Jump to content

Krag-jørgensen til jakt?


erikraude

Recommended Posts

En kompis nærmer seg å ta jegerprøven, over 20 år på overtid, men likevel.

 

Han har alltid hatt en forkjærlighet for kragen, og jeg registrerer at disse får man kjøpt for en slikk og ingenting. Jeg registrerer også at det er mange som deler denne fascinasjonen her på kammeret.

 

Så kommer spørsmålene. Er dette rifler som fortsatt kan brukes til jakt i norge? Jeg ville bli overraska om han kom til å skyte noe større enn hjort med dem, om det. Toppjakt og rådyr, vil jeg vel se for meg. Er det dioptersikter som er greia, eller monterer man kikkerter på disse også? Får man ålreite skuddbilder med disse børsene hvis de er i god stand, eller er elgpresisjon det beste man kan vente seg? Og er det noe spesielt man bør se etter på disse børsene? All informasjon er kjærkommen. Kom med det. :)

Link to comment
Share on other sites

Kikkert er å foretrekke, men hevarmen må bøyes så den ikke går i kikkerten. Det greieste er kanskje å lage en scout kikkert montasje på løpet?

Svakheten til kragen er at den bare har en låseklakk og derfor ikke kan bruke det kraftigste av ammo. Så du må lade selv om du skal greie storviltkravet og ikke sprenge rifla.

Krag er som alle andre 6,5x55 rifler lovlig på alt fra trost til elg.

Link to comment
Share on other sites

Krag til jakt er et entusiastprosjekt for hjemmeladere og finværsdager; som første jaktvåpen til allsidig bruk er det fullstendig idioti. Bare det å plukke ut en Krag som er i bra stand er et prosjekt, mange av de som er "fine" er i virkeligheten vrak.

 

Sorry-sånn er det bare

Link to comment
Share on other sites

Det går an å gjøre både jakt- og jaktfeltvåpen av Krag, så lenge en begrenser seg til bruk på finværsdager og ellers innser sine begrensninger i forhold til hva en skal skyte på. Her er min:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=104432

 

Som førstevåpen til allsidig bruk er det, som chiefen sier, ikke det lureste valget. Da er det best å kjøpe en brukt rifle i 6.5X55 eller tilsvarende "allbrukspatron" med en noenlunde brukbar kikkert på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...