Jump to content

Kragen nekter å lempe ut hylser


SofaBamse

Recommended Posts

Har en Steyr-Krag med to sluttstykker (impulskjøp) som ikke klarer å hive ut hylser skikkelig. Har forstått at sluttstykket må dras bak med litt overbevisning, men samme hvor mye jeg røsker så får jeg bare et lite løft før de legger seg ned igjen. Går det an å gjøre noe med dette?

Link to comment
Share on other sites

En frisk Krag skal hive tomhylsen 1-1,5m opp i lufta.

Sjekk ejektoren og pinnen som holder denne på plass.

Fjern også alt gammet fett os skitt rundt ejektoren.

Hvis ikke dette hjelper, så går det an å bøye litt på ejektoren, eventuelt bytte denne.

Sjekk også sluttstykkene, at de bærer og eventuelt at headspace er riktig.

Det har desverre vært mange "børsemakere" som har mekket Krag og ødelagt mange våpen

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt opp skal den? Et par millimeter, eller nær en centimeter? Den stikker såvidt opp på egen hånd, men jeg kan løfte den betydelig høyere. Er det meningen at den skal gå helt opp av seg selv?

 

Får demontere spetakkelet og se hvordan det henger sammen i mårra. Hvordan henger disse bitene sammen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

It could be that the rimmed 30-40 gets less attention from the ejector arm than the rimless 6,5, I'd assume it rides higher in the receiver.

 

Har ikke fått tid til å plukke børsa i atomer enda, men skal se hva jeg får til på nyåret. Setter pris på videoene, det er lettere å se enn å lese slikt.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fått demontert klenodiet, og jeg tror jeg har funnet årsaken. Det ser ut for at "akslingen" til utkasteren er knekt, den har en skrå endeflate og når bare halvveis inn i sporet til "fingeren". Regner med at den skal være gjennomgående og opplagret i enden. Det forklarte forsåvidt hvorfor utkasteren kjentes så viglete ut.

 

Ellers, når jeg hadde den fra hverandre så demonterte jeg sluttstykket og tørket av alt jeg kom til. Hva slags lurium kan jeg smøre opp med? Er litiumfett (CRC white lithium grease) fine greier inni sluttstykket?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...