Jump to content

Våpeneksplosjon - Boltrifle blåser bolt i trynet på skytter


jjrckd

Recommended Posts

Merkelig stille i denne tråden?? Ville trodd at de faste ingeniørene ville kommet med teoriene sine :wink:

 

Hvorfor det??? Det meste er sakt her, dette er ganske vanlig med mange boltrifler for å kvitte seg med energi, eneste bolt rifla jeg kjenner til

som holder seg i sammen er 200STR, men så er den et realt beist av ei kasse som pleier å bli dobbel så tykk.

Det er verre med blaser som ser intakt ut men mangler den viktigste vitale delen som man gjerne ønsker å finne i våpenet etter en sprengning :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Merkelig stille i denne tråden?? Ville trodd at de faste ingeniørene ville kommet med teoriene sine :wink:

 

Som ingenjör (och smed) har jag skrivit mina teorier, om andra har bättre teorier får de presentera dem (och argumentera för dem) själv. Nu får vi vänta och se om Sako väljer att göra ett officiellt uttalande.

 

Däremot är "köksbordsexperterna med fria fantasier om verkligheten" märkligt frånvarande - det har du däremot väldigt rätt i. Hade det varit en Blaser hade de varit som flugor runt en koskit.

 

 

.......... eneste bolt rifla jeg kjenner til som holder seg i sammen er 200STR, men så er den et realt beist av ei kasse som pleier å bli dobbel så tykk.

 

Det er verre med blaser som ser intakt ut men mangler den viktigste vitale delen som man gjerne ønsker å finne i våpenet etter en sprengning :winke1:

 

Nu använder ju STR inte en låda(kasse) utan den, liksom 200/202/404, låser i pipan som vilken i sin tur sitter i en låda(kasse) med ett klämförband. Att Sauern är både stark och tät är välkännt, men även den har sina begränsningar. Det var en Danmark som blev ganska deformerad i fjol tror jag det var - det enda stället den kan avlasta är ner genom magasinsschaktet och det sker först när trycket är enormt.......

 

/T

Link to comment
Share on other sites

låser i pipan som vilken i sin tur sitter i en låda(kasse)

Det gjør at selv om kassen ekspanderer av gasstrykk, så slipper ikke låsingen. At pipa er klemt inn i en kasse som er grovt dimensjonert skader jo ikke - det er et typisk eksempel på "virker det ikke med stål, bruk mer stål". Forøvrig er jo S&L M97 omtrent likens.

 

det enda stället den kan avlasta

Det er ikke helt sant - det er på 200STR iallfall, 2 huller som går fra låsedelen i pipa, og ut gjennom kassa, skrått opp på hver side. Når det skjærer seg, så står det store stikkflammer ut her... Men disse hullene blir jo for små for å håndtere alt trykket fra en skikkelig sprengning.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sauers aluminiumlåda är inte alls stark, stållådan är inte enormt stark heller sett till förmåga att hålla ihop förreglingen. Det är inte dess syfte heller - den finns för att överföra rekylkrafterna från pipan till lådan/kolven. Säkerhetsmässigt ser jag Sauers låda som ett "splitterskydd" - den har ju en förhållandevis liten utkastarport och laddport.

 

Kombinationen med fatbolt och så pass täckande låda blir att systemet blir snudd på helt tätt - utom ner i laddschaktet pga patronlägets ramp.

 

De hålen du hänvisar till räcker till för att avlasta en brusten tändhatt, inte ett hylshaveri.....

 

/T

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det gjør at selv om kassen ekspanderer av gasstrykk, så slipper ikke låsingen.

Det er ikke nødvendigvis en fordel. Om låsingen er det svakeste punktet vil den ryke først, da må sluttstykket nødvendigvis slå bakover. Da er eneste sikring mot en lobotomi boltstoppen.

Om pipe-innfestingen / fremre bro er svakeste punkt vil pipa slippe først, dette er mindre risikabelt for skytter. Sakoen her er et godt eksempel på dette.

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke hva slags våpen det er. Hendelsen skal etter sigende ha skjedd i Rogaland for ganske mange år siden. Det har blitt hevdet at dette er et resultat av sekundærtenning ettersom skytteren visstnok testet subladninger. Kjøper ikke denne. Muligens dobbelt kruttmengde av rasktrbrennende krutt eller at kula på foregående skudd ble sittende i løpet. Vet ikke, blir uansett bare spekulasjoner. Uansett førte hylseseperasjonen (hylsa sitter fortsatt i løpet) til totalhavari. Både hevarm og låseklakker mangler på bolten.

 

Historien sier at det gikk bra med skytteren. Vet ikke om jeg kjøper denne heller. Tror bildet i sin tid ble tatt av noen på enten Hommersåk Våpen eller Våpenhuset.

 

Tror vi snakker om Våpenhuset ang. bilder. Etter hva jeg har hørt lever skytter ennå 8) . Skjedde like etter at jeg forlot banen....

Link to comment
Share on other sites

Merkelig stille i denne tråden?? Ville trodd at de faste ingeniørene ville kommet med teoriene sine :wink:

 

Som ingenjör (och smed) har jag skrivit mina teorier, om andra har bättre teorier får de presentera dem (och argumentera för dem) själv. Nu får vi vänta och se om Sako väljer att göra ett officiellt uttalande.

 

Däremot är "köksbordsexperterna med fria fantasier om verkligheten" märkligt frånvarande - det har du däremot väldigt rätt i. Hade det varit en Blaser hade de varit som flugor runt en koskit.

Som en af disse "køksbordseksperter" kan jeg bare udlede, at den viste Sako, har oplevet et voldsomt overtryk (mellem 8500 og 10000bar) dette har medført at messingen har flydt ud gennem udtrækkersporet i sluttstykket, og derved skabt en kraftig lækasje. Dette har belastet låsningen kraftigt. Samtidigt må man formode, at patronläget har øget diameter. Dette vil så fuldstændigt efter boken, medføre at låskassen sprikker i de svageste punkter (spor til montage) Nu frigøres piben, så den kan flytte sig fremover. Og derved begrænse belastningen på bolten. Så denne ikke opnår væsentlig hastighed bagud.

Viste sprængning, er helt lik den type provokerede sprængninger, jeg selv har foretaget en del af.

 

Grunden til den mere moderate interesse for denne sprængning i forhold til R93, er at der ikke var samme fuldt forudsigelige, og repeterbare risiko, for at få samme identiske kosmetiske ansigtsoperation. (som jo altid i R93 tilfældene bliver affærdiget af producenten) på trods af både antal og ensartethed på tilfældene

.......... eneste bolt rifla jeg kjenner til som holder seg i sammen er 200STR, men så er den et realt beist av ei kasse som pleier å bli dobbel så tykk.

 

Det er verre med blaser som ser intakt ut men mangler den viktigste vitale delen som man gjerne ønsker å finne i våpenet etter en sprengning :winke1:

 

Nu använder ju STR inte en låda(kasse) utan den, liksom 200/202/404, låser i pipan som vilken i sin tur sitter i en låda(kasse) med ett klämförband. Att Sauern är både stark och tät är välkännt, men även den har sina begränsningar. Det var en Danmark som blev ganska deformerad i fjol tror jag det var - det enda stället den kan avlasta är ner genom magasinsschaktet och det sker först när trycket är enormt.......

 

/T

Link to comment
Share on other sites

Lest her og i ein anna tråd på kammeret, blei litt skremt av bilder av sprengte rifler, avskotne fingra og folk som var blitt blinde. Nesten så eg lure på å legga heimeladinga på hylla. (er klar over at det er farligt å leva, ein kan faktisk dø) Men kor sikker er børsa mi egentilig, noken som veit er ei cz 550 american. Går trykket ut magasinet eller kjem sluttstykket i ansiktet mitt?

Link to comment
Share on other sites

550 er en klassisk boltmekanisme på linje med Mauser. En sluttstykke-lobotomi er lite sannsynlig, den vil nok oppføre seg omtrent som Sakoen vist tidligere. Dette med sluttstykke i retur er grovt sett isolert til Blaser R93, i teorien kan det riktignok skje med alle men i praksis er det svært uvanlig.

 

Hjemmelading er ikke eneste kilde til slike hendelser heller. Feil patron og fremmedlegemer i løp kan også gi dramatiske konsekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Samtidigt må man formode, at patronläget har øget diameter. Dette vil så fuldstændigt efter boken, medføre at låskassen sprikker i de svageste punkter

Er det ikke mer sannsynlig at gassen trenger inn mellom pipe og låskasse og at dette forårsaker svikten?

nej

Der er så god udluftning gennem sporene for låseklakkerne på viste riffel, at det er meget usansynligt, at der kan presses gas ind gennem utæthederne i gjengepartiet, at det vil have nogen væsentlig effekt.

 

Derimod er det ikke ukendt, at kamre i rustfrie piber kan bule ud ved højt tryk. En sådan udbuling, vil medvirke til en flækning af låsekassen i kombination med stort tryk på modhold mod låseklakker.

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd ! I mitt etterhvert lange liv har jeg kun to ganger vært borti oppblåste våpen. Den første var en Krag, der eieren hadde sikret seg billig krutt ved å tømme militære rødfispatroner. Han var linksskytter og det reddet trolig livet, for utdrageren satt fast i hytteveggen bak. Det andre tilfellet var en Winchester mod. 100, der mistanken gikk i retning av ammunisjonen, inntil sporing på internett viste at denne børsa har, eller hadde en konstruksjonsfeil.

 

Det er etterhvert blitt vanlig å kappe kammmerstykket av Sauer STR - piper, og bruke dette til andre piper. Jeg bruker 20 mm fingjenger og Loctite. Det er klart at godstykkelsen fremme ved brystningen blir relativt liten, og en bør ikke trekke til med stor kraft, fordi en da legger inn en unødvendig forspenning. Har gjort noen forsøk med .308 og overtrykkspatroner, uten at påviselig svikt. Og, om det skulle være en svakhet, så ligger den jo der den etterlyses i denne tråden om jeg har forstått det riktig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Får be om ursäkt för ett sent svar men kammeret.no har tydligen en förmåga att reta upp brandväggar verkar det som......

 

Som en af disse "køksbordseksperter" kan jeg bare udlede, at den viste Sako, har oplevet et voldsomt overtryk (mellem 8500 og 10000bar) dette har medført at messingen har flydt ud gennem udtrækkersporet i sluttstykket, og derved skabt en kraftig lækasje. Dette har belastet låsningen kraftigt. Samtidigt må man formode, at patronläget har øget diameter. Dette vil så fuldstændigt efter boken, medføre at låskassen sprikker i de svageste punkter (spor til montage) Nu frigøres piben, så den kan flytte sig fremover. Og derved begrænse belastningen på bolten. Så denne ikke opnår væsentlig hastighed bagud.

Viste sprængning, er helt lik den type provokerede sprængninger, jeg selv har foretaget en del af.

 

Nu ska du inte tramsa dig - du vet mer om det här än de flesta. De jag syftar är alla Jantar som hugger som svultna pirayor så fort något händer en bössa de själva eller kärringen inte tycker de har råd med...... Och just Blaser tycks dessa har ett synnerligen ont öga till, men även en Sako är ju dyr så hyenorna borde flockas här med kan man tycka.

 

Därtill har du förmodligen skickat långt fler sakolådor än jag - jag har bara hunnit med tre - samtliga med vanlig kolstållåda.

 

Precis som du skriver börjar det med att utdragaren ryker - det sker när hylsan flyter eller man manipulerar hylsbotten så den läcker. Inte helt olikt det som brukar ske med en Mauser push feed.

 

Nästa steg måste man däremot ta i ganska mycket mer - även då sker som du skriver, pipan vidgas, mutter deformeras och pipan släpper. Med två av de jag skickade höll muttern ihop långt bättre. Men en uppvisade i princip exakt samma skador - den laddades med hylsan fylld till bredden med pistolkrut.... Det går i en del i en 30-06. Och där var hylsbotten helt borta.... På den i Danmark är hylsbotten hel och sitter kvar förutom ett hål efter sakoutdragaren.

 

Därför tror jag inte alls att den utsatts för ett så våldsamt övertryck - då hade hylsbotten varit helt borta...... Jag gissar på ett modest övertryck kombinerat med ett materialfel i lådan. Jag tror mao inte att patronläget är särdeles vidgat.

 

/T

Link to comment
Share on other sites

min umiddelbare vurdering, er at man med pistolkrudt som R1 maksimalt kan opnå mellem 8000 og 9000 bar.

Problemet med hurtigt pistolkrudt er den lave massefylde (bulkdensitet) så det går maksimalt at få i o,4 - 0,5 gram pr cm2 i modsætning til langsomtbrændende krudt, hvor man kan fylde mellem 0,8 - 0,96 gram pr cm2

Link to comment
Share on other sites

De jag syftar är alla Jantar som hugger som svultna pirayor så fort något händer en bössa de själva eller kärringen inte tycker de har råd med......
Dette dusteargumentet trodde jeg vi var ferdig med for lengst.

 

Jag med - men det är en neverending storry........

 

/T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...