Jump to content

Bygge rifle i .500 Jeffery eller .505 Gibbs..


pondoro

Recommended Posts

La oss si at en ønsker å bygge ei boltrifle i en av disse patronene, på en Brno 602 eller CZ 550 låskasse, kun åpne sikter, vekt 5 - 5,5 kg...

 

Ladekomponentene er vel sånn omtrent like dyre....så et fett i så måte..

 

Hvilke patron ville du valgt...og hvorfor..?

Link to comment
Share on other sites

.505 Gibbs - helt klart! Fordi den tydeligvis drar damer; les Robert Wilson i "the short happy life of Francis Macomber" :lol:

 

.505 Gibbs har vel endel større hylsevolum enn .500 Jeffery, kan sånn sett lades til lavere trykk som kan være en fordel i sterk varme hvor disse patronene hører hjemme. Visstnok er .505 Gibbs bedre egnet til 600 grain kuler på grunn av hylsevolum og lengre hylsehals (ref Norma).

 

Ukvalifisert synsing fra min side, men artig med grove kaliber - håper du kan dra i gang en prosjekttråd av dette!

 

(Du er selvsagt ikke den eneste som har vurdert disse to mot hverandre http://forums.accuratereloading.com/eve/forums/a/tpc/f/4711043/m/9671037791)

Link to comment
Share on other sites

Rebated rim er ikke noe pluss, det krever en kompetent børsemaker og få til sikker mating... .505 har veldig stor bunndiameter....det går såvidt med de store Brno/CZ sluttstykkene men det er ikke mye gods igjen..

 

Fordelen med Jeffery er bedre tilgang på kuler (.510), bla. samme Woodleigh 570 grain som .500 NE bruker.....og endel nye fancy flatnesa moderniteter..

Link to comment
Share on other sites

Det var neon77 som fikk avslag:

viewtopic.php?f=14&t=81017&p=860269#p860269

 

Begrunnelsen var slik jeg husker saken at det ikke finnes sivile baner som tillater .50, og uansett er det unødvendig grovt. Problemet er at grensen er satt ved 12.7x99 (50 BMG), som benytter 0,510" kuler. POD har så klart å tolke 0.505" som over 12,7mm (0,500"). At POD ikke forstår forskjellen på borringsdiameter og riflingsdiameter er for meg ubegripelig, så det kan godt hende at de misbruker regelverket med overlegg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veldig kjedelig for neon77...Er dette et gjentagende problem rundt om på våpen kontorer i Norge, Meyer?

 

Regner med at pondoro vil bygge om noe av det han allerede har våpenkort på....kanskje litt enklere å gå den veien via proff børsemaker for å få rifla godkjent?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ligger/ lå ei .500 Jeffery til salgs i Danmark.

 

Vurderte den selv i et svakt øyeblikk, men det blir for kraftig å kose seg med den slags skyting...

 

Av de to ille jeg helt klart valgt 505 mhg til funksjonering. Lite poeng i ei slik rifle som ikke fungerer 100% hele tida.

 

Har ikke du 475ish dobbel? Ei .404 hadde vel vært en mye bedre kompanjong til den?

Link to comment
Share on other sites

Håper jeg ikke blander meg inn.. men jeg mener at du kan få Heym sin nye Express i 450 Rigby... Eller 458 Lott & 404 J. Det er ikke noe 0.500", så du slipper å krangle med POD.

 

8000 Euro, er vel ikke mye? :)

 

Og tror man kan spesifisere en del på dem.

WOW.. det var store bilder.

 

Express-Groswildb%C3%BCchse-linke-Seite-shop.jpg

montanaexpressrechts-.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Egentlig er det synd at man ikke skal kunne ha en inspirerende diskusjon om klassiske afrikapatroner av litt størrelse, uten at noen på liv og død skal gi seg ut på dommedagsprofetier og lov/paragrafonani.

 

For å ta for oss opprinnelig emne, 505Gibbs eller 500 Jeffery i ZKK 602/CZ 550..

 

505 Gibbs

For:

-Stor hylse gir mindre arbeidstrykk i varmen.

-Hylsa er ikke rebatert, som teoretisk skal fungere bedre.

-Hemingway/Macomber

-Håndterer muligens tunge kuler bedre.

 

Mot:

-.505" har mindre utvalg i kuler enn .510"

-Hylsa er egentlig for stor, da den er konstruert for korditt, ikke dagens kompakte krutt.

-Basemålet er kanskje på grensa av hva en ZKK-602 etc kan håndtere. Det samme gjelder vel patronlengda.

 

500 Jeffery/12.5x70 Schüler

For:

-Mer kurant kulediameter.

-Hylsevolum mer passende for moderne krutt.

-Jefferyn passer bedre i bolt og magasin. Den kan endog tynes inn i en std M98.

 

Mot:

-Den berømmelige rebaterte rimmen skal teoretisk være "farlig" og motvirke sikker funksjon.(Harald Wolf laget en variant for noen år siden, uten rabattkragen)

-Halsen er litt stutt, med tanke på kulehold.

 

Personlig hadde jeg nok endt opp med en 500 Jeffery om jeg skulle bygge så grov rifle på ZKK-602. Jeg har innsett at slikt blir i sinteste laget for at jeg skal håndtere børsa. Derfor ender min gamle ZKK-602 opp som en 404 Jeffery når jeg bare får samla alle delene jeg vil bruke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg heller nok også mot .500 Jeffery....Tony Sanchez Arino skriver glødende om den til elefant.....han brukte stort sett den de siste årene (Harald Wolf bygde rifla....non-rebated versjon..)

 

Tony jaktet i Afrika i 60 år..... :winke1:

 

Jeg går i tenketanken.....fornuften tilsier omkamring til .458 Lott....men siden når var jeg fornuftig..

Link to comment
Share on other sites

Her var min inspirasjon når jeg tenkte leeenge på en 450 Rigby, på en CZ 550 låskasse.

File bort fremre bro, slik at den blir rundt og god å holde i. Frese inn spor for et ghost ring sikte i bakre bro. 3pkt sikring. Wiebe underbeslag, Timney avtrekk.

 

( Bildene er av en Win 70 )

 

505 Gibbs

Master_web_505_gibs_2882_1024x1024.JPG?7165

 

Eller.. i en mer værbestandig utførelse

458 Lott

master_web_5384_1024x1024.JPG?7176

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes 460 Weatherby har klassikerstatus og denne patronen fikser det meste.

 

Det kan komme av at en kompis har Roy Weatherbys orginale håndlagde Mk5 prototype i 460. Han har fått brev fra Ed Weatherby med bekreftelse på at faren brukte denne på jakt i Afrika på slutten av 50-tallet. Ikke klassisk afrikarifle men denne har historie i flere sammenhenger. En dag skal jeg få somlet meg til å ta noen bilder av den.

 

Jeg synes spesielle etterkrigsrifler kan ha like stor sjarm som førkrigs klassikere. Tenker spesielt på Champlin, Schultz&Larsen og fine Mk5.

 

Champlin: (sjekk lengden på bakre klakker som ligger an på bakre bru. Det blir ikke mer solid enn dette)

 

50387.jpg

 

100603333_11243_4613F50344B6A857.jpg

 

Schultz&Larsen i 416 Rigby fra 50-tallet:

 

5255.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vet og vet..... det blir vel litt for mye???

Dessuten så blir det vel for billig?

500 A-square mangler jo også suset fra savannen og lukten av gjennomsvett tropehjelm!

 

Den mangler suset fra savannen, løvebrøl om natten og sangen fra de innfødte....nuvel, back to reality... :lol:

 

Det er ikke noe feil med ytelsen til .500 A-Square..

Link to comment
Share on other sites

Nevnte kalibere var gromt helt til jeg fikk bruke en 500 Jeffery på jakt. Den er bygget på en 98 og blir brukt som back up daglig! Men kun back up!

Endte selv opp med 458 kaliber (Lott og Watts), og da jeg endelig fikk tatt meg sammen å bygge ei rifle selv ble det 9,3X62.

Så kan du lure på hvorfor. Det var i allfall vel anvendte penger.

Link to comment
Share on other sites

Ikke tenk så fornuftig nå Pondoro, det ødelegger strengt tatt alt..... :wink: Har du lyst har du lov! (Om politiet ikke krangler for mye da.....) Begge de nevnte patroner (samt 460 som Torf trekker frem) har en dramatisk rekyl, så dette er jo ikke noen hverdagsrifle okke som. Moro av og til og sikkert praktisk den dagen du står der med en sinna B5 som vil ta igjen! Jeg vil ikke mene noe bestemt om disse 2, men heller dem enn 460!

Link to comment
Share on other sites

Syke, syke mennesker. Jeg tror heller jeg ville stått foran en av disse enn bak! :twisted:

 

Jeg har prøvd et par skudd med Donner(?)s 500ASquare, grøvere enn det virker skremmende. I det minste i en hendig jaktrifle :overrasket:

 

Men hvordan er det med praksisen nå? Får man innvilget slike, eller er eksemplene vi hører om realiteten? Hjelper kanskje om en har noen Afrika-turer under beltet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper du bygger én rifle i .500 Jeff som jeg også kan få prøve pondoro :) ....selv så er jeg fornøyd med den groveste jeg har i skapet.

 

Mange interessante elefant-kaliber der ute ...

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Syke, syke mennesker. Jeg tror heller jeg ville stått foran en av disse enn bak! :twisted:

 

Jeg har prøvd et par skudd med Donner(?)s 500ASquare, grøvere enn det virker skremmende. I det minste i en hendig jaktrifle :overrasket:

 

Men hvordan er det med praksisen nå? Får man innvilget slike, eller er eksemplene vi hører om realiteten? Hjelper kanskje om en har noen Afrika-turer under beltet?

 

Herregud...er det bare kjerringer og knehöner på dette Kammeret...?!

 

.500 Jeffery er en patron som norske skolejenter skyter uten å mukke, sjekk video...

 

Skam dere... :lol:

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Fant nettopp en utgave av African outfitter fra 2008 som hadde en artikkel om 505 Gibbs.

Det var en Afrikansk PH som hadde anskaffet en rifle i dette kaliberert. Fra før hadde han også et gevær i 458 WM, men han mente at Gibbsen var langt bedre til å stoppe farlig vilt, og da spesielt elefant som han hadde brukt den på. De kulene han brukte i geværet var Barnes og Woodleigh.

Link to comment
Share on other sites

Fant nettopp en utgave av African outfitter fra 2008 som hadde en artikkel om 505 Gibbs.

Det var en Afrikansk PH som hadde anskaffet en rifle i dette kaliberert. Fra før hadde han også et gevær i 458 WM, men han mente at Gibbsen var langt bedre til å stoppe farlig vilt, og da spesielt elefant som han hadde brukt den på. De kulene han brukte i geværet var Barnes og Woodleigh.

 

John Hunter brukte også .505 Gibbs på elefantjakt....og i nyere tid Richard Harland, som har en av de originale förkrigsproduserte Gibbs riflene (med Selous side-plates...).

Link to comment
Share on other sites

Har ei 500 Jeffery, og syns ikke den er noe problem å skyte med.

Ikke har det vært noe problem for de som har prøveskutt heller.

Men førstegangsskyttere med grove kaliber bør absolutt vurdere å skyte stående :lol:

 

Ser noen mener skytebaner ikke tillater å skyte / skyte opp med 500 Jeffery (eller 505 Gibbs), men det stemmer aldeles ikke med mine erfaringer.

Har skutt opp med min i 2014, 2015 og 2016, og har skutt på flere baner (og enda fler blir det i løpet av året).

 

Mulig det er problematisk å få tillatelse på 500 Jeffery , da jeg kjøpte min for godt og vel 3 år siden var det null problem.

Mener jeg så at Jørn Hagemo hadde en R8 i 500 Jeffery for salg for ikke så lenge siden. Han har forøvrig reist rundt med en som folk har fått prøveskutt.

 

 

Jeg valgte 500 Jeffery pga tilgang på ladekomponenter og at jeg tilfeldigvis kom over en som var til salgs.

Dessuten har den marginalt mer punch enn 505 Gibbs

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje heller ikke det er noe problem i praksis med oppskyting men det er nok fordi skyteledere er fornuftige. Bortsett fra evt ekstra slitasje på skiver og materiell, så er det ikke noe problem med slike kaliber på skytebanen. Men like fullt tror jeg nok at av og til de samme skytebanene som lar deg ta prøven, formelt sett bare er godkjent for kaliber opp til .45. Hovedgrunnen til det, er vel for å unngå at Forsvaret/HV bruker .50 BMG på banen...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da blir det .500 Jeffery.....ser for meg ei rifle omtrent som de nederst i bildet....tjukk pipeprofil som trappes noe ned fremover, 25" löp og vekt ca. 5,5 kg...åpne sikter..

 

Et våpen beregnet for jakt på elefant....and the odd buffalo..

 

Har begynt å samle komponenter..

 

https://www.theexplora.com/vintage-500-magazine-rifles/

 

Fletcher Jamieson hadde en spesialbestilt .500 J M98 Mauser fra Jeffery, laget av en börsemaker i Birmingham (Jeffery laget ingen våpen selv, var mer et salgskontor..) med 25 eller 26" löp...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Fikk avslag på våpendel i 500 Jeffery med begrunnelse at kaliber 12,7x99 og 50 bmg er eksplisitt forbudt, og Politi Øst mente rundskrivet fra POD skulle tolkes slik at ALLE rifler i kaliber 500 og oppover var forbudt... I tillegg har ALLE skytebaner tilhørende sivile i Norge en begrensning på kaliber inntil 12,7x55/50bmg slik at jeg da ikke kunne lovlig skyte opp til storviltprøven med dette kaliberet. At man lovlig kan jakt hare med 500 Jeffery fikk jeg lite gehør for... Jeg kunne imidlertid få innvilget våpendelen til jakt i Afrika, men da med en tidsbegrensing på et par måneder før og etter avreise... Etter litt frem og tilbake måtte jeg bare gi opp og forandre søknaden til 458 Lott, og det var kanskje lite greit - har jo mye stasj til 45-70 Gov :-)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 I tillegg har ALLE skytebaner tilhørende sivile i Norge en begrensning på kaliber inntil 12,7x55/50bmg

Dette er ikke riktig. Noen har tenkt når de fikk banen godkjent. Men de aller, aller fleste har denne begrensningen, ja. Og det brukes av enkelte våpenkontor som grunn til avslag, du kan ikke få skutt opp... Jeg tenker at en relevant diskusjon mot POD er om 500WTF afrikakaliber faktisk er over eller under "12.7" som det står, uten videre spesifikasjon i mange skytebanegodkjenninger jeg har sett.

 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...