Jump to content

Rekylklubben: for oss med 375 H&H og oppover.


Fury

Recommended Posts

For noe svada angående stor slitasje på skivene. Vi har kongsberg sitt system og det er bare å vri gummibandet litt så er svarten dekket på ny. Vi har hatt gummiband som har vært så hullete og utslitt at det har vært fare for at det sliter ved flytting av dette og har ALDRI hatt problemer med at skivene anviser feil. Og ja, dette er testet opp i mot papp og det er heller ikke verken stor økonomisk utgift og arbeid å bytte dette bandet. Har selv hatt rifler i .375 H&H og .416 Rigby. Hadde gleden av å ha hjemme på lån ei brno 602 i .475 A&M som jeg ville ha testet på elg men fikk desverre ikke skutt elg det aktuelle året. Svarte, nå fikk jeg lyst på grovere skyts igjen :D

Link to comment
Share on other sites

Legger ved en artikkel om .600 Nitro Express av danske Jens Perto:

 

http://www.riffeljagt.com/600ne.htm

 

Han har ikke skutt med .600...men jeg har. Fantastisk moro....lang og tung rekyl, men ikke noe eselspark pga. realtivt lav hastighet ( ca. 1900 fps ). Skutt i en dobbelrifle som veide 6kg (13,2 pund) med moderne Kynoch ammo..

 

For spesielt interesserte så anbefales boka:

 

"The .600 Nitro Express, a look at the worlds finest rifles" av Cal Pappas..

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er noen her som har lyst på noe spesielt og helt vekk fra den standardiserte hyllematen som befinner seg i de fleste våpenbutikker i Norge, så fant jeg denne vakre kreasjonen hos Beveren Sport.

 

Dette er en Oberndorf M98 i R.Hansen's utviklede .404 H/H...dvs en .404 Jeffery hylse nedkortet (hylsetrimming) slik at den smetter ned i en standard M98 kasse...dette er custom våpen til en billig penge.

 

 

54313_Mauser_Waffenfabrik_Mauser-Oberndorf_A_N_3.jpg

 

 

http://www.beverensport.no/products/waf ... rndorf-an6

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trur ikke jeg skal prøve meg på samlinger utover 50m med min .475 no.2....det er på denne distansen rifla ble regulert i 1960...papp til testing og regulering med moderne krutt, og papp, vanndunker, leirduer etc til trening og moro...dette våpenet er ikke noe "prikkskytevåpen", men heller et våpen hvor vi jakter på best mulig samling av 2 skudd i et relativ kjapt tempo.

 

Oppnår jeg samling på en snusboks størrelse blir jeg fornøyd...dette er tilstrekkelig for det viltet jeg skal bruke den til.

 

.375 H&H for jeg trene med på elektroniske skyteskiver...denne rifla blir nok den mest brukte utover 50m.

Link to comment
Share on other sites

Dakota laget et pr nedkorta .404 pateoner, de er sjeldene nå om dagen. Hvem har Swift i .404 her over nå, en av beste kulene som min .404 har sett .

 

Vært artig å tatt den med på vak jakt, 350 grain kule og litt større lys åpning, litt ala 9,3x70 kan den sammenlignes med da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver for tiden og leter etter optikk på min .375 H&H.

 

I utgangspunktet skulle dette vært enkelt siden jeg hadde bestemt meg for en Leupold vxr, men så var det de snertne Trijicon siktene ...

 

- Tips tas imot! ... må ha et sikte som passer kalibret.

 

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ettersom du allerede har vurdert Leupold VX-R regner jeg med du kjenner til de andre kikkertene fra Leupold :?:

 

Jeg har litt sansen for fast forstørrelse, og da kommer FX-II serien godt ut.

 

Til grovkaliber vil jeg anbefale den jeg selv bruker: Leupold 58810, FX II Scout Scope, 2.5x28mm, hendig kikkert med passe forstørrelse ut til 100-150 meter (selv med mine noe aldersreduserte øyne), lang nok øyeavstand for 500 Jeffery og lett.

 

(Butikken jeg lenker til sender til Norge).

Link to comment
Share on other sites

I likhet med Thos har jeg en Winchester M70 Safari Express i .416 remington magnum.

Monterte nettop en S&B 1,5-6x42 av eldre årgang som jeg kjøpte brukt på Finn.Imponerende kikkert tfor 3000kr.Kikkerten er montert i Leupold QR montager slik at orginale åpne sikter kan brukes på trange elgposter. Mates med en stødig diett av støpte 380grs blykuler og Hornady sin 400gr RN kule.

 

Har også en Marlin i 444.

Har tidligere eid en Weaterby i 460W,by mag ,men denne hadde litt for heftig rekyl etter min smak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte i mange år en Leica 2,5-10x42 på både 375H&H og etter hvert 375 Ruger.

10 cm øyeavstand, god optikk og aldri problemer av noe slag.

 

Nikon Monarc 1,5-6x42 har også 10 cm øyeavstand, og har fått meget god tilbakemelding på bla. Accuratereloading for knallsterk mekanikk og bra linser spesielt egnet til rifler med hard rekyl.

De hadde også en 1,1-5 x ett eller annet, som de kalte African, men den finns visst kun på bruktmarkedet i dag.

 

Det jeg syns er litt dumt med Leupold (i hvert fall de Vari X og VX III siktene jeg har brukt) er at øyeavstand varierer med forstørrelsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Jeg er ikke på nåværende tidspunkt i besittelse av et våpen som sikrer meg medlemsskap i klubben. Men jeg prøver meg allikevel utpå med et par spørsmål og håper det går greit.

Har aldri jaktet eller skutt tykkhudet vilt, men jeg er interessert i å prøve og har tenkt på å kjøpe en dobbeltrifle i et kraftig kaliber og reise litt "når jeg blir stor". 

Tenker å kjøpe brukt og ser fra finn-annonser, utgåtte og aktive, at det er mulig å anskaffe dobbeltrifler i grove kalibre som f.eks. 470 NE/500 NE til en rimelig penge. Dette dreier seg da naturligvis ikke om noe custombygg eller best gun, men eksempelvis Krieghoff B5. Har dere noen innvendinger mot denne modellen eller er det et ålreit våpen? Ser at den har en vekt opptil 4,8 kg, noe jeg oppfatter som relativt lett hva gjelder dobbeltrifler i grove kalibre? 

Edited by Erebor
Link to comment
Share on other sites

Så bra at du vurderer en grov dobbelrifle Erebor :-)

Av de 2 kalibrene du lister opp så ville jeg valgt .470 NE. Dette kalibret er godt representert selv i Norge blant storviltjegere og våpen entusiaster. Den holder til alt du kunne tenkt deg å jakte på i verden. Skal du jakte mest elefant så ville jeg vurdert .500 NE....den har det lille ekstra selv om du utmerket her også kan bruke en .470 NE.

Krieghoff er et velkjent og et bra våpen. Den har litt moderne løsninger med f.eks oppspenner, men liker du det så løp og kjøp.! Vekten på .4,8kg er helt greit, ønsker du mere vekt så fikser en kompetent børsemaker dette for deg. :-) Husk at du skal bære herligheten også. ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 18.1.2017 den 22.12, Fury skrev:

Hvis det er noen her som har lyst på noe spesielt og helt vekk fra den standardiserte hyllematen som befinner seg i de fleste våpenbutikker i Norge, så fant jeg denne vakre kreasjonen hos Beveren Sport.

 

Dette er en Oberndorf M98 i R.Hansen's utviklede .404 H/H...dvs en .404 Jeffery hylse nedkortet (hylsetrimming) slik at den smetter ned i en standard M98 kasse...dette er custom våpen til en billig penge.

 

 

54313_Mauser_Waffenfabrik_Mauser-Oberndorf_A_N_3.jpg

 

 

http://www.beverensport.no/products/waf ... rndorf-an6

Dette er ei flott rifle, med flotte linjer, men ukurant kaliber, Har ikke hørt om 404 H&H er ammo som noen har som hyllevare. PAsser en 416 Rigby så kan man jo bytte pipe. eller kanskje en 375 Ruger ville smette rett i.

Edited by villreinjegeren
Kom på en bedre ide
Link to comment
Share on other sites

.375 Ruger og .416 Ruger smetter fint ned i en standard M98 Oberndorf kasse. :-) Flne kaliber begge 2, men de mangler sitt historiske sus fra Afrika. Forholdsvis dyre lade komponenter på de begge.

 

Den rifla hos Beveren Sport er bygget av R.Hansen på en standard Oberndorf kasse så de lange patronene som .375 H&H og .416 Rigby smetter ikke. 

Link to comment
Share on other sites

Sjekket denne rifla hos Beveren Sport i dag og hos Ragnar Hansen.
Dette er eneste rifla som Hansen har laget med denne kaliberkreasjonen. De har kalt den for 404 Hansen&Holst, sistnevnte var tidligere eier av våpenet.
Så i dag går det en søknad til Onkel blå, og med et par måneder å vente så har jeg vel denne ca til ferien

Ble anbefalt å begynne på startladninger til 404 Jeffrey og se an og eventuelt gå oppover for å finne ,max

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Den har Mausers flaggsikring, skal jeg ha på kikkertsikte (noe jeg skal) så må denne byttes ut med en M70 sikring, og det skal også på lave baser til kikkerten.
Må forske mere på ladninger til denne, 
Jeg vet ikke om jeg skal beholde Rugeren, sett i forhold til garderoben så kan jeg det, men har jo ikke bruk for 2 slike børser.

Kaliberet blir jo en 404 med 68mm hylselengde.
Jeg tror registrert kaliber helt enkelt heter 404.

 

Edited by villreinjegeren
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, villreinjegeren skrev:

Sjekket denne rifla hos Beveren Sport i dag og hos Ragnar Hansen.
Dette er eneste rifla som Hansen har laget med denne kaliberkreasjonen. De har kalt den for 404 Hansen&Holst, sistnevnte var tidligere eier av våpenet.
Så i dag går det en søknad til Onkel blå, og med et par måneder å vente så har jeg vel denne ca til ferien

Ble anbefalt å begynne på startladninger til 404 Jeffrey og se an og eventuelt gå oppover for å finne ,max

 

Dette var gøy :-)

Gratulerer med en helt spesiell rifle, håper du blir fornøyd. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En Australier har også funnet ut dette med 404 Jeffery med kortere hylse.
Gents

Tinkering in my shed yesterday and I've come up with my next build

Always wanted a 404 Jeffery but been scared away by Horror stories of Building costs and feeding issues

Ive slowly accumulated Dies, cases and projectiles, even have a barrel ready, so where to from here

Oh and I keep going back to using a Ruger actions..... based on the ease of building the ACCREL series wildcats

I can get "shot out" Ruger long actions in either 7mm RM, 300 or 338 for reasonable money, (stock action and rings) the best part about these actions is that they have a squarer magazine box (unlike Winchester that tapers off far to quick for the Jeffery case) an overall length of 3.4 inches, control round feed and a good stock design...when reinforced)

Ruger Barrel profile will be just right for a 24 inch 404 (.423) barrel

I'm sticking with the original Cartridge 404 Jeffery.....


Ok

Full length of a 404Jefferey case is 2.875, this is pretty long, with a projectile seated to the cannelure overall max length is 3.530 and this is too long to fit in the Ruger magazine box

The 404 Jeffery case has a neck that is about 625 thou long, this is really long by todays standards, but it was designed in a period where feeding from old modified M98's was an issue

As you will know, Rule of thumb is that you really only need "calibre length" to hold a bullet properly, however most of the modern case designs have necks shorter than this rule, with this in mind I could trim the 404 case neck down 200 thou and still fit the "rule of thumb"

So I trimmed 3 cases to 2.700, taking 175 thou off the length, that still left me with a neck length of 450 thou, which is more than calibre width so still acceptable

Loaded up some 400gr Woodleigh's using standard 404 Dies to both resize and seat the bullets and .....................they feed flawlessly thru one of my Ruger Hawkeye Rifles (458 Accrel), 3 in the mag box one in chamber, bolt closed

Full Case capacity only dropped 9 grains of powder, I loaded 2 different types of powder to the top of both cases and there was approx. 9 grains difference

Original capacity is about 113g, New Case capacity is about 104g

All I will need to get is a reamer with the EXACT dimensions of the 404 Jeffery, but with Maximum length at 2.700 not 2.875

Like the 458 WM fired in the 458 Lott, these cases can will also be shot in an original 404 Jeffery Rifle, ........in a pinch

Heres a picture with the new cases on the right, originals on the left. note the shorter neck, with No other changes

tmp_28613-IMG_20161204_0844271140926285.jpg 



So throwing it out there for comment, you gents out there with quickload, might tell me what I could most likely expect with 400g projectiles, seated to the cannelure, empty case capacity at 104g, overall length with projectile at 3.375

I understand the 404 Jeffery built its reputation in Africa shooting 400g projectiles at 2150fps, modern powders have lifted this to over 2500fps, with this shorter combination and modern powder I'm guessing I can still achieve 2300-2350 fps

Thinking of calling it an 404 Jeffery (S) 2.700

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Då var ein på køyret igjen O.o

Etter 5 års pause frå storviltjakt vart suget etter hjortejakta so stor at våpensøknad på 308 vart levert. Kjøpte meg ei tilnærma ubrukt r93 med kort pipe, demper, ein liten rødpunkt og ein stor zeiss. Planen var å gjere det enkelt og praktisk, den tidligere havelysten når det gjaldt våpen skulle ikkje få rotfeste. So kom eg over ei pipe i 9,3 til blaser'n, som eg berre måtte ha ? Eg såg dette som eit begynnande symptom på den undertrykte våpeninteressen som ikkje har fått næring på mangen år.

Etter ein del turer på skytebana den seinare tid, kjente eg også på trangen etter noko som laga store hol i pappen og i dyreskrotten. Safaririfler har alltid fasinert meg, både utseende, skyte og eigargleden. Tidligere har eg hatt 375 h&h, 45/70 og 416 rigby. Sistnevnte var ei ruger safari som eg hadde mykje morro med. Men på dei tider eg eigde den, var det særs vanskelig å oppdrive hylser, dei var svært dyre og av laber kvalitet. No oppdaga eg med glede at norma lager hylser, og til ein overkommelig pris. Når eg då i tillegg fekk tilslag på ei Voere 2002 xxl til ein svært overkommelig pris, vart fristelsen for stor. So då var det på'an igjen! Søknad skal sendast og det er berre å smørje seg med tålmodighet og glede seg til å kamre store og historiske patroner ?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva som var verst...
Etter 12 skudd i benk med min nyervervede Sako AV i 375 H&H var det ikke annen råd enn å få på ny rekylkappe. Den gamle hadde fått betongkonsistens over årene, og jeg begynte å kjenne på motivasjonen for å skyte med den. Hakeslepp da jeg hentet geværet hos Villmarksbutikken på Jessheim i dag, kr 2090,- for ny kolbekappe. I tillegg fikk jeg en formaning om å ta ut sluttstykket "da det ikke er tillatt å ha sluttstykket i våpenet under kjøring". Prøvde å forklare, men ble ganske så oppgitt over både pris og inkompetanse på ganske så grunnleggende lovforståelse. Så jeg vet ikke hva som var verst, prisen eller vrangforståelse av våpenforskriften. ("Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes.Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte."   

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
11 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Nokså lurt å avtale pris før smeden setter igang ja! 

 

416Rigbyen ble luftet på selvanviser i går, 85meters hold. Solide klask☺ 

Tør en jakte bøffel med Ruger no1 eller er det selvmordsforsøk på linje med å bruke en rifle med push-feed?

 

Du er nok like ille ute og kjøre med en Ruger No.1 I 416 Rigby som med en push-feed ja....... :D

 

Om du jakter bøffel så vil du vel som blek nordmann som regel måtte jakte med en guide, så du kommer etter all sannsynlighet levende hjem igjen. Det er muligens en økt sjanse for at du ikke fikk livet av bøffelen helt på egen hånd da, spesielt om du har en litt overivrig guide som vil se dyret I bakken raskt...... Uansett, det er det første skuddet som er viktigst med tanke på å få dyret I bakken.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg kom over følgende artikkel om 416 Rigby: https://www.riflemagazine.com/magazine/PDF/ri121partial.pdf

 

Har forsåvidt lest mye av det samme andre plasser, men litt interessant det som skrives om hvor konservativt ladet 416 Rigby er sett i lys av moderne krutt. Det er forslag til "high velocity loads" med bruk av mye raskere krutt enn det som vanligvis anbefales til 416 Rigby, f,eks IMR 4320 som kanskje er i området N140 / Norma 203-B, og hastigheter mellom 2600 og 2700 fps for 400 grain kuler, og opp mot 2800 fps for 350 grain kuler... heftige greier! Det er selvsagt mange poster på diverse nettforum med folk som har ladet sin 416 Rigby til slike hastigheter, og argumenterer for bruk av rifla også til langholdsjakt. 

 

For min del har jeg ingen planer om å prøve slike ting, er fornøyd med mine 2300 - 2350 fps jeg får med 400 grain Swift A-Frame! 

Link to comment
Share on other sites

På ‎10‎.‎01‎.‎2017 den 15.20, Jeffery skrev:

...er på leting etter ei rifle i 375 som er litt mindre jernspett enn 602'en....

 

For et par måneder siden ble den lykkelige eier av en Winchester M70 Safari Express i .375H&H. Den passer meg langt bedre, uten modifikasjoner, enn 602'en gjorde. Så, bare jeg får ut fingeren, kommer 602'en, etter hvert for salg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...