Jump to content

Brekt eller sprekt GRS skjefte.


håpløs

Recommended Posts

Hvor mange har opplevd brekt eller sprekk i GRS skjefte?

 

Jeg opplevde sprekk i GRS på en 202 i 6,5-55. dette startet en uke før NM i Jaktfelt og ødela hele stevne for meg. Sprekken utviklet seg til brekasje. Skefte har siden vært hos Landrø og de har sendt det videre til GRS hvor GRS kom med konklusjonen at det var feil plasering på reimfestene. Har forøvrig aldri brukt reim på børsa. Denne uttalelsen har de nå trekt tilbake og sier nå at det er ytre påvirkning som har ført til sprekk og GRS nekter og dekke skaden på skeftet. Dette er det Landrø sier til meg. Har ikke fått endelig avslag på reklamasjon av Landrø, da de dytter alt ansvar over på GRS og deres dårlige kundebehandling. Landrø har innrømt ovenfor meg at de har fått inn flere GRS skjefter fra 202 med samme feil som mitt.

 

Flere som har opplevd tilsvarende med GRS?

 

Nå diskuterer vi kun GRS i denne tråden. Selv om det er flere leverandører av skjefter som bruker samme laminat emner.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 1 stk Tikka t3 som sprakk sendte mail til GRS de gadd ikkje svare eingang.

Har 1 stk STR 200 som også sprakk sendte mail om dette og har fremdeles ikkje fått no svar ca 2 år siden.Denne stokken har eg limt skrudd og bedda+ malt inni og utenpå med duracoat så den fungerer ok nå

 

 

S

Link to comment
Share on other sites

Det skal også sies at de jeg har sett sprekt, er til 200 str. Alle har samme feil. Sprekk fra utfresingen av kassa og bakover. Det ble gitt noen tips til grs om å se litt på den orginale dfs-stokken med den utfresingen og beddingen bak kassen. Det er jo kun snakk om en bitte liten utfresing som garantert ikke ville velte butikken deres. Tvert i mot. Men i stedet for å lytte og handle, velger de å ignorere og fortsette i samme tralten...

Link to comment
Share on other sites

Bare å få dette på di amerikanske forumene. Det sprer det seg som ild i tørt gress. ;) dæm e jo talentløse og tenker ikke lengere en nesen hvis det er sånn di bedriver kundeservice. Du har uansett 5 års reklamasjon uansett hvordan di vrir og vender på ting.

Link to comment
Share on other sites

Butikksjefen hos Landrø hevder de at de ser på muligheten til og avslutte forholdet til GRS pga dårlig kundebehandling. Hvor mye hold det er i det vet jeg ikke, men høres fornuftig ut for meg.

 

Stemmer nok det, Landrø har også tidligere hivd produkter ut av butikken om de mener kvalitet eller service ikke holder.

Link to comment
Share on other sites

Butikksjefen hos Landrø hevder de at de ser på muligheten til og avslutte forholdet til GRS pga dårlig kundebehandling. Hvor mye hold det er i det vet jeg ikke, men høres fornuftig ut for meg.

 

Viss du har kjøpt stokken hos Landrø er det etter mi meining slett kundebehandling å berre henvise deg til GRS. Det er mogleg at dei ikkje er fornøgd med GRS som leverandør, men dei kan ikkje late dette gå utover kundane sine. Som selger er det dei som sit med reklamasjonsansvaret.

Link to comment
Share on other sites

Minst to av de riflene jeg har sett med egne øyne, har vært beddet. (200str) Nå spiller jo ikke det noen rolle da det ikke er noe krav at stokken SKAL beddes. På f eks 200STR, er det kun en kraftig bedding i bakkant som vil hjelpe. Disse fire små flatene som normalt beddes, vil ikke hjelpe på sprekkproblemet uansett.

Link to comment
Share on other sites

Disse riflene dere opplever dette med; er de beddet?

 

Min 202 var ikke beddet, GRS påstår at det ikke er nødvendig.

 

Ser jo i ettertid at det absolutt var nødvendig.

 

Største problemet til 202 stokken fra GRS er skruen i baktokken som blir skrudd inn på skakka i adapteret. Det er den som er hovedproblemet med GRS 202 stokken. Feilkonstruksjon så det holder. samt at det ikke er oppgitt moment for tilskruing av stokk.

Link to comment
Share on other sites

Dette er sakset fra GRS

 

"SPECIAL NOTES:

Sauer 202 stocks should never be glass bedded!! if you do it will act like a wedge in the stock and split it.

Rifles in magnum calibers such as 7mm Remington magnum, 300 and 338 winchester magnum, 375 H&H and cartridges with similar recoil ALWAYS needs bedding. This is to ensure a tight fit to the stock, helping recoil absorbtion. Magnum rifles has a higher risk of damaging the stock if not bedded than standard cartridges. This is due to the high energy in the recoil. If the stocks are glass bedded there are no problems shooting these calibers."

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil starte med å si at jeg, i motsetning til mange andre i tråden, er en svært fornøyd eier av GRS-stokk, og har en GRS Sporter/Varmint på min T3, som jeg opplever som et kvalitetsprodukt. Jeg har valgt å bedde den.

 

Det er et par forskjellige ting å ta tak i her. Det ene er hvem som har ansvar for deg som forbruker. Dersom det her er en mangel - og det er forskjell på skade og mangel; skade kan i dette tilfellet være resultatet av en mangel - så skal det reklameres overfor selger, jfr. Forbrukerkjøpsloven:

 

§ 26.Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen.

§ 27.Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

 

Jeg kan ikke skjønne av lovteksten at Landrø kan be deg ta saken med GRS; det må de gjøre selv; du er ikke kunde av GRS, du er kunde av Landrø. At Landrø sliter med å få kontakt med GRS er strengt tatt ikke ditt problem, det er Landrø sitt. Dette støttes også av senere paragrafer:

 

§ 29.Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

Som forbruker, kan du dog rette ditt krav også mot GRS, igjen jfr. forbrukerkjøpsloven:

 

§ 35.Krav mot tidligere salgsledd mv.

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.

Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.

Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.

 

Dersom Landrø ikke oppfyller sine plikter ihht. forbrukerkjøpsloven, kan du klage til forbrukerombudet.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002 ... KAPITTEL_6

http://www.forbrukerradet.no/

Link to comment
Share on other sites

Trist at det er slik behandling fra leverandøren. Synes GRS stokkene virker flotte, men til den prisen så bør kvaliteten reflektere dette.

 

Personlig kommer jeg til å drøye et eventuelt innkjøp til de har utbedret stokkene noe, da historien om sprekkdannelser ikke er ny.

 

Hørte forøvrig at GRS hadde planer om å øke prisen ytterligere på stokkene (ligger vell på rundt 5000,- idag?), men usikker på om det er noe hold i det rykte. Dersom det er tilfellet håper jeg inderlig kvaliteten også stiger.

Link to comment
Share on other sites

1: Hva GRS sier er egentlig irrelevant, all den tid forhandler du har kjøpt stokken fra fremdeles eksisterer

2: Dersom forhandler og/eller GRS setter seg på bakbeina, er det enkelt å klage saken inn for forbrukerrådet, her: http://www.forbrukerradet.no/forside/ko ... r%C3%A5det

 

Forbrukerrådet har forøvrig også en klagebrevgenerator. Denne finnes her: http://www.forbrukerradet.no/klage/Klagebrevliste

Link to comment
Share on other sites

Siden Sauer 202 blir nevnt flere ganger her, så lurer jeg på om min egen er i faresonen.

Helt bakerst på låskassa så er det ei lita glipe, akkurat i svingen bak sikringen. jeg kan såvidt se igjennom til andre siden.

Er litt engstelig for at det skal sprekke her hvis jeg drar til for hardt, eller pga rekylen. Er det flere som har det slik??

Tettinga på sidene av låskassa er perfekt.

 

litt dårlig bilde, men dere ser hva som er på gang. er slik rundt hele bakkant av låskassa, der hvor den er rund

grs_glippe_s202.JPG

Link to comment
Share on other sites

Reklamasjoner skal tas tjenestevei, gjennom forhandler og ikke direkte til GRS. Det er mye spekulasjoner inne i denne tråden.

Vi har jevnlig kontakt med våre kunder. GRS erstatter alle skjefter der matelialfeil er problemet uten spørsmål.

 

Det virker i følge denne tråden at mange brukere av deres proukter ikke har det samme synet på hva matelialfeil er, konra deres definisjon.

Dere er muligens uheldige med hvilke kunder som kjøper deres produkter.

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å gjøre noe med problemer en aldri får vite om. Det blir litt håpløst å ta dette opp på kammeret.no. GRS har tlf så der er jo mulig å ringe om man ikke kommer gjennom pr mail. Jeg er vel den i landet som har og har hatt flest GRS skjefter, bare 1 har sprukket uten at jeg vet hvorfor, annet enn at det ser ut som om en delaminering grunnet rekyl. Jeg er også litt inhabil i hele diskusjonen, men jeg er ofte på fabrikken og har sett enkelte skjefter som har kommet pga reklamasjon, og når man tydelig kan se at skjefter har blitt ødelagt pga fall/slag og andre ytre skader, så syns jeg folk er i overkant frekke som prøver å skylde på fabrikatfeil og lager et helvete på nett om de ikke får nytt skjefte. Man kan ikke kjøpe ny bil, kræsje den og forvente å få ny på garantien. De som har reelle problemer med å få kontakt bør slå på tråden, men som sagt, ta det med forhandler. Og at Landrø vil kutte GRS er det største pisspreiket jeg har hørt.

Link to comment
Share on other sites

Med all respekt, Knut Erik.. Mener du seriøst at kunder som opplever feil ved sine skjefter er frekke når de krever nytt? Både du, jeg og alle andre VET at det har vært en rekke klager på bl.a. skjeftene til 200. At GRS ikke har hørt om disse er og blir tullball.

Ad Landrø. Vel... jég vet ikke om de ønsker å avslutte samarbeidet eller ikke. Men jeg synes du burde senke knea dine noen hakk med den "pisspreik-påstanden" din... Det er flere som har snakket med folka der nede, og det er vel ikke alltid grs som blir anbefalt...

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å gjøre noe med problemer en aldri får vite om. Det blir litt håpløst å ta dette opp på kammeret.no. GRS har tlf så der er jo mulig å ringe om man ikke kommer gjennom pr mail. Jeg er vel den i landet som har og har hatt flest GRS skjefter, bare 1 har sprukket uten at jeg vet hvorfor, annet enn at det ser ut som om en delaminering grunnet rekyl. Jeg er også litt inhabil i hele diskusjonen, men jeg er ofte på fabrikken og har sett enkelte skjefter som har kommet pga reklamasjon, og når man tydelig kan se at skjefter har blitt ødelagt pga fall/slag og andre ytre skader, så syns jeg folk er i overkant frekke som prøver å skylde på fabrikatfeil og lager et helvete på nett om de ikke får nytt skjefte. Man kan ikke kjøpe ny bil, kræsje den og forvente å få ny på garantien. De som har reelle problemer med å få kontakt bør slå på tråden, men som sagt, ta det med forhandler. Og at Landrø vil kutte GRS er det største pisspreiket jeg har hørt.

 

Hei. Jeg er Trådstarter. Og det er mitt skjefte som ligger hos Landrø til reklamasjon siden mai 2014. Den gangen jeg fikk problemer med skjefte så startet jeg med og ringe GRS. De avviste meg bryskt og sa at slikt måtte taes med forhandler det var kjøpt hos. Kontaktet så Landrø som sa de skulle sende skjefte til GRS hvor jeg da fikk telefon i juni eller juli, husker ikke nøyaktig. Om at Reklamasjon var avvist pga at det var ettermontert uoriginale reimfeter i stokken. Det er Landrø AS som har montert disse reimfestene. Og Landrø påstår at reimfestene er montert på akkurat samme sted som de originale reimfetene til GRS. Så det var en merkelig grunn til å avvise en reklamasjon. Denne påstanden fra GRS har siden blitt trekt tilbake og korrigert at det er ytre påvirkning som er skylda i skaden. Serriøst.

 

Stokken har vært vurdert av både butikk personale og Landrø sin børsemaker etter den kom fra GRS, og de har intet og klage på angående ytre påvirkninger på skjefte som var den nye forklaringen fra GRS på skaden.

 

Det med at Landrø vil avslutte forholdet til GRS har jeg på mail fra de, så det har jeg skriftelig. Enten det er pisspreik eller ikke.

 

Landrø sier de har fått inn flere skjefter med akkurat samme feil. Og det overrasker meg ikke med måten bakstokken er festet inn på 202. En grov designfeil mener nå jeg.

 

Om du Knuterik vil vil avslutte denne diskusjonen på nett, så kan du ta kontakt på jorgfre@start.no.

 

Og ja, har gjort det klart for Landrø at de er de jeg har reklamert til. Og forventer kompensasjon fra, hvor de henvender seg etterpå er uinteresant for meg.

Link to comment
Share on other sites

Frode Moen, gode venn. Jeg sier ikke at alle skjeftene som det er reklamasjon på har ytre skader, men de jeg har sett som ligger i hylla, har ikke fått sine skader pga delaminasjon og andre svakheter i lamineringa. Jeg tjener ikke ei krone på å svare her, men jeg har nå vært på dette forumet i noen år og kjenner til hvordan en sak ofte har flere sider.

Jeg sier ikke at trådstarter ikke har rett i det han sier, jeg trekker bare frem andre eksempel, siden det tydeligvis er noen som vet om en som kjenner en som har fått ødelagt skjeftet sitt, noe som seff er kjedelig. Som sagt, jeg har et skjefte liggende som er sprukket fra ca 6 cm foran magasinbrønnen og til 2 cm bak bakre skjefteskrue. Så at ting skjer av og til, er helt sikkert. Ang Landrø, fikk GRS denne meldinga derfra idag: Nå har jeg snakka med butikksjefen på Landrø og dette er en uttalelse de ikkje kjenner seg igjen i. Det er rett og slett løgn. Så da vet ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

Skjønte ikke den meldinga helt. "Nå har jeg snakka med butikksjefen på Landrø og dette er en uttalelse de ikkje kjenner seg igjen i. Det er rett og slett løgn." Har Landrø snakka med butikksjefen? Eller er det jeg som er løgneren?

 

Ja ja.. Løgn eller ikke. leste akkurat mailen fra butikksjefen på nytt, og der står det svart på hvit, så da er det Landrø som sliter med å fortelle sanheten vil jeg tro. Sjønner ikke hva noen av partene har å tjene på å lyve.

Link to comment
Share on other sites

Siden Sauer 202 blir nevnt flere ganger her, så lurer jeg på om min egen er i faresonen.

Helt bakerst på låskassa så er det ei lita glipe, akkurat i svingen bak sikringen. jeg kan såvidt se igjennom til andre siden.

Er litt engstelig for at det skal sprekke her hvis jeg drar til for hardt, eller pga rekylen. Er det flere som har det slik??

Tettinga på sidene av låskassa er perfekt.

 

litt dårlig bilde, men dere ser hva som er på gang. er slik rundt hele bakkant av låskassa, der hvor den er rund

grs_glippe_s202.JPG

 

Den der er jo veldig spesiel da. null kontaktflate bak låskassa. Tror jeg ville tatt en tur til leverandør og fått de til og se det.

Link to comment
Share on other sites

I.o.m du la til at folk lagde et helvette på nett, tydet jeg innlegget ditt slik. Jeg òg er fullstendig klar over at ikke alle reklamasjoner skal gå kundens vei. Jeg har vel også holdt meg til skjefter produsert for å huse Sauer 200 STR. Det er de eneste jeg har sett med egne øyne, og der har GRS et problem. Et problem som er enkelt å gjøre noe med. Jeg har jobbet med laminater under store påvirkninger i haugevis med år, og jeg vet at påvirkninger i lengderetningen ikke er laminatets største styrke. Tvert imot. Det kreves veldig nøye tilpassing/ eller en forsterkning, spesielt under slike krefter.

Ad Landrø vs GRS skal jeg som tidligere skrevet, ikke uttale meg om. Det er heller ikke jeg som hevder å ha en mail med den informasjonen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Og der sprakk skjeftet mitt også. Links GRS, Blaser R8 i 338LM. 25 skudd på banen i -2 grader, 8 med brems og 17 med demper. Hadde igjen 1 skudd av innskytingen før børsa skulle pakkes ned i påvente av jakt i Afrika om 2 uker. Nå får stresshormonene fritt utløpt, spent på om GRS kan fikse ny stokk på 2 uker, eller om Landrø kan spikke meg en 2"x4" :overrasket:

 

grs2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å bestille et råemne hos GRS i 2016, en blå decima hunter. Den skulle en kompetent kjenning frese ut og tilpasse børsa, en Brno Fox. Det ble sendt bestilling på stokken med en gang fra min lokale forhandler og etter det var det knyst i 6 måneder fra GRS. Vi purret og ringte, men ingen stokk kom. Til slutt ble jeg så drit lei av totalt fraværende kundebehandling at etter 8 måneder at vi avbestilte, kommer aldri i mitt liv til å bruke penger på bedrifter som har så til de grader dårlig service.
For meg er det helt uforståelig hvordan innstilling man kan ha, man lever av å selge et produkt, men er ikke interessert i å selge??

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Wintel Jeg "hoppa på" stokken min litt før jul og fikk ei skade som så temmelig lik ut. Limte og spjelka og det er i alle fall ikke der den knekker neste gang. Om det er like enkelt i og med rekylen har tatt livet av stokken din veit ikke jeg, men det kan jo være verdt et forsøkt. Brukte en to-komponent fra West System som er veldig tyntflytende slik at jeg var sikker på at alle flater, kriker og kroker fikk limflate. Mekka en jigg for å sette skiten i press. Det funka, men jeg skal ikke påstå at det overhodet ikke synes. Har skutt en god del med den etterpå og det funker helt greit.

DSC_8019.JPG

DSC_8040.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

vanlig trelim av god kvalitet, og ikke hønngamalt er sabla sterkt det også. setter du det i press, så er det ikke i limskjøten det ryker neste gang ihvertfall.

tipper grs har mer enn nok med å selge plaststokker over-there om dagen, til at de bruker nevneverdig med tid på mann-i-gata her hjemme

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...