jaktlykke skrev:
Maskinen er innlevert til proffer - og de sliter big time med å hente ut dataene. Snart 14 dager nå og enda er de ikke sikre på om de klarer det. Ikke vet jeg.
Men det som skjedde var at det kom opp påminning om automatiske oppdateringer fra windows og etterpå beskjed om å restarte maskinen. Det gjorde jeg og etter det gikk den i svart. Husker ikke helt hva det stod på skjermen men noe sånt som at windows kan ikke startes pga en fil er skadet. "windows...system\32....dll" eller noe i den dur. nnstaller på nytt.
Er du sikker på at du har bedt om å få ut dataene og ikke sagt: få PC'en til å virke? En kræsjet Windows som du beskriver kan være et mareritt å reparere, men det aller meste av data skal normalt være greit å få fatt i, fulgt av ny installasjon av Windows eller noe bedre.
Eldre PC'er kan få trøbbel under Windows Update - enten fordi det er år siden sist gang en oppdatering ble gjort eller fordi (f.eks) Intel sender en oppdatering til Microsoft som sender den ut i verden uten å vite at Dell en gang i tiden gjorde noe 'smart' på en av modellene sine som de glemte å fortelle om.
jaktlykke skrev:
Hvor ofte skal man ta backup da? Daglig/ukentlig/månedlig?? Jeg HAR jo tatt backup men ikke på seineste månedene.
Helst daglig. Et par minnepinner (på skift), er billig forsikring nå om dagen. Husk at det er macho ikke å ta backup.
jaktlykke skrev:
Må jeg kjøpe ny maskin? Er redd redningsoperasjonen kommer på mange tusen kroner og det er det ikke verdt. Får en brukandes til 4000 jo.
Neppe, med mindre du har lyst på noe nytt. Skulle vært interessant å lese arbeidsrapporten fra disse proffene. 14 dager er ganske... mye. De burde nå enten ha fått ut dataene eller skjønt at dette greier de ikke. Jeg ville enten ha fikset jobben på noen timer til halve prisen eller overlevert en konfekteske sammen med det tunge budskapet.