Jump to content

Christensen karbonstokk til Blaser


Leonidas

Recommended Posts

Hei!

Er det noen her på Kammeret som har erfaring med Christensen Europe sine karbonstokker til Blaser?

http://www.christensen-europe.com/r93-carbon-stock/

 

Jeg har vært i dialog med de pr e-post, men det er par ting jeg ikke har fått gode svar på;

 

- Hvordan er strukturen på overflaten? Er den glatt eller er det god friksjon?

- Hvordan er avtrekket? De sier at de leverer den med orginalt Blaseravtrekk, men er det 1050g-versjonen?

- Hvor holdbar er en karbonstokk mtp slag mot stein o.l.? Jeg er avhengig av at stokken tåler ett uhell eller to i steinura, på jakt etter hjorten.

- Er formen/størrelsen på stokken identisk med Blaser orginalstokk?

Link to comment
Share on other sites

Mest erfaring fra sykkel, men hul karbon er veldig utsatt for "fatal" skade. En liten sprekk i stokken kan føre til at strukturen mister nesten all styrke. Morsom test av stål vs alu vs karbon hvor dette blir tatt opp, en ramme i karbon er praktisk talt verdiløs med det samme den har fått en ordentlig smell (hvis man ikke får den fikset og gjennomlyst for svakheter).

 

På sykkel vil det ikke være noe stort problem å avslutte en tur hvis jeg smeller i en bil eller i et tre, men på jakt vil det være dumt å måtte dra hjem fordi stokken har slått borti en sten.

 

MEN hvis den er fylt med skum, som McMillan Edge og High Tech stokkene, vil den tåle betydelig mer.

 

Kjente på en på Villmarksmessen i fjor, glatt og shiny den jeg så, ville nok lagt et lag duracoat eller lignende på den.

Link to comment
Share on other sites

Hvor holdbar er en karbonstokk mtp slag mot stein o.l.? Jeg er avhengig av at stokken tåler ett uhell eller to i steinura, på jakt etter hjorten.

Egentlig så er dette et spørsmål som bare produsenten kan redegjøre for. Det er strengt tatt bare de som vet hva de har laget :wink:

Men jeg ville være veldig forundret om de har laget noe som ikke skal tåle et lite slag eller fall mot en stein. Angående sykkel så er det tross alt litt forskjell i krefter på en 100 kg man som tipper i 50 km/t fastlåst i ei tynn sykkelramme laget i carbonfiber og ei 4 kg rifle som faller en 1/2 m før den lander i steinura. Jeg ville nå uansett vært mest bekymret for kikkertsikte :wink:

 

Skal du slå i hjel hjorten med kolben vil jeg anbefale noe som er laget i en kombinasjon av glassfiber/kevlar og carbonfiber. Det er utrolig hvor mye "ekstra styrke" som kan introduseres ved riktig bruk av "rett" type fiber på riktig plass :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Blaser R8 med Christensen karbonskjefte, og selv med Hausken demper og Zeiss V 2,5-10x50 HT ASV veier den under 4 kilo.

 

Da jeg Googlet meg frem til dette med karbonskjefter fikk jeg inntrykk av at karbon brukes på flere måter. På billigere løsninger er det ikke bare karbon, men også andre stoffer som er blandet inn. Jeg har smelt mitt skjefte inn i steinura og dratt den over steiner (i forbindelse med lav åling innpå reinsdyr) - alt uten at det er kommet en ripe i karbonen.

 

Ren karbon, som fra Christensen, er litt glatt synes jeg (som lakkerte treskjefter) og jeg sprayet på med krylon for å få bedre grep, det hjalp betraktelig. Her er den med 300 WSM pipa (som forøvrig går skikkelig bra)

 

normal_300wsm_R8.jpg

 

Karbon er jo helt stabilt og bidrar nok til at Blaseren min går som ei stråle, 3sk @100m (6,5x66 pipa):

normal_3sk100m.JPG

 

Superedit:

 

- Formen er (som du ser av bildet) ikke identisk med originalt fra Blaser.

- Avtrekket er helt rent og mitt ligger på ca 750g (altså lettere enn vanlig på Blasere som selges her på berget), det er betydelig bedre enn det jeg hadde i det gamle Prof skjeftet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en sån Christensen arms Extreme r93 med den stocken .

Ytan/overflaten är ganska glatt ,man vill nog ha lite grepp tejp på framstocken ifall du skjuter med kaliber med mycket rekyl (det har jag satt på )

Avtrekket , känns som orginal Blaser men kanske lite lättare ,

jag har bytt till bixnandy trycket så jag kan inte mäta hur hårt det är just nu .

Kolven känns hård men ganska tunn och hur den klarar smällar mot stenar det vet jag ej .

Formen och storleken känns typ som en blandning av gamla offroad stocken och nya R8 stocken , dom kallade denna för R8 style när jag köpte den .

Pistolgreppet har ingen handutfyllnad och är ganska litet ifall man har stora händer , men främre delen av stocken är bättre i storlek .

 

Fråga gärna ifall du undrar något mer så ska jag försöka hjälpa dig :)

 

Hei!

Er det noen her på Kammeret som har erfaring med Christensen Europe sine karbonstokker til Blaser?

http://www.christensen-europe.com/r93-carbon-stock/

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar!

Er stokken "hul" eller er den fylt med skum?

Er det god klaring mellom pipe og stokk?

 

I e-post skriver produsenten at formen er lik som den orginale Professional-stokken, men det virker jo ikke å være tilfelle. De skriver også at de benytter orginalt Blaseravtrekk, men at de ikke veit hvilken avtrekksvekt det er. Blir skeptisk når jeg får så merkelige svar fra en produsent.

 

Jeg burde nok derfor kjenne på denne i virkeligheten før jeg eventuelt kjøper den. Kjenner dere til om det er noen som forhandler denne stokken i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Det här är min andra Christensen Extreme r93 , den första modellen var kolven massiv den var även något tyngre än denna nya .

Den nyare som jag har nu är ihålig/hul nästan som ett tunt skal fast ändå styv .

Och Ja den har god klaring mellan pipa och stock eftersom den ej är fylld och är som öppen under pipan.

Jag tror att man kan beställa denna kolv med smalare pipkanal om man bara tänker använda Blaser orginal pipor är inte säker på detta .

Du kan även köpa endast stocken utan mekanism ifall du redan har en R93.

 

Tror Winge vapen hade dessa förut

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...