Jump to content

Krag :)


brendjord

Recommended Posts

da fikk jeg endelig bestefars gamle krag! skal bli en fryd å skyte med den!

 

møtte aldri bestefar da han døde i 1961, så det at jeg får overta hans gamle jakt/DFS våpen er stort!

driver nå å pusser over det, samt går over rifla slik at jeg er sikker på at den er skytbar.

 

det artige med denne er "skytekassen" han lagde til våpenet. her var det masse snaks:

-en haug med sikter

-pussesnor

-skytebriller

-bark(brukt til soting av siktene)

-+++

 

 

vedlagt er bilder av skjønnheten. inngravert på kolben står det "H.B" da min far het Hans Brændjord(altså samme som meg :)

 

84E629D9-8F3F-4CBF-838D-204D4339CD3C_zpsspki3udf.jpg

 

 

2A34AD34-94FE-48D3-A304-85906E9EA9F1_zpswgsvz38h.jpg

 

6755EA0D-95AB-414B-9EDD-33A9E8EFF655_zpstthwigpj.jpg

 

F4752102-B318-4276-8070-8F8D1265AE00_zpsufhpmi2t.jpg

 

7A4DC7A5-27DA-402D-ABA3-A9B8519D0351_zpsrmnur0hl.jpg

 

12D92736-F0C8-473C-BA33-0639DE1C24D8_zpsaaighdp1.jpg

 

280E6F71-C7EA-4D6B-A215-E35A38E23A15_zpssssgesop.jpg

 

6F489861-F4B7-421B-B964-5EA71FA3CDE0_zpsyrtwaptv.jpg

Link to comment
Share on other sites

will do:) har igjen litt pussing og gnikking.

 

kassa skal få hedersplass på hylla. skal sies at min far har tatt meget godt vare på den.

må gå gjennom alt av sikter som følger med for å finne de som passe best. riflefutteralet som den lå i har også trykt/sydd på "H.B" så her er det mye historie som jeg håper mine barn vil sette pris på i fremtiden:)

 

 

forhåpentligvis får jeg meg en tur på banen ila uka.

 

MEN, får man kjøpt ferdig "krag" ammo? planen er å lade selv, men tenkte å teste ei pakke fabrikk ammo i første omgang

Link to comment
Share on other sites

da er alt av deler pusset over. alt av deler virker være i ok stand.

 

planen videre er å få pusset ned alt treverk, for deretter å olje den. ønsker en mørkere farge i treverket enn det faste "krag-gule" som er der nå. i tillegg skal jeg kappe ned pipa så jeg får ei hendig liten rifle til jakt:)

 

hva tenkes om lengde på pipa? nå er den 72cm(hvis jeg ikke husker feil), men så for meg noe nedi 50-60 cm.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg at jeg ikke har noe med det- men når det er lagt så mye arbeid i å lage til en "perfekt" banerifle, med alt det utstyr, er det virkelig det beste å kappe den om til en jaktrifle?

Du skriver selv at det er mye du håper dine barn vil sette pris på i fremtiden - alt dette utstyret han har samlet og satt sammen for bruk som banerifle - hvem vet, når du kapper den og fjerner diopter er det jo langt fra samme våpen :?

 

Du gjør som du vil- det er jo selvsagt din rifle. Men om jeg var deg ville jeg tenkt meg om.

Greit nok å ødelegge en vanlig bane-Krag som allerede var bygd på en kvestet militærrifle. Meen.. en M/1930 med så mye tid lagt i.. attpåtil med affeksjonsverdi.

Link to comment
Share on other sites

Du sier noe der:) kanskje jeg skal ta meg ei runde til i tenkeboksen, kan alltids kjøpe ei krag til(koster ikke all verden) og lage meg ei hendig lita jaktrifle:)

 

Men Mtp løpslengde ved kutting, hvordan er det å kutte ned løpet på disse? Altså helt nedi overnevnte lengde?

Link to comment
Share on other sites

Med kragladning og 50cm pipe blir det heller beskjeden fart på kulene.Husk også at kragen flytter treffpunkt når den blir våt.Åltså har du et problem når du er på jakt og det begynner å regne.

Men når det er sakt vil jo ei snerten liten krag med jaktskjefte,kikkert og 60-65 cm pipe være ei fin rifle på rådyrbukken en fin august kveld. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

tok kragen ut av skapet og satt meg ned i sofaen med den....vi ble enige om å beholde lengden:)

 

som dere sier, det ligger litt familie historie i denne:) bøyer med i støvet for at dere fikk meg inn på rett spor igjen:)

 

 

siden jeg liker disse gamel bolt riflene, kanskje jeg likegodt supplerer med en mauser i skapet til jakt:)

Link to comment
Share on other sites

Dette med kasting av kulene i regn var noe som oppstod når kragen fikk frittliggende pipe til dfs, men denne har da vitterlig løpsbånd.

Du kan ta en test på skytebanen først med tørre patroner, så med våte.

Da finner du ut hvor mye den kaster, viss den kaster i det hele tatt

 

Jeg har en M94 som kaster under 20 mm på hundre meter med våte patroner, det betyr nada i det store bildet med snusboks presisjon :winke1:

Uansett er det ei flott børse, å ikke minst kassen :shock: du bør absolutt ta godt vare på dette

Link to comment
Share on other sites

kragpiper er da heller ikke så dyre, så du kan godt koste på deg ei ekstrapipe du kapper til guttekarabinlengde. skulle du ha lyst kan du også sikkert finne deg en eller fler brukbare originalstokker du kan spikke på til noe karabinaktig. Da får du ei skikkelig legobørse (positivt ment) med norsk historisk sus og gleden over egeninnsats. I tillegg har du ikke ødelagt noe som helst, og dette tar heller ikke opp ekstra plass i jaktgarderoben.

Lykke til!

 

mvh

trombone

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
da er alt av deler pusset over. alt av deler virker være i ok stand.

 

planen videre er å få pusset ned alt treverk, for deretter å olje den. ønsker en mørkere farge i treverket enn det faste "krag-gule" som er der nå. i tillegg skal jeg kappe ned pipa så jeg får ei hendig liten rifle til jakt:)

 

hva tenkes om lengde på pipa? nå er den 72cm(hvis jeg ikke husker feil), men så for meg noe nedi 50-60 cm.

 

 

Tenk så heldig du er som arver et slikt klenodium i så fin stand ! Hadde jeg vært deg hadde jeg beholdt den slik den er - ikke minst med tanke på ettertida . Det lages ikke flere , og stadig leveres de til skroting og plombering .Grøss og gru ! Nydelig børse er det , og den fine patron og utstyrskassa da gitt - med innholdet på plass og greier ! nam,nam... Detta var en go'bit . Hadde en onkel som også var ihuga Kragskytter , og han hadde maken til den kassa der . Kan disse ha vært fabrikklagede skytterkasser tro ? Du er heldig som har fått overta denne . Gratulerer !

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at folk besinner seg og opprettholder hederlig norsk våpentradisjon.

 

Hvis du i tillegg skaffer deg en ombygd HV-mauser for en billig penge og heller fikser på den, har du tradisjonsvåpen som duger til alt-

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...