Jump to content

Treg Krag, glipper hylser


RugerMini14

Recommended Posts

Hei. Jeg har en 1920 modell Krag som jeg sliter litt med. Jeg opplever sluttstykket som ganske tregt ved operering av ladearm (både med og uten patron), samt at når jeg skal dra ladearmen tilbake hender det at den glipper hylsa, med det ekstraarbeid det måtte medføre. Er det noen som har noen tips til hva det kan være, og hva jeg kan gjøre?

Jeg har kryssbyttet med sluttstykket til banekragen min, som er en drøm i forhold, og det oppleves fortsatt som tungt. Per nå anser jeg ikke våpenet som trygt da en patron som klikker vil gi meg et permanent skarpladd våpen.

Link to comment
Share on other sites

At sluttstykket (ev. -ene) er tregt, kan skyldes at en middels bilmekaniker har lekt børsmaker, og i forbindelse med pipeskift har skrudd såpass kraftig på skrustikka at låskassen har blitt klemt litt sammen (det var oppskriften for å bøte på "for rom låskasse", eller for skranglete sluttstykkegang, anno dazumal).

 

At hylsene glipper, skyldes, med overveiende sannsynlighet, at det er brudd i den lille styrefjæra som holder utdrageren nede når sluttstykket er omtrent i framre stilling. "Per-S" her på forumet har beskrevet dette i en Krag-J-tråd før. Du må da skifte denne delen. Nyproduserte utdragere er produsert i ett stykke, hvis "styringen" på en slik er røket, må hele utdrageren skiftes.

 

Dårlig utdrag på Krag-J hadde vi "standard grep" for, press ned fremst på utdrageren med tommelen på venstre hånd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...