Jump to content

Rifle med trestokk i dårlig vær?


Bartemannen

Recommended Posts

Nå har både mange av dagens jegere og våre forfedre de siste par hundre årene drevet jakt (krig og annet) med rifler med trestokk i sol, regn, vind og snø.

 

Jeg leser stadig artikler og foruminnlegg som vinkler det slik at rifler med trestokk er ubrukelig i dårlig vær. Spesielt regn. Virker som trestokken sveller 25% og vrir seg 50 grader mot venstre.

Jeg har nå aldri opplevd dette selv.

Og det er kun laminat og kunststoff stokker som er dugende i slikt vær.

 

Er det noe i disse "påstandene"? Er dette noe som er dokumentert noe sted? Er dette snakk om normalen eller er det snakk om noen få kjente unntak til reglene?

Er det slik at dette er basert på "naboen til en jeg kjente som var sammen med ei jente jeg gikk i klasse med bommet på et 100% skudd en gang og det må være rifla for han er så god skytter"?

Vil dette bare gjelder rifler som ikke er beddet?

 

Solgte rifla med plaststokken nå i høst og har egentlig lyst til å bare bruke min Ruger #1 på villreinjakta neste år.

Men skulle jo nesten tro ut fra hva man leser at hvis jeg går på dårlig vær så kan jeg like godt kaste kulene etter reinen for rifla vil jo ha endret treffpunkt med 13m på 100m avstand.

 

Selv om det høres rart ut med det utbredde have-syken som alltid går så har jeg ikke særlig lyst til å kjøpe noe nytt våpen kun for denne bruken.

 

Noen innspill?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikkje til ein så negativ omtale av trestokken, men veit jo at treverk "lever", og kan i verste fall gi etter for ei tung låsekasse med mykje rekyl.

 

Men treverk trenger jo ikkje å ta til seg vatn om ein metter stokken med nok olje og samtidig sørger for ein flat og fin overflate. Ei god beddeprosess vil nok også sørge for at du unngår vridning i låsekassa.

 

Etter mi erfaring er den største utfordringa i at gjengane i låsekasseskruen kan løsne lettare i ein trestokk ein i ein plaststokk ved fuktighet...

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er vel også i tråd med mine tanker.

 

Hvis jeg holder rifla og treverket godt med oljer og det som seg hør og bør, så ser jeg ikke problemet. Løpet ligger jo med grei avstand fra treverket slik den ligger nå.

Jeg kan se at en dårlig vedlikehold rifle og umettet trestokk funger dårlig i lang tid med regn, og at svelling kan gi kontakt med løp.

 

Men når man leser artikler og ser videoer på Youtube så høres det nesten ut som trestokker i 2016 kun er egnet for skytebaner og solskinnsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Både tilgangen på tre, kunnskapen om det, og moten og alt - har ødelagt for trestokken. Måten vi jakter på også. Dyr, betalt jakt, og det SKAL jaktes uansett vær osv. stresser kanskje våpen mer - og vi ha høyere krav enn før.

 

Men tar du ei litt gammel, kvalitetsrifle, eller bare ei rifle - så finner du enten en firkanta eller rund låskasse. Eu utsparing for å ha et blindmagsin nedi, og et hull bak for et lite avtrekk. Som regel har noen satt en kryssbolt gjennom ved rekylklakken. Og den er full av olje. Som Erlend Meyer sier, det må gjøres ordentlig.

 

Ta nå ei moderne rifle - man MÅ jo ha en aftermarket laminatstokk... Så det har ca. alle. Treverket i disse er ikke i nærheten like solid som valnøtt. I tillegg er "valnøtt" blitt et høyst relatvit begrep ser det ut som. Laminat skal liksom være bedre, men ikke alltid. Disse stokkene selges ubehandlet normalt. Ikke alle får med seg at må oljes, mye.

Idag har man store avtrekksenheter, med sikring i, og tostegs avtrekk, og wtf, og man har nesten delt stokken i to for å få på plass et avtagbart magasin. Så jakter vi uansett vær, vi har jo GoreTex og alt mulig.

Samtidig jaktes det av masser av folk som ikke har den samme bakgrunn i forhold til jakt "fra grunnen av" som før - dette er bra, men det er utfordrende for materiellet.

 

Det er iallefall en del av årsakene tror jeg, til at tre har fått dårlig rykte. En annen ting er jo at når en først jakter slik, ei uke i øsregn, som jeg har endt opp med et par ganger .Da er en igrunnen veldig fornøyd med utstyr som er rustfritt, nitrert, teflonbelagt, plast, aluminium...

 

DFBDD58B-B547-4FC9-8E75-9A149E0C2F4F_zpsgktpdtga.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Både tilgangen på tre, kunnskapen om det, og moten og alt - har ødelagt for trestokken. Måten vi jakter på også. Dyr, betalt jakt, og det SKAL jaktes uansett vær osv. stresser kanskje våpen mer - og vi ha høyere krav enn før.

 

Helt enig med deg her selv om jeg personlig liker bedre en pen tilpasset trestokk. Har dog begge deler, og kan velge våpen etter vær.

En annen faktor er pris. En pen Grade.5 trestokk på eksempelvis S404 koster over 10k mer enn samme våpen med en god syntetisk stokk...

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke så nostalgisk at jeg bruker sjekk, brevgiro og vadmel (selv om vadmel er smart nok ved smygjakt), og jeg har ingen problemer med nyere materialers forbedrede egenskaper.

Ei rifle jeg dessverre solgte i glassfiberforsterket polymer og stainless er nok i etterkant den beste jeg har hatt.

 

Men jeg synes trestokkene får ufortjent dårlig omtale.

 

Kanskje som en unnskyldning for å slippe å vedlikeholde rifla si?

 

Finnes det egentlig noen bedre terapi enn å sitte inne en dritt-vintersdag med noe brunt i glasset, P6 Rock på radioen og kose seg med å olje stokkene? Lukten av øl og Balsin stokkolje?

 

Nei, jeg tror Ruger'n blir med til Dovre neste høst. Trenger ikke noe ny rifle (yeah right! Famous last words...) til det.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt OT@M67; Hvordan synes du den kolbe hengslen holder sammen? Blir den raklette/løsere ved bruk?

 

Angående treverk så er det lite som er like fint å se på og holde i. Glass/karbonfiber for å ikke snakke om aluminium, som er direkte ubehagelig å holde i når temperaturen kryper under null grader, kan være upraktisk på mange måter. Aluminium, selv om den er eloksert, får hakk og riper som kan bli ubehagelig å holde i.

 

Personlig har har mest erfaring og kjennskap til tre i hagler siden syntet trenden ikke er kommet dit enda. Problemet er i all hovedsak at de kommer nesten ubehandlet fra fablrikk og gjerne i billigst mulig treverk. Det sier seg selv at det ikke blir bra :wink:

 

Ei rifle med god søylebedding og en stor nok løpskanal ville jeg ikke vært særlig bekymret for å bruke til" normalt jakt" Men stokken krever selvfølgelig omtanke og vedlikehold :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan synes du den kolbe hengslen holder sammen? Blir den raklette/løsere ved bruk?

XLR-hengsla er justerbar, så om den rakler så er det bare å tighte til. Men jeg har stilt den inn og låst skruene (før jeg limte dem, så ble den stadig både slik og sånn) og den har ikke endret seg siden. Helt uten slark.

Foldekolbe er i grunnen genialt, en merker det best når en skal flytte seg med bil.

 

Er været for j... så bruker jeg gjerne hansker, så merker ikke så mye til at aluen er kald. Men den er det. Pistolgrepet er jo gummi, så det er igrunnen bedre enn glassfiberstokker der en holder i kulda også når en skal skyte - om en tar av hanskene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Min første rifle var en Brno fox mod 2 og ble innkjøpt i 1977 for den nette sum av 1670 kr . Toppet den med en Tasko 6x40 og var såre fornøyd , helt til jeg hadde jaktet noen dager med variert vær . Den var fullstendig upålitelig så lenge jeg eide børsa . Måtte ha et prøveskudd hver gang jeg startet på jakt . Har hatt mange rifler siden både med tre og kunststoff skjefter uten å ha opplevd noe lignende denne første rifla . Har akkurat fått hjem en nybygd helstokk fra Rafdal og er rimelig spent på hvordan den kommer til å oppføre seg mtp nedbør :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvor stor forandring snakker vi om egentlig, fra 10mm til 15mm på 100 meters hold?

 

Mi børse flytta treffbildet opptil 20cm fra innskutt i tørr tilstand til etter en våt jakttur . Den ble bra etter frilegging av pipe og bedding , men jeg hadde mistet tiltroen og bytta den bort mot en Zkk 601 i 308 :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opp gjennom åra hatt flere rifler med trestokk, både valnøtt og laminat.

Blant annet Winchester M70, BRNO ZKK 601 og 602, flere Ruger M77, Ruger Hawkeye, Tikka 65 og Kimber.

Felles for alle er at de ble beddet og pipa frilagt.

 

Nordmøre og Nordland (hvor jeg i hovedsak jakter) er ikke kjent for bare tørrvær, sol og palmesus, men jeg har ennå til gode å registrere avvik på treffpunkt som skyldes vridning i stokk av en slik størrelse at vi snakker om svekkelse at jaktpresisjon.

Som flere nevner er godt vedlikehold av stokken viktig.

 

Så finner du ei rifle du liker og den har trestokk, kjøp den med verdens beste samvittighet, men stell pent med den :wink:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er i all hovedsak at de kommer nesten ubehandlet fra fablrikk og gjerne i billigst mulig treverk. Det sier seg selv at det ikke blir bra :wink:
Hvis det er våpen med skjefter som på disse bildene som selges, skjønner jeg at det kan bli problemer i regnvær.

 

Hvis rifla er beddet, løpskanalen er frilagt, og skjeftet er godt impregnert, og den får litt olje jevnlig, har jeg ikke observert noen treffpunktendringer som har betydning for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Må sei meg eining i at det er utrulig morro når man først kjem i gong med å olje rifla. Då eg var student i Oslo og sakna hjortejakta heime på sunnmøre, satt eg meg skikkelig inn i kunsten å mette trestokk og samtidig sørge for ein skikkelig finish. Eg er framleis ingen ekspert, men lærte meg det grunnleggande. Den tida var "Raudnakke" her på kammeret ein fantastisk god læremester. Las tråden hans kvar einaste dag. Eg brukte godt og vel 3 mnd før eg var heilt ferdig og stokken var ferdig metta og tørka, i tillegg til finishen eg la på til slutt etter mange timer med sandpapir. Har sidan den gong ikkje hatt noko problem med uttørking etter våte regndager. Eg er likevel nøye på å gi han jevnlig med pleie.

 

Min sako 75 var overhode ikkje ferdig metta frå fabrikk, og det trur eg generelt gjelder dei fleste nye våpen i dag.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet mye med trestokk og senere laminatstokk i et terreng noen timers gange fra bilvei. Hytte med vedfyring var tilgjengelig. Siden dette var i heiene i Sør Rogaland så var været svært ofte pissevått. Grundig oljebehandling forsvant fort grunnet gnag fra klær, sekk og buskas med mer i det våte været. Laminatstokken var like ille som valnøttstokken. Begge stokkene var beddet grundig og løpet frittflytende. Blånert stål ble forsøkt oljet hver kveld, men det hendte ofte at jeg måtte pusse bort litt rust når jeg var kommet hjem. Spesielt det metallet som var skjult av stokken rustet. Jeg tok aldri stålet ut av stokken før jeg måtte, og før jeg kunne gjøre ny innskyting.

Jeg bruker nå helst skikkelig rustbestandig finish og plaststokker eller rustfrie rifler som T3, Ruger M77 og Remington 700 XCRII. Av stokker bruker jeg original polymer som hos Ruger eller glassfiber som McMillan og Bell&Carlson. Glassfiberstokkene må være skikkelig tettet i løpskanal og utfresing for mekanisme der bedding ikke dekker. Nå til dags jakter jeg ofte i terreng som ligger et par tre timers kjøring hjemmefra. Utfordringen min i vått vær er at jeg ikke får tørket våpenet før jeg må sette meg i bilen og kjøre. Selv de rustfrie riflene blir litt skjoldete av slik behandling. For meg funker ikke trestokker til norsk jakt. Drillingen blir sjelden tatt ut og da bare i godvær.

Fiberstokker tåler også jakt i Afrika ganske godt. Ingen problemer med flytting av våpen fra Norge til Afrika.

Ok trestokker er fine, men jeg har sett flere gamle trestokker som er sterkt misfarget av våpenolje i utfresing for stokk. Jeg har også sett misfarging av treverk i forbindelse med rembøyler og andre metalldeler i stokken, dette kan også være olje fra puss.

Alt i alt vil jeg si at det er mer vedlikehold og større fare for fukt og treffpunktendring med en trestokk enn plast. Men vil man ha trestokk så kjøper man vel det og gjør seg etter hvert egne erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

låne tråden her litt siå da eg har tenkt å ta opp omhandle litt av samme tema. Har tenkt å setta det av stål på rifla mi som er lite synleg inn med fett. Finnes da noke anna fett eg kan bruka enn våpenfett, det er jo dritdyrt for å "snakka" rett frå levra. Tar dei berre eit eller anna fett og fylle da i ein liten tube, merka da med "våpenfett" og sete ein ublu pris, eller er da noke spesielt med da? Kriteriane mine er at treverke ikkje må ta skade av fettet. Vanleg fett som ein bruke i landbruket på traktora o.l. kan da brukast eller er da bedre med gul vaselin eksemelvis? Eller kanskje den kvite syrefrie vaselinen, eller noke heilt anna. Synes kanskje det er greiast å smøra på ikkje spraya.

Link to comment
Share on other sites

No har eg nett hatt det under bilen min og brukt det som ingrediens i smøremiddel til heilpressing av hylser, men der har eg ikkje prøvd det enda. Søkte litt rundt omkring. Noke som var andbefalt var kvit vasselin, det var vistnok bra til det meste. Som tynn olje kunne ein vistnok benytta solsikkeolje! Finne litt av kvart når ein søke på nettet, brukast vel til å smøra inn jernpanne for at dei ikkje skal rusta. Praktisk og, kan brukast til å smøra inn våpenet og til å steika mat i på tur, sjølv om eg foretrekke skikkelge meierismør da, til matlaging.

Link to comment
Share on other sites

Bare påse at stikken er godt Metta med olje og det er god klatring rundt løpet så går det så bra så..

 

Ett år på reinsjakt glemte jeg å ta med våpenolje :D etter ei uke med tidenes drittvær såg det ut som om rifla hadde helstokk. Alt var brunt. Brukte smør på synlige flater. Det hjalp.

 

Skjøt en kalv på 290m med trestokk, selv om den var blaut. :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

:lol: poenget var at den utrolig nok gikk beint,,,selv med trestokk. Rifla altså... :idea:

 

Selv er jeg fan av minst mulig tidsbruk på vedlikehold, og da utgår trestokk. Bruker heller tiden min på å bruke riflene..

Eg er forøvrig enig og drive på å ser etter ei rustfri ruger i 6.5x55, men det virka vanskeleg å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet mye med trestokk og senere laminatstokk i et terreng noen timers gange fra bilvei. Hytte med vedfyring var tilgjengelig. Siden dette var i heiene i Sør Rogaland så var været svært ofte pissevått. Grundig oljebehandling forsvant fort grunnet gnag fra klær, sekk og buskas med mer i det våte været. Laminatstokken var like ille som valnøttstokken. Begge stokkene var beddet grundig og løpet frittflytende. Blånert stål ble forsøkt oljet hver kveld, men det hendte ofte at jeg måtte pusse bort litt rust når jeg var kommet hjem. Spesielt det metallet som var skjult av stokken rustet. Jeg tok aldri stålet ut av stokken før jeg måtte, og før jeg kunne gjøre ny innskyting.

Jeg bruker nå helst skikkelig rustbestandig finish og plaststokker eller rustfrie rifler som T3, Ruger M77 og Remington 700 XCRII. Av stokker bruker jeg original polymer som hos Ruger eller glassfiber som McMillan og Bell&Carlson. Glassfiberstokkene må være skikkelig tettet i løpskanal og utfresing for mekanisme der bedding ikke dekker. Nå til dags jakter jeg ofte i terreng som ligger et par tre timers kjøring hjemmefra. Utfordringen min i vått vær er at jeg ikke får tørket våpenet før jeg må sette meg i bilen og kjøre. Selv de rustfrie riflene blir litt skjoldete av slik behandling. For meg funker ikke trestokker til norsk jakt. Drillingen blir sjelden tatt ut og da bare i godvær.

Fiberstokker tåler også jakt i Afrika ganske godt. Ingen problemer med flytting av våpen fra Norge til Afrika.

Ok trestokker er fine, men jeg har sett flere gamle trestokker som er sterkt misfarget av våpenolje i utfresing for stokk. Jeg har også sett misfarging av treverk i forbindelse med rembøyler og andre metalldeler i stokken, dette kan også være olje fra puss.

Alt i alt vil jeg si at det er mer vedlikehold og større fare for fukt og treffpunktendring med en trestokk enn plast. Men vil man ha trestokk så kjøper man vel det og gjør seg etter hvert egne erfaringer.

Har gått å små-lurt litt på en Ruger GSR mede laminatstokk. Siden ifølge masse "guruer" på nettet at laminatstokk er løsningen på alle problemer i verden.

Min jeg leser med interesser det du skriver her om at du har hatt samme problemer med laminatstokk som med trestokk.

Sånnsett samsvarer det med @M67s post lenger oppe også om at folk misforstår laminatstokker som vedlikeholdsfrie, men at de også trenger love, tender and care.

Takk for innspill.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt to Ruger M77 med laminatstokk, begge 338 Winmag.

Selv på jakt med mye drittvær her på Nordmøre har de fungert prikkfritt.

Men som det sies, dette er også treverk selv om det er mettet med vannfast lim, og bør behandles deretter.

Laminat blir gjerne litt tyngre enn valnøtt, men jeg vil påstå med min begrensede erfaring at laminat er mer stabilt enn valnøtt.

Link to comment
Share on other sites

Interessant og lærerik tråd har det blitt :)

 

Lurer på ein ting: Finnes det ein spesiell grunn til at man ikkje berre lakkerer stokken og dermed slepp alle desse problemstillingane? Pappa sin laminatstokk er lakkerr og den har nokre bruksmerker her og der, men han har aldri hatt problemer med uttørking. Alt vatn preller elegant av...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trestokker på alle våpnene og den jeg liker best, en Blaser R8 har en oppgradert oljet sak. Etter en ukes jakt i styrtregn ble jeg lei av å olje stokken hver kveld og kjøpte en kul karbonstokk til den. Da jeg året etter begynte å bruke denne opplevde jeg selvfølgelig at den var vedlikeholdsfri, men jeg savnet den gode gamle trestokken. Det er noe eget med en vakker trestokk både å se på den og holde i den. Så året etter var den på igjen. Jeg kommer til å beholde karbonstokken spesielt hvis jeg skal på skikkelig vestlandsjakt hvor rifla ikke bare blir spylt hver dag, men også må tjene som stokk i bratthengene. Men ellers blir det trestokk. Smaken er som kjent som baken og dette er min smak.

At den skal bli så skjev at den kan endre treffpunktet på grunn av bedding høres veldig teoretisk ut. Etter noen år med olje er det neppe mulig for vann og trenge langt inn i en godt vedlikeholdt stokk så dette er nok mer sofajakt. Men i regnvær er jo det også koselig. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Prøvde meg på en Hogue pillar bed stokk til min Mauser 98, myk som spaghetti i front, totalt ubrukelig. Ble sendt tilbake. Tenkte på den med full alu bed block, men da stiger vekta fort.. så endte opp med en Boyds featherweight thumbhole laminat stokk. Den er lettere enn en Hogue med full bed block, og ser meget penere ut! Ufattelig mye stokk for 99 USD!

Boyds stokken holdt stand på årets reinsjakt på Hardangervidda vest, litt regn hver dag og MYE regn noen dager. Meget fornøyd med den gamle Mauseren nå, fungerer uansett hvordan forholdene er og med Timney jakt avtrekk så skyter den godt også. Makan til god bruksbørse skal man lete lenge etter.

Trestokk som får et lag olje før langtur gjør jobben!

Link to comment
Share on other sites

Har lest at ein ikkje bør bruke kva som helst av olje på laminatstokkar. Thumbhole-stokkar frå Boyds, er dei lakka eller olja frå fabrikk? Har ein slik på ein Rem 700, men har aldri studert finishen så nøye på denne slarkepurka. Gitt at den er olja, kva lurium bør ein bruke på slike?

Link to comment
Share on other sites

Mine 2 Featherweight thumbhole er lakka. Meget pen finish i grunnen. Jeg måtte modde litt for heve armen på sluttstykket på Mauseren. Brukte GRS lakk som jeg hadde liggende, det fungerte glimrende. Regner med GRS vet hvordan en laminat stokk skal behandles. GRS lakken reagerte ikke på Boyds lakken heldigvis.

Hvis Boyds featherweight thumbhole passer, så er den vanskelig å slå på pris og vekt. Min veide kun 1100 gram, og rekylen med friske ladninger i 30-06 merkes godt uten demperen montert.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, tenkte tanken. Jaktkompissen har melkeallergi, stekesmøret var noe melange greier uten melk og salt mener jeg, det hjalp iallefall. Man tar det man har.. Hadde sikkert klint det på i korttenkthet uansett hvilket det var.

 

Hjemme bruker jeg våpen olje og fett, så det var ikke akkurat ment som en anbefaling. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvis stokk i treverk er totalt ubrukelig så er det underleg at det vart felt dyr i det heile før plasten vart oppfunnen :D

Har våpen med tre, plast og laminat i skåpet mitt og forskjellen merkes kun på pussebenken.

Reinsrifla har stokk i olja treverk og den får røff medfart utan at den tar skade eller påverkar presisjonen (det er lite med anvisning, men dei ramler likevel :D:D )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...