Jump to content

Førstegangsskyting med ny rifle (break in)


solo

Recommended Posts

Har akkurat anskaffet meg ny Weatherby Vanguard S2 rifle og gleder meg til å teste den på skytebanen. Men det ser ut til å bli en langdryg affære. På Weatherby sine sider er det beskrevet en relativt omfattende "break-in" prosedyre med skyting av 3 skudd i serie, pusse mellom hver serie, vente til løpet er kaldt - og så på'an igjen. Totalt ca. 40-50 skudd (2 pakker) skal gjøres etter denne prosedyren.

 

Er dette viktig eller bare "bullshit" som amerikanerne sier? Hva er vanlig å gjøre?

 

This barrel break-in procedure requires two boxes of ammunition to complete. Start out by shooting one round at a time, cleaning the barrel thoroughly after each round and allowing it to cool. This process should be followed for a total of ten rounds.

Then take the remaining thirty rounds and shoot ten three shot groups, cleaning the barrel thoroughly after each group and allowing it to cool completely before firing the next group. Once ten, three shot groups have been fired the barrel is adequately broken in. At this point the rifle can be sighted in and used.

Link to comment
Share on other sites

Var å hentet 2 børser eg har fått byttet løp i hos Rafdal i går. 50cm Lother Walther pipe i 308win til ein Steyr scout, 18mm munning, pluss ei 60cm Lilja pipe i 6,5x55 til ei Sako 75ss, 20mm munning. Rafdal anbefalar grundig puss mellom dei 5 første skudda, for deretter å skyte 15-20 skudd i 3 skudds serier med puss mellom kvar. Etter dette ser ikkje han at det skal være behov for meir innskyting av pipe, då effekten av puss minkar for kvart skåt.. Viktigast meiner han er at ein ikkje skyt pipa for varm, å skrur av demper etter endt skyting. Fekk meg ei ny Lilja pipe kamret i 300wsm i fjor til ein annan Sako75ss, å pusset etter Rafdal sine tips. Etter kvart som eg skaut og pussa, virka det som det blei lettare å lettare å få rein pipa. Pipa i 300wsm er veldigt lett å pusse rein etter skyting, å leverer meget god presisjon. Ein del Blaser piper eg har som eg berre har gjort grundigt rein når dei var nye, virker til å være vanskeligere å pusse rein enn dei eg har "brekkt" inn. Dei leverer fortsatt det dei skal av presisjon, men samler meir dritt en dei pipene eg har vert nøye med under innskyting. Dette er berre mine opplevde erfaringar, å langt i frå nokon fasit. Trur det er mange meiningar og erfaringar rundt dette. Legger med 2 linker til annerkjente løpsprodeusenter, å kva dei meiner er "rett" prosedyre ifm innskyting av nytt løp.

https://kriegerbarrels.com/faq#button

http://riflebarrels.com/support/centerfire-maintenance/

Link to comment
Share on other sites

Vel...

 

Gail McMillan mener det er BS: http://www.6mmbr.com/gailmcmbreakin.html

 

Hva angår salongrifler, kan det nok ha noe for seg ift. å mette porene i løpet med fett: http://www.rrdvegas.com/rimfire-cleaning.html

 

Personlig mener jeg det har mer å gjøre med å bli komfortabel med et gitt våpen, enn det spesifikke løpet, uten at jeg har noe konkrete data jeg baserer det på.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som kan komme med noe bevis for at det spiller noen rolle å "brekke inn" løpet. Gjør det hvis du vil og du har tro på det. Det gjør sannsynligvis ikke noen skade ihvertfall. Jeg har aldri gjort noe annet enn å skyte som det passer meg. Løpene går godt uansett er min erfaring. Jeg gidder rett og slett ikke å følge sånne rutiner.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har ikke klart å finne noen dokumentert effekt. Gjorde det på første børsa mi da jeg var 15 år, fordi jeg fulgte "oppskriften" som var standard prosedyre den gangen. Etter det har jeg gitt blanke, og det er ingen forskjell, ikke som jeg klarer å se. Hverken på presisjon eller puss.

Link to comment
Share on other sites

Følger du ikke innskytingsrutinene med puss mellom hvert av de 100-150 første skuddene så er du garantert å ikke treffe låveveggen på 100m engang. Presisjonen i rifla forsvinner umiddelbart etter at den har oppfattet at du skjøt 2 skudd på rad uten puss mellom.

 

Orming er selvsagt også en nødvendighet for å sikre drepen i rifla. Uten den, hva skal du vel bruke presisjonen i jaktrifla til?

:mrgreen:

 

Link to comment
Share on other sites

I likhet med Evert henter jeg popcornet. :)

 

Jeg husker når jeg var mer aktiv i DFS enn det jeg er nå..

Da så jeg ganske mange spennende måter å gjøre dette på.

Det var spesialinnkjøpte remedier som baaaare koster 400,- per miniflaske, det var strenge pusseregimer og det ble alltid bråk om 2 stykker skulle gjøre dette samtidig, for begge mente at den andre gjorde feil! :lol:

 

Selv sa jeg aldri ifra når jeg hadde kjøpt nytt løp for å slippe mye pes, og var heller veldig nøye med å ikke skyte løpet altfor varmt de første 100-200 skuddene. (Må innrømme at jeg pussa godt når jeg kom hjem etter endt skyting da)

 

Gikk ikke så altfor dårlig de løpene mine heller.

 

Samme oppskrift har jeg siden fulgt med alt jeg har hatt av våpen, og det fungerer hver gang.

AR'en min vil jeg faktisk påstå har litt over gjennomsnittet god presisjon tilogmed. :)

 

Men som sagt.. Mange meninger og mange teorier.

Synd det ikke er "forsket" mer på. (med "seriøs" forskning :) )

Link to comment
Share on other sites

Mange våpen har presssjons garanti der det følger med en blink som er skutt tre skudd i. Lurer på om de produsentene har tatt seg tid til å pusse mellom skuddene? Vil tro de fleste nye våpen har hatt funksjonstest og gått noen test skudd før de ble sendt til butikkene. Det vil ialfall ruinere løpene for de som mener det må pusses mellom hvert skudd :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...