Dato/klokkeslett: 22 Okt 2014, 11:32

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Gjennoprette tapt data
InnleggSkrevet: 15 Aug 2009, 11:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Ole Netland
nå trenger jeg hjelp fra forumets data guruer...

for et års tid siden så ble der ved en feil formatert en harddisk som ikke skulle vært formatert, forsøkte da å kjøre ett simpelt program som skulle finne igjen filer, det gjorde det da ikke, disken ble koblet fra og har stått frakoblet siden. (ble vel startet å legge inn Windows på den før det ble oppdaget at det var feil disk).

Nå har det seg slikt at jeg gjerne skulle hatt tak i det som er/var på den disken der.
Er der noen her som vet om eller har ett bra program som selv jeg kan få til å bruke, så blir jeg glad for å få en kopi.
Dersom dette ikke er for amatører, og du kan dette, så vil jeg gjerne leie dine tjenester og sende deg disken så jeg kan få ut det som var på den. dette er da en normal 3,5" disk for stasjonær pc.

Leser mye, skriver lite.

Skal du ha tak i meg så bruk mail, det kan fort gå halvt år mellom hver gang jeg logger på kammert.no.

Skaubjønn skrev:
...grunnen til at folk velger større kalibre enn nødvendig er at de har liten tiss...

Sørlandets Benkskytter Klubb

Topp
Skriv svar 
 Innleggets emne: Re: Gjennoprette tapt data
InnleggSkrevet: 15 Aug 2009, 11:21 
Avlogget

Det eneste programmet jeg vet om er TestDisk, det kan i det minste rekonstruere partisjonstabeller og filer.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 15 Aug 2009, 11:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Ole Netland
hvor får jeg tak i det og er det enkelt i bruk?

Leser mye, skriver lite.

Skal du ha tak i meg så bruk mail, det kan fort gå halvt år mellom hver gang jeg logger på kammert.no.

Skaubjønn skrev:
...grunnen til at folk velger større kalibre enn nødvendig er at de har liten tiss...

Sørlandets Benkskytter Klubb

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 15 Aug 2009, 11:55 
Avlogget

Ja (link i forrige innlegg) og veeeel. Lenge siden jeg har brukt det nå, så jeg husker ikke helt.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 16 Aug 2009, 02:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Spørs litt hvor viktige disse dataene er. Hvis det er 'kjekt å ha' så kjør i vei, men her er det såpass mye som kan gå galt pga uvitenhet og dårlige verktøy at du bør telle på knappene om du skal få fatt i profesjonelle og betale tilhørende pris.
Et mislykket forsøk kan fort gjøre ting verre - og du er allerede på dypt vann dersom den Windows installasjonen rakk å legge inn filer.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 16 Aug 2009, 18:21 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

Ekte navn: Kjell Åge Skaftun
Har vært borti eit program men husker ikkje navnet på det.. Er det veldig viktige data så er Ibas eit firma som kan sine ting, har brukt dei 2 gonger på jobben ved harddisk havari hos kunder..
Men det koster glatt 15-20.000.- pr jobb.....

EasyRecovery meinar eg at eg har prøvd, med delvis hell... Kom på det nettopp...

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 16 Aug 2009, 19:13 
Avlogget
Brukerens avatar

EasyRecovery Professional fungerer bra og er lett å bruke. Og det finner du her: http://www.ontrackdatarecovery.com/

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 17 Aug 2009, 08:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Mauser68 skrev:
Er det veldig viktige data så er Ibas eit firma som kan sine ting, har brukt dei 2 gonger på jobben ved harddisk havari hos kunder..
Men det koster glatt 15-20.000.- pr jobb.....

I firmait jeg jobbet i tidligere så brukte vi Ibas en gang. Da kostet det nesten 200.000! :shock: Fikk en krasj på lørdag, og de fikset jobben med 4 mann på søndag! Så de vet å ta seg betalt! Syntes jeg så en tråd om hvor folk klager på regninga fra dyrlegen jeg! :wink:

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 17 Aug 2009, 09:35 
Avlogget

En fordel med TestDisk er at den kan fikse det meste på en disk, vanligvis krever standard recovery-software at disken har ting som partisjonstabeller i orden.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 17 Aug 2009, 11:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Min stasjonære PC tok kveld pga filfeil visstnok. Er inne på sin 14 dag hos PC-doktor men de klarer for f*** ikke å fikse den :twisted: :twisted: :twisted: De driver med recovery av datene mine. Det er mye bilder og en del viktige dokumenter som de ikke får ut.
Har ekstern harddisk så jeg har tatt backup av det meste - men ikke det som er på maskinen i 2009. Ikke den største krisa med bildene - men dokumentene mine samt alle epostadresser på online.no er vekke....

Jeg trenger noen gode innspill her; er det virkelig så forbanna vanskelig å fikse noe sånt??

Jakt og ettersøk, nå med bokutgivelse!

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 17 Aug 2009, 13:02 
Avlogget

Alt som er viktig, men alikevel ikke "fantastisk personlig", bruk googlemail og google documents. Da har du en backup du aldri vil miste.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 17 Aug 2009, 14:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for tipset. Men det hjelper litt lite nå kan du si.... særlig når noen av dokumentene trengs i forbindelse med en straffesak.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 17 Aug 2009, 15:34 
Avlogget

Ekte navn: Aleksander
Ikke for å være slem - men backup, backup, backup!

Viktige data bør på minst 3 harddisker på minst 2 steder. En minimumsløsning for hjemmebrukere er 2 separate eksterne harddisker i tillegg til disken i maskinen.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 17 Aug 2009, 17:34 
Avlogget
Brukerens avatar

8)
Edward skrev:
bør på minst 3 harddisker på minst 2 steder
Problemet med det er at du fort begynner å slurve med rutinene.. (Jepp, detta har jeg peil på! Hadde en delevis krasj i helga, og siste backup tok jeg FØR ferien!) Jeg tror jeg har minst 10 forskjellige backuper.. (Må jo ta backup av backupen som huser gamle Win-95 data?)
Jeg priser også (tillegs) lagring av data på nett. Det reddet min filmdatabase (2766 titler) ved forrige krasj!
jaktlykke skrev:
PC tok kveld pga filfeil visstnok
Hvis du 'bare' har fått en krasj pga filfeil, burde det IKKE være noe problem å hente dataene på maskina! Får håpe du har levert problemet til noen som vet hva de gjør og ikke ødelegger! Det er (normalt) ikke vanskelig å hente data fra en harddisk som fungerer. Det som forverrer er hvis man overskriver dataene i et forsøk på å reparere.. Er dataene overskrevet, er det en jobb for IBAS. Det er det også hvis du har en hardwarefeil på harddisken (mekanisk feil /elektronisk feil).

Strange noises coming from your hard drive may be an indication of a serious problem. Continuing to run the system may damage it beyond repair or lead to irretrievable data loss. Contact Technical Support.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 17 Aug 2009, 18:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Maskinen er innlevert til proffer - og de sliter big time med å hente ut dataene. Snart 14 dager nå og enda er de ikke sikre på om de klarer det. Ikke vet jeg.
Men det som skjedde var at det kom opp påminning om automatiske oppdateringer fra windows og etterpå beskjed om å restarte maskinen. Det gjorde jeg og etter det gikk den i svart. Husker ikke helt hva det stod på skjermen men noe sånt som at windows kan ikke startes pga en fil er skadet. "windows...system\32....dll" eller noe i den dur. nnstaller på nytt.

Hvor ofte skal man ta backup da? Daglig/ukentlig/månedlig?? Jeg HAR jo tatt backup men ikke på seineste månedene.

Må jeg kjøpe ny maskin? Er redd redningsoperasjonen kommer på mange tusen kroner og det er det ikke verdt. Får en brukandes til 4000 jo.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 17 Aug 2009, 18:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Høres ut som om du kan reparere Windows installasjonen. Krasjet en pc her, bare satte i XP cd'n og reparerte så funket det igjen. Bruker du Windows Vista så nedgrader til XP inntil Windows 7 kommer, iallefall mit råd.

Lanber "Super Lanber" 12/70

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 17 Aug 2009, 18:24 
Avlogget
Brukerens avatar

:oops: Nevnte jeg at jeg hadde krasj i helga? :lol: Det var en automatisk oppdatering fra windows.. Oppdatering til Internet Exploder 8.. Og det fungerte dårlig med min XP prof. SP 3.... Men det BØR ikke være det minste problemet for proffe! (Jeg brukte riktignok et par - fire timer.....) Som Erik B. sier burde det være greit å reparere instalasjonen med softwarecd'en (forbeholdt at harddisken fungerer)!
Uansett trenger du IKKE å kjøpe ny maskin jaktlykke. Hvis det i verste fall er en gåen harddisk, kan den lett byttes og koster under tusenlappen. At de sliter tyder vel på at de ikke har mye peiling. Som nevnt over her, ved defekt harddisk bruk IBAS, hvis harddisken virker så ta den ut av maskina og kjør recoveryprogram før man prøver å reparere / formatere harddisken.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 17 Aug 2009, 18:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Gutta som holder på med maskinen begynner å bli sure på meg fordi jeg maser på dem om at jeg t r e n g e r maskinen sårt :twisted:

Det høres ut som om det er forferdelig kompliserte greier dette og rekninga kommer til å havne borti 3-4000 før de er ferdige. Jeg ringte dem i dag og ville ha maskinen tilbake men har jeg fått den? Nope. Å ta recovery tar laaaaang tid (over 14 dager visst for så lenge har de hatt den) og de hadde ikke noen sveiv på maskinen for å få det til å gå fortere :evil: Kjenner at mitt ellers så tålmodige og saktmodige vesen begynner å bli en smule tynnslitt.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 17 Aug 2009, 19:13 
Avlogget

Woff skrev:
Problemet med det er at du fort begynner å slurve med rutinene..

Rutiner schmutiner. Windows Home Server sikkerhetskopierer alle maskinene mine hver natt, og skriver kopiene til 2 disker samtidig.

4000 kr for en Acer WHS hos Komplett, inkl. 2x 750g disker. Løpåkjøp.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 19 Aug 2009, 09:16 
Avlogget
Brukerens avatar

jaktlykke skrev:
Maskinen er innlevert til proffer - og de sliter big time med å hente ut dataene. Snart 14 dager nå og enda er de ikke sikre på om de klarer det. Ikke vet jeg.
Men det som skjedde var at det kom opp påminning om automatiske oppdateringer fra windows og etterpå beskjed om å restarte maskinen. Det gjorde jeg og etter det gikk den i svart. Husker ikke helt hva det stod på skjermen men noe sånt som at windows kan ikke startes pga en fil er skadet. "windows...system\32....dll" eller noe i den dur. nnstaller på nytt.

Er du sikker på at du har bedt om å få ut dataene og ikke sagt: få PC'en til å virke? En kræsjet Windows som du beskriver kan være et mareritt å reparere, men det aller meste av data skal normalt være greit å få fatt i, fulgt av ny installasjon av Windows eller noe bedre.

Eldre PC'er kan få trøbbel under Windows Update - enten fordi det er år siden sist gang en oppdatering ble gjort eller fordi (f.eks) Intel sender en oppdatering til Microsoft som sender den ut i verden uten å vite at Dell en gang i tiden gjorde noe 'smart' på en av modellene sine som de glemte å fortelle om.
jaktlykke skrev:
Hvor ofte skal man ta backup da? Daglig/ukentlig/månedlig?? Jeg HAR jo tatt backup men ikke på seineste månedene.

Helst daglig. Et par minnepinner (på skift), er billig forsikring nå om dagen. Husk at det er macho ikke å ta backup.
jaktlykke skrev:
Må jeg kjøpe ny maskin? Er redd redningsoperasjonen kommer på mange tusen kroner og det er det ikke verdt. Får en brukandes til 4000 jo.

Neppe, med mindre du har lyst på noe nytt. Skulle vært interessant å lese arbeidsrapporten fra disse proffene. 14 dager er ganske... mye. De burde nå enten ha fått ut dataene eller skjønt at dette greier de ikke. Jeg ville enten ha fikset jobben på noen timer til halve prisen eller overlevert en konfekteske sammen med det tunge budskapet.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 19 Aug 2009, 12:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Jag er ingen dataguru men har ved et par anledninger hatt HD som har nektet å starte opp.
For å berge mine bilder / dokumenter har jag rett å slett kun brukt en annen PC og montert skadd HD som slave og har på så måte kopiert over / reddet det jag har vatt på jakt etter. :wink:

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 19 Aug 2009, 19:15 
Avlogget
Brukerens avatar

... og med det samme jeg har dere; hvilket antivirusprogam anbefaler dere (tenker på gratisversjoner til å laste ned).

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 19 Aug 2009, 19:42 
Avlogget
Brukerens avatar

:wink: Jeg har ikke prøvd den selv, men AVIRA får de beste resultatene i tester og er meget brukervennlig. Du kan lese noen erfaringer her: http://www.reviewcentre.com/reviews107140.html og her: http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,66660-order,4/reviews.html
Jeg ser det er noen som ikke har fått den til å fungere, men kløner finnes det over alt.. De to maskinene jeg har instalert programmet på virker alt som det skal og det var meget enkelt å få det på plass!

Men husk!! Fjern eventuelle (gamle) antivirusprogrammer på maskina di før du legger inn et nytt program. Antivirusprogram har en lei tendens til ikke å like andre antivirusprogrammer!

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 19 Aug 2009, 20:06 
Avlogget

Støtter Avira. Bruker gratisversjonen på samtlige maskiner jeg bygger. Den kommer veldig godt ut i tester og bruker lite ressurser.

Tips: gratisversjonen har en irriterende popup. Google vet hvordan den fjernes. :)

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 19 Aug 2009, 20:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Edward skrev:
Google vet hvordan den fjernes
Tusen takk for godt tips! Fant den her: http://www.wikihow.com/Remove-the-Popup-Ads-in-Avira-Antivir

Det er vel ikke forumsstridig å legge ut linken?

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 20 Aug 2009, 09:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Nylig brukt Avira og det ser ut til å gjøre jobben. Litt funky grensesnitt, men det er da ingen som sitter og ser på en virusskanner?

De har en demoversjon for 60 dager etter det kreves registrering. Ett års abonnement koster ca $45. Jeg oppfordrer folk til å betale de kronene. Uten slike firma ville alt vært Symantec eller Microsoft - og en slik verden ville vært treg og utrygg :)

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 23 Aug 2009, 14:42 
Avlogget
Brukerens avatar

jaktlykke skrev:
... og med det samme jeg har dere; hvilket antivirusprogam anbefaler dere (tenker på gratisversjoner til å laste ned).

(Fjernet siden ingen likte det som stod her)

Sist endret av Erik B. Hoksvold den 23 Aug 2009, 22:04, endret 1 gang

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 23 Aug 2009, 15:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Det finnes også en mengde gratis våpen også i landet! Fungerer på samme måten som piratbukta! Du bare stjeler! :P
Men hvorfor oppfordre til ulovligheter når det finnes fullgode gratisversjoner på nett? :wink:

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 23 Aug 2009, 22:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Woff skrev:
Det finnes også en mengde gratis våpen også i landet! Fungerer på samme måten som piratbukta! Du bare stjeler! :P
Men hvorfor oppfordre til ulovligheter når det finnes fullgode gratisversjoner på nett? :wink:

Hehe si det, kanskje fordi de ikke virker slik jeg vil at de skal virke og de fjerner nesten ikke noe. Uansett så har du helt rett,..

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 27 Aug 2009, 22:20 
Det finnes jo dataprogrammer som kan hente frem mistet informasjon,

Se her for tips:
http://www.sharewareconnection.com/titles/restore-partition-table.htm

Topp

Skriv svar 
InnleggSkrevet: 27 Aug 2009, 23:34 
Avlogget

Problem:
1. Hardisker ryker fra tid til annen
2. Bruker sletter filer med en feiltagelse
3. En pc kan bli stjålet
4. Virus kan slette filer
5. Filer kan bli stjålet (trojaner, pc-tyveri o.s.v.)

God Løsning

- Raid1: Diskene speiles slik at om en disk ryker vil dataene fortsatt være inntakt - en setter bare inn ny disk.(krever at en har software eller hardware som sier i fra)

- Backup: shadow copy (vista og Windows 7 mener jeg) - om denne er riktig satt opp cache'es filene til et annet sted på disken automatisk ved endring (funker som snus).
Diverse former for (automatisk) online backup kan også være bra om en har ok linje
Backup til minnepenn eller ekstern disk (jeg liker WD Passport) - det finnes mye bra software som kan gjøre dette automatisk. Husk også at en bør ha en rimelig oppdatert backup liggende på en annen lokasjon. (brann, tyveri)

- Tyveri av pc: Truecrypt

- Tyveri av filer: Firewall, windows udate, AV o.l. I dag desverre litt en falsk trygghet, det finnes mengder av kode der ute som kan lure det meste av Antivirus og Firewall løsninger. Prinsippet blir vel å holde seg borte fra IE (selv om andre browsere også kan ha sikkherhetshull) + aldri installere noe en ikke er 100% trygg på. Men en pc med forbindelse til internet blir aldri 100% trygg.

Drawback'et med denne løsningen er at det koster + en må følge litt med for å se at automatiske jobber kjører o.s.v.

Grei løsning

- 2 eksterne hardisker, + backupsoftware. En roterer disse diskene slik at en alltid har en disk liggende på extern lokasjon. Fordelen her er at en hele tiden får sjekket at backupdisk også er ok (ved at ny backup legges inn)

Når det gjelder den recovery saken av filer er det ikke alltid så lett som det kan virke som. På en disk der filsystemet har røket - partisjonen er blit slettet o.l. pleier være en rimelig lett sak (så lenge filsystemet ikke er skrevet til etter krasj + disken teknisk sett er i orden. (mengder av software kan gjøre dette).

Noe vanskeligere blir det når disken er helt eller delvis røket fysisk. Bad blocks (plantenes magnetiske belegg er delvis ødelagt) - lesearmen virker dårlig o.l. Her er det ren bingo om en greier å få fram data eller ikke - finnes mye software som kan gjøre dette, og det lønner seg å prøve litt forskjellig.

Har hatt venner og kolegaer som har "mistet" alle sine data - noen har valgt det tryggeste - IBAS, andre har valgt meg. har vel restoret en ca 10 hardisker med alvorlige feil i min karriære. Etter det jeg kan huske har jeg greid å få fram de viktigste data på de fleste, men dette er pure luck. Noen har f.eks ikke startet igjen etter at jeg har fått ut data.

Topp
Skriv svar 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Erlend Meyer og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet