Jump to content

Ruger Mini-30 erfaringer ammo


Mannfredrikstad

Recommended Posts

Da bør du bruke fabrikkammo i kaliber 7,62x39 :mrgreen:

 

Men litt seriøst, utvalget er ikke så stort. Kjøp det du kommer over og se hva som går bra i ditt våpen. S&B, Federal og Geco lager sivilammo. Barnaul, Wolf og annet er militær med stålhylser osv.

 

Sjekk ut jaktdepotet de har greit utvalg.

Link to comment
Share on other sites

Hey hassel, er kjøpt ny hos våpensøylen. 583 serie mener jeg. Har funnet noe s&b ammo hos jaktdepoet som jeg har planer om å kjøpe.

Hadde tenkt å gå for tula, men lest mye om mini 30 og tula ikke passer helt sammen.

Han hos våpensøylen mener jeg sa at det gikk fint å bruke hvilket som helst 7,62x39 ammo, siden det gikk å skyte 308 og .311 med samme rifle?

Link to comment
Share on other sites

Ja det går, men det er nok ikke like bra previsjon i begge vainter. Men jeg vil tro... og jeg mener tro at du har .311 løp. Når jeg snakker om tull, er det ikke nyprodusert først og fremst men militærl overskuddsammo. S&Bergen har nok også riktig diameter. Om stokken er kort kjøp en houge overmold stokk. Det er den beste stokken til mini serien jeg har funnet (og ja... jeg har prøvd de taktikule )

 

Det kan oppstå mate problemer med hylser i annet en messing, men det er ofte et magasin problem. Stalltips for magasiner er at det står "Ruger" på dem.....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har testet div fabrikk ammo som er tilgjengelig i Noreg i kaliber 7,62x39. Min Ruger Mini-30 har rifleløp for kuler i kal .308". De fleste fabrikk ammo som er å få kjøpt er for rifleløp .311" til .312". Selvfølgelig er dette helt ræva å bruke til min Ruger! Selv de amerikanske(.308")har altfor hurtig brennende krutt som påvirker presisjonen. Jeg lader selv og bruker sakte brennende krutt(tilsv,Hodgdon H4895) i tillegg til gode kuler som er tilpasset riflestigningen(1-10")

Presisjonen er topp med 3-skudds samlinger fra 19mm på 100m. Riflen har 16,12" riflepipe. Selvfølgelig øker spredningen ved hurtigskyting.

3%20Skudd%20100m.jpg

 

3 Skudd på 100m.

 

Reinfigur.jpg

 

5 Skudd på 100m på Reinfigur.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Anbefaler videre om du har ammo i messing liggende som ikke er til din Ruger Mini-30(.308"). Trekk ut kula og size om kule og hylse for .308" i 7,62x39. Du får lavere trykk om du ønsker å bruke kruttet på nytt! Min mening er at det ikke fornuftig å mate en Øst-Europeisk/Russisk "sloppy" patron som har en 311/312 kule til et trangt amerikansk kammer som er for en .308" kule. Avtrekket er også viktig å få rimelig "rent" for bedre treff! Ser frem til nytt og mer stabilt skjefte med dertil bedding!

Link to comment
Share on other sites

Har i dag vært en tur på banen for dokumentere ytterligere/bekrefte våpenets gode 5-skudds serier. Testet 2 forskjellige ladninger a`5 skudd serier x 2. Mitt våpen yter best presisjon med moderate ladninger med krutttype lik Hodgdon H4895 og kuler for 1-10" snurr!!! Legger ved bilde av en 5 skudds serie skutt fra 100m. Må tilstå at jeg for tiden klyper meg i armen, men gleder meg over at teori og praksis er her.

5%20Skudd%20paring%20100m.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her er dagens resultat etter en presisjon test med 5 skudd på 100m. Dette er og blir min favoritt rifle til Rådyr og Stor-roviltjakt! Presisjonen til min karabin-rifle er topp selv med 16.12" pipe.

 

5%20Skudd%20paring%20100m.jpg

Skjekk denne!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til autoriteter på område Ruger Mini-30!!!! Linkene det refereres til er selvfølgelig for å glede alle dem som sliter med dårlig presisjon på sin rifle og at det er håp! Her ser du klart Ruger Mini`s potensiale og at det er fullt mulig å oppnå tilfredsstillende presisjon! Selv forlanger jeg kun det beste som er å skaffe av ammunisjon til jakt(også egenprodusert).

 

Sjekk denne!

 

Sjekk også denne!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...