Jump to content

Pump Action Rifle


McTeddy

Recommended Posts

Et raskt spørsmål her!

er denne lovlig? http://troydefense.com/troy-sporting-rifle/ (Hvis man får en uten ''Folding Stock'')

 

For i og med at den ikke er semi-automatisk, men at den benyttes av en pumpe-mekanisme, klassifiseres den da som en bolt rifle? Eller har man en egen kategori for dem?

Og hvis den da klassifiseres som en 223. bolt-rifle, kan man da jakte med dem hvis man bruker plombert magasin? :?:

Link to comment
Share on other sites

Den er et fullt lovlig, mauelt våpen. Altså samme status som en boltrifle. Til bruk i IPSC MAO/MAS hadde det vært morsom å prøve.

 

Når det gjelder jakt; den er utvilsomt lovlig til det også da "militær karakter" forbudet i jaktforskriften (§15 første ledd annet punktum) gjelder kun halvautomatiske våpen.

 

Så litt synsing om hva som er lurt og ikke; begynner mange nok å jakte med noen slikt kommer det nok etterhvert et "fremdtidsrettet" forbud jf. forbudet mot Walther G22.

 

Konklusjon: Start med IPSC og kjøp den til det :)

Link to comment
Share on other sites

den er jo veldig kul den der da :) men du trenger vel faktisk ikke å ha noe begrenset magasin heller :?: under jegerprøvekurset jeg tok i høst var det forklart at begreningen på hvor mange kuler du kan ha i magasinet på jakt bare gjelder ved bruk av semi-auto, dessuten er det jo ikke noen begrensing på magasin kapasitet, men bare på menge kuler du har i magasinet på jakt :wink:

men men.... rett meg vis jeg har feil ( med en link til lovdata :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Å "bevare jaktens anseelse" er en god tanke, men det hindrer den utviklingen man ser ellers i verden. Når det er sagt finnes det nok av cowboyvideoer fra over dammen, med bla.a villsvindrivjakt fra helikopter, AR, Beta-C magasin og høy skuddtakt. Jeg er ellers ganske stor motstander av detaljregulering, men selv jeg har mine grenser...

Link to comment
Share on other sites

Ja, Gud forby svarte børser med frittstående pistolgrep. :roll: For det er det som gjør det så veldig "militært", ikke sant?

 

Få ting som blir kastet rundt og misbrukt så mye som "militær karakter". Det er til å bli kvalm av.

 

Jeg har null interesse av en pumperifle i 223 til jakt selv (men en 308 variant hadde ikke vært så dumt), men til de som har lyst sier jeg go for it. Kjør på, er det lov så er det lov. Og det er lov. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke skrevet at det ikke kan være pistolgrep, det var min (tydeligvis feilaktige) antagelse at dette var en av tingene du tenkte på når du skrev "Men tror ikke det er en kamp vi vil vinne hvis vi påstår dette er ensbetydende med at det skal likne mest mulig på militære våpen, noe det neppe må." Hvis det ikke er sortfargen og pistolgrepet, hva er det da på denne børsa som ligner mest mulig på militære våpen? Ikke pumpemekanismen ihvertfall. :mrgreen:

 

Forklar også gjerne hvordan jeg er en av de som jobber hardest for strengere våpenlov og hvordan dette ikke er noe nytt, for den er jeg helt oppriktig litt spent på å høre.

 

Forøvrig så er det vel kompromissvilje som gjør alle innskrenkninger så meget enkle å gjennomføre, men det er klart, føyer vi oss nok blir det helt sikkert bedre til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Forklar også gjerne hvordan jeg er en av de som jobber hardest for strengere våpenlov og hvordan dette ikke er noe nytt, for den er jeg helt oppriktig litt spent på å høre.
Meget enkelt, det er den "her skal strikken strekkes i alle retninger og alle greneser prøves" holdningen, gjerne med skrytevideoer på nett, som mange har som er hovedårsak til de fleste innstramminger og forbud de siste årene, og ikke at forskjellige våpentekniske innretninger har vært innblandet i "episoder".
Link to comment
Share on other sites

Det var tynt. Skal du bli personlig og beskylde meg for ting så får du ha noe å komme med.

 

Siden jeg ifølge deg er en av de som jobber hardest for ny våpenlov, hvilke strikker har jeg tøyd? Hvilke skrytevideoer har jeg lagt ut? Kom gjerne med noe konkret som viser at du har noe å fare med.

Link to comment
Share on other sites

la oss i det minste å slippe å høre argumentet "moderen våpen, våpenutvikling og moderene design" nårt man snakker om en retro bygget 1950 talls design.... Skal su ha det som står oven for så står det på godkjenningslista. Benelli Argo, Sauer 303 osv

 

Jeg kunne godt tenkt meg en sli i 308 jeg. Det er ikke det. Men for svarte da må jeg kjøpe den til konkuranse, ikke til jakt.

Link to comment
Share on other sites

la oss i det minste å slippe å høre argumentet "moderen våpen, våpenutvikling og moderene design" nårt man snakker om en retro bygget 1950 talls design....

 

Moderne enn i forhold til ergonomisk àla anno 1750. :roll: Ønsker meg da en eldgammel AR-15 fra 1959 til småvilt.

 

Her er noe av det som står på den tyske jaktlista (rett over dammen fra Oslo), noe som aldri har vært et tema der, fordi de ikke er listet som "krigsvåpen" (helauto). Der er det ironisk sett ikke noe raseskille på jaktvåpen i et land med mer strikse jakttradisjoner.

Link to comment
Share on other sites

 

Her er noe av det som står på den tyske jaktlista (rett over dammen fra Oslo), noe som aldri har vært et tema der, fordi de ikke er listet som "krigsvåpen" (helauto). Der er det ironisk sett ikke noe raseskille på jaktvåpen i et land med mer strikse jakttradisjoner.

 

Det er fordi Germanerene har lovgivning som EKSPLISITT forbyr diskriminering med utgangspunkt i utseende.

 

Det burde vi hatt og.

Link to comment
Share on other sites

la oss i det minste å slippe å høre argumentet "moderen våpen, våpenutvikling og moderene design" nårt man snakker om en retro bygget 1950 talls design.

Begrepet "moderne" inneholder mer enn bare bygge/konstruksjonsår. Joda, det finnes langt nyere konstruksjoner enn en AR, men er de automatisk mer "moderne" av den grunn? Det vi ser gang på gang på gang er at der hvor militære konstruksjoner er lovlige er de også svært populære, hvorfor det? Kan det være fordi militæret kan bygge robuste, pålitelige våpen som ikke koster en formue? Og i en tid hvor åpne standarder vinner mer og mer terreng ovenfor proprietære løsninger er det vel neppe noen bedre standard enn de militære konstruksjonene. Hvor mange leverer deler til Argo eller 303? Jo, det er Benelli og Sauer. Hvem leverer deler til AR? ALLE!

 

Tenk om vi skulle hatt en liknende ordning for kjøretøy? Tenk om enkelte MC-modeller ble forbudt til veibruk fordi de ser ut som banesykler? Tror du det hadde blitt godtatt? Hvorfor i helvete skal vi godta det da? DN kan ha så edle motiver de bare vil, men det er for faen ikke deres jobb å verne oss mot oss selv som de mener de må.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er noe av det som står på den tyske jaktlista (rett over dammen fra Oslo), noe som aldri har vært et tema der, fordi de ikke er listet som "krigsvåpen" (helauto). Der er det ironisk sett ikke noe raseskille på jaktvåpen i et land med mer strikse jakttradisjoner.

Det var et tema til 2003, da det eksisterte et diffust forbud mot krigsvåpen som ble håndhevet etter estetiske kriterier. Dermed raritetene i HKs SL-serie, f.eks. Det hadde vært fint med enkle tekniske kriterier i norsk lovgivning også. Men man skal være forsiktig med hva man ønsker seg. Et enkelt teknisk kriterium vil være det som ble foreslått i runden med ny våpenlov - krav om fast eller hengslet magasin med begrenset kapasitet.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje den kan bygges om til halvautomatisk med en CO2 patron og litt plastslanger?

Jeg liker ikke tanken på å ta nytt anlegg hele tiden pga den pumpegreia. Da er det greiere å ta ett oppfølgingsskudd med en halvautomat.

" target="_blank

Kanskje den kan bygges om slik at den kan ta deler type AR-15

Foldestokken kan jo limes med 2-komponent lim slik at man unngår uhell med at foldestokken folder seg.

 

Ved USD 879 virker den litt overpriset.

http://troydefense.com/troy-sporting-rifle/" target="_blank

 

Jeg ville foretrukket denne:

Norinco Dominion Arms DA556 M16-Style Rifle w/1-12" Twist Rate

https://www.canadaammo.com/product/deta ... 556-rifle/" target="_blank

Litt mere prisgunstig ved CDN 499.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Det var et tema til 2003, da det eksisterte et diffust forbud mot krigsvåpen som ble håndhevet etter estetiske kriterier. Dermed raritetene i HKs SL-serie, f.eks. Det hadde vært fint med enkle tekniske kriterier i norsk lovgivning også. Men man skal være forsiktig med hva man ønsker seg. Et enkelt teknisk kriterium vil være det som ble foreslått i runden med ny våpenlov - krav om fast eller hengslet magasin med begrenset kapasitet.

Det er vel da det ble innført begrensninger på 10 skudds magasinkapasitet på halvauto rifle i hele republikken, men til gode blir et bedre spekter av halvautomater til forvaltning av skog og mark. Til jakt er det ikke tillatt med mer enn 2 skudd, et spesialmagasin som følger med alle ar15/g36 plattformer. Ellers kan man kjøre på med 10 sk. magasiner på banen.

Link to comment
Share on other sites

Tyskland er en forbundsstat som har forskjellige lover i de forksjellig distriktene, så å henvise til "tysk" våpenlover er misvissede. Og det er også uklokt å bare plukke detaljer fra andre steder når man skal prøve å sammenligne en helhetlig våpen lov. OK, I nederland kan du ha SIG 551 Swat... TØØØFT men du får bare ha 5 våpen til konkuranseskyting. Samlet - Ferdig.

 

I Sverige kan du lovlik eie maskinpistol til K-pistskytte (TØØØFT!)... men du må skyte til gullmerket for å få tilatelse til håndvåpen og CAS er ikke et godkjent forbund/erverv....

 

Jeg er en av dem som tror at børser som "ser ut som " skumle halvauter ute i skog og mark - vil skade jakt og skyttersport mer en det motsatte. Vil man ha Pumpe AR - kjøpe en til konkuranse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av dem som tror at børser som "ser ut som " skumle halvauter ute i skog og mark - vil skade jakt og skyttersport mer en det motsatte.

Det er en helt gyldig mening å holde, og det er ingen her som vil tvinge deg til å gå på jakt med slike. Problemet er at du og andre likesinnede (sakset bort ufint personangrep. M.K.) ikke vil la andre få lov til å gjøre samme vurdering for seg selv. Folk flest er jo så korttenkte og enfoldige at de må beskyttes mot seg selv, DERE vet hva som er best for alle.

 

FYSJ!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nå at den jevne nordmann er for lite i stand til å vise engasjement til at det er et så stort problem som folk forfekter.

 

For å ta denne herlige bil-analogien igjen:

Man vet at det kjøres for fort.

Man vet at det er lettere, både fysisk og mentalt, å kjøre raskere med flere hester under panseret.

Man vet at det finnes biler, med hvite skilt, som har mange hundre hester mer under panseret enn de kom med opprinnelig.

 

Likevel er det lenge mellom hver gang man hører om bilfolk som sier "nei, ikke kjør den fete kjerra på veien, vi risikerer forbud". Og omtrent like lenge mellom hver gang man hører "disse raserbilene skulle blitt forbudt". (Og for å flåse litt: "Alt som ser nyere ut enn en T-Ford gir meg lyst til å innføre forbud.")

 

Fordi nordmenn generelt sett ikke evner å bry seg om noe som ikke angår en selv. Den jevne nordmann vet ikke forskjell på en sortmalt original Jarmann med helstokk* og det siste fra Barrett, fordi de ikke kunne brydd seg mindre. De bare leser overskriftene, og sier "noen må gjøre noe". Og du kan ta deg en grundig tango på at de mener "noen andre enn meg". Men om det ikke blir gjort noe, er alt glemt før krumkakene er fortært til kaffen.

 

Jegere har våpen. For folk flest stopper definisjonen der. Farge, ergonomi, historisk opphav og alt dette andre er stort sett bare folk som allerede har våpen og interesse som har noe peiling på. Jeg er rimelig sikker på at du til og med vil finne mange som blir overrasket om du forteller at AG3 er forbudt til jakt...

 

*Hvor mange fikk usmak i munnen over tanken? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For å ta denne herlige bil-analogien igjen:

 

Likevel er det lenge mellom hver gang man hører om bilfolk som sier "nei, ikke kjør den fete kjerra på veien, vi risikerer forbud".

 

 

Jeg har ikke noe problem med å se poenget ditt, men det er nok enklere å gjøre våpen til en politisk/symbolsk fanesak enn biler. Når det er sagt, så ble det ikke noe varig forbud etter 22 juli. Det får meg til å "føle" at vi sitter ganske trygt. På tross av enkelte kontorrotter.

Link to comment
Share on other sites

Takk hjulsmellert....

 

Jeg liker å bruke et ekesmepl - har en kompis som har mini 14, Valmet Petra, rem m870 osv i sin garderove som jeger. Han var hellig overbevist om at ruger scout var en halvauto rifle basert på bilder....

 

Skal man forholde seg til bil analogiene så er det slik at vi har fartsgrenser. (ja, de brytes....) men de er satt der av en grunn, først og fresmt fordi man tror at konsekvensen av "fri fart" ikke er like OK som der hvor man regulerer.

 

Så jeg mener og tror, at de som argumenterer for at våpen som kan gi meningmann* assosiasjoner til "farlige"* våpen i hendene på jegere vil skape mer negativitet en aksept. Man kan selvsagt ta kampen på prinsipielt grunnlag ( det er lite forskjell på en troy .223 pumpe og en rem 7600 i samme kaliber, funskjonsmessig) men hva forventer man å oppnå? Videre tror jeg at vi har en tendens til å undervudere hvor sterkt symboler påvirker oss. Og et våpen som gir assosiasjoner til krig er et slikt symbol. Og det er grunne til at jeg tror det er lurt å unngå våpen av den typen. Tar jeg feil skal jeg love dere at jeg står i kø for å kjøpe en 308 pumpe med ar ergonomi... (Digresjon: dog så har jeg tenkt litt på det rundt min teori om at AR/AK ergonomi skyldes at det er billigere å produsere en en god riflestokk... og kunne tenkt meg å bygge et dynamisk konkuransevåpen basert på noe med normal riflestokk... som ikke er mini 14)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av dem som tror at børser som "ser ut som " skumle halvauter ute i skog og mark - vil skade jakt og skyttersport mer en det motsatte.

Det er en helt gyldig mening å holde, og det er ingen her som vil tvinge deg til å gå på jakt med slike. Problemet er at du og andre likesinnede (sakset bort ufint personangrep. M.K.) ikke vil la andre få lov til å gjøre samme vurdering for seg selv. Folk flest er jo så korttenkte og enfoldige at de må beskyttes mot seg selv, DERE vet hva som er best for alle.

Jeg tror agenda på akkurat dette her, er at noen frykter for sine DSSN våpen dersom samme rifler skulle brukes til jakt, fordi et evt framtidig forbud mot militær lignende våpen pga skyte episoder av et sånt utstyr eller ny gjennomgang av jaktanseelsen også i stor grad kan påvirke tilgangen på slike våpen til konkurranse.

 

Jeg viser full empati i bekymringen, fordi vi lever i et samfunn hvor politikere nå er som de er, og sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Venter forøvrig fortsatt på noen svar Wheelgunner. Når du går så friskt ut er det pysete å gi seg halvveis.
Jeg skal dokumentere at jeg har det inntrykket jeg har av dine skriverier?

 

Den var ny...

 

Du liker å vri på ting du. :winke1: Er det bare et inntrykk nå altså? Sånn i all beskjedenhet liksom? Du lirte av deg noen påstander som jeg ba deg backe opp, og når du ikke kan det så tyr du som vanlig til nedlatende annenrangs hersketeknikk. Javel.

 

Blir en lang post med en del sitering, men jeg gjør det for helhetens skyld. Vi kan jo ta en kjapp oppsummering.

 

Ja, Gud forby svarte børser med frittstående pistolgrep. :roll: For det er det som gjør det så veldig "militært", ikke sant? Få ting som blir kastet rundt og misbrukt så mye som "militær karakter". Det er til å bli kvalm av. Jeg har null interesse av en pumperifle i 223 til jakt selv (men en 308 variant hadde ikke vært så dumt), men til de som har lyst sier jeg go for it. Kjør på, er det lov så er det lov. Og det er lov. :winke1:

 

Hvor har jeg sagt at det ikke kan ha pistolgrep eller være svarte, rosa eller psykdelisk sparylakk? Men at Lindskog er en av de som jobber hardest for strengere våpenlov er jo ikke noe nytt... Litt kompromissvilje og politisk teft er ikke dumt, fra tid til annen.

 

Du har ikke skrevet at det ikke kan være pistolgrep, det var min (tydeligvis feilaktige) antagelse at dette var en av tingene du tenkte på når du skrev "Men tror ikke det er en kamp vi vil vinne hvis vi påstår dette er ensbetydende med at det skal likne mest mulig på militære våpen, noe det neppe må." Hvis det ikke er sortfargen og pistolgrepet, hva er det da på denne børsa som ligner mest mulig på militære våpen? Ikke pumpemekanismen ihvertfall. :mrgreen:

 

Forklar også gjerne hvordan jeg er en av de som jobber hardest for strengere våpenlov og hvordan dette ikke er noe nytt, for den er jeg helt oppriktig litt spent på å høre.

 

Forøvrig så er det vel kompromissvilje som gjør alle innskrenkninger så meget enkle å gjennomføre, men det er klart, føyer vi oss nok blir det helt sikkert bedre til slutt.

 

Meget enkelt, det er den "her skal strikken strekkes i alle retninger og alle greneser prøves" holdningen, gjerne med skrytevideoer på nett, som mange har som er hovedårsak til de fleste innstramminger og forbud de siste årene, og ikke at forskjellige våpentekniske innretninger har vært innblandet i "episoder".

 

 

Det var tynt. Skal du bli personlig og beskylde meg for ting så får du ha noe å komme med. Siden jeg ifølge deg er en av de som jobber hardest for ny våpenlov, hvilke strikker har jeg tøyd? Hvilke skrytevideoer har jeg lagt ut? Kom gjerne med noe konkret som viser at du har noe å fare med.

 

Jeg har ikke bedt deg å dokumentere inntrykket ditt av det jeg skriver, jeg har bedt deg på å svare på noen spørsmål om dine egne uttalelser. Når du sier at jeg jobber hardt for strengere våpenlov, jeg spør deg om dette og du følger opp med å vase om skrytevideor og tøying av strikker, da er jeg svært nysgjerrig på hva du har å komme med. Hvilke skrytevideor er det du sikter til? Hvilke strikker har jeg tøyd? Eller var det slik at det om videoer og strikker bare var generelle uttalelser, og du slenger inn det som et liksomsvar når jeg stiller et konkret spørsmål angående mitt påståtte arbeid for strengere våpenlov? I så fall er det jo bare mer nedlatende hersketeknikk istedenfor et skikkelig svar.

 

Og sånn til sist, siden du sier

 

Må presiserer at jeg er for å ta i bruk moderne materialer, og ikke minst moderne forståelse av bl. a. ergometri og optikk, i utformelsen av nye jaktvåpen. Men tror ikke det er en kamp vi vil vinne hvis vi påstår dette er ensbetydende med at det skal likne mest mulig på militære våpen, noe det neppe må.

 

for så å fnyse av at det kanskje var pistolgrepet eller sortfargen du siktet til, så er jeg fortsatt spent på hvilke andre kriterier utenom pistolgrep og sortfarge som du mener vi bør unngå på jaktbørser så de ikke ligner mest mulig på militære våpen.

 

Hvis du kunne svare konkret på dette og stå for dine uttalelser istedenfor å prøve og vri det bort så hadde jeg satt stor pris på det. God kveld.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT men flere "normale" som har set den helt normale rifen min med et kikkert sikte på tror å mener det er en "sniper rifle" som treffer det som siktes på 1500m uavhengig av hvem som skyter med børsa. Har sett det på film :mrgreen: Så hva som er skumlest av upresise AR style våpen som må tømmes fra hofta (som det gjøres på film) eller den uber presise "sniper" bolt rifla med "sniper" sikte (jakt rifla mi som ikke er horet opp annet et et 1-4×24 sikte eller 2,5-10×50) som river deg i 2 på 1500m :shock: sett det på film eller på pc sier de :roll:

 

Er ikke blod fan av AR utseende men "be my guest" og kjøp en. Tingene som av en eller annen grunn ikke var stuerent før er helt normalt nå siden det har blitt tatt frem i lyset eller brukt av vanlige folk. Nevner styggedom som kikkertsikte, lyd demper og pumpe hagler.

 

Er vell mer mytene en bruken av ting som fører til forbud.

Jeg startet ikke med tjuv jakt eller snikmord etter jeg fikk demper. Men plager omgivelsene mindre med lyd.

Jeg skyter ikke på lengre hold jeg klarer å treffe på PGA kikkertsikte. Men klarer å sette mer presise skudd innenfor mine egne grenser.

Har ikke pumpet ned gåse eller rype flokker etter jeg fikk pumpe hagle i nevene heller.

 

Får jeg en AR i hendene til bruk påblir jeg neppe en lyst morder noe mer en de som sports skyter på bane med disse. Tror ikke resten av befolkningen reagere på en jakt kledd person med en AR så lenge han oppfører seg som en normalt skal.

 

Phuu, dette ble mye skriverier om noe jeg verken er for eller imot. Men kansje om noen år sitter jeg i skogen med en slik AR rifle og venter på Elgen eller hjorten :mrgreen:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du kunne svare konkret på dette og stå for dine uttalelser istedenfor å prøve og vri det bort så hadde jeg satt stor pris på det. God kveld.
Sa mestervrideren :lol:

 

Å ansee det for fånyttes å diskutere noe med deg er ikke akkurat det samme som å ikke stå for det jeg sier. Er vel bare å lese det du skriver, men vi kan jo trekke frem tråden om lyddemper i sverige som kronen på verket...

 

Men skjønner at du vil bruke dette for alt det er verdt for å unngå at diskusjonen går om kjernen i problematikken:

At alle forbudene som kommer skylles noe annet enn byråkrater som sitter på kontoret sitt og synser ut av løse luften.

 

for så å fnyse av at det kanskje var pistolgrepet eller sortfargen du siktet til, så er jeg fortsatt spent på hvilke andre kriterier utenom pistolgrep og sortfarge som du mener vi bør unngå på jaktbørser så de ikke ligner mest mulig på militære våpen.
Ha pistolgrep og likne på AR/AK er altså det samme? Snakk om å vri på ting og bruke latterligjøring som herskerteknikk.
Link to comment
Share on other sites

Mestervrideren vil jeg egentlig ta som et kompliment fra deg, men jeg er redd jeg ikke fortjener tittelen. Du slenger stadig ordene hersketeknikk og vridning tilbake på meg. Er jo enkelt det, men jeg skjønner ikke hva jeg har vridd?

 

Jeg sa ikke at pistolgrep og å ligne på AR var det samme, jeg spurte deg hvilke andre kriterier enn pistolgrepet som gjaldt. Det er ikke vridning, det er spørsmål, noe som må til når jeg ikke forstår hva noen mener. Så det er ligne på AR som gjør det militært? Siden det ikke er pistolgrepet, snakker vi da om utformingen på låskassen? Det at kolben ikke har fall? Rails?

 

Tråden om lyddemper i Sverige altså. Det at jeg ikke var enig med deg der ble til jobbe for strengere våpenlover, tøye strikker i alle retninger og skrytevideoer på nett? Og du kaller meg mestervrideren og mener det er fånyttes å diskutere med meg? Ok, det er forstått. Da var det omtrent like mye substans i det som jeg trodde.

 

Jeg bruker ingenting for å unngå kjernen i noen diskusjon, men når du går på meg med slike uttalelser som du her har gjort så har jeg tenkt å holde deg til dem. Synd hvis det ikke passer deg.

 

Men tilbake til sakens kjerne da, selv om jeg ikke skjønner hvorfor du bryr deg om hva jeg har å si om det, siden det er fånyttes å diskutere med meg.

 

At forbud ikke blir tatt ut av løse luften er jeg selvsagt enig i, det er alltid en grunn. Det betyr overhodet ikke at grunnen er god. Mye vi har sett til nå er åpenbart basert på følelsene til en håndfull mennesker på de riktige kontorene hos POD og DN/MD.

 

Det å gjøre noe som er lov i dag er ikke å tøye strikken, det er å følge Norges lovverk slik det står skrevet. Pumperifle basert på AR til jakt er et eksempel på noe som er 100% lovlig. Å da ikke gjøre det/bruke det fordi man er redd at noen på et kontor ikke skal like det synes jeg er helt bak mål. Er det noe annet lovverk enn det som gjelder våpen som vi forholder oss til på den måten?

 

Blir ikke så langt fra signaturen din dette; det at du (eller andre) ikke liker det betyr ikke at det ikke er lov.

Link to comment
Share on other sites

Den mulige konflikten her stålr jo mellom fakta - Dvs: en blaser offroad med orange kamo i 7mm rem mag er like egent til å skyte på ting veldig langt unna som en rem 700 med AICS magasin og kamuflasjefarger. Og det er svært liten reel forskjell mellom min valmet Petra (nå ja, kanksje ikke min...) og min valmet M76 i .308. Det er kun utseende som skiller dem. Dne ene er OK til Jakt, den andre ikke...

 

31_1597169498.jpg

( Valmet m 76 i .308 med 20 skudds mag øverst, noe modifisert petra nederst...)

 

9301999_1.jpg?v=8CC883A4547A040

(bilde stjært fra internet - umodda Petra med 20 skudds mag)

 

 

Ingen reel forskjell i praktisk bruk.

 

Men så er det den emsojsonelle siden... og jeg tror den nederste, til tross for fakta og virkelighet, vil gi ulike inntrykk og opplevelser hos "almuen". Og det kan tippe en vanskelig balansert debatt.

 

 

Videre så er det vel slik (For å parafrasere Knausgård) - Menn vil HA kule og tøffe børser, selv om de ikke trenger dem...

Begge bildene er våpen som jeg har helt lovlig. en til jakt en til konkuranse. Øsnker man seg en AR15, ja så finnnes det fler veier til rom. Men de må gås og kan ta litt tid.

 

Og så vil jeg igjen gjenta meg selv... Selv om noe er Lov, så betyr det ikke at det er spesielt lurt å gjøre det... Og lover kan endres, og endres og det gjør de fordi nok mennesker opplever et behov for det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...