Jump to content

Ny pipe til Sauer 202.


Bjorn65

Recommended Posts

Da har jeg kjøpt ny pipe (uoriginal) til Sauer 202 i kaliber 6,5x55. Den er imidlertid for stor til å passe ned i skjeftet. Den uoriginale er 20 og 26 mm der min er 17 og 20. Da er det én av to ting jeg kan gjøre dersom jeg velger å beholde den, - frese bredere kanal i skjefte eller få dreiet ned pipa til samme størrelse som den originale som sitter på.

Har fått tips om å satse på å dreie den ned da piper er forbruksvare mens et skjefte er "forever". Noen tips angående dette mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Begge deler (frese ut skjefte og dreie ned pipe) er mulig og forholdsvis enkelt. Skjeftejobben kan du mest sannsynlig gjøre selv på en liten ettermiddag, dreiinga må vel børsemaker gjøre.

Spørsmålet er vel mer om du vil ha tjukk eller tynn pipe. Begge deler har sine fordeler og ulemper, og hvilke av dem du prioriterer vet ikke vi. Men jeg ville ikke latt hverken andre, eller den lillle forskjellen på de to jobbene bestemme - men om jeg ønsker tykk eller tynn pipe. Ei tynn går jo forresten fint i kanalen til ei tykk, om du skal ha det senere, og er jobben ordentlig gjort, så ser det greit ut også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 202 med bred kanal og syntetskjefte og er enig med vurderingene over. Jaktpipa mi i 308w er tynn, også har jeg ei tjukk .22 lr pipe. Personlig synes jeg at rifla ser fin ut med den tynne 308w pipa. Det kan hende dette ser mindre tiltalende ut med treskjefte og jeg må også understreke at jeg ikke blir ansett som en autoritet når det gjelder estetikk.

 

Mvh Bjørn

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg bytta pipe med en kar som hadde pipen jeg trengte og som ønsket pipen jeg hadde. Da fant vi ut at det var en vinn-vinn greie som vi gikk for. Jeg slapp å dreie pipa og/eller frese større kanal i skjeftet.  :) Som bonus fikk jeg med en Hauske demper. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...