Jump to content

Krag Jørgensen som "hverdagsrifle"?


Peddyslate

Recommended Posts

Jeg liker ting som ser litt fine ut. Også jaktvåpen som er litt retro appellerer veldig til meg. Som museumsmann er jeg dessuten fryktelig glad i historie og tradisjon. Det burde da si seg selv at Kragen alltid har fascinert meg. Jeg lurte rett og slett på om den er funksjonell og grei nok til å fungere som ei helt vanlig jaktrifle? Altså den man griper til i 80% av tilfellene. Jeg har farta litt rundt om kring men endt opp på nordvest-landet med gode forhold for jakt på rådyr og hjort. Valpen (en kleiner munsterlander) responderer også jævlig bra på sportrening. Jeg fantaserer litt om en karabin/scout-krag med retrostuk.

 

Har den noen trekk som vil gjøre den uegna? Hva må man huske på? Kan jeg sette ei enkel skinne oppå kassa for å få litt enklere montering av sikte?

Link to comment
Share on other sites

Den krever antagelig hjemmelading for å være lovlig på hjort. Jeg vil tippe, med min svært begrensede kunnskap, at kort løp og storviltkravet ikke er forenlig med tilfredsstillende sikkerhet. Det er også veldig vanlig å høre at våte patroner (vann i kammeret) gir treffpunktendring. Jeg har ikke skutt i regn selv, men jeg har ingen grunn til å tvile på det.

 

For småviltjakt i eget terreng der du selv kan velge når du går ut vil du kanskje få et annet svar enn om du skal jakte hjort på leid terreng der du helst må få dyret i bakken uansett vær...

Link to comment
Share on other sites

Etter mitt syn er ikke en krag engang i nærheten av å tilfredsstille mine krav til brukersikkerhet, til å være hverdagsrifle. Skyte for å prøve, for at det er gøy med Krag, javel - men ha den som bruksrifle. Aldri.

Ville du brukt en T-ford som familiebil, eller filt vekk 5 av låsklakkene på Saueren og brukt den som allroundrifle?

 

Vi er i 2016 - 122-124år etter at KJ ble antatt og innført i diverse hærer, og 130 år etter at den ble designet på 1880-tallet, i beste fall bygd for 100 år siden... La museumsgjenstander og klenodier være nettopp det.

 

K

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er også veldig vanlig å høre at våte patroner (vann i kammeret) gir treffpunktendring. Jeg har ikke skutt i regn selv, men jeg har ingen grunn til å tvile på det.

 

No er det ikkje lenge sidan eg las ein artikkel om ein Krag med 9.3x57-pipe (meiner eg det var), der Jørund Lien testa akkurat denne påstanden ved å skyte to tørre patroner og deretter to patroner som var dyppa i vatn. Treffpunktendringa var minimal eller null.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne ikke vært mer enig. At folk insisterer på å bruke utdaterte mævsere er uforståelig nok, men en Krag? Det er et nyyydelig stykke historie, men det er også det. Verden har for lengst gått videre, Kragen var i praksis utdatert i 1898.

 

Dropper man storvilt-kravet blir det litt bedre, reduserte ladninger øker sikkerhetsfaktoren og bør også redusere effekten av asymmetrisk låsing. Men egnet til noe mer enn hyggeskyting og veggpynt blir den aldri.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg ville satset på Krag som storviltrifle - alt går, men noe går lettere enn andre ting.

Du kan fint bruke Kragen til jakt, det fins kikkertmontasjer som ikke krever borring, og holder man seg til småvilt og moderate ladninger er det vel ikke noe problem med sikkerheten heller.

 

Men til hjort ville jeg valgt noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Kunne tenkt meg en K-J bygd opp i karabinutførelse som bunadsgevær til hygge og nytte.

 

Men ikke som eneste rifle. Når jeg drev å skjøt DFS for 30 år siden var det ikke uvanlig at en hadde låskassene inne til rønking etter sprekkdannelser, noe som vistnok dukket opp med tunge piper og gammelt stål. Tenker som så at det er en god start i dag også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan litt mer enn absolutt ingenting om Krag. Det var et i fall av jåleri at jeg tenkte på den som bruksvåpen. De som kjenner meg ville sagt det var typisk...

 

Men jeg ville ikke valgt et dårlig alternativ dersom det er mindre funksjonelt, ikke like godt mtp presisjon og pålitelig ytelse, og ikke minst sikkerhet!

 

Da var drømmen lagt i grus allerede på idéstadiet. Sparer videre til finsk grombørse da!

 

Sent fra min SM-G389F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i grus? Har en selv med en fortreffelig midtstilt kikkertmontasje. Om du bruker tynn pipe som i jaktpipe vil det beryktede oppe til venstreskuddet ved våt ammo knapt være merkbar. Med tynn pipe og helstokk tviler jeg på at problemet er der i det hele tatt.

Har skutt elg med min jeg etter det ble lovlig igjen....

Det du må tenke på er at det ikke bør kappes noe særlig av pipa. Da kan du miste tilstrekkelig med hastighet til at den havner marginalt under storviltkravet.

Oppsummert mener jeg at du godt kan bygge deg en Krag som du lufter i 8 av 10 tifeller. Jeg som deg er opptatt av nostalgi og gleden ved å jakte med noe som var top notch for 120 år siden, og faktisk ved litt påkost og TLC ikke står tilbake for jålebørser og annet moderne juggel til en gjennomsnittjegers bruk!

I have spoken!! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne ikke vært mer enig. At folk insisterer på å bruke utdaterte mævsere er uforståelig nok, men en Krag? Det er et nyyydelig stykke historie, men det er også det. Verden har for lengst gått videre, Kragen var i praksis utdatert i 1898.

 

Ikkje alle som har samme haldning til redskapen som deg Meyer! Sjølv har eg ein gammal Krag etter min far. Denne felte han sine første hjortar med, og den var i bruk på jakt heilt fram til Kragen vart forbudt til storvilt. Gitt at børsemakeren friskmelder kassa kjem eg nok til å bruke altfor mykje pengar på den slik at den kan få bli med på jakt igjen. Ikkje spesielt rasjonelt, men det kan ein seie om jakt og skyting generelt...

Link to comment
Share on other sites

Det er godt mulig jeg husker feil, men bygde ikke Svein Solli i sin tid en Krag "jaktkarabin" ?

I tilfelle var det en eller flere artikler i Våpen / Våpenjournalen om dette prosjektet.

Jo, ble brukt til rådyr, sel og elg i Sverige den Kragen :)

Ble vel egentlig bygd som børse til bukkejakta.

Mener å huske at Solli skreiv at det passa den godt til. Da han ikke jakta rådyrbukk i regnvær uansett :)

Er flere historier i Jakt for alle penga der han skriver om den Kragen :)

(Alle har vel lest den boka?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke nekte noen å bruke en krag i skauen, men det er viktig at man er ærlig med seg selv. Dette er ikke et rasjonelt eller fornuftig valg.

 

Skal ein vere rasjonell og fornuftig så går ein ikkje på jakt, men handlar på Kiwi. Du sparer enormt med tid og pengar, som du kan bruke på andre rasjonelle ting.

Link to comment
Share on other sites

Skal ein vere rasjonell og fornuftig så går ein ikkje på jakt

Nå drar du argumentet for langt.

 

Slettes ikkje. Det er svært lite rasjonelt å gå på jakt i dag. Derimot er det mange ikkje-rasjonelle grunnar for å gå på jakt, og det vert ikkje mindre gode grunnar av det. Det samme gjeld valg av våpen - kvifor skal dette vere "rasjonelt" når ikkje jakta er det? Eg er takknemleg for kvar einaste "raring" som gjer akkurat det han/ho har mest lyst til, enten det er å jakte hjort med Krag, køyre eigenbygd motorsykkel eller pusse opp stova *utan* å bruke Smartpanel.

Link to comment
Share on other sites

Enig med joska. For meg så ligger gleden gjerne et godt stykke fra det rasjonelle men bidrar sterkt til sinnets munterhet :smile:

Dagevis med trasking i trasig utmark uten jaktresultat i form av felt hjort er ikke akkurat veldig rasjonelt i forhold til en tur på butikken og handle noe kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Skal ein vere rasjonell og fornuftig så går ein ikkje på jakt

Nå drar du argumentet for langt.

 

Jeg vil påstå at det ER rasjonelt og fornuftig å gå på jakt. Jeg er opptatt av både dyrevelferd og bærekraft. Å skyte et dyr som har levd et godt liv og ikke påført verden utslipp i form av kraftfor, oppvarma hus og transport, synes jeg høres fornuftig. Men økonomisk sett er det langt fra fornuftig. Men man skal ikke kimse av hva følelsene har å si heller.

 

Men ideen om Krag er ikke helt lagt i grus. Hvem sa at man bare må ha et våpen? Jeg kan fire på kravene om å felle hjort. Fattern har en Sako i 30-06 fra åttitallet som han ikke bruker mer. Men det som kan felle en ideen for godt er om det er vanskelig å få den kort. Men uansett om jeg skaffer meg ei ny eller gammel børse, så ønsker jeg noe relativt lett og kompakt. T3X og Model Seven er det jeg har i siktet dersom jeg skal kjøpe nytt.

 

Jeg ser jeg kan for lite om Kragen og må nok lese meg litt opp. Det kan hende jeg må gjøre litt argumentasjonsakrobatikk og heller forandre argumentasjonen/behovet etter børsa jeg vil ha... ;)

Link to comment
Share on other sites

Joska: Det du sier er at siden man ikke er 100% rasjonell 100% av tiden kan man like godt handle på super'n med svømmeføtter og en banan i to'ern.

 

Selv om jakt ikke skulle være veldig rasjonelt (jeg er uenig, men la gå) kan en likevel velge utstyret rasjonelt. Jeg sier ikke at man ikke kan jakte med en Krag, men man må forstå at det objektivt sett er et dårlig valg sammenliknet med litt mer moderne våpen (eller bare litt mindre utgåtte konstruksjoner som en mauser). Det er enda noe om en er en entusiast som vet hva man går til, men når man må spørre her tror jeg ikke man har satt seg nok inn i saken. Man fortjener i det minste å høre sannheten før man gjør slikt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så mange her mener da at det er idioti og irrasjonelt å jakte med bue og svartkrutt?

Slik samfunnet har blitt så mener ihvertfall jeg at det ikke skader å ta "ett par skritt bakover" og heller nyte

opplevelsene ved å ikke ha det mest superavanserte utstyret!

 

Flere her minner meg nå litt om en halvsenil gammal gubbe jeg møtte i Risør på midt 80 tall.

Gubben kom bort og nesten idioterklærte oss slukfiskere.

Man fikk jo mye mer fisk om man brukte garn!

Link to comment
Share on other sites

Hva med å snu litt på spørsmålet? Jeg er også fascinert av kragen som jaktvåpen, og la gå, man må ha en annen rifle, men det har jeg. Hvis jeg nå likevel vil ha en krag og peke den mot dyr, hvilken krag og hva slags jakt? Rådyrjakt på korte hold? Det lengste holdet jeg til nå har skutt rådyr på er 28 meter, man skulle tro det lot seg gjøre også med åpne sikter? Smygjakt i tett skog? Den blir kanskje for lang å slepe med seg, men holda burde være overkommelige? Og hvilken krag vil man ha? Det kryr av dem på finn, men modellbetegnelsene sier meg ikke stort. Dette handler jo i stor grad om nostalgi, så en dfs-krag med banestokk er ikke like fristende.

Link to comment
Share on other sites

Hvert våpen sitt bruksområde. Det har vært presenter forskjellige versjoner/kreasjoner av Krag Jørgensen her på forumet. Fra metallsilhuettpistol i friklasse 2 og oppover. Har sett KJ med flotte jaktstokker og korte løp - så helt håpløst er det ikke å lage noe som vil fungere fint i skogen. 8x57 IS er jo også et "kragkaliber" så man er ikke begrenset til 6,5x55 :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en krag jeg kunne kvitte meg med. Det er en mod 1894. Har ikke sett på den på lenge ,men jeg mener det mangler noen sikter på den. Er det noen som kunne tenke seg å bygge noe på den, så gir jeg den bort gratis. + porto da .Dette for at den er registrert på samling, og den opptar en plass i samlergarderoben. Det er ikke noe problemer å registrere denne om til bruksvåpen. Førstemann til mølla.

Link to comment
Share on other sites

Har vært på jakt i hele dag med morfars Krag med gammel Zeiss jena. Desverre stod rådyra på feil side av grensen, så det ble ikke smell, men hadde ikke tenkt meg mye om hvis de var på rettsida. Og hvorfor skal jeg det når rifla leverer innertiere med blyspiss(norma selammo)?

Jeg sammenligner det å jakte med Krag, som å fiske med splitcane. Man må tilpasse noe på avstand, men ellers fungerer begge deler godt til formålet, og gir en litt annen dimensjon(kall det nostalgi).

Det skal sies at jeg bare tar fram Kragen på oppholdsdager, siden jeg ikke har fått testet med våt ammo.

Langkragen er ca like lang som ei boltrifle med demper, så lengden er ikke store problemet, men hovedrifle blir den aldri for meg, bl.a siden jeg er links og jakter hjort ofte i møkkavær.

Link to comment
Share on other sites

Så mange her mener da at det er idioti og irrasjonelt å jakte med bue og svartkrutt?

Nå var vel temaet "Krag som hverdagsrifle", altså rifla man tar med på det meste. Å bruke den som en godværsrifle for spesielle anledninger er noe annet, det kunne jeg nok funnet på å gjøre med rulleblokken min. Og når man snakker om buejakt er det vel ikke snakk om bestefars langbue man bruker?

Link to comment
Share on other sites

Er man klar over Kragens problemer med fukt så er vel problemet ganske liten?

Er vel skutt noen tusen elg med Krag her i Norge.

Når det kommer til buejakt så vil ikke det si at man har en haug med kabler og trinser på buen.

Skytes vel ganske mye storvilt på andre siden av dammen med tradisjonelle buer.

Uten at det ser ut som at dyra bryr seg om hva slags bue som er avsendern.

Link to comment
Share on other sites

Vaqero, MorkanKane(og med de "nikkene", skulle det bare mangle, hehe), med flere har noen fine synspunkter på jakt og våpen generelt.

Har jaktet og nedlagt vilt med mange typer våpenkunstruksjoner. Ikke alle like fornuftige(og noen vil jeg ikke snakke om).

Tenker, fikler og skyter med våpen en del av min "våkene" fritid.

Gud hvor lei en kan bli "mainstream" våpen!

De er presise, og de virker.

Det kan bli virkelig kjedelig i lengden!

Skal ikke stå i glasshus og kaste stein.....

Ahemmm. Feks elgjakt. Sparker hunden ut av bilen, henger på peiler. Prøver å få plass til astroèn, jaktradio, telefon, kikkert, laser avstandsmåler, rifle med kikkertsikte, matpakke og termos(den bruker jeg å "glemme", og tar med bomsekopp istede).

Fungerer fortreffelig! Hvordan kan jeg klare meg uten noe av dette? Ikke noe kan stoppe meg nå....

Og elgen ja, den "tipper over ende".

Men noen ganger føler jeg meg en smule flau(ovenfor meg selv).

Da må jeg bare legge alt ekstrautstyret hjemme(mumlemumle, får ikke lov å la jaktradioen ligge igjen).

Dra feks en 1895 ut av skapet, kjæle med de fine linjer, lure på om mine gamle øyne også i dag vil kunne skjelne elgen fra skogens mørke bakgrunn.

Hunden skjønner ikke forskjellen, og "gjør" lykkelig å glad.

Og elgen ja, den "tipper over ende".

Jeg føler meg som ett lykkeligere menneske.

 

MEN jeg må innrømme noe, jeg eier ingen krag! I mange år har jeg ønsket å "poffe" en elg med krag. Og se så, det "åpnes opp" for dette. TØFT.

Det kommer til å hende, før jeg begynner å gå med stokk.

Skulle ikke se så mye på disse Internett forum, og heller bruke tiden til fornuftige ting. Som feks mer jakt og skyting.

 

Husker artiklene til Solli, vedrørende Kragen, samt jefferyèn. Men jeg har komla bort bladene.

 

ER DET NOEN SOM KAN SCANNE ALLE ARTIKLER, SOM DU MENER JEG BURDE HA? Og sende dem til meg?

Kan ikke love deg noe annet, enn lønn i himmelen. Og at du gjør "din neste", glad.

 

Og anbefalinger på alle bøker etc(også bøssemaker relatert info) som inneholder god info vedrørende kragen!

 

Cool med diskusjoner og forum, men jeg tror det er en del kverulanter og vanlige folk som kjeder seg i dette dagens moderne samfunn.

Mister "filtret", når vi ikke er "face to face". Kan ikke tenke meg at alle er så forferdelig "tøff i tryne" til vanlig?

 

Skulle også vært artig å tilbringe en uke sammen med dem. Kunne fort lært noe spillenytt...

 

Unnskyld at jeg kuppet tråden...

Link to comment
Share on other sites

Problemer med fukt i kammer eller på patronene er først og fremst et problem med tung dfs-pipe. På orginale Krager er det lite treffpunktforandring på 100m etter hva jeg har lest av andres erfaringer. Skal teste selv på nyåret bare for å være helt sikker om det skulle komme "ei bøya" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fin en fin banekrag, sjekk nøye-av de 10-12 jeg kikket over når jeg kjøpte min hadde minst halvparten tydelige spor av garasjesmedarbeide som sliping av sikkerhetsklakk og merker av skrustikke/rørtang. Bygg en kosebørse og bruk den.

 

Men hverdagsrifle på krag? Næh-det har jeg lite tro på.

 

Ombygging av Krag i orginalstand burde være straffbart...

Link to comment
Share on other sites

Kuli: Originalt er vel ikke pipa frittliggende, det vil dempe løpssvingninger. Minuset er at man lettere får endringer i treffpunkt siden stokken ikke er død.

 

SofaBamse. Tviler på at diameter på hullet har noen innvirkning. Dette stammer fra usymmetrisk låsing, og den blir du ikke kvitt med en 8mm. Men det vil nok være en fordel mtp storviltkravet.

Link to comment
Share on other sites

Kuli: Originalt er vel ikke pipa frittliggende, det vil dempe løpssvingninger. Minuset er at man lettere får endringer i treffpunkt siden stokken ikke er død.

 

SofaBamse. Tviler på at diameter på hullet har noen innvirkning. Dette stammer fra usymmetrisk låsing, og den blir du ikke kvitt med en 8mm. Men det vil nok være en fordel mtp storviltkravet.

 

Njaa, det er to løpsbånd som sikkert hjelper til, selv om disse er rimelig løse. Har forstått på dem som kan noe mer om dette at det er tyngden på dfs- pipene som forsterker treffpunktsforandring, uten at jeg kan gå god for det selv. Skal teste og få fasit til våren.

Stokken er 91 år, rimelig tørr/død og lakka. Skal regne mye før denne påvirker treffpunkt vil jeg tro. Uansett så er dette ei rifle for oppholdsværdager for min del, og slik sett kan jeg være enig i at Krag "til alt" ikke er en like god løsning.

Link to comment
Share on other sites

Har også hørt at tung pipe forverrer problemet, men den underliggende årsaken er som sagt kassa. Kontakt med stokk/løpsbånd vil nok også dempe effekten. Siden Krag har dette som standard kan det jo hende at dette er grunnen og ikke løpsprofil/vekt. Når det gjelder knusktørre stokker er jeg usikker, kan godt tenkes at de lettere slår seg fordi de mye lettere tar til seg fukt.

 

Dette er ting man må finne ut av selv. Tro kan en gjøre i kjerka, på jakt skal en være sikker. Hva andre erfarer er ikke automatisk fasit for ditt våpen, så skal en oppfylle kravet til human jakt må en bruke børsa nok til at en kjenner til evt nykker.

Link to comment
Share on other sites

Kontakt med stokk/løpsbånd vil nok også dempe effekten. Siden Krag har dette som standard kan det jo hende at dette er grunnen og ikke løpsprofil/vekt.

 

Den rifla Jørund Lien testa dette på hadde jaktstokk med frittliggande pipe. Lurer på om den rifla var bygd av Rafdal.

Link to comment
Share on other sites

Joska: Det du sier er at siden man ikke er 100% rasjonell 100% av tiden kan man like godt handle på super'n med svømmeføtter og en banan i to'ern.

 

Ja, viss det er akkurat det som gir godfølelsen så kvifor ikkje? Men ta for all del på bukse.

 

Jakte er noko ein gjer fordi ein har lyst, ikkje fordi ein må. Då velger ein sjølvsagt den redskapen etter hjertet også. Ser ikkje noko problem med det så lenge ein kan bruke redskapen og tek hensyn til dei evt begrensingane redskapen set.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...