Jump to content

Sauer 404


Tika

Recommended Posts

Ja ja, hver sin lyst. Dette blir bare en dårlig kopi av Blaser. Saueren har fremdeles utfordringer knyttet til lang totallengde, treffpktforandringer pga olje mellom løp og innfestning samt treffpktforandringer etter løpsbytte, som man slipper om man velger Blaser. For min del byttet jeg fra Blaser til Sauer for å slippe unna denne hersens oppspenneren...

Link to comment
Share on other sites

ja, skjønn det den som kan :forvirra: jeg har til gode å høre om et vådeskudd med rifle som skyldes sikringen, uten at det var noe feil med den. selv har jeg oppspenner på drillingen. den bråker så mye at jeg sitter med den ferdig oppspent på revejakt. ikke akkhrat sikkert...

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det går av i sikker retning er det ikke noe problem, men når noen veiver rundt med et sikret våpen er det et problem.

 

Nå setter jeg dette på spissen. Ser jo helt klart en fordel med slike sikkerhetsmekanismer, men de grunnleggende reglene for sikker våpenhåndtering blir ikke endret av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

En mekanisk sikring bør det etter min være, all den tid det er plenty av idioter i omløp. Jaktlaget over her har tydeligvis en del sånne, siden de trenger oppspenner for at alle skal overleve jakta.

Ellers er jeg hjertens enig i sikkerhetsregler, men ikke som eneste sikring, siden enkelte tusseladder ikke evner å forholde seg til sikkerhetsregler omsatt til praktisk utførelse.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det at man må ha oppspenner, men det er enda sikrere om man holder seg til å spenne opp rett før skudd. Har opplevd skyvesikringer som har kommet frem etter en tur gjennom busk og kratt. Synes det er mer betryggende å gå sammen med kameraten med oppspenner, enn ham med skyvesikring, men det er bare min mening. Våpenhåndtering skal være sikker, oppspenner eller ei. Det er en antakelig med god grunn at de fleste store våpenprodusenter går over til oppspenner :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tilbakemeldingen :-)

 

Ja, jeg er ganske teit og ikke så rent lite gammeldags som synes sunn fornuft, årvåkenhet og sikringer er bra å ha når det kommer til omgang med våpen, ladde eller uladde... Ikke har jeg noe imot oppspennere heller; det er storveis hvis det bedrer sikkerheten der hvor andre funksjoner av åndelig eller mekanisk art kommer til kort.

 

Beklager så mye hvis mitt syn ikke er forenelig med ditt, og at du lar deg provosere av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker Värmlandssikringen når jeg går eller er sammen med andre. Tomt kammer.

 

Jeg har hørt at det er mulig å spenne oppspenner uten at det er meningen også. At de bråker så mye at noen velger å postere med oppspent våpen er ille.

 

Hane, halvspenn og helst en såkalt "transfer bar", da begynner det å hjelpe. Uansett er det opp til brukeren.

Link to comment
Share on other sites

Sett på lyden på filmen det linkes til, og hør på de liflige kneppene som kommer når han spenner opp første gang. Det er lyder som gjør seg når reven lusker seg mistenksom mot åta, eller hjorten kommer snikende med ørene på stilk. Sauer 202 har vel en av de mest sikre og lydløse sikringene som er konstruert. Snakker om å ødelegge ei god rifle...

Link to comment
Share on other sites

No har jeg aldri opplevd at jeg har mistet en skuddsjanse pga at jeg må løfte oppspenneren på min blaser. Da jeg var da 10m unna reinsdyret når jeg spente opp.

Heller ikke hjorten som kommer snikende inn gjennom ei åpning i skogen i skumringen 30m unna brydde seg om den oppspenneren.

Men uansett så skal grunnleggende sikkerhetsregler følges.

Link to comment
Share on other sites

At oppspenneren på Blaser skal kunne spennes uten at skytteren er klar over det har jeg absolutt ingen tro på da kraften som skal til er for stor. Har heller ingen tro pa at dette vil skje med Mauser m03 eller nye Sauer 404. Jeg klarer nå å spenne Blaseren like lydløst som jeg avsikra Rugern, så for meg er ikke dette et problem.

Tror det var minst like mange idioter før oppspenneren kom, har nå hørt om nok vådeskudd der man fiklet med avtrekk på post. Desverre er det vel de samme idiotene som ofte ikke ser problemet, og "ikke trenger" sikrere mekanisme :wink: Tipper det var mange som irriterte seg over sikkerhetsseler i biler da det kom, eller høyt bremselys osc osv. Verden går heldigvis fremover, og det gjør Sauer også etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Verden går heldigvis fremover, og det gjør Sauer også etter min mening.

Verden går for det meste rundt :wink:

 

Når det gjelder oppspenner er det nesten like nytt som skytevåpen. Det er ikke lenge siden utvendig hane var normen, har dere glemt det? En kan hevde at dette er sikrere, men med mindre man har statistikk å vise til er det bare meninger. Selvfølgelig er det ikke lett å få av et utilsiktet skudd uten spent slagmekanisme, men desverre er ikke virkeligheten like enkel som en del gjør det til. I det øyeblikket oppspenning blir tregere, mer keitete eller bråker mer enn en sikring vil også faren for at folk spenner opp i utide øke. Dette blir spesielt viktig å ta hensyn til om en tvinger alle til å gå for en slik løsning. Og nå har jeg ikke engang sett på den mekaniske sikkerheten i designet, en dårlig designet oppspenner kan ha større risiko for vådeskudd ved betjening enn en godt designet klassisk sikring.

Link to comment
Share on other sites

Ja, i mitt hode er det utenkelig at ikke reven hadde hørt klikket som kommer 2 sekunder ut i filmen i første innlegg, selv om man selvfølgelig kan ha flaks. Ergo hadde jeg postet på reveåta med ferdig oppspent rifle, slik jeg gjorde med Blaseren, og fremdeles gjør med krieghoffen. Jeg kan ikke skjønne at noen vil ha en jaktrifle som sier KLIKK, KLIKK i det mest kritiske øyeblikket? Hadde Blaser hatt sauer 202 sikring, så hadde det vert et perfekt jaktvåpen, det hadde langt overgått sauer 202.

 

Det er bare en ting jeg hater mer med en rifle enn dårlig presisjon, det er bråkete sikring!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde lagt på sprang til butikken om Sauer 404 hadde picatinny på toppen, løp med gjenger som lot seg skru inn og ut, og ble låst med en låseskrue i en splittet kasse (noe ala nye AIAX). Når det gjelder sikringen, hadde det holdt lenge om de fikset den gamle slik at den ikke kunne fryse fast :wink:

 

Oppspenner :roll: blææh! Jeg vil ikke ha Blaser :roll:

Link to comment
Share on other sites

I minus 12 grader gikk min sauer 303 av når jeg spente den opp

My point exactly. Jeg sier ikke at det er noe feil med designet til 303, ingen konstruksjoner er 100% perfekte. Tar en med alle problemstillinger skal en være temmelig arrogant for å hevde at en vet hva som er sikrest. Spesielt om en prøver å påtvinge andre løsninger de ikke liker... Velg for deg selv, og ha nok tillit til å la andre gjøre det samme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde lagt på sprang til butikken om Sauer 404 hadde picatinny på toppen, løp med gjenger som lot seg skru inn og ut, og ble låst med en låseskrue i en splittet kasse (noe ala nye AIAX). Når det gjelder sikringen, hadde det holdt lenge om de fikset den gamle slik at den ikke kunne fryse fast :wink:

 

Oppspenner :roll: blææh! Jeg vil ikke ha Blaser :roll:

 

Noe som dette? Splittet låskasse med to låseskruer. Denne benytter vanlige piper med gjenger. Sluttstykket laser ikke i pipa.

 

IMAG0432.jpg

 

IMAG0429.jpg

 

IMAG0436.jpg

Link to comment
Share on other sites

mer elegant system enn det der? jeg fikk nesten en ereksjon av at man bruker samme verktøy til hele jobben jeg da! og det at du har verktøyet oppbevart i våpenet, oh yeah! ikke noe mer umbrako som forsvinner til en liten jobb under en bil eller noe annet i den duren!

 

lukter som at vi nærmer oss offertid av noen små bilder av Munch og co! :D:D

Link to comment
Share on other sites

mer elegant system enn det der? jeg fikk nesten en ereksjon av at man bruker samme verktøy til hele jobben jeg da! og det at du har verktøyet oppbevart i våpenet, oh yeah! ikke noe mer umbrako som forsvinner til en liten jobb under en bil eller noe annet i den duren!

 

lukter som at vi nærmer oss offertid av noen små bilder av Munch og co! :D:D

 

Enig i at dette er en fet børse, men sånn jeg ser det er det i prinsipp samme system som 202 har, ergo skuffende.

Hvilket verktøy man bruker når man skifter pipe bruker jeg ikke som en vektor når jeg bedømmer systemet, men at den er infelt i remfestet er en fiffig detalj.

Likte godt avtreksjusteringen, og naturligvis er oppspenner/sikring en vesentlig forbedring kontra 202 sin sikring.

Ser også ut som det er vesentlig enklere å ta av og skru på Kolben.

Likte godt kikkertfestet.

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Integreringen av verktøy og én størrelse for alt er et pluss ja. Og megapluss for stor nøkkel selv til avtrekksjustering, man ikke velge mikroskopiske skruer selv om kan. Men hvorfor umbrako? Det er noe herk i lengden, torx holder mye bedre. Det er sikkert ikke meningen å dra til så en skader hodet, misforstå meg rett, men min erfaring er likevel at unbrako ikke er godt egnet for stadig bruk.

 

Ellers er det vel standard Sauer på godt og vondt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...