som flattskytende medium tung kulevekt, 140 gr.

Så ville jeg ladet 30-06 med 220 gr, evt 200 gr Barnes, og hatt den som "tung kule" / "grovkaliber".

Som småviltkaliber ? Tja.....fins flere alternativ både i .22 og .243.

 

Hvis noen er interessert i å lese godt stoff om 30-06 er nedenstående bok bra. J.Y. Jones jaktet alt storvilt i USA med ei Remington rifle i 30-06:

http://www.safaripress.com/One-Man-One- ... /JONES99Z/

 

Her er oppfølgeren:

https://www.safaripress.com/Another-Rif ... /JONES92Y/

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg likte svaret til Tordenkjeppen, hue mitt er med på den tankegangen der! Men som Mikko sier hadde det jo også vært gøy å hatt 30.06 som ett kaliber for tunge kuler...

hmmm, så det jeg står ovenfor da er jo to nye løp, ett i 6,5 og ett i .270win! :P

Som andre sier her kan det jo være lurt av meg å få skutt litt med 30.06 løpet og se om jeg blir glad i kaliberet!

 

Gøy å få sånne tilbakemeldinger fra andre angående detta, så føl dere frie til å dele tanker om kalibervalg!

 

Slik jeg tenker nå så er 6,5 genial til mengdetrening (har ladeutstyr til 6,5x55 allerede) og småvilltjakt, så har jeg .270win til hjort/reinsdyr samt st det er ett morsomt kaliber til revejakt har jeg funnet ut. Og til slutt har jeg 30.06 med ei tung kule for elg, åtejakt på villsvin (korte hold) og eventuellt all slags jakt på storvillt hvis jeg skulle ønske ei tung og solid kule! ;)

Diesett og utstyr til 30.06 må også påregnes i så fall...

Link to comment
Share on other sites

Som du selv sier, en 30-06 og tunge (200-220 grs) kuler av god kvalitet og du er godt rustet for alt av storvilt på den nordlige halvkule.

Men som du sikkert vet er en god 30-06 så mye mer,.. ladet med 165 grs kuler når du i praksis like langt som en.270, og en 165 grains vil treffe målet med større "auktoritet" enn en 130-140 grs fra en .270.

Liker du en mildere knuff kan du alltids gå ned en kulevekt ( 150 grs).

 

Jeg vil på ingen måte "baksnakke" gode 270 (selv om det er uekte barn av 30-06 hylsa :D ) Den fikk jo egentlig sitt gode renome med 130 grs kuler, - men med det enorme utbud av kuler innom .30 kaliberet kan du skreddersy din 30-06 til det du måtte ønske,.. fra toppjakt (123 grs Lapua) - rev (110 grs Sierra/Hornady) - Rein/Hjort/ (165 grs Sierra GK/Nosler PT) - Rådyr ( 150 grs Sierra Pro Hunter) - eller som mange;.. velge en god 180 grainer (Nosler PT/Sierra Pro.Hunter) til ALT.

 

Kulene er bare mine eksempler/rekomendasjoner, - det finnes masse å velge i.

 

Jeg har selv levd med .30-06 siden tidlig 70tal og på senere tid blitt meget glad i de tunge 220 grain kulene (woodleigh/Hornady), men har likevel laderommet alltid godt "forsynt" med kuler i de aller fleste vektklasser denne "fornemlige" kaliber håndterer.

 

Er bare en litt "trist" greie med 06'en,.. behovet for de nærliggende kalibrene forsvinner selv om ønsket om noe annet selvfølgelig kan være der,.. og DET er jo heldigvis lov :wink::D

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

For å ødelegge fullstendig for meg selv nå så har jeg kjøpt ett løp til den nye Blaseren i 6,5-284 Norma! så og si fullgod som en .270win med en langt billigere og mere tillgjengelig kule! :) I tillegg har jeg bestemt meg for å beholde 30-06 og forsøke med litt forskjellige kuler til den! ;)

 

Ergo tror jeg faktisk at det får hode med de to løpene foreløpig!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har både 30-06 og .243 løp til R93. .243 brukes fra rev/bever med 58 grs v-max og  defra overtar f.eks 85 grs TSX til rådyr. 30-06 brukes fra rådyr og opp til og med elg her i landet med en salig blanding av jaktkuler som innbefatter 150 grs TTSX 150 grs accubond og fabrikk 180 grs sako super hammerhead. Disse skuddene i 3006 samskyter veldig bra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...