Jump to content

Samletråd for .450 Marlin i boltrifle


jjrckd

Recommended Posts

Ettersom jeg ikke kan finne noen samletråd for .450 Marlin finner jeg det passende å dra i gang en tråd. Har rifle i bestilling så har naturlig nok ikke noe å dele ennå men hadde håpet på at andre kunne dele sine erfaringer om kaliberet. Overlyd/underlyd, riflestigning, ladninger, kuler etc etc etc. Ser frem til mye nyttig info.

 

Edit: Endret overskriften for å presisere at det er boltrifle det dreier seg om. Lever action er behørlig dekket i samletråden for 45/70 gov.

Link to comment
Share on other sites

Er såpass tidlig i prosessen at jeg ennå kan endre på ting. Har gitt uttrykk for at jeg i hovedsak er interessert i underlydsladninger men at jeg også ønsker mulighet for overlyd hvis mulig. Lurer derfor på andres erfaringer. Er det ja takk begge deler eller må en ta et valg mtp riflestigning vs. over-/underlyd? Vi snakker her om en heldempet rifle med et kort løp så de helt store hastighetene blir det vel uansett ikke snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Rafdal har satt opp noen 450`er for meg, det stemmer.

Vi driver vel med nummer 7 nå, inkl en som ble omkamret til socom :mrgreen:

 

450 i boltrifler, da særlig korte kasser, 45-50 cm pipe og lett stokk, gir svært fleksibelt våpen med gode prestanda.

Mine har vært på remington seven kasser (3 stk), Remington AWR kasse (1 stk), Winchester M70 (kort) kasse (1 stk), Winchester WSM kasse (1 stk som jeg bruker nå) og nå bygger jeg en til på Ruger m77 kasse (kort).

 

Kassevalg er viktig, men det meste av korte kasser fungerer. Min erfaring er at kasser med Kontrollert mating gir beste funksjonering. Sevenkasser mater som smør og fungerer godt, men Winchesterkasser gir det lille ekstra. I tilegg får du Verdens beste sikring på kjøpet, mener nå jeg.

Lang kasse fikk jeg ikke noe greie på. Med tunge kuler bikket patronene fremover og de "buttet" i forkant av magasinbrønnen.

 

For sub og tunge kuler i lav fart har jeg satt opp noen med 1:8 snurr. Disse har av en eller annen grunn ikke gått særlig godt med lette kuler i max hastigheter. Med tunge kuler i sub eller 500-550 m/s er de suverene.

De to siste, inkludert den jeg har nå er satt opp med 1:20 og 1:18 snurr. Disse går svært godt med 300 til 405 grs kuler, som er mitt bruksoråde. Jeg har ikke testet disse med 500 grs.

Sub skyter jeg kun for rekreasjon, eller sammen med Eirik her hjemme på 9 år. Han skyter mye med 450`en med 300 grs kuler og 11 grs N320. Jeg jakter ikke med Sub mer.

 

Å bygge en heldempet 450 kun for subbruk er sikkert fengende, men jeg hadde virkelig stukket fingeren i jorda og sett på det reelle behovet for denne. Ønsket skjønner jeg, men bruksområdet kan bli svært begrenset.

Du klarer fint krav for rådyrjakt i subhastighet, men det stopper der.

Sub er artig, gir mye bruksglede, stimulerer tilmye skyting osv, men..... Etter hvert dabber dette litt av. Tro meg på det :wink:

Å bygge rein rifle med kort pipe og gjenget denne for stor demper, er et minst like godt, om ikke bedre alternativ, i mine øyne. Det er voldsomt potensiale i 450 Marlin i boltrifler. Hylsene tåler utrolig nok vannvittig arbeidstrykk, og det er svært mye å hente kontra ladedata som er laget for bøylerifler.

 

 

Rafdal er blitt god på 450`er så her har du valgt rett mann.

Han er valget for min på Rugerkassa også. Siden jeg har ei som er helt SS med High-Tech stokk, setter vi nå opp ei som blir 100% klassisk, med big bore look. Her blir det blånert metall, treverk, grov pipe, skikkelige åpne sikter osv :wink:

 

Lykke til.

Skulle du trenge ladedata så har jeg litt liggende.

Link to comment
Share on other sites

En finger i jorda er ikke det jeg er best på her i verden...

 

Du skriver at du ved 1:8 stigning ikke får gode resultater ved max hastighet. Når begynner ting å bli lett i .450 Marlin sammenheng og hva er max hastighet? Husker du hvor langt løp du hadde i 1:8?

 

Prøvde forøvrig å stikke fingeren i jorda men endte opp med å dra den fort opp igjen. Kom på at det hadde jo vært en god ide å lage et heldempet våpen med muffe for løpsbytte! Ene løpet er kort og heldempet med 1:8 stigning. Andre løpet er er langt (si 40cm), 1:20 stigning og har demper med langt bakkammer. Ville jo vært det beste fra begge verdner!!

 

Bygger forøvrig på Winchester M70 WSM kasse. Planlegger en Zeiss Diarange på toppen.

Link to comment
Share on other sites

Diarangen er stor tung og ikke veldig pen. Rifla er heller ikke langhold i det hele tatt men i underlyd så snakker vi vel potetkanon av dimensjoner så en avstandsmåler og et "tilnærmet taktisk" retikkel er nok ikke så dumt på rådyrene. I overlyd blir det nok en aimpoint ettellerannet.

 

Var innom tanken på en Bushnell Eliminator 3 som jo ville vært optimal men tror den blir litt knotete å få montert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Kan du sende meg PM med ladedata også?

 

Jeg har brukt mye 405gr Remingtonkuler før. Disse får jeg ikke tak i mer. Gikk så over på Berrys 350gr. Disse får jeg heller ikke tak i mer. Til jakt er det 300gr TTSX som gjelder for meg. Selv disse er tunge å finne for tiden. Har egne ladedata på alle disse, som kan deles på PM til de som er interessert.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Maxtrykk for .450 Marlin er begrenset ut fra hva mekanismen i bøyleriflene klarer. Boltriflene klarer utvilsomt mer. Vil det bli veldig feil å bruke maxtrykk fra si .458 winmag som øvre grense for .450 Marlin i boltrifle? Tilnærmet identiske hylser hvis en ser bort fra lengden.

Link to comment
Share on other sites

Kan du sende meg PM med ladedata også?

 

Jeg har brukt mye 405gr Remingtonkuler før. Disse får jeg ikke tak i mer. Gikk så over på Berrys 350gr. Disse får jeg heller ikke tak i mer. Til jakt er det 300gr TTSX som gjelder for meg. Selv disse er tunge å finne for tiden. Har egne ladedata på alle disse, som kan deles på PM til de som er interessert.

 

Jaktdepotet har Berrys til 4kr stykket. Løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går H&N? Kjøpte 500stk berrys i USA til omtrent 1,78kr/stk. Får ikke allverden presisjon men helt greit.

 

Virker forøvrig som om det er litt tørke for 300grs TSX/TTSX om dagen noen tips til hvor en kan få tak i? Vurderer å hamstre inn et litt større parti fra USA hvis jeg ikke får tak i her i Norge. Kjøper en mer enn 100 kuler så blir det en del billigere fra USA selv med eksportavgift, frakt og norsk moms.

Link to comment
Share on other sites

H&N går greit, på linje med Berrys. Og de er hullspiss, så de kan brukes til oppskyting også. Det er ikke om å gjøre å skyte ut så mye TTSX på papp. Dette er jo en mangelvare i nasjonen :(

 

TTSX har jeg handlet fra Alvestad. De har ikke nå ser jeg. Brownells har TSX, men ikke TTSX. Jeg slet også med å finne dem, men da kom inn på lager, kjøpte jeg så mange at jeg har slike for veldig, veldig mange år fremover :lol:

 

Husk at TTSX og SOCOM kula er samme produkt. Bare forskjellig eske.

Link to comment
Share on other sites

Socom kula er ikke lik TTSX. Ekspanderer raskere og har dårligere inntrengning. Designet for å ekspandere også i subhastigheter.

 

Edit: Info på Tac-TX Socom kula:

 

The 458 SOCOM 300-grain TAC-TX™ was designed with the following applications and features:

 

› Reliable expansion at typical 458 SOCOM velocities across the widest practical engagement ranges.

› Rapid expansion for engagement of soft targets or thin-skinned game, reduced risk of over-penetration

› All-copper “X cavity” design remains intact for consistent, enhanced performance

› Optimized ballistic design for higher accuracy potential. Less drop and wind drift means greater hit probability

› Tipped “spitzer” bullet design allows for significantly more reliable feeding through semi-automatic platforms such as the AR-15 series of firearms

› Ideal for CQB and VBSS applications in military, law enforcement and urban environments

› Perfect for rural LE, wildlife control, and hunting anything from small whitetails to black bear

Link to comment
Share on other sites

Socom kula er ikke lik TTSX. Ekspanderer raskere og har dårligere inntrengning. Designet for å ekspandere også i subhastigheter.

 

 

Siden TTSX var så vanskelig å skaffe, og TAC-TX var å få kjøpt, stilte jeg spørsmålet om ttsx vs tac-tx til tech-support hos Barnesbullets i USA. Svaret var meget enkelt: .458 300gr TTSX og M/LE TAC-TX var helt identiske. Ikke har jeg merket noen praktisk forskjell på dem heller.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp sendt en mail til Barnes og spurt om det samme;) Da jeg spurte om det var noen forskjeller på TTSX og TAC-TX i .30 kal fikk jeg beskjed om at de var identiske.

 

Har du prøvd .458 TAC-TX på jakt? Ser på en del amerikanske forum at kula diskuteres. Hvis det som skrives der stemmer så er jo kula uten tvil interessant i underlyd...

 

http://www.ar15.com/forums/t_3_121/430161_458_SOCOM_and_Barns_Bullets.html

Link to comment
Share on other sites

Her er svaret jeg fikk fra Barnes på spørsmål om det var noen forskjell mellom .458 300grs Tac-TX og TTSX. Ba i samme slengen om en sammenligning med TSX.

 

Hi jjrckd,

 

The .458 cal 300gr TTSX #30642 is indeed the exact same bullet as the .458 cal 300gr TAC-TX # 30640. They require a minimum impact velocity of 1100fps for beginning expansion in our water tank test.

 

The .458 cal 300gr TSX # 30615 is designed for the faster 458 caliber cartridges and requires a higher impact velocity of 1600fps for expansion in the same test.

 

Expansion with our all copper bullets occurs within the first inch of penetration, and is achieved via hydraulics of the tissue entering the nose cavity. So basically I’m suggesting that they will all expand quickly. Penetration can actually be reduced as the impact velocity increases. Some would suggest an impact velocity of about 2100fps to 2200fps for the best penetration characteristics.

 

Thanks, Ty

 

Ty Herring | Consumer Service

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tja.. Erfaringer og erfaringer fru Blom. Har kommet frem til at rifla går bra i sub (1:8 snurr). Bruker kuler fra Vektor og har en Zeiss Diarange med tårn. Når jeg legger meg helt opp til lydhastigheten blir samlingene litt dårlige men hvis jeg slipper meg ned mot 300m/s så blir de bra. Har skutt inn på 70m og syntes kulebanen er flat nok ut hit til bruk på rådyr. Fra 70m detter kula temmelig fort men har avstandsmåler og tabell så det er ikke noe problem. Her er bilde fra prøveskyting med moderat sidevind med hold fra 70 - 140m (flyta blinken) Mener å huska at jeg skjøt 17 skudd. Helt akseptabelt syntes nå jeg selv om kula muligens ikke treffer helt rett (ovale hull) på de lengste holdene. Dette var før oppgradering av avtrekk.

 

2jfkvp0.jpg

 

Utover det så er vel erfaringen at overlydsløpet (1:20 snurr) nok kommer til å bli mest brukt. Etter at jeg fikk montert nytt avtrekk så skyter jeg hull i hull på 100m (strengt tatt ingen presisjon med .458 kuler...). Bruker Berrys til trening men får ikke den store presisjonen. Hornady Interlock og Barnes TSX går bra. Hornady FMX er for bløt så den ville jeg vært skeptisk til på jakt. Kommer til å bruke .450 Marlin som arbeidsrifle (hjortejakt i nærområdet samt oppdrag i viltnemdregi). Skal bli artig å se hvordan kaliberet oppfører seg i vilt.

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

Jeg tok over en rifle fra Peders i 450 Marlin og jeg elsker dette kaliberet.

TSX 300 gr. samler vanvittig godt i 1/20 snurr pipe (Walter SS)

Utg. 725 m/s.

 

Det som er så artig er at dette kaliberet kan lades til og gi rekyl som en 308 ved behov.

Jeg fikk Hansen til å montere brems på min så TSX ladninger gir spark som en frisk 30-06.

 

Jeg skyter hovedsakelig 300gr. kuler da det er dette jeg bruker på jakt.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Frister stort med ny pipe i min Sako 85. 450 marlin er en av de kandidatene jeg har. Kan samme sluttstykke som .308 win benyttes eller må det åpnes? Om sluttstykket åpnes kan det da benyttes til .308?

 

ca 1,5 mm i forskjell i "rim diameter" - vil tro det vil funke dårlig å kjøre på samme sluttstykke.

https://en.wikipedia.org/wiki/.450_Marlin

 

 

Det som er så artig er at dette kaliberet kan lades til og gi rekyl som en 308 ved behov.

 

Jonas, hva slags kulevekt/hastighet ligger du på da?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Ettersom jeg ikke kan finne noen samletråd for .450 Marlin finner jeg det passende å dra i gang en tråd. Har rifle i bestilling så har naturlig nok ikke noe å dele ennå men hadde håpet på at andre kunne dele sine erfaringer om kaliberet. Overlyd/underlyd, riflestigning, ladninger, kuler etc etc etc. Ser frem til mye nyttig info.

 

Edit: Endret overskriften for å presisere at det er boltrifle det dreier seg om. Lever action er behørlig dekket i samletråden for 45/70 gov.

 

Bare en liten digresjon, tar for gitt at Ruger nr 1 eller 3 også kan være et egnet våpen for dette kaliber, meget kort låskasse, gir mulighet for litt lengre løp samt høyere utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hva du henter i lengre løp i dette kaliberet. Når jeg skyter ferdigrullet ammo med oppgitt hastighet 2100fps i et 40cm løp så får jeg faktisk litt høyere hastighet enn det som oppgis. Forholdet mellom hylsevolum og kulediameter tilsier at kaliberet tåler korte løp godt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 9 months later...

Har gleden av en rafdal bygget Winchester M70 med demper og en meopta med rødpunkt og fast 7x forstørrelse. Rammeste måneskins kombinasjonen jeg kan forestille meg med Sierra 300g fnhp. Et tilfelle med dårlig avtrekk og skuddplasering, men med så bred sårkanal kom ikke dyret langt. Alle andre har gått ned på skuddstedet. Ser at med konvensjonel laddedata så er 2200J litt vanskelig å oppnå på 100m som er kravet. Noen med gode data for winchester boltrifle i dette kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Henter opp denne igjen da jeg har et løp i 450 Marlin 1:9 twist på vei. Er derfor interessert i ladedata til tunge kuler i sub-fart (både homogene og konvensjonelle kuler), noen som har anledning til å dele litt data? Enten her eller på PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Var akkurat på banen og testa svake ladningar med ei 210gr kule og 400gr kule. Blykuler.  Brukte N32C. Meiner maksladningane var rundt 11-12 grain. Fekk ok presisjon med 210gr. kulene, men 400gr. kulene spredte heilt vilt. Har skutt desse i ei Marlin 1895 tidligare og fått god presisjon rundt 14-1500fps. Så ser ut som om mi børse ikkje stabilisere desse kulene i låge hastigheiter. Hadde ikkje med kronografen… 

 

ps. Har ikkje testa tvisten i mi pipe. 

Edited by stigamundsen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (På 25.7.2022 den 1.02):

Var akkurat på banen og testa svake ladningar med ei 210gr kule og 400gr kule. Blykuler.  Brukte N32C. Meiner maksladningane var rundt 11-12 grain. Fekk ok presisjon med 210gr. kulene, men 400gr. kulene spredte heilt vilt. Har skutt desse i ei Marlin 1895 tidligare og fått god presisjon rundt 14-1500fps. Så ser ut som om mi børse ikkje stabilisere desse kulene i låge hastigheiter. Hadde ikkje med kronografen… 

 

ps. Har ikkje testa tvisten i mi pipe. 

Det er vel 1/20 som er standard for kaliberet. 
 

Har testa med 15 gr n32c bak en 400 gr H&N kule. Voldsom spredning. Skal teste noen 500 gr blykuler og se om det går bedre. 

Link to comment
Share on other sites

Brosmebeistet skrev (På 23.7.2022 den 17.13):

Fint med en egen tråd for 450 Marlin.

 

Har en med 43 cm løp og 1/10 twist. Hvor tunge kuler kan denne stabilisere ? 

Hvilken hastighet tenker du? 1/10 er bra på subladninger men jeg vil tro du vil slite med raske ladninger.

Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (11 timer siden):

Hvilken hastighet tenker du? 1/10 er bra på subladninger men jeg vil tro du vil slite med raske ladninger.

Eg lader med n32c og hastigheten er under lyden. 400 grain H&N samler elendig. Skal prøve noen støpte 500 grain Blykuler i håp om bedring. Skal også lades til sub. Har ikke tenkt å kjøre noen overlydsammo i denne. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...