Jump to content

Boltrifle i 7.62x39


Jørgen Krag

Recommended Posts

Etter mye om og men fikk jeg for en tid tilbake kommet meg til onkel blå for å levere søknad på en boltrifle i 7,62x39. Noe tid etter at jeg hadde fått søknaden innvilga begynte jeg å leite etter ei passende rifle. Jeg visste allerede om CZ 527 og Zastava M85, og hadde lest litt om begge og begge virka OK for mitt formål, selv om jeg holdt en knapp på CZen (because I´m worth it!). Stor var derfor skuffelsen da jeg oppdaga at CZ527 vil bruke så lang tid på å komme til mine svette hender at jeg både har rukket å bli nevrotisk av forventning og søknaden forlengst utgått. Videre kunne Jaktdepotet fortelle at de ikke vil ta inn flere Zastava i 7.62x39. I desperasjon henvender jeg meg til det allvitende forumet og håper noen kan hjelpe meg på vei. ...her må det skytes inn at ja, jeg har lest ALLE trådene på forumet som har noe med 7,62x39 i seg og, ja, jeg VET at det er lettere/billigere/bedre/raskere/mer presist osv osv med etellerannet anna lite kaliber som en 6,5 Hendel, .17HMS eller hva faen de heter alle sammen. Jeg vil altså ha en sånn der stuttrusser, ferdig vurdert! Fornuften kommer med neste våpensøknad! ;)

 

Spørsmålene jeg lurer på er:

1: Vet noen om NOEN våpenbutikker (eller privatpersoner for den saks skyld) som har en eller annen boltrifle inne til salgs. Nå. Ikke i 2008 eller 2007. Jeg føler jeg allerede har ringt de "store" butikkene jeg kommer på og trålet websidene til alle de små og store jeg har klart å finne på nettet...

 

2: Hva slags alternativer har jeg egentlig i 7,62X39? Jeg vet om CZ 527, Zastava M85 som såvidt jeg vet fremdeles blir lagd. I tillegg vet jeg at Remington har produsert en "Remington 799", Brno sin "Fox", Savage Arms "10 FCM Scout", Ruger "M77" og et par kuriositeter som Aia "M10A2" og Century Intl "Mini Mark X", men såvidt jeg har skjønt er ingen av de sju sistnevnte i produksjon? Eller tar jeg feil? Er Det flere jeg ikke ikke vet om, som jeg kan ta med i vurderingen? Da er det kun boltrifler som gjelder.

 

Blir jeg nødt til å smøre meg med tålmodighet og anti-rynkekrem, levere en ny våpensøknad og bestille meg en fleske ny CZ strakt fra fabrikken?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En liten stund siden eg har vert innom der, men det er godt mulig Rafdal & Kvale våpenhandel enda har inne en demobrukt cz 527 i 7.62x39. Verdt å høre og det er bra om du kjøper den så får eg kanskje fred og ro en liten stund for eg har fundert på å kjøpe en selv og smekke i 6.5 grendel eller 358 gremlin pipe i en slik en dag. Det hadde jo vert tøft med en slik kreasjon i Ruger mini 30 også, men det får holde med fristelsen en stund :oops:

 

Ikke tilknyttet Rafdal & Kvale, men det er en meget trivelig gjeng og absolutt verd å ta en telefon dit.

Link to comment
Share on other sites

Sabatti Rover 600 leveres i 7,62x39. Nygaard har vel ikke tatt inn noen i det kaliberet, men om man ringer og treffer gubben sjøl så er det vel ikke umulig at man får hjelp. Vil også tru at de korteste utgavene av Browning A-bolt kan kamres til denne patronen. De har i alle fall kasse som er dimensjonert til å tåle den.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes i hvertfall en Sako Vixen i kongeriket i 7,62x39 med .311 løp hvis den fortsatt er i orginal stand.

 

Sako lagde også jaktrifler i 22ppc og 6ppc for ca 20 år siden. De har jeg sett på finn av og til. Her er det kun ny pipe som skal til.

 

Her er en som sikkert for deg dessverre er enkeltskudd. Den har det gamle Sako matchavtrekker som er i klasse med Anschutz. En god børsemaker kan sikkert frese et spor til et løst single stack magasin til denne.

 

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=77420070

 

Hvis det ikke bare er for å skyte billig russerammo hadde jeg heller kjøpt en billig Sako i 222 og satt i ny pipe i 300 AAC Blackout.

 

Edit:

 

De hadde jammen en til med orginalskjefte:

 

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=77420385

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt bygget om italienske Carcano rifler til 7.62x39, de er originalt i 6.5×52mm Carcano. Her passer støtbunn, utdrager og patron mating er med clips så de har bare laget en "spacer" nede i magasinbrønnen for at den kortere patronen skal ligge stabilt, sjekk vedlagt link:

 

http://www.falfiles.com/forums/showthread.php?p=3285127" target="_blank

 

En Carcano karabin kan du sikkert få kjøpt for en tusenlapp, de er ikke kostbare. Det var flere slike for salg hos Våpenhuset i Stavanger sist jeg var innom der.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gode tips! Har fått utvidet horisonten innenfor 7.62x39 litt :) Tror allikevel det til slutt ender med at jeg må bestille en CZ. Rafdal og Kvale hadde en som ville kjøpe demo-CZen som var før meg i køen, og til tross for veldig mange gode forslag, så ender det til slutt på at jeg ikke får tid og energi til annet enn lettvinte løsninger. ...som å finne meg i å vente ni måneder på en ny CZ, til tross for at jeg da må søke på nytt, siden søknaden går ut.

 

Men igjen: Takk for alle gode tips!

Link to comment
Share on other sites

den er for lang og tjukk til en mini-kasse (krampeaktige greier)

Jeg har hørt noen kritisere Vixen med x39-patroner, men hvor stort er problemet? Sako har jo levert de i 6mm PPC. Ellers synes jeg sammenlikningen med 300BLK er helt avhengig av bruken. Skal en skyte sub eller lette kuler er 300 en fin patron, men den kan ikke måle seg med 7.62x39 når det gjelder fleksibilitet.

Link to comment
Share on other sites

Nok til at det blir krampeaktig trangt eller for lite plass med kuler tyngre (eller lengere kuler) enn hva som brukes i militærammo.

6,5Grendel sliter med det samme; 123grains kuler er maks oog allerede da er det egentlig for lite plass.

 

Dette er morsome patroner men de faller rett og slett mellom to stoler synes jeg; en er mye bedre tjent med å velge et numer større kasse og 260Rem, 308win, 243win om en er ute etter noe til litt universiellt bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det har blitt bygget om italienske Carcano rifler til 7.62x39, de er originalt i 6.5×52mm Carcano...

En Carcano karabin kan du sikkert få kjøpt for en tusenlapp, de er ikke kostbare. Det var flere slike for salg hos Våpenhuset i Stavanger sist jeg var innom der.

Å du din... Nå må jeg tenke på en sånn kreasjon framover. F**n!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det ble til at jeg bestilte en CZ527 fra Søilen. Ved en inkurie kom jeg over samme rifla brukt før Søilen rakk å få den jeg hadde bestilt som jeg "måtte" slå til på. Det kosta meg depositumet mitt, men jeg gikk enda i pluss OG jeg fikk børsa i hånda med en gang... Så, om noen har lyst på en snasen CZ 527, så kommer det en til Søilen i Bergen om kort tid! (Ja, jeg har en smule dårlig samvittighet ovenfor gutta, og håper de får solgt den!)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 10 months later...
  • 1 month later...

Jeg endte med en cz 527. Kappa løp til 40 cm og en stalon wm demper på der, men som sagt, dessverre ikke til salgs ;) å forlenge søknaden er ingen stress, har gjort det selv, men husker faltisk ikke helt detaljene. Mener jeg måtte sende søknaden inn igjen og fikk den i retur med ny utløpsdato stempla på. Ta kontakt med ditt lokale våpenkontor. Det står litt om det lenger opp i denne tråden faktisk. 

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke om du har sett på den og konkludert i forhold til den, men ser at Howa fortsatt står som lagervare hos Jaktdepotet.
Alternativt så finner du deg ei rimelig donorkasse, får fatt i ei 308 pipe/emne og kamrer. Brotsj veit jeg at finnes, for en kompis gjorde dette for ikke så lenge siden i en Rover 600 som gikk elendig før pipebytte og går veldig bra etterpå. Du får et mye større utvalg i gode kuler, men forøvrig en litt sær og artig patron.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da var våpensøknaden forlenget med 6 måneder :smile:

 

Jeg ringte Våpen-Søilen og spurte om Ruger American Ranch bolt-action i 7,62x39 og de sa at dette kaliberet var en spesialbestilling og prisen ville havne på 6900,- Leveringstiden var fra 3 til 6 måneder, og mest sannsynlig 6 måneder. 

 

https://ruger.com/products/americanRifleRanch/specSheets/16976.html

 

Link to comment
Share on other sites

Kan komme med en liten ting, jeg ville kjøpt en .223 eller .222. Jeg har hatt flere rifler i 7.62x39 og jeg selger de gang på gang :P.Hvis ikke du er en notorisk hjemmelader kan du sikkert finne noe som går bra, kuler er vanskelig å finne noe godt utvalg i.Har ditcha hele kaliberet. Billig russerammo (Tula) gikk svært dårlig i min siste CZ 527. Børse i .308 win ladet til subsonic er ett mye bedre valg- .223 hvis det er kun småviltjakt.

 

Men lysten og hjertet er vanskelig å styre, men jeg finner ikke noen annen grunn for å kjøpe x39mm enn billig russerammo. Men den går som oftest dårlig i annet enn Arsenal Sar og andre kalasher...

'

My 2 cents 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...