Jump to content

Gjøre rifla lettere..


BixTheBug

Recommended Posts

heisann! har en rifle (nærmerer kanon!) som veier altfor mye etter min mening... enten så er børsa for tung, eller så er det det velkjente problemet med for lite muskler.

rifla er en Browning xbolt varmint i grs-stokk kaliber 308. benytter en burris four x 3-12 og Hausken jd 224 på den.

rifla er kruttgod til baneskyting og konkurranse skyting, problemene kommer når jeg skal drasse den med meg i bratte vestlandslier etter hjorten, da blir den for tung!

skal sies at grs stokken ikke brukes til jakt, har en karbonstokk til den slags bruk.. skal også sies at jeg kjøpte stokken siden jeg hadde et endeløst håp om å få ned vekta... vekta gikk ned hele 0,5 kg.. ble smått skuffet over å betale så mye, for så lite.

hadde tenkt å kappe løpet siden det er ganske så langt (60 cm), men fikk vite at det ikke ble så fint, så den tanken ble glemt. men skal sies at jeg fortsatt står åpen for kapping av løp vis det er eneste utvei.

har faktisk håp om å ikke måtte kjøpe ei ny rifle enda så vis noen har tips om hvordan jeg kan få ned vekta på rifla så mottas det med stor takk :)

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner flere i "jaktkretsen" min som har slitt med lignende problem.

Den desidert enkleste løsningen er ei rifle til.

 

Skal en kompromisse mellom ei typisk tung og stabil "børifle" for jakt i dårlig belysning, og ei som er lett og håndterbar for dagjakt i bratte lier med passende siktemidler, blir resultatet sjelden godt.

Klart det går an å tilpasse sånn noenlunde, men modifiseringer koster også penger, og disse kan mye heller legges i ei ny rifle.

 

Den behøver ikke koste all verden om en snoker litt på bruktmarkedet, og til dagjakt finns det masse gode sikter i middelklassen som også selges brukt til helt greie priser.

 

Dessuten er det steike artig å peile seg inn på et nytt våpenkjøp :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Flute pipa ?

 

glemte å skrive det.. det er faktisk fluta.. derfor de kom til å bli stygt når den ble kappa :?

 

 

til seawolf- ja skjønner at man ikke kan få pose og sekk men en mellomting hadde vært kurant :) må også si meg enig i at våpenkjøp er noe av det jeg liker best men hadde ikke tenkt å kjøpe nytt før alt håp er ute for kanonen min :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Om enn ikke helt i samme situasjon, men litt parallelt, så tenker jeg at en times kjapp gange i motbakke 4 ganger i uken og 20 minutter med vektstanga 3 ganger i uken, frem til hjortejakta starter fikser problemet både rimeligere og kjappere, enn om børsa må til en børsemaker. :mrgreen:

 

(Omtrent hva jeg har tenkt til selv, når januar med alle sine bursdager og nyttårs seminarer er over)... :D

Link to comment
Share on other sites

Kan jo spare noen gram med en lettere/mindre kikkert til løpe i fjellet jakta? Ellers blir det å finne en lett syntstokk, men det blir jo ofte dyrt. Om du bruker demper likevell ville jeg også vurdert å kappe løpet. Er jo ingen som ser avslutningen når demperen er på den hele tiden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kappet løpet til 45 eller 50cm. selv om det er flutet så er det flere børemakere som kan bruke tuppen som en gjengebeskytter til å ha på når ikke demperen sitter der. Mens demperen er på så er det ingen som ser enden på løpet uansett:)

 

-Kjøp deg en Hausken JD 184 som er ultralett.

-lett kikkert, kanskje med hustigfeste i tifelle du vil ha annen kikkert på til annen jakt.

-Sett på Carbon stokken din, 0,5kg er faktisk en del vektreduksjon på et våpen!

Link to comment
Share on other sites

Ny rifle! Alt annet blir bare dyrt...

 

Kommet ny Tikka nå, så er salg på T3 Lite (ss), og det er av de letteste våpen i handelen! Tikka sin ringmontasje er billig enkel og god! Sikter er det mange av på finn.

 

Et 1,5-6x42 er fint til hjortejakt i liene!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...