Jump to content

338-06 A-Square


seawolf

Recommended Posts

Min Kimber 8400 Classic i 30-06 har fått ny pipe i 338-06 A-Square.

Rogne Våpen på Heimdal har satt inn ny Lothar Walter blånert pipe på 60 cm, stigning 1/10.

Rifla er originalbedda fra fabrikk og pipa er frilagt.

 

I dag ble det prøveskyting i grustaket på 60 meter for å se hva kreasjonen er god for.

Ladningen er en mild testladning med N-150 og 250 Hornady RN og planen var å justere inn siktet som er en Zeiss 1,5-6x42 Victory HT satt i Tally stålmontasje.

 

Etter en del enkeltskudd for å skru inn siktet samt pusse litt, skjøt jeg to femskuddsamlinger.

Samlingen tegner bra, så det skal bli artig å se hva den presterer med 225 grs Woodleigh PP som er tenkt til elgjakta, samt når den har fått en del skudd gjennom løpet.

Uansett, selv i min alder er det artig med noe nytt, det gjelder også våpen :mrgreen:

 

20160720_125825_zpsnqdub5r5.jpg

20160720_124858_zpsgy1dkxl7.jpg

20160720_125659_zpsi65e1wnq.jpg

Link to comment
Share on other sites

@Toby.

Kjøpte siktet pent brukt her på kammeret, og dette er første gangen jeg har det på banen.

Men det virker klart og fint, fin rødprikk og det vil sikkert gjøre god nytte langt inn i skumringstimen.

 

Var forresten på skytebanen i kveld og tok prøven med rifla.

Det ble litt mer spredning liggende uten støtte på reinfiguren, men grei samling der den skulle være.

Skikkelig god rifle å skyte med dette.

Supert avtrekk, god fasong på stokken, og rekylen er sånn ca. lik min gamle 35 Whelen.

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å følg denne tråden videre. Har selv en 30-06 jeg lurer på å bytte løp på. Hadde nesten bestemt meg for 35 Whelen, men 338-06 har blitt stadig mer aktuell.

Seawolf: Hva mener du som har erfaring med begge er det mest fornuftige til vanlig norsk storviltjakt og litt svin? Hvem vil gi minst rekyl i en rifle med vanlig vekt?...

Link to comment
Share on other sites

Hei ahumbo om du syns det er greit jeg svarer også :wink: Først og fremst ingen erfaring med noen av disse, men har skutt 9,3x62 som er den Europeiske 35 Whelen(Eller den er den Amerikanske 9,3x63, vet ikke hvem som kom først? )

 

Men etter å ha studert ladeboken til Speer og kikket på disse 2 kaliberne som virker vedlig like(med unntak av kulediameter) så ligger de ganske likt i hastighet med lik kulevekt. .338-06 har ca 30m/s høyere hastighet og du vil jage opp til max. Det vil jo si forskjellen ikke er stor. .338en har jo fordel av litt mere aerodynamiske kuler kuler fremfor .35en. Det kan jo ha litt å si? Kulepris blir ganske lik. Fordel Whelen er du kan lade med billige .357 revolverkuler til trening :wink:

 

Til storvilt og nasse, er de også veldig egnet begge 2. Skulle jeg tatt valget hadde jeg nok slitt, hvertfall med tanke på 9,3x62 også som en mulighet til ferdige hylser og utvalg i fabrikkammo i ei knipe :oops:

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med nytt kaliber. Tror helt sikkert du vil bli fornøyd. Har hatt en i drøyt 25 år nå. Synes den er enkel å lade presise ladninger til. Min er en CG 1900 med ei Douglas pipe i. Skutt en del elg, noen rein og noen griser med den. Til elg med 225 grs North Fork er den helt ypperlig. Minimale kjøttødeleggelser. Til grisen foretrekker jeg 250 grs Nosler P. Alltid gjennomskyting og alltid en god del fragmenter som ødelegger mye i lungerommet. Til trening og moroskyting bruker jeg stort sett 200 grs kuler. Merkbart behageligere rekyl med dem.

Link to comment
Share on other sites

Du kan med fordel teste ut Norma urp / Norma 19 i 338-06. Selv bruker jeg dette til kuler over 200 grain. Man vil få litt mer fart enn med N150, uten noe tull med trykket. Har selv en Winchester mod. 70 i nevnte kaliber som Ola Gujord kamret løp i for 15 år, og noen fall siden.

225 grain swift A-frame har blitt en favoritt etter å ha prøvd nosler partition 210 og woodleigh 225 og 250 . Nytt i år er 185 grain Hornady gmx til jakta for å få litt større forskjell på hastighet i forhold til den andre rifla i 338 federal som mates med 200 grains woodleigh.

Link to comment
Share on other sites

i forhold til den andre rifla i 338 federal som mates med 200 grains woodleigh.

Fin kombo, den har jeg havnet på også :-)

Har vært i kontakt med Norma noen ganger ang lading til 338-06. De er helt klare på at 203B er deres klare førstevalg i 338-06, med unntak av de letteste kulene.

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å følg denne tråden videre. Har selv en 30-06 jeg lurer på å bytte løp på. Hadde nesten bestemt meg for 35 Whelen, men 338-06 har blitt stadig mer aktuell.

Seawolf: Hva mener du som har erfaring med begge er det mest fornuftige til vanlig norsk storviltjakt og litt svin? Hvem vil gi minst rekyl i en rifle med vanlig vekt?...

 

 

Hellu.

Av de to du never har jeg kun jakterfaring med 35 Whelen.

338-06 vil få manndomsprøven på elgjakta i høst (håper jeg)

Den blir også med til Sverige i månedsskiftet august/september i tilfelle det blir ettersøk på villsvin.

 

 

35 Whelen var min favoritt i mange år, og jeg har skutt en god del hjort med den, en elg, noen rådyr og et par dåhjort og et villsvin.

Supert jaktkaliber med knall og fall og alltid gjennomskyting (250 grs Woodleigh RN).

 

Grunnen til at jeg endte opp med 338-06 er at Håkon Rogne hos Rogne Våpen på Heimdal anbefalte dette kaliberet da vi diskuterte hva en 30-06 kunne forvandles til.

Han hadde vært svoren 9,3x62 bruker i mange år, men brukte nå nesten utelukket 338-06 på elgen.

Så slik ble det, jakterfaringene med kaliberet vil forhåpentligvis komme etter hvert.

 

Når det gjelder rekyl, vil jeg si at den er ganske lik 35 Whelen, (min 35 Whelen veide 4,2 med sikte, 338-06 veier 4 kilo blank) de er begge et lite hakk hvassere enn 30-06.

Med 338-06 kan du gå litt ned i kulevekt i forhold til 35 Whelen og dermed litt mindre rekyl, men fortsatt ha meget god penetrering.

Men for min del er ikke rekyl tema før en stepper opp til 338 Winmag, eller noen av de kjappe i 7 mm.

Da begynner en å merke litt bakspark.

Med andre ord bør dette være et supert jaktkaliber på alt storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Det var gode tilbakemeldinger fra flere, og spesielt fra trådstarter (Seawolf). Egentlig har jeg jo ikke noe grunnlag for å pipe om en velfungerende og presis 30-06. Imidlertid har jeg en 308 også, og selv om det er kjekt å bruke samme kuler og ha to børser som yter omtrent det samme, er det alltid noe spennende der ute jeg har lyst til å prøve! Har lenge forsøkt å definere bruksområdet, for det er helt klart at 308/30-06 er kraftig nok til mitt bruk, men lysten på noe mer potent er stor. Hvis fornuften får seire så skrinlegger jeg dette prosjektet og sier meg fornøyd med det jeg har. Imidlertid har jeg opp gjennom årene som jeger og hjemmelader utvist liten grad av fornuft... Mye har vært prøvd uten at jeg nødvendigvis har blitt en bedre jeger/skytter eller for den saks skyld blitt lykkeligere. Likevel har det gitt meg mer erfaring, innsikt og kunnskap. Føler ikke at jeg er helt ferdig enda... De helt store afrika-kalibrene tror jeg blir for voldsomme, men de midlere kalibrene er nok mer matnyttige for meg. Håper de av dere som har 338-06 kan legge ut litt erfaring med kalibrene på jakt utover høsten. Kommer til å tenke nøye igjennom dette før det blir aktuelt å sende bort børsa. Har forsåvidt ramlet ned på Woodleigh selv i de kalibrene jeg bruker, og er helt enig med Seawolf i at det er rart ikke flere har oppdaget den kulens fortreffelighet!!

Link to comment
Share on other sites

Du vil garantert bli fornøyd med rifla. Presisjonen ser ut til å være bra, og det er stor forskjell på kulevekter og velge mellom.

Tviler på at du vil se noen større forskjell på 338 -06 og 35 whelen til praktisk jakt og på slakt.

Jeg endte opp med 338-06 pga før nevnte børsemaker hadde spredt et visst antall 35 whelen rundt om i nærområdet og den var så vanlig at den virket litt kjedelig. Det var litt av gleden og poenget med valget, og måtte stå litt mer på egne bein, og ha noe litt særere for å si det sånn.

 

Som jegern skriver har Norma 203b som førstevalg, er selv litt overrasket over at det ikke har kommet data med urp. Jeg kom ikke opp i forventede hastigheter med dette kruttet i min rifle. Med N 150 ligger hastigheten litt i undekant av hastighetene i ladeboken. Har ei 60 cm Douglaspipe i min rifle også.

225 grain swift klokkes inn til 810- 815ms og 250 woodleigh r.n. 765 ca med Norma 19 som er det jeg har brukt mest. Kjøper en del i slengen for og slippe teste nye lotter for ofte.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig att ingen har nevnt 338-06 AI. :overrasket:
:mrgreen:

 

Jeg har nettopp vært i kontakt med Geoff McDonal hos Woodleigh angående den kula jeg har tenkt å bruke på elgen, nemlig 225 grs PP.

På eska står det 338 Magnum, og jeg ble litt usikker på om den ble i hardeste laget da min rifle ligger ca 70 mps lavere i utgangshastighet enn 338 WM.

 

Svaret kom etter to dager og han bruker samme kaliber selv og samme kule på alt fra kenguru til vannbøffel om en holder avstanden under 200 meter.

Han anbefaler 200 grs hvis viltet er i klasse dåhjort og mindre griser og/eller om skuddhold blir 200 m +.

Supert med slike karer som tar seg bryet med å svare en gammel halvtulling på andre sida av jordkloden :D

Link to comment
Share on other sites

Imponerende raskt oppfølging av woodleigh.

Det var bare nysgjerrighet som gjorde at jeg byttet ut 225pp med 250 r n og videre til swift . 200 grains kula bruker jeg som sagt i 338 federal og har fungert utmerket på de få dyrene jeg har skutt med den. Testet den på vannkanner og det ble en real stor og fin sopp på ca 20 mm diameter. Usikker på hva som skjer med ca 100 ms høyere utgangshastighet i 338-06 på korte hold,men det hadde blitt den kula i år om jeg ikke hadde gått meg på en eske Hornady GMX.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg hadde en Winchester M70 Pre 64 i 338-06 Acl Imp som jeg brukte mye på elg. Men også noe rein. Douglas pipe. Lang friflukt.

 

Den ga imponerende hastigheter, og presisjon i massevis til mitt bruk.

Jeg brukte på den tida mest Swift A-Fram i 225 gr. Fungerte 100% hver gang så lenge jeg gjorde jobben.

338-06 A-Square eller Imp er noe av det mest perfekte jeg kan tenke meg til spesielt elg. Kraft i massevis. Tverrsnittsbelastning som gir god dybdevirkning og solide kuler i kaliberet. Etter hvert kom det jo også kuler helt ned i 160 grain, som gir en meget flattskytende patron. Ytelsen er imponerende nære 338 WM til tross for 15 grain mindre krutt i hylsa.

35 Wheelen er sjølsagt også en kjempepatron. Den har et langt større utvalg av treningskuler som er beregnet på revolver. Gir bittelitt større inngang/utgangssår. Men er detaljer. 338 gir trolig litt mer margin på dybdevirkning enn 35 kaliber. Som rent jaktkaliber uavhengig av tilgang til treningskuler er 338-06 mitt første valg.

 

Jeg vil likevel si det er mye smak og behag....

 

Woodleigh er forøvrig i en særklasse når det gjelder å respondere på kunders ønsker. Rundt år 2000 sendte jeg en mail dit m spesielt ønske/beskrivelse på en PP kule i 9,3 kaliber, med kulvekt 320 grain. Jeg hørte ikke noe på 2 måneder. Men plutselig dukket DHL opp med 2 esker med 50 kuler i hver med håndskrevet "Samples" og andre spesifikasjoner på utsida. Jeg fikk altså 100 byproduserte kuler gratis til prøve på elgjakta den høsten helt fra Australia. Brukte de i kaliber 9,3x64. Super kule!:) Men tungt våpen og tung rekyl. 338-06 mye bedre allrounder!:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Winchester M70 Pre 64 i 338-06 Acl Imp som jeg brukte mye på elg. Men også noe rein. Douglas pipe. Lang friflukt.

 

Den ga imponerende hastigheter, og presisjon i massevis til mitt bruk.

Jeg brukte på den tida mest Swift A-Fram i 225 gr. Fungerte 100% hver gang så lenge jeg gjorde jobben.

338-06 A-Square eller Imp er noe av det mest perfekte jeg kan tenke meg til spesielt elg. Kraft i massevis. Tverrsnittsbelastning som gir god dybdevirkning og solide kuler i kaliberet. Etter hvert kom det jo også kuler helt ned i 160 grain, som gir en meget flattskytende patron. Ytelsen er imponerende nære 338 WM til tross for 15 grain mindre krutt i hylsa.

35 Wheelen er sjølsagt også en kjempepatron. Den har et langt større utvalg av treningskuler som er beregnet på revolver. Gir bittelitt større inngang/utgangssår. Men er detaljer. 338 gir trolig litt mer margin på dybdevirkning enn 35 kaliber. Som rent jaktkaliber uavhengig av tilgang til treningskuler er 338-06 mitt første valg.

 

Jeg vil likevel si det er mye smak og behag....

 

Woodleigh er forøvrig i en særklasse når det gjelder å respondere på kunders ønsker. Rundt år 2000 sendte jeg en mail dit m spesielt ønske/beskrivelse på en PP kule i 9,3 kaliber, med kulvekt 320 grain. Jeg hørte ikke noe på 2 måneder. Men plutselig dukket DHL opp med 2 esker med 50 kuler i hver med håndskrevet "Samples" og andre spesifikasjoner på utsida. Jeg fikk altså 100 byproduserte kuler gratis til prøve på elgjakta den høsten helt fra Australia. Brukte de i kaliber 9,3x64. Super kule!:) Men tungt våpen og tung rekyl. 338-06 mye bedre allrounder!:)

Link to comment
Share on other sites

En stund siden siste oppdatering i denne tråden nå. Noen som har gjort seg noen erfaringer med kaliberet i høst? Seawolf?

 

Det ble en halvannetårs elgokse og en hjort spissbukk i høst.

Begge skutt opp og fram i bogen og ifølge jaktkopisene, noe av det beste de har sett når det gjelder minimalt med blodslått kjøtt.

Elgen spurtet ca 20 meter mot meg før den ga opp, hjorten falt der den sto.

Ingenting å lage statistikk av, men So far so good :)

Link to comment
Share on other sites

Har et løp i 338-06 til System-Ruger`n.

Har ikke mye statistikk jeg heller, men felte to villsvin i de dype svenske skoger i 2015 med den. 60 cm rustfri Lilja-pipe. Billig-demper som funker greit. Litt tung pipe, men den er ikke tiltenkt å vandre rundt med.

210 gr Barnes med N150 og Federal 215 tennhette er min oppskrift. Har fått greie trekløver på skytebanen med den oppskriften. Har ikke kronografert ladninga.

Link to comment
Share on other sites

Høres jo ut som gode tilbakemeldinger på kaliberet. Hadde for såvidt bestemt meg for å bytte ut 30-06 løpet i min Remington med et Lothar Walter i 338-06, men jeg har begynt å lure på om det er verdt pengene...? Er forsåvidt veldig godt fornøyd med 30-06, men jeg skjøt 2 elgokser ( en på 262 kg og en på 140 kg) i høst, og syns begge løp lenger enn jeg likte med skudd rett bak bog. Litt mer stoppeffekt og pønsj hadde vært bra, men får ikke bestemt meg for om jeg skal gjøre det eller ikke.. Har også 308 og syns det er kjekt å benytte samme kuler, kommer uansett ikke til å kvitte meg med den, og da hadde det jo vært greit å ha et litt kraftigere alternativ enn 30-06? Huff, føler jeg vingler veldig nå :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er fornøyd med 30-06, og i tillegg kan bruke samme kuler i 308......da ville jeg fortsatt med det.

Det ble samlet inn masse materiale fra hele landet for noen år siden på elg, treffpunkt, strekning den løp etter skudd osv. Tror ikke 338-06 ville kommet så mye bedre ut enn 30-06 i den undersøkelsen, hvis jeg ikke husker helt feil.

Skyter du bra med 30-06 og liker patronen, da er det ingen problem. Tror du må regne med at elgen løper litt etter skuddet, i hvertfall på drevjakt.

Jeg hadde fortsatt å skyte villsvina med 270 Win, hadde det ikke vært for massivt press om magnum og diverse muskedundere.

Jeg ville ikke ha 9,3, akkurat som jeg skyter 270 istedenfor 6,5 / 308, så da måtte det bli 338-06.

 

Når det er sagt. har 338-kulene en veldig bra balistikk, samtidig som alle de store amerikanske produsentene lager kuler til den.

 

Det nyeste tilskuddet i kaliber for min del er 280 Remington. Som du kanskje ser, er alle mine basert på nettopp 30-06-hylsa.

270 Winchester

280 Remington

338-06

Rett og slett varianter over samme hylsa, og jeg lader alle fra 30-06 hylser. Det sier også kanskje litt om originalen, 30-06, når det blir laget såpass mange varianter ut fra den !

Så du gjør ikke noe feil med å bruke den. Egentlig er det vel ikke noen patroner som er "bedre" enn andre til jakt, om en ikke snakker om ekstreme forhold. Skyte Thar på 400 meters hold, skyte en elefant som kommer i angrep , og andre marginale situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

..... Huff, føler jeg vingler veldig nå :overrasket:

Ikke det at jeg skal fyre oppunder vinglinga, men den følelsen har jeg hatt noen ganger sjøl også. Jeg kan love deg en ting. Tankene dine kommer ikke til å slutte å vingle før du har en 338-06. Om den er bedre/dårligere enn noe annet er egentlig helt uvesentlig. Det handler om å ha lyst på.

Det er for øvrig et utmerket storviltkaliber med rett kule. Min brukes mest på gris heretter som jeg også har en 338 Fed., men jeg har en del arter med den og er storfornøyd.

Overgangen til 338 Fed var forårsaket av denne samme vinglingen. Kunne en 338 i ei kort kasse være ennå litt bedre, tru? Forskjellen er marginal. -06 håndterer de tyngre kulene noe bedre, akkurat som 30-06 gjør i forhold til 308.

Lykke til med prosjektet (for jeg er temmelig overbevist om at du havner der) og gi oss noen tilbakemeldinger både underveis og etterpå.

Link to comment
Share on other sites

He he, da vingler jeg litt til, er jo en stund til neste elgjakt... Skal huske på diesettet :winke1: Setter pris på alle gode tilbakemeldinger, gull verdt med andres erfaringer! Skal love å poste oppdateringer fremover hvis det blir nytt løp! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var og skjøt litt med 30-06 som egentlig skulle bli 338-06 i går. Da løsnet retiklet i min Zeiss Conquest DL... Dette er andre kikkerten av samme type jeg har. En kompis har hatt tre like kikkerter med samme feil! Bestemte meg derfor for å bytte ut Qonquest DL med Zeiss Victory HT da Zeiss Norge og XXL tilbød meg å ta inn kikkerten, og at jeg da betalte mellomlegget på ny kikkert. Fantastisk service. Det kostet omtrent like mye som å bytte løp på børsa. Når jeg nå tross alt er såpass fornøyd med børse og kaliber, har jeg bestemt meg for å legge prosjekt løpsbytte på is og heller nyte skytingen med nytt Kikkertsikte så lenge..

Link to comment
Share on other sites

Det er ingenting i veien med 30-06, kanskje ett av de mest fleksible storviltkalibre vi har :)

Min grunn til å bytte pipe til 338-06 var at jeg over mange år har hatt meget godt resultat med .338 kulene på storvilt både hjemme og ute.

338-06 ga meg alle fordelene med supre kuler med god effekt og gjennomskyting på stort vilt uten rekylen og magnumbeltet på 338 Winmag.

Medvirkende var også at børsemaker Håkon Rogne på Heimdal anbefalte sterkt dette kaliberet, han har selv brukt det på elgjakt en del år og var meget godt fornøyd med resultatet.

Dessuten er det denne galskapen med å prøve noe nytt og det å ha noe annet enn "de tre store" , artig det og :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dere har helt rett flere her. Trodde jeg hadde slått meg til ro, men får ikke 338-06 ut av hodet så da er det bare å hoppe i det. Har snakket med Rafdal, han har holdt av et Lothar Walter løp til meg med stigning 1:10, søknad er levert politiet i dag! Velger løpsmoffesystemet til Rafdal, og beholder 30-06 løpet til mengdetrening. Med løpsbyttesystem er jo veien også temmelig mye kortere hvis jeg skulle få lyst på flere spennende kalibre senere.. :lol:

 

Da børsa er en rustfri Remington 700, velger jeg rustfritt løp. Tanken er full løpslengde på 66 cm, denne skal ikke gjenges for demper. Ser for meg normal løpsprofil med ca 17 mm ved munning. Tanken er en litt tung rigg, som med Berserk-stokken som sitter på forhåpentligvis både vil bli stabil og presis å skyte med. Velger ikke denne hvis det skal bæres veldig langt og tungt, da plukker jeg frem 308`n.

 

Går for den vanlige utgaven, 338-06 A-Square, diesett fra Redding er bestilt, sammen med 225 grs Interlock for trening og morroskyting samt 210 grs Scirocco for jakt. Får jeg problemer med presisjonen på den er neste forsøk tenkt å være 225 grs Woodleigh PP. Gleder meg virkelig til å få realisert dette prosjektet, og med litt skamfølelse må jeg bare innrømme at jeg har fått en merkelig ro i kroppen :overrasket:

 

Noen som har noen synspunkter på valgene, eller er det bare å gjennomføre? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg fått rifla tilbake fra Rafdal. Må si meg veldig godt fornøyd, arbeidet han gjør er helt fantastisk bra, brukte bare 6 uker også! Har fått sjekket friflukt og testet at alle patroner mater greit, foreløpig ser alt bra ut. Har ladet opp 4 forskjellige kuler som skal testes til uka. 225 grs Interlock til trening og morroskyting, og så velger jeg en av følgende kuler til all jakt: 185 grs Gmx, 210 grs Scirocco og 225 grs Woodleigh PP. Velger kort og godt den som samler best og som gir meg den beste følelsen. tanken er å kun ha to kuler i kaliberet. Endte med å velge 60 cm pipe, og fikk den gjenget i tilfelle jeg ønsker rekylbrems eller demper, disse har jeg fra før til min 308. Nå er det bare å vente på godvær så jeg får testet dette. Fikk glassblåst kassa , bolt og det gamle 30-06 løpet, alt ser nytt og fint ut. Sånn ser den ut så langt.

 

image.jpeg.183c399da8e0a0090b648b74dcb2fa34.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har 338-06'n krevd sitt første offer? Riktig nok er børsa tiltenkt større oppgaver, men i påvente av høsten fikk jeg mulighet til å plukke denne karen. Må si jeg ble veldig overrasket over hvor pent den ble skutt. Midt i bog inn og litt langt fremme i bog ut, utgangshullet sees på bildet... 225 grs Interlock. Kanskje holder den godt sammen i ca 780 m/s da den nok er tiltenkt 338 winmag i større hastigheter. Blir spennende å teste videre?

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Oppdatering så langt i elgjakta for de som er interessert.. Har vært heldig og skutt 3elger så langt med 338-06'n min. Har prøvd to kuler, Woodleigh 225 grs og Scirocco 210 grs. Konklusjonen min så langt er at elgen ikke ramler spesielt mye fortere enn andre kalibre, MEN, det blir markant mere blod i sporet som gjør det langt enklere å finne dyret! For å utdype:

 

Første elgen, en piggokse på 161 kg skutt med scirocco på 125 meters hold. Gjennom begge lunger, løp ca 100 meter, flott slakt.

 

Andre elgen en 5-spirs på 189 kg skutt med Woodleigh på 125 meter. Inn bog, gjennom begge lunger og andre bogen, løp ca 80 meter og fikk et nytt skudd på ca 200 meter. Dette skuddet gikk gjennom hjertet og hadde ikke ekspandert, kun spjæret hjertet og tynt hull tvers igjennom. Store hull i elgen på første skuddet.

 

Prekeverte fremparten på utgangssiden i dag og fikk meg en overraskelse da jeg åpnet bogen. Var sikker på jeg hadde gjennomskyting, men på bordet trillet Woodleigh-kulen med to splinter. Den hadde knatret bogfjølen på tur ut, og truffet akkurat i den store kulen/leddet i overgangen overarmsbein/bogfjøl. Den har fått kraftig juling i møtet med grove bein. Restvekt er 68 %. 

 

Tredje elg var en liten kalv skutt på 50 meter med Scirocco. Gikk ca 20 meter, lungeskudd. Meget pent slakt.

 

Ser at Scirocco har gitt bra hull og god utblødning, og oppført seg relativt likt på begge elgene med meget pene slakt.

Woodleigh åpnet seg vel fort og ga større hull og marginalt verre slakt på ca samme avstand. På lengre hold åpnet den seg kun marginalt. Vi har flere dyr igjen og foreløpig fortsetter jeg med Scirocco..

 

image.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering fra de store skoger i Nordland :)
Fikk to halvannetårs okser i forrige uke med 338-06 A-Square og 225 grs Woodleigh PP.
Den første ble skutt på frihånd på ca 80 meter, elgen var i gangfart.
Lavt skudd framme i bogen og venstre frambein skutt av, teknisk død, men var på vei inn i tett kratt for sakte fart.
Rask spurt (for en 71-åring å være) gjorde at jeg fikk satt et høyt bogskudd på ca 50 meter, og det var det.
Gjennomskyting på begge.

Den andre sto i ro på ca 160 meter, høyt bogskudd med godt anlegg, og rett ned i smellen.
Denne kula fant vi igjen når vi slaktet.
Den hadde vinklet opp etter å ha vært borti frambeinet, gikk gjennom begge lungene endte opp i ryggen.
Restvekt var 204 grs, og utseende lik de to Woodleigh-kulene jeg har plukket ut av vilt i Afrika skutt med 338 WM.
Slaktene var særs fine, minimalt med blodslag.

For meg ser det ut som om  denne kombinasjonen av kvalitetskule, kulevekt og moderat hastighet gir god effekt samt meget fine slakt.
Den er til forveksling lik 35 Whelen med 250 grs Woodleigh PP både når det gjelder effekt i viltet og fine slakt.
So far so good  :) 

CIMG2236.JPG

CIMG2237.JPG

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Har en del elger med 250 grs Nosler Partition i dette kaliberet. I den hastigheten jeg fikk så var skuddreaksjonen upåklagelig, kjøttødeleggelsene helt akseptable og kula var lett å få til å gå godt. I dag bruker jeg helst 225 grs lodda kuler moderat ladd. Kjempekaliber.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...