Jump to content

HK impotør


358 Win

Recommended Posts

Han ble fratatt agenturet mye lik måten han selv fikk aggenturet på i sin tid.

Er forlvrig ikke overbevist at det skiftet har vært til det bedre for oss brukere.

Lagerhold og leveringstid er milevis fra tilfredstillende. vurdere å ta inn en MR223

fra annet EU land. de har på lager til en bedre pris kontra norsk importør.

Tror situasjonen er en annen når det gjelder enhåndsvåpen, men det hjelper

ikke meg.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg kjenner mellomspillet hos jevnaker så veldig godt har jeg fulgt HK importørene siden tidlig 90 tall og Hiak i trøndelag. Ham ga seg og ville selge rund 95. Jevnaker drev så godt og ganske lenge, og hadde fler ansatte en stund, men sykdom reduserte omsetting og effektivitet der, desverre over tid til såpass stor grad at den nye HK importøren ble spurt av den "nye" sivile hk divisjonen om å overta agenturet.

 

Lamg leveringstid skyldes muligens en forsiktig og konservativ tilnærming til markedet, men jeg vil hevde at service og oppfølging har vært langt over det jeg har hatt erfaring med fra andre agenturer i våpenbransjen. Blant annet så slipper man å få sånne bambus svar som "det kommer neste uke/måned" før det er bestilt osv. Strategien så langt har vært å bygge opp delelager og våpenlager rolig, og heller bestille ofte fra tyskland. Desverre så har HK vært tidvis trege og rotete ( :overrasket: ) selv, og det er langt etterslep på produksjon, såesielt på MR rifler og SFP 9.

Så det har rett og slett ikke kommet nok våpen til å dekke etterspørsel og det som er bestilt.

 

Lager.... tja gitt at man vel må selge en rundt seks rifler før man i det hele tatt har tatt inn nok penger til å dekke innkjøpet av et våpen på lager spørs det om det er helt innafor at man bygger ting opp sakte. Med mindre da, man har masse penger man ikke tremger eller et behov for å drive butikk som inntektsbringemde arbeid.

Når det er sagt, så det det vært interessamt å være mer konkret hva som burde vært bedre / anderledes, kontra litt uspesifikk grinebiting? (Måtte vente lenge på den sist A3 MR223n selv, men mener det kom fler en det som allerede var bestilt denne gangen)

 

For ordensskyld: jeg pratet en del med Hiak, om å overta agenturet rundt 95, men det ble aldri noe avdet. Jeg startet westernklubb med en som jobbet for jevnaker agentur, og nåværende importør er en god venn. Jeg skyter for HK norge, men jobber ikke (som i, får lønn) for dem.

 

Spørsmål?

Link to comment
Share on other sites

Har berre gode tankar om kundebehandling og service frå Swenor som importør og Norsk Jakt som forhandlarledd. (Stort sett same mann). Det ligg genuin interesse for skyting og våpen i mange former bak, og ei imøtekomande og etter beste evne servicevenleg innstilling i møte med kundane. Slik eg har møtt det i alle fall.

Når det gjeld moglegheit for andre til å importere, er det eit eller anna EU-direktiv om paralellimport eller noko slikt som seier at dette er ein god ting for sunn konkurranse og den slags rør. Det er difor ope for den som vil og kan til å finne sine kanalar og ta inn sjølv. Dette vert gjort m.a. av Intersport Bogstadveien, som eg også gjerne handlar med.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg primært var missfornøyd med var bestillingsrutinene deres og lagerhold.

Mulig det har blitt bedre men når men handler med en ofisiell hovedimportør forvener jeg og kunne dra til butikken

pafse på våpenet betale og dra på banen.

Jeg forventer ikke å få taffse på et demovåpen før jeg bestiller et egen og leverandøren sier at det er usikkert

når du kan få bestilt våpenet, pga. vanskelig produsent og at importøren vil ha bestilling på minst 10-15 våpen før

han bestiller fra fabrikk.

Når importøren ikke lagerfører å du alikevel må vente så handler jeg lett fra annet EU land, kjappere levering og

rimeligere.

Men har de fått bedre rutiner slik at mine kriterier kan tilfredstilles da er jo alt bare fryd.

 

En oppegående nettside med produkter faktisk lagerbeholdning og priser vil jo også underbygge profesjonalitet.

 

Men Hassel jeg skal ta meg en tur å se på hva de har og tilby nå om dagen, mulig jeg blir kjempeoverasket.

Link to comment
Share on other sites

når men handler med en ofisiell hovedimportør forvener jeg og kunne dra til butikken pafse på våpenet betale og dra på banen

Da forventer du mye. Lite land, lite marked og dyre våpen, det begrenser seg fort hva man kan ha på lager.

 

usikkert når du kan få bestilt våpenet, pga. vanskelig produsent

You suck and we hate you?

Link to comment
Share on other sites

Umm.... importøren har ingen butikk.... eller nettbutikk. Importøren har et agentur, og ko kurerer ikke med sine vidreforselgere (slikmandre importører ser ut til å gjøre) hvem i alle dager er det du har snakket med?

Det som har kommet inn av mr rifler har stort sett blitt solgt rasende raskt, men ei børse å tafse på har da aldri vært et problem? I allefall om du forteller at du vil prøve.

Som tidliger3 nevnt tror jeg at en butikk måtte ha solgt minst 6 rifler for i det hele tatt ha kunnet dekket inn å et våpe på øager som ikke skulle selges. Tror ikke vi hadde hatt mange våpenbutikker om det var et krav. Hvor mange mange utsalg av ar15 børser vet du om som beholder et våpen selv om kunden vil kjøpe? Det er vel i bunn og grunn et kvalitetsstempel at det blir så fort tomt på lager....

 

 

Bestillingene fra hk går jevnt og trutt og at det skulle ha vært krav om 10-15 våpen har jeg aldri hørt om. Men om det er slik er da det høyst relevant og logisk, om man ikke ønsker å få fryktelig dyre våpen. At hl tidvis har proble,er ,ed å øevere, kan egentlig ikke belastes importøren....

Link to comment
Share on other sites

Importør har offisielt ikke egen butikk, men det er jo alment kjent blandt de som er litt bevandret i våpen Norge at Nicolay på Swenor har veldig tette bånd med Norsk Jakt siden han har jobbet/jobber der. Hvor mange forhandlere er det som har hele sortimentet til en produsent i butikken sin? Du skjønner vel at mange kan bli lettere forvirret.

Link to comment
Share on other sites

Og det er en annen butikk som pusher hk som ikke har noe med importøren å gjøre... men ja, det stemmer at norsk jakt er HK forhandler, på lik linje med rogne våpen i trondheim og Pedersens lemger sør, i tillegg til andre utsalg. Og ja, nikolay er gift med styreleder i swenor import. Men det endrer ikke så veldig mye.

Link to comment
Share on other sites

Nei vi skal ikke krangle om dette Jostein, jeg er sikkert bortsjemt med de jeg vanligvis benyter meg av.

 

Det er vel i bunn og grunn et kvalitetsstempel at det blir så fort tomt på lager...

 

Men dette er jeg uenig i en god importør skal bestille slik at han som hovedregel aldrig går tom. Men jeg

forstår argumentet ditt når økonomien ikke er den beste.

Link to comment
Share on other sites

Økonomien er vel god den, nettopp fordi en ikke har masse pemger bundet opp i et lager som støver ned, men heller bestiller ofte. Ja, selvsagt burde man alltid ha alt på lager, og det hadde nok vært fint med en drøss politivariant P30L liggende når skytekravet for politiet ble strammet inn... men fremtiden er noe av det vanskeligste å spå om. Derimot er det en lang rekke med importører av y,se merker osv som har blitt liggende med brukket rygg fordi laveret har vært for stort og optimistisk til å begynne med. Og det sakte men sikkert har litt mer og mer uselgbart. Det minner meg om den gangne jeg jobbet for christiania jakt og våpen, som overtok etter jaktpartner. Der fant vi en eske med 480 skudd 460 nitro express, en 20 pakkning var solgt til da litt over 3000kr... resten lå der. Det var sikkert gunstigste innkjøps rabatt når man bestilte 500 fra norma... men god butikk var det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Er greit å ta det forsiktig i starten når man starter opp ett helt nytt firma og ikke vet hvordan markedet er. Men hvor lenge har dem holdt på nå? 2 år?

 

HK er ikke ett nytt merke på markedet i Norge og etter å hatt agenturet på det i 2 år så vet man hvilken modeller som det går mye av og hva som ikke blir solgt noe av. Når man i tillegg vet at fabrikken har leveringsproblemer så er det dårlig planlegging fra dem å ikke ha nok våpen på lager for å dekke etterspørselen.

Jeg har møtt veldig mange som har sett seg ut ett våpen fra HK men som kjøper seg noe annet pga at våpenet ikke er på lager og veldig lang leveringstid.

 

Fremtiden er faktisk ikke så veldig vanskelig å spå når man sitter på statistikk for salg over 2 år og man ikke har det største utvalget å velge i. Nå vet ikke jeg hvordan det er med deg eller andre, men jeg har vært borte i veldig mange som har kjøpt seg ett annet våpen ett annet sted pga at det ikke var på lager og det var lang leveringstid. Er lettere for en forhandler å selge våpen man vet at man kan få rimelig raskt og lettere for en kunde å kjøpe ett våpen det ikke er lang leveringstid på.

 

Etter 2 år så burde man kjenne markedet sitt bedre og leveringsrutinene til fabrikken.

Link to comment
Share on other sites

Tja, den forrige leverandøren leverte ikke, og skyldte HK en god del penger... deg som selger er er primært nye modeller. Og min tidligere erfaring fra bransjen tilsier at det på ingen måte er så lett og enkelt med empiri. Men leverandører leverer i det minste.Når det gjøre hva HK styrer med er det ikke sånn at det alltid er det samme, det ville faktisk vært det motsatte av trøblete, og fortsatt neppe noe som importøren kan anklages for.

Hvilke model det du maner man ikke var fått bestilt?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått bekreftet at det faktisk er mr223 på lager hos leverandør, så jeg undres litt på hvilket tidspunkt man snakker om. Det har kommet Mr 223 rifler til landet minst 3ganger i år, så enten er inne mankoen så stor, folk er i overkant utolmodige eller de snakker med / om feil kilder. Og igjen hvilke andre forhandlere er det som har et kontinuerlig lager av ar15 rifler liggende?

 

Det er ikke slik at det ligger pallevis med Mr rifler hos hk i tyskland som bare venter på bestilling heller. Meg bekjent er det etterslep på levering av rifler i tillegg til sfp9 internasjonalt.

 

Videre.... hæmed tanken på forventninger og kælitt lite konkret kritikk, hvorfor tror dere den nye leverandøreren har valgt en forsiktig tilnærming, kontra den som mistet agenturet? Hvorfor har fler importører lagt ned virksomhet/ gått konkurs?

Link to comment
Share on other sites

Ingen problemer med å se næring og tæring. Bygge stein for stein, og være forsiktig.

I mine øyne er ingenting bedre enn om dagens importør kan leve lenge.

 

Men(!), bedriftsøkonomisk sett så bør man sørge for at de mest populære varene stort sett alltid er på lager. Eventuelt spe på med en liten kassakreditt om det trengs, for de mest populære riflene og pistolene går fort uansett så turnover'en blir kort.

Etter et par år hvertfall som det er nevnt her så bør man ha ganske god kontroll over et par produkter som det alltid er god etterspørsel etter.

Jeg snakker av erfaring. Jeg har vært medeier i et større selskap selv som drev import innen ekstremsport.

 

Minner meg litt om en Hellstrøm episode jeg så for noen år siden. Fra en restaurant i Nord-Norge et sted. Han hadde hørt at de hadde en dessert de var så kjent for, men når han kom på restauranten så var den tatt av menyen. Hellstrøm spurte forundret hvorfor den var tatt av menyen, og da fikk han som svar om at det var så kjedelig å alltid gå tom. Hellstrøm trodde ikke sine egne ører, og gav da beskjed om å fjerne all den andre dessertdritten og heller lage 10 ganger mer av den som solgte.

 

In this day and age er folk utålmodige. Verdensmarkedet og parallellimport er enkelt med internett.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja får vel nevne det jeg også da...

 

I likhet med de to skribentene rett over her, så kjenner jeg 2 personer som satt med godkjent våpensøknad i hånda og var på venteliste for MR308..

Begge 2 ble så lei av å vente til slutt, så de valgte seg derfor andre våpen..

 

Jeg er helt enig i at man ikke skal overvurdere markedet for mye når man bestiller inn våpen, men selv jeg som såvidt fikk ståkarakter i salg og markedsføring når jeg satt på skolebenken kunne forutsett at MR223/308 kunne komme til å bli solgt på sikt.

 

Tror nok importøren denne gangen gikk litt for langt mot andre enden av skalaen og undervurderte markedet.

På denne måten har de nok dessverre, for både egen del og kundenes del, mistet en del salg...

Link to comment
Share on other sites

Fremtiden er faktisk ikke så veldig vanskelig å spå når man sitter på statistikk for salg over 2 år og man ikke har det største utvalget å velge i.

 

2 års salgstatistikk, er når en har periodevise leveringer, fullstendig uten verdi.

 

Uten at jeg kjenner til importørens tenkning, vet jeg at en annen, stor leverandør som solgte tilsvarende type rifler, omsatte rundt 30 stk på årsbasis, og som vedkommende sa, det er mer å betrakte som hobby og en service for skytterene, ved siden av det salget en lever av...

Link to comment
Share on other sites

Men(!), bedriftsøkonomisk sett så bør man sørge for at de mest populære varene stort sett alltid er på lager. Eventuelt spe på med en liten kassakreditt om det trengs, for de mest populære riflene og pistolene går fort uansett så turnover'en blir kort.

Etter et par år hvertfall som det er nevnt her så bør man ha ganske god kontroll over et par produkter som det alltid er god etterspørsel etter.

Jeg snakker av erfaring. Jeg har vært medeier i et større selskap selv som drev import innen ekstremsport.

 

Jeg tror noe av problemet ligger i at håndvåpen/automatrifle-markedet i Norge er såpass lite, at det fort mettes.

 

Man klarer uansett aldri å tilfredsstille alle, spesielt ikke skyttere ;-)

Link to comment
Share on other sites

Når Swenor ble bedt av HK om å overta agenturet, satt forrige importør på et lager av rundt 20 MR308 børser og med en bestilling på 20 "norske" MR223 A1 rifler. Som HK ikek fikk betalt for, siden det ikke var noen omsettning.... uten å kunne si det sikkert, så tror jeg ikke den forsiktige tilnærmingen har ført til at så menge andre reelt har handlet andre steder. Mindre en 10 i allefall.

 

Og igjen, en rifle permanent på lager vil si at man (eksempelvis innkjøpspris 20000kr utsalgspris 24000kr etter sett bort fra moms) må selge 5 våpen før man i det hele tatt kan begynne å dekke de andre utgiftene og spare til nye investeringer og styrking av lager. Og det er -et- våpen. HK har vel rundt 6 ulike rilfe modelelr, samt mint 10 ulike pistol varianter...

Link to comment
Share on other sites

Da er det jo faktisk dårlig økonomi som er grunnen til dårlig lagerhold, alle vet at lager koster.

Det å benytte seg av produsent som lager er bare en god butikk om man får leveranser

nærmest dagelig fra produsent. Dette vil i dette tilfelle resultere i store økninger i form av

eksport tilatelser ol. så lagerhold er det eneste økonomiske alternativet om man ønsker

og ha en fornuftig leveringsgrad til sluttkunde.

Dette fungererfor bilbransjen som bestiller deler og biler fra fabrikk hver dag, og deler mottas

hver dag.

Har forståelse av at man ønsker å starte forsiktig men når produktene som du selv sier

forsvinner fra hyllene nærmest som dugg for solen, da burde planleggingen være ganske enkel.

Jeg er overbevist om at de har mistet mange flere en 10 salg pga. denne driftsformen de

oppererer med.

Men hva vi antar blir jo bare spekulasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Eg er enno av den meining at det ligg fornuftige tankar bak den strategien som er vald av Swenor. Den er heilt sikkert velbalansert ut frå dei rammene som er gjevne og vi ikkje kjenner veldig godt.

 

Medverkande til at folk vel andre våpen kan vera at det er i beste fall 10-20k å spare på ein passeleg brukt eller ny Rimivariant av AR i høve til MR. Tilgjenge kan då vera eit lettvint vikarierande argument å ty til for å forklare at ein ikkje kjøpte det ein hadde informert gjengen om likevel.

Så vidt eg veit har ikkje ventetida vore over 4-5 månader for dei mest uheldige. Eit halvt år går fort om ein har litt anna å gjera enn å sitje på ræva. For å sitere Christian S frå ein annan tråd som vart handlande mykje om leveringstid: "Gjorde noko anna medan eg venta".

 

Om marknaden er så stor, er det rart at det ikkje møter meir enn 15 mann til NROF-NM eller 20 til Vårkonkurransen. Er det fordi dei ikkje har fått kjøpt HK? Neppe; er svaret mitt. Dette har vore situasjonen i mange år.

 

Mangelen på nettbutikk har Nicolay forklara med at han på grunnlag av erfaringar frå tidlegare importørar ikkje vil øydelegge marknaden for forhandlarane sine. Eg som bur 4 timars køyring frå næraste forhandlar kan vera litt ueinig , men det er eit argument som inngjev ein viss respekt fordi det syner lojalitet til forhandlarane.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt mye sprøyt men makan til forklaring har jeg faktisk aldrig hørt før.

 

Mangelen på nettbutikk har Nicolay forklara med at han på grunnlag av erfaringar frå tidlegare importørar ikkje vil øydelegge marknaden for forhandlarane sine. Eg som bur 4 timars køyring frå næraste forhandlar kan vera litt ueinig , men det er eit argument som inngjev ein viss respekt fordi det syner lojalitet til forhandlarane.

 

Om vi spiller videre på at Nicolay ikke jobber for importøren (noe han ifølge troden ikke gjør)men for en forhandler så burde han som forhandler kunne ha en fungerende nettbutikk med også HK våpen.

 

Om vi på den andre side sier at han er importør hvorfor i all verden skulle det være ilojalt ovenfor deres forhandlere og ha en nettbutikk, veldig mange andre importører klarer dette. Pt. er faktisk så mange at det ikke er mulig å ramse de opp. Men en nettbutikk koster å det er vel mere der det ligger, argumentet med å ødlegge for sine forhandlere hålder ikke mål. Om noe så burde det være et lojalt tiltak iforhold til sine forhandlere, da markedet ville være oppdatert på tilgjengelighet lagerstatus hos importør og veil. priser.

Om en importør har en nettbutikksom selger under veiledende priser det har man sett i brangsjen ikke er noen god ide, men det er det jo ikke snakk om her.

 

Nei hvorfor ikke kalle en spade for en spade det er mere ærlig.

Link to comment
Share on other sites

Da er det jo faktisk dårlig økonomi som er grunnen til dårlig lagerhold, alle vet at lager koster.

Det å benytte seg av produsent som lager er bare en god butikk om man får leveranser

nærmest dagelig fra produsent

 

Om du med "dårlig økonomi" mener: "ikke har en milion kroner som kan låses opp i varelager som ikke selges" så har du vel rett. Ellers så kan må jo forstå god økonomi som "Holder hjulene i gang og selger varelageret og har etterfylling i rimelig tid, uten å tape penger"

 

Dette vil i dette tilfelle resultere i store økninger i form av

eksport tilatelser ol. så lagerhold er det eneste økonomiske alternativet om man ønsker

og ha en fornuftig leveringsgrad til sluttkunde.

Dette fungererfor bilbransjen som bestiller deler og biler fra fabrikk hver dag, og deler mottas

hver dag.

 

Men med et totalt marked på ca 30 rifler i året... (Jfr tidligere utaleser) så er sammeligningen med detaljvarehandleen ganske urimelig. Og igjen, hvilke annen importør av AR15/AR10 kjenner dere som har varer på lager?

 

Helt konkret

Har forståelse av at man ønsker å starte forsiktig men når produktene som du selv sier

forsvinner fra hyllene nærmest som dugg for solen, da burde planleggingen være ganske enkel.

Jeg er overbevist om at de har mistet mange flere en 10 salg pga. denne driftsformen de

oppererer med.

 

Det er MR223 rifler på lager nå, dvs at det tok ca to sendinger for å mette markedet og komme på overskudd med lager, ca 9 måneder. Er det urimelig eller dårlig beregnet? kanksje det kunne ha vært solgt en 5-6 rifler til (noe som da ville kunne ha dekekt inn det å ikke få solgt 1 rifle... ) men kanskje ikke. det et vi ikek. men derimot kan en vita at det faktisk er MR223 tilgjenglig pr nå, og det kommer fler i fremtiden. (er det ikek noe som rundt minst 6 måneders leveringstid fra fabrikken...hmm) det er deler, skiknner, og magasiner på lager, nå.

Link to comment
Share on other sites

Om vi spiller videre på at Nicolay ikke jobber for importøren (noe han ifølge troden ikke gjør)men for en forhandler så burde han som forhandler kunne ha en fungerende nettbutikk med også HK våpen.

 

Men Nikolay er ikke forhandler, han er ansatt som kundebehandler og butikktryne i jakt og våpenbutikk, som i sin tur er kunde hos Swenor. Og den butrikken (Dorsk Makt, Lysaker) handler våpen fra Swenor på lik linje med alle andre leverandører. Vil du ha leverendør med HK og nettbutikk? Versågod: http://www.pvas.no/forsiden/sok?s=HK

(dette seier også noe om hvor "mye" penger det er i HK importen... )

 

Om vi på den andre side sier at han er importør hvorfor i all verden skulle det være ilojalt ovenfor deres forhandlere og ha en nettbutikk, veldig mange andre importører klarer dette. Pt. er faktisk så mange at det ikke er mulig å ramse de opp. Men en nettbutikk koster å det er vel mere der det ligger, argumentet med å ødlegge for sine forhandlere hålder ikke mål. Om noe så burde det være et lojalt tiltak iforhold til sine forhandlere, da markedet ville være oppdatert på tilgjengelighet lagerstatus hos importør og veil. priser.

 

gitt at en importør, vil ha mer fortjeneste på å selge egne importerte våpen, kunne man ha (som har skjedd) konkurert med sine egne forhandlere på ulike vilkår. Ja det skjer, (Hvor ble det av Para Ordnance, Kimber, Springfield, Pietta...) Ellers er det stort sett de Store forhandler husene (norma og Schou) som imporerer ting det faktisk går større kvanta av, og selv de går jo tomme). Men selvsagt er det også snakk om pris, for en online lagesrstatus koster langt mer penger en det man tjener på våpenimport. Og hvor vanskelig er det egentlig å kontakte en forhandler og spørre? SOm vist så ligger det prser og lager ute hos blant annet pedersens, og Rogne våpen anonserer nå på Finn.

Nei hvorfor ikke kalle en spade for en spade det er mere ærlig.
Denne er litt snodig. Hva er uærlig jher? Swenor har tatt på seg en rolle juridisk og praktisk som importør og formidler av blant annet HK våpen. Det er som agentur de driver salg, de selger ikek direkte til kundene, det er det frohandlere som gjør over det ganske land, noe som skal gi nærmere og bedre tilgjengelighet til kundene. Hva i alle dager skulle ha vært "uærlig" jher. Det er jo ikke slik at Swenor ikke øsnker å slege så mye som mulig, tjene penger eller tilby folk det de vil ha? Og man har da valgt en annen strategi en den forige HK agent hadde... noe som da kan virke som en god ide, med tanke på hva som skjedde der....

 

Det er lov å være trist over at man ikke før akkurat den HK smellerten man vil ha, npr man vil ha den (tok meg 9 månders ventetid for den siste) og man kan mene at den andre, som har satsett sine penger på HK importen burde ha gjort ting anderledes, (Noe som det er lett å gjøre når man ikek har satset sine egne penger) men utover det... syns jeg denne tråden begynner å bli litt underlig. For all del, jeg har ikek alltid vært helt ening med Nikolays valg, men det ser smart ut nå... (og npr jeg jobbet i våpenpushersjappe gikk den jo faktisk konkurs...)

Link to comment
Share on other sites

Eventuelt så betyr det at forhndler er utsolgt... er ikke bare HK som ikke er på lager. Men du fikk jo nettopp det du ville ha, en oversikt over hva forhandler vil ha på lager?

 

Ja, der er dumt at man ikek kan kjøpe det man vil ha, akkurat der og da.... men med mindre man driver butikk av veldedighetshensyn så er det ikke rimelignå forvente det.

 

(forøvørig kan PVAS sikkert spørres, om det er noe spesielt du faktisk er på utkikk etter.) Eller er du bare ute etter å kritisere en driftsform som har gjprt at HK faktisk er på plass i markedet i norge igjen?

Link to comment
Share on other sites

Nettopp derfor bør importøren ha en nettbutikk som sier hva som er tilgjengelig i riket.

At ikke den lokale elektronikkbutikken har på lager er man vant til men bestiller man så

kommer varen fra sentrallager i Norge eller utlandet iløpet av et par dager, ikke 6mnd.

eller deromkring.

Mtp. bil så er det ekstremt mange flere modeller og utstyrs kombinasjoner en Ford Fokus

kan leveres i 132 forskjellige varianter og en MR-223 i under 10.

Og jeg er interessert i hva som er tilgjengelig i kongeriket ikke hos den enkelte forhandler,

slik at jeg ser hva jeg kan få levert uten å vente månedsvis. At de oppgir veiledende pris

vil også være en fin opplysning.

HK har vel alltid hvert tilgjengelig på det norske markedet om man ville bestille fra importør

og vente om det ikke var på lager, nøyaktig som i dag.

Det har også hvert enkelte som har parallellimportert HK på samme måte som i dag.

Lagerholdet var som vi har snakket om før bedre/ for bra hos den forrige importøren.

Når jeg sier for bra er det som tilsvar til at de ifg. tråden brakk ryggen pga. dette.

Link to comment
Share on other sites

en driftsform som har gjprt at HK faktisk er på plass i markedet i norge igjen?

 

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner ettersom det fremdeles så vidt meg bekjent ikke er mulig å få tak i MR308 noen plass?

(evnt mulig, men med unormalt lange ventetider)

 

Det er helt sikkert mulig at denne driftsformen har gjort at HK er "på plass" i markedet som i "Ja, vi får inn noen få rifler med ujevne mellomrom", og det er kjempefint for de som står først i køen.

 

Men det vil på sikt spre seg at det er vanskelig å få tak i disse våpnene (Ref: blant annet denne tråden) noe som vil føre til at nye skyttere og skyttere som bare skal ha "en halvautorifle" velger en annen plattform.

 

Nå skrev du jo at det tok 2 sendinger for å "mette markedet"..

Markedet er ikke mettet fordi du har klart å ta igjen ventelisten din og at du nå har rifler på lager.

Hvis vi i tillegg tar utgangpunkt i at 1 sending er 10-15 våpen vil det si at du har hatt typ 25 personer på venteliste..

 

Det er jo ikke så rart at det selges rundt 30 rifler i året når man baserer seg på at det må være en venteliste før man bestiller inn våpen.

Mennesker er skrudd sammen på en merkelig måte, og skyttere som eeeeendelig sitter med mulighet til å kjøpe eget våpen er enda merkeligere skrudd sammen. Det er ikke interessant å vente et ekstra halvår på ny rifle, i tillegg til den vanlige karantene på 2 år, med mindre du bare MÅ ha en HK rifle..

 

Personlig håper jeg ihvertfall at forhandleren nå velger å beholde litt lagerbeholdning slik at det ikke nå blir samme regla med ny venteliste på nytt igjen når de .223 riflene på lager blir solgt.

Link to comment
Share on other sites

Nå kan det jo tenkes at noe av "Skylden" for lang leveringstid, og manglende HK-Våpen på lager i Norge ikke hviler utelukkende på Sweanor, men også litt på HK i Tyskland.

 

HK er jo kjent for å nedprioritere sivil-markedet, og selv den HK-USA har jo ofte hatt leveringsproblemer.

 

Det er en grunn til at "Because you suck, and we hate you" er blitt ett begrep.

 

Som i dette "åpne brevet" fra HK

(Skrevet av Larry Correa NB Satire :winke1: )

An open letter to the gun community from HK’s marketing department: In a world of compromises, some people put the bullets in the magazine backwards…But it doesn’t matter, because our gun is on the cover of the Rainbow Six video games. Look how cool that SEAL coming out of the water looks… If you buy a $2,000 SOCOM, you will be that cool of an operator too. And chicks will dig you.

 

At HK, we stuck a piston on an AR15, just like a bunch of other companies have done, dating back to about 1969. However ours is better, because we refuse to sell it to civilians. Because you suck, and we hate you.

 

Our XM8 is the greatest rifle ever developed. It may melt, and it doesn’t fit any accessories known to man, but that is your fault. If you were a real operator, you would love it. Once again, look at Rainbow Six, that G36 sure is cool isn’t it? Yeah, you know you want one.And by the way, check out our new HK45. We decided that humans don’t need to release the magazine with their thumbs. If you were a really manly teutonic operator, you would be able to reach the controls. Plus we’ve fired 100,000,000 rounds through one with zero malfunctions, and that was while it was buried in a lake of molten lava, on the moon. If you don’t believe us, it is because you aren’t a real operator.

 

By the way, our cheap, mass-produced, stamped sheet metal guns like the G3 and MP5 are the bestest things ever, and totally worth asinine scalpers prices, but note that cheap, mass-produced, stamped sheet metal guns from other countries are commie garbage.Not that it matters, because you’re civilians, so we won’t sell them to you anyway. Because you suck, and we hate you, but we know you’ll be back. We can beat you down like a trailer park wife, but you’ll come back, you always do.

 

Buy our stuff.

 

Sincerely

 

HK Marketing DepartmentHK. Because you suck. And we hate you.

 

Se ellers uttdypning på forfatterens synspunkter på HK her: ( :lol: )

http://monsterhunternation.com/2007/10/09/hk-because-you-suck-and-we-hate-you/

 

 

Sendt fra min I-phone

Link to comment
Share on other sites

Det er MR223 rifler på lager nå, dvs at det tok ca to sendinger for å mette markedet og komme på overskudd med lager, ca 9 måneder. Er det urimelig eller dårlig beregnet? kanksje det kunne ha vært solgt en 5-6 rifler til (noe som da ville kunne ha dekekt inn det å ikke få solgt 1 rifle... ) men kanskje ikke. det et vi ikek. men derimot kan en vita at det faktisk er MR223 tilgjenglig pr nå, og det kommer fler i fremtiden. (er det ikek noe som rundt minst 6 måneders leveringstid fra fabrikken...hmm) det er deler, skiknner, og magasiner på lager, nå.

Tviler på at markedet er mettet. Jeg tror mye av grunnen til dette er at veldig mange ikke vet at det er en "ny" forhandler/importør.

Jeg for min del viste ikke om dette før nå. Hvis man Googler MR223 Norge så kommer man til Jevnaker Agentur.

Jeg vet med sikkerhet at min NROF avdeling ikke har kjennskap til dette. Der vet jeg med sikkerhet at folk har kjøpt andre AR løsninger hos f.eks Pedersen, import fordi man har hatt den oppfatning av at MR223 er veldig vanskelig å få tak i.

 

Tror de har en jobb å gjøre om å få markedsførts seg som forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Det er både MR308 og MR223 på lager hos importør meg bekjent ja. Så jeg tror nok mye av "agget" mot den nye distirbutøren skyldes at folk bare antar ting og ikke sjekker... Jeg vikk forøvrig opp Pedersens våpenlager som første treff på google. Markedsføring er jo noe man jobber med, men det er kanksje ikke sa mange kanaler (og i det minste er jo denne tråden en del av det) Atr Jevnaker ikke har tatt ned sidene side er en annen sak...

 

Leveringne er heller ikke sporadiske med med unntak av når HK føkker opp. (De har heller ikke noe særlig lager av våpen, de lager også det de for solgt)

 

Men jeg opplever det nesten som at enkelte forventer at de som driver i våpenbransjen skal gjøre det av ren vellvilje og veldedighet... og slik er det altså ikke.

 

Hva er egentlig en "unormal lang ventetid" på ting som må bygges? Det tar i it iellg mellom 6 og 12 uker å få på plass eksport, import osv.... Jeg vet at noen er litt sure fordi man ikke får rabatter :wink: men det får være måte på manglende innsikt i hvordan ting reelt er. Det er altså neppe snakk om salg av særlig mer en 30 rifler totalt i .223/.308 i året. Og det ER pr dag dato rifler på lager... Og forhåpentlig vis vil det være utsolgt før neste sending, som ble bestilt før den som kom sist ble sent fra tyskert land. Det er stort sett greit med dingser til HK våpen også. Men P30 serien pistoler med "polit avtrekket" er det uhyggelig tom for.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig en "unormal lang ventetid" på ting som må bygges?

 

6 mnd++ med mindre det er et helt nytt våpen.

 

Jeg har jo klart å anskaffe meg et par våpen hittill, og min fremgangsmåte har med få unntak vært:

 

-Lese en artikkel/Se en video/prøve noe spennende på banen

-Innse at livet blir bedre med akkurat det spesifikke våpenet

-Sende inn søknad

-Undersøke hvilken butikk som har det aktuelle våpenet på lager, dra til butikken og hente det.

 

Jeg har aldri opplevd å ikke finne noen forhandler her i landet som ikke har det aktuelle våpenet lagerført.

 

Selv når kjøpte meg en Bleiker Challenger hadde de en på lager..

Og det var atpåtil i linksutgaven.. Tror det går færre sånne i året enn det går HK rifler. (Og de koster jo tilogmed litt ekstra)

Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt så håper jeg absolutt at denne nye forhandleren lykkes. Best for alle.

Et tips kunne være at de bør markedsføre seg aktivt inn mot f.eks NROF som nok er en stor kunde for disse produktene.

NROF har jo flere samarbeidspartnere som også er godt markedsført på nrof.no. En side som brukes hyppig. Tror med fordel at de burde være med der.

Pluss selvfølgelig annonser i Pro Patria.

Link to comment
Share on other sites

Da har du hatt urimelig mye flaks! :D

Mitt stnadard råd er: Finn et våpen i Norge, får lyst på det, kjøp det.

 

Men ja, alle de børsene som HK selger er faktisk "helt nye våpen".

 

Hehe, mye mulig.

 

Men bare så jeg ikke blir misforstått..

 

Mener ikke "nye våpen" som i ubrukt, mente jo selvsagt nye modeller. :)

Hvis man presenterer en ny modell er det selvsagt innafor med lang ventetid da det er mange land som skal forsynes samtidig.

(Og Norge er jo som vi vet dessverre ikke førsteprioritet)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok få produsenter som sitter på store lager av ferdige produkter, nettop av denne grunn må man ligge i forkant med sine bestillinger til produsent. Noe som igjen medfører leveringsdyktighet til forhandler og igjen ovenfor kunde.

Det er blandtannet denne servicen importørens marginer skal dekke inn.

Link to comment
Share on other sites

Ja... og så langt har altså alle som har bestilt fått det de skal ha... derimot er det muligens noen som ikek ahr fått det de hadde vledig lyst på allurat der og da, på et elelr annet tidspunkt. Men det er altså slik at det i går, fantes både MR223 og 308 på lager i Norge. Det selges ikke så skrekkelig mange slike våpen i året... om det går mer en 100 AR type børser nyprodusert i året, vil jeg bli svært overasket...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hmm... nå er det altså slik at det er både Mr223 og MR208 på lager, og det har det vært en stund... uten at man har blitt nedrent av kjøpelystne med tilatelser på vei til å gå ut på dato.... det forekommermeg at det ligger en god og faktisk langsiktig strategi i bunn her. Og at det er bra for kundene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønte det... men ja, det er slik at ikke HK helelr har store lagre på lur. De lager etter bestillinger og det tar tid.

 

Frankrike pensjonerer Famas og blir å bruke HK 416, samme som Norge. Disse skal produseres i Tyskland så fabrikken blir nok opptatt de nærmeste årene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...