Jump to content

Rekylklubben: for oss med 375 H&H og oppover.


Fury

Recommended Posts

Hei,

 

Setter i gang en tråd her for oss som synes grove kaliber er moro og for de av dere som er interessert i kaliber fra 375 H&H og oppover. Det hadde vært veldig gøy om vi alle kunne samles til en årlig "safari dag" på en eller annen skytebane :)

 

Kanskje denne tråden kan hjelpe litt på folk som i utgangspunktet er interessert i større kaliber, men ikke tørr å prøve?

 

Post alt fra spørsmål, erfaringer, bruks glede, tilpasninger og løsninger. Her kan vi alle dra lærdom av hverandre. Bilder er selvfølgelig alltid veldig bra :)

 

Fury

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en dobbeltrifle i .475 no.2 NE og en rifle i 375 H&H.

 

I dag har jeg ikke brukererfaringer med disse riflene. Dobbeltrifla kjøpte jeg i fjor, men jeg har vært avhengig av lade hjelp nå i begynnelsen. Dette har ordnet seg nå og jeg venter i spenning på ferdig rullet ammunisjon.

 

Rifla i 375 H&H fikk jeg faktisk i posten nå i dag :) Denne skal prøves sammen med dobbelrifla....gleder meg veldig :)

 

Begge disse våpnene er først og fremst tiltenkt Afrika og all jakt på dette kontinentet som lommeboka aksepterer...Den største drømmen en storviltjakt (bøffel og elefant) med dobbeltrifla :D

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ta med medium bore som 375? Skal det være grovt så får vi smelle til.

 

Med den prisen slik ammunisjon har så gjelder det å nyte hvert grann av rekyl.

 

En morsom historie om ene datteren min, hun ville prøve 458 Win mag. Var da ca 18 år og veide vel 50 kg med våt kåpe og håndveske. Hun fikk en pakke ammunisjon og satt i gang. Det samlet seg etter hvert en gruppe store sterke tøffe jegere bak for å se på. Da hun hadde fått nok var det igjen en tre fire patroner som de bolde herrer fikk tilbud om å prøve, ingen av dem turde etter å ha sett på dem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ta med medium bore som 375? Skal det være grovt så får vi smelle til.

 

Sant nok Per-S, men ett sted må tråden begynne.... :winke1:

375 H&H er liksom det minste kalibret tillatt på storvilt i hele Afrika, og dermed til all vilt i verden. Eller tar jeg feil?

 

Leser i diverse tråder at 458 Win blir ofte nevnt :smile: Er det noe konkret som gjør at akkurat denne øker i popularitet? Jeg har en gammel skolekompis og safarijeger i Kongsberg som har flere turer bak seg. Han jakter med "Dansken" (S&L) i kaliber 458 Win og ett mindre kaliber. Veldig godt fornøyd han også :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har en Winchester M70 Safari Express i .416 remington magnum.

Ei prosjektbørse jeg har pågående og fikler litt med innimellom.

Ikke ferdig enda, blir sikkert ikke ferdig før om et par år.

Må finne korrekt kikkert, korrekte åpne sikter, reim, patronbelte osv.

Akkurat nå er stokken helt uten nettskjæringer og gravyre, men det er jo noe som vurderes. Jeg har i hvert fall godt med tid, ingenting med denne haster. :)8addc6e335831c599be83cd6c53092d7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ta med medium bore som 375? Skal det være grovt så får vi smelle til.

 

Med den prisen slik ammunisjon har så gjelder det å nyte hvert grann av rekyl.

 

En morsom historie om ene datteren min, hun ville prøve 458 Win mag. Var da ca 18 år og veide vel 50 kg med våt kåpe og håndveske. Hun fikk en pakke ammunisjon og satt i gang. Det samlet seg etter hvert en gruppe store sterke tøffe jegere bak for å se på. Da hun hadde fått nok var det igjen en tre fire patroner som de bolde herrer fikk tilbud om å prøve, ingen av dem turde etter å ha sett på dem.

 

Per-S... .375H&H er ingen large bore men det er vanskelig å utelukke den. Det er en smått genial patron som kan brukes til omtrent alt....og i dag er den velsignet med et hav av premium kuler..og den er fortsatt enormt populär både ute og hjemme selv om det har kommet til en god del andre patroner i samme kategori...ikke verst av en patron fra 1912. Det er ganske utrolig, men Holland & Holland vet faktisk ikke i dag hvem i firmaet som konstruerte patronen....tragisk.. :(

 

Patronen kalles ikke " The queen of the mediums " for ingenting..

 

Personlig har jeg skutt vilt fra springbok og oppover i Afrika via elg i Norge og til og med elefant på det mörke kontinent med .375H&H..

Link to comment
Share on other sites

375H&H er vel det eneste naturlige sted å sette nedre grense siden den som Fury sier er tillat til B5 i alle land. Hva skulle ellers settes som nedre grense? Og hva skulle være argumentasjonen for dette valget? Kommer til å følge tråden, har en dronning i 375H&H samt et prosjekt på gang i 10,75x68.

Link to comment
Share on other sites

Double square bridge modellen SteinarBM :thumbup:

 

Har du bestemt deg for hvilket sikte som skal krone skjønnheten?

Hvordan samler den?

 

Zeiss Victory HT 1,1-4x24. Jeg syns dette siktet passet bedre til rifla mi enn f.eks Zeiss V8 1-8 eller Swarovski Z8 1-8. Lavere vekt og større øyediameter på HT 1,1-4. Den ekstra forstørrelsen på V8 og Z8 har jeg ikke bruk for.

 

Når det er sagt liker jeg godt åpne sikter, har skutt denne rifla mest med åpne sikter. Om kikkerten skal på når rifla skal i ilden er jeg jammen ikke sikker på... får se an situasjonen tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt mye på den Brno rifla...og har bestemt meg for å bytte sikring til en M70 type, bytte avtrekk (tips tas imot) og få en tilpasset stokk lignende denne Rigby malen ...

 

vh72o1.jpg

 

...så får jeg se om det blir et take down prosjekt i fremtiden :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Noen her inne som har prøvd 375 BlaserMag? Kunne vært gøy å høre hva slags erfaringer folk har med denne.

Er i tenkeboksen angående innkjøp av nytt kaliber. Står mellom 375 HH og 375 BlaserMag. Heller mot 375 BM, mest for at det ikke er så vanlig. Lader selvsagt selv, men ser selvfølgelig problemet ved gjenglemt ammo på utenlandsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Det groveste jeg har skutt med stående er ei 577 dobbeltrifle.

 

Imidlertid er den eneste varige skaden jeg har fått pga rekyel er etter en TC Contender med 10" 8-kantet lettvektspipe i 30-30. Tror pistolen veide ca 700g og med datidens Norma 170gr fabrikkammo var det noe som røk i håndleddet. Skaden har grodd men jeg kan fortsatt feks ikke spille bowling uten at jeg får smerter i håndleddet. Contender i 45-70 er heller ikke fy skam. Regner man på det er det ingen rifler som er i nærheten av rekylen man får i håndvåpen. Det ser man også på kikkertsikter. Monter hvilken som helst 2,5-10x50 på en Contender i 44mag med tung kule eller 45-70 så står objektivlinsa igjen i lufta etter rekylen og indre mekanikk skrangler som en kastanjett..

 

Det groveste jeg har skutt med over 2-fot er .55 Boys.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg kanskje har den elefantrifla med störst kaliber her inne....skjönt man vet aldri..

 

Det er en enkeltskudds kaliber 10 med fullriflet tungt oktagonalt löp, med oppslagsbare expressikter..serratert löpsskinne..

 

Låsen er en under lever- Jones screw-grip og non-rebounding hammer...TROR den er for messing patron og 700 grain rundkule....laget av Joseph Lang & Son i 1870..

 

Har ikke pröveskutt så langt....men vurderer saken... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ordelingsfeilen har hjortefot allerede gjort oss oppmerksomme på. Siden rettskriving tydeligvis er viktig for hjortefot tenkte jeg å påpeke mangel på bruk av semikolon i innlegget hans.

Siden vi først er i gang. Det heter særskrivingsfeil, ikke ordelingsfeil.

Semikolon er ikke obligatorisk.

 

Det var alt fra meg, takk skal dere ha.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 602 i 375H&H. Den ble kjøpt for å realisere nicket mitt, men det ser ikke ut som jeg noensinne får ut fingeren og får påbegynt ombygging til 404 Jeffery :oops: Og i mellomtida har jeg blitt såpass begeistret for 375'en at jeg nå egentlig er på leting etter ei rifle i 375 som er litt mindre jernspett enn 602'en. I lys av denne erkjennelsen bør jeg vel vurdere å skifte nick også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er gjerne med på slik skyting, men det er ofte vanskelig å få folk til å like rekyl. Det blir ofte snakk, men lite skyting.

Vi hadde en smellfest en gang, jeg tok med en 416 Rigby, og en kammerat tok med en 500 A Square.

De fleste turde å se på, men det var oss to som skjøt. Presisjonen på slike våpen er ofte utrolig god, og det er en fornøyelse å høre anslagene i gongen.

Link to comment
Share on other sites

Har en R8 i 500 Jeffery.

 

Skyter med åpne sikter, Aimpoint Micro H-2 eller Leupold FX-II Scout IER 2.5x28mm (god øyeavstand på denne)

 

Lader den med:

- 570 grs Hornady til de større dyrene

- 535 grs Woodleigh til elgen

- 500 grs, selvstøpte, blykuler til mengdetrening.

- 300 grs Barnes til reven

 

En finner litt om kaliberet og noe ladedata på Real Guns

Link to comment
Share on other sites

Er det noen av dere som har restriksjoner med bruk av grovkalibrede rifler på skytebaner? Min lokale skytebane opprettet forbud mot trening med rifler fra og med kaliber 9,3 og oppover. De med slike "kanoner" fikk kun lov til å ta prøven, til nøds noen få skudd for å stille inn sikter etc. Argumentet var slitasje på elektroniske skiver, da spesielt dette gummibåndet rundt svarten. Hvorfor det skal være så mye verre med noen få skudd med grovkalibrede rifler i forhold til tusenvis med 6,5 fikk jeg ikke noe godt svar på.

 

Nå er ikke dette noe krise for min del, jeg har tilgang til private områder hvor jeg kan skyte rimelig fritt. Men litt irriterende at jeg ikke kan ta med 9,3'en eller 416'en på skytebanen og dra av noen skudd på løpende elg, prøve 9,3'en på 200 meters banen.

 

Fury: Satser på at du drar igang en skikkelig Big Bore Safari shootout! Jeg er med hvis jeg får det til!

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært diskutert ved flere anledninger her inne tidligere. Kort fortalt er årsaken til at det settes restriksjoner på elektroniske skiver, med visse typer ammunisjon (kuler) og/ eller kaliber, at skivene slites uforholdmessig. Duken er selvlukkende for hull etter mindre, spissere kuler, men grove, gjerne flatnesede, kuler "stempler" hull med diameter på flere mm. Størrelsen på disse gjør at skiva muligens ikke anviser med akseptabel nøyaktighet allerede etter få skudd. I prinsippet er det da slik at etter at du har skutt noen skudd med din .416 så bør skiva stenges til etter at vedlikehold er utført. Feks oppgir Sius at hull i duk med diameter over 2 mm kan påvirke anvisningsnøyaktighet. Jo flere slike, og jo større, jo større er sannsynligheten for at det ikke anvises riktig.

Skivemateriellet er kostbart, og ikke minst krever det atskillig mer tid i form av dugnadsarbeid for å vedlikeholde skiver som blir "brukt opp" i løpet av noen serier.

På "min" bane har vi løst dette, på et vis, ved å tilby skyting på papp i et omfang som tillater avlegging av obligatoriske skudd. Skyting på elektronikk er begrenset til selve prøven.

Om "din" skytebane avholder skyteprøve er jeg av den oppfattning at de ikke kan nekte noen med et lovlig jaktvåpen å avlegge obligatoriske skudd, samt å¨"skyte opp". Kan hende jeg er på tynn is her. Har noen tatt dette opp med direktoratet?

Link to comment
Share on other sites

At grensen er satt fra og med 9,3 har jeg aldri hørt om tidligere, tenker da på at 9,3 faktisk er et veldig vanlig jaktkaliber i dag. Løsningen er jo som vavlo sier, ha alltid tilgjengelig et par skiver med papp. Kostnaden er minimal, arbeidet er ikke omfattende og medlemmene blir godt hjulpet om de kommer med en "kanon".

 

Digresjon....

 

For en del år siden arrangerte klubben min et svartkruttstevne. (Nei, vi skjøt ikke på elektronikk .... :mrgreen: ) Vi satte opp papp over grava, fungerte fint. Problemet var bare det at øvre venstre hjørne av "kassa" som inneholder de elektroniske skivene når de er heist ned var synlig, dvs. vi kunne se noe slikt som 20x20cm fra standplass. Der var det en som klarte å plassere et skudd fra sin 18 lødige kammerlader, det ble hull ja! Vi fikk litt tyn av DFS gjengen i etterkant, for vi oppdaget det jo ikke under vårt stevne. Feilen ble utbedret og alle var fornøyde igjen. En litt annen skade på elektronikken enn vanlig, men ei blaut blykule på ca 17mm i diameter rydder litt vei der den kommer.......

Link to comment
Share on other sites

Er det noen av dere som har restriksjoner med bruk av grovkalibrede rifler på skytebaner?

 

Ser at enkelte opplever restriksjoner, men har aldri opplevd dette selv.

 

Da jeg anskaffet min 500 Jeffery spurte jeg formann i skytterlaget spesifikt om dette.

Han sjekket da godkjenningen av banen, og kunne ikke finne noen restriksjoner angående kaliber, det er heller ingen lokale restriksjoner.

 

 

At enkelte skytterlag/baner har lokale restriksjoner pga høy slitasje på f.eks elektronikk er forståelig, stor butte kuler lager store hull.

Har også sett at enkelte har restriksjoner mot å bruke blyspiss i normalkalibre på treningsskivene sine.

 

Kan også forstå at det kan være restriksjoner pga lydtrykket, det smeller godt når 120-130 grs krutt går av, men har ikke opplevd dette selv..

Jeg bruker å ta med noen ekstra ørepropper, så kan de som vil/må være på standplass under skyting bruke dobbelt hørselsvern.

Vet av erfaring at en kan bli litt "småør" av smellen etter 15-20 skudd.

 

De steder jeg har skutt har vi brukt papp for grove skyts.

 

 

Hadde vært kjekt å treffes for å skyte litt grovt... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...