Jump to content

Ny rifle - nytt kaliber..


lilleulv

Recommended Posts

Hoi!

 

Har i dag to rifler i 6.5x55 og 260 Rem. Har lyst på en tredje rifle og vil ha noe annet enn lite kaliber og lette kuler. Tenker bla på

Mauser M12 i 9.3x62. Hjortejakt er greia, både natt og dag. Hold over 150 meter er ikke så aktuelt.

 

Det jeg lurer på er om spranget kan bli vel stort, er redd for at rekyl blir et tema. Har skutt en del med 3006, og det går fint. Hvordan er 9.3 i forhold med en demper ala Hausten jd 228?

 

Eller tar jeg feil når jeg føler at feks 3006 ikke er nok forskjell fra 6.5? Kanskje 9.3 er overkill til mitt bruk?

 

Magnum er ikke aktuelt, tenker ikke høyest mulig fart, men power og pene slakt. Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Liker veldig godt 8x57en jeg da. Tunge fine kuler i passe fart uten mye rekyl. Kjøpe patroner er rimelige og lett tilgjengelig, pluss mye for hjemmeladeren.

 

Hadde en Winchester med 2 løp. 6,5x55 og 8x57IS. Kjempefornøyd med den comboen. Skal nok ha igjen det når det blir mere storvilt jakt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Har anvendt begge to over lang tid, og min konklusjon er at forskjellen vedr. den terminale virkningen blir marginalt i praksisen. I hvert fall i Europa med sitt kløvvilt. 8x57 IS er i kontrast til 9,3x62 dessuten mye mer brukervennlig hva det gjelder rekyl. 8x57IS kan virkelig anbefales. Anvender du 160gr Barnes TTSX (finnes også ferdigladd/VOR - TX EURO) blir 8x57 IS skikkelig mild og det i samband med god virkning på alt vilt.

Link to comment
Share on other sites

Vektige argument Gunwerks, helt enig i at et våpen skal være komfortabelt å skyte med. Da trener du mer med børsa og skyter bedre. Kjenner ingen med 9.3, så får ikke testa rekylen. Hører bare positive ting om 8x57, og at rekylen er behagelig går igjen i flere innlegg. Hvis forskjell i effekt på vilt med normale skudd ikke er allverdens, så begynner valget å bli enkelt.

 

Det kan godt være at jeg lander på nettopp dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...