Jump to content

Kipplauf på budsjett - Råd, tips og meninger.


Sathre

Recommended Posts

Hei

 

Over en lengre periode har jeg fått en økende interesse for kipplaufer og etter mye lesing her på kammeret sitter jeg igjen mange tanker og ett par spørsmål.

-Hvor anvennelig er denne typen våpen for en fersk jeger som i hovedsak skal jakte rådyr, rev og muligens villsvin. Ser både fordeler og ulemper med bare ett skudd tilgjengelig, er det andre aspekter man bør være oppmerksom på?

-Som student har jeg dessverre ikke råd til en K95 eller noe lignende, finnes det enkeltskuddrifler til +/- 15000 som ikke er baikal eller bergara (Gode rifler, lite særpreg).

-Ønsker ett kaliber som 308 eller andre kalibre med lignende egenskaper og tilgang på ammunisjon.

-Om jeg kjøper en kipplauf vil den sannsynligvis få en Docter Classic vzf 3-12x56 m. lys. samt en demper.

Har sett på blant annet sabatti skl 98 og haenel jaeger 9 (Ikke funnet noen pris) men har ikke blitt mye klokere. Vet som sagt ikke om dette er en type våpen for meg eller om jeg skal holde meg til min Marlin xl 7 i 3006, uansett er det alltid morsomt med teoretisk utforskning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Sabatti Kipplauf for 7-8 år siden, helt fin kipp til grei pris(spes til 10K)

Som forrige taler skriver , lyddemper på et slikt våpen er ikke pent. Vil vel si det er voldtekt av et smekkert våpen:-)

Synes kanskje en kikkert med 56mm tut blir noe stort, men det kommer jo an på bruken. Har 50mm på min K95.

Det er fine våpen å jakte med, utrolig behagelig å bære, og lette å putte i sekken hvis det blir trekking av dyr.

Link to comment
Share on other sites

Ruger nr 1 er jo ett "rimelig" alternativ hvis du vil ha enkeltskudd, men det er ikke brekkvåpen...

 

Ruger har jeg tittet mye på men trenger et våpen som er noe letter å demontere da mitt våpenskap bare har plass til vitale deler, veggmontert skap fra Raufoss.

 

For min del så handler det å jakte med kipplauf om to ting: Vekt og estetikk. Klæsjer du på ein lyddemper, så er begge desse elementa borte, og du kan med fordel heller jakte med Marlinen din.

 

Var redd for det :P Har tenkt den samme tanken mange ganger, lyddemper gjør seg ikke helt.

 

haenel jaeger 9 er vel innenfor budsjettet

 

Usikker, klarer ikke å finne ut hvem som har agenturet. Noen aning om hvem som har det?

Link to comment
Share on other sites

Har en Harrison & Richardson i 22Hornet.

Kjøpte den brukt for 400,- Pusset ned treet, og la på ny olje. Presisjonen var dårlig, men etter omstendelig pussing ble det supert. Lakket metallet med matt svart Duracoat.

 

Bøssemakeren laget en sideveis oppspenner fra hanen, da det ble lite plass under kikkerten til fingeren.

Skrudde på skinne til kikkertmontering.

Gjenget for en lett demper.

Har en sånn jukse-Zeiss i 3,5 - 10 som skal må monteres, trenger nye ringer.

 

Dette er ei lett og lita rifle. Den er delbar, og kan pakkes ned lett. Finnes etter det jeg vet også i 308 Win ?????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...