Jump to content

Elgjakta 2008


LeivVidar

Recommended Posts

Har blitt utført tannsnitting av alle dyr 1.5 år eller eldre i min kommune de siste åra, og det er skutt mange kviger opp mot den vekta. I 2005 ble det skutt ei på 180 og ei på 187, de siste to årene har de største ligget rett i underkant av 170.

 

De aller største kvigene er nok underrepresentert i fellingsmaterialet, det er nok verre å stole på sikre kvigetrekk når dyret er såpass ruvende...

 

Den ene av de to over 180 ble felt på valdet vårt. ble faktisk skutt i den tro at det var ei ku!

Trodde det var ei ku også helt til vi fikk sett kjeven.

Kan nevne at vi har skutt et par i år også, men de har ikke vært så store "bare" 150!

 

Hehe, som regel er det omvendt - tror (eller håper) det er kvige helt til man ser kjeven.

 

Har sett et par dyr i år som jeg er 99% sikker er kviger, men som jeg har anslått til å være over 170 kg, bl.a ei som har gått og beita på samme åker hele andreperioden. På kne hver bidige kveld, et bittelite kalvehode, resten av kvigetrekkene stemmer, men en monsterplugg av en kropp... Hadde vi vært feilfrie fram til den kvelden jeg sneik fram for å se nærmere, hadde jeg skutt...

 

I og med at kalvvektene varierer fra 50-100 kg på seinhøsten er det ingen grunn til å tro at kvigevektene kan variere med like mye. Kviger under 100 kg skytes stort sett hvert år, likeledes kviger over 170. Så det store spørsmålet... skal en spare store kalver for å få fine avlsdyr, eller små kalver for å få en lettere jobb med å plukke kviger året etter... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 257
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har sett et par dyr i år som jeg er 99% sikker er kviger, men som jeg har anslått til å være over 170 kg, bl.a ei som har gått og beita på samme åker hele andreperioden. På kne hver bidige kveld, et bittelite kalvehode, resten av kvigetrekkene stemmer, men en monsterplugg av en kropp... Hadde vi vært feilfrie fram til den kvelden jeg sneik fram for å se nærmere, hadde jeg skutt...

 

I og med at kalvvektene varierer fra 50-100 kg på seinhøsten er det ingen grunn til å tro at kvigevektene kan variere med like mye. Kviger under 100 kg skytes stort sett hvert år, likeledes kviger over 170. Så det store spørsmålet... skal en spare store kalver for å få fine avlsdyr, eller små kalver for å få en lettere jobb med å plukke kviger året etter... :wink:

 

 

Vil nok gå for det første alternativet. å spare små kalver for å få et enkelt kvigeuttak vil vel ettervert føre til en dårligere elgstamme, med mange små dyr. og det er vel ikke spesielt ønskelig.

Rent forvaltningsmessig sett vil vel det å spare ei kvige på 170kg være særdeles gunstig. Vil jo bli ei diger ku som blir svert vanskelig å skyte i den tro det er ei kvige. I tillegg satser jeg ei god flaske coqnac på at den kviga kommer med minst en kalv til neste år. (viss du ikke skyter den selvsagt) (å da begynner du å ha dårlig tid!! :) )

Link to comment
Share on other sites

Arti dag i elgskogen for min del.

 

Første støkken hadde jeg en liten okse like ved posten min, men den snudde desverre noen meter for tidlig. 4 dyr ble sett av andre poster.

 

Andre drevet kom det en piggokse med en gang jeg hadde satt meg. Men holdet var i drøyeste laget, ca. 300 meter+kvist.

Like etter kom ku og kalv inn på hogstflata. Ca. 130m hold. Jeg ga kalven to skudd i bogen, og prøvde å sette ett i nakken på den da den lå. Førsteskuddet satt høgt i bogen, andreskuddet i levra. Kalven gikk 40 m før den la seg. Nesten ikke ødelagt et gram kjøtt, alaska-kula gjorde en kjempejobb.

 

Skal legge ut bilde senere.

Link to comment
Share on other sites

Elgjakta for min del har vært meget bra! :D Har fått felt 3 elger, alle for gråhunden min på 3,5 år, fikk han når jeg var 15 år og har mange timer i skogen med han på de årene, det har gitt resultater, i fjor ble det felt 3 i los for han i år er vi oppe i 6 til nå :D var heldig å få skutt 3 elger selv i fjor også så begynner å nærme meg et greit antall elg etter hvert til å være 18 år :) men er da en stund igjen enda så får håpe jeg får tangert rekorden fra i fjor, om ikke så er jeg meget fornøyd lell :)

 

Rex med den første elgen min for i år, en piggokse skutt etter 45 min los helt oppi tregrensa!

normal_27092008117.jpg

 

Rex ragger den ene piggoksen jeg skøyt for han

normal_12102008161.jpg

 

her har vi fått opp elgen fra elva og jeg ble fint nødt til å posere ved siden av byttet med min gode venn ved min side!

normal_n611865714_2013721_3708.jpg

 

Den siste elgen jeg har skutt til nå i år, en kalv skutt etter 30 min los, hunden var på nesten på ryggen før kalven hadde gått i bakken :twisted:

normal_25102008170.jpg

Link to comment
Share on other sites

Æljjakta for min del gikk ganske bra synes jeg.

det er første året je er med børse og jeg felte 2 av 4 dyr som vi hadde på kvota.

Den første var en kalv på 63 kg og den andre var en ungdyrs okse med en pigg på

hver side. Begge ble felt med 308 og lapua mega.

Her er kalven.

DSC00125.JPG

 

og her er pigger`n

DSC00135.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vi må nok innse virkeligheten Erik :D, Etter at jeg nå har jaktet 2 år i trøndelags skogene nå, så er nok sørlandselgen i dårlig forfatning i forhold. Selv om vi i år faktisk har skutt noen små elger der oppe. Men den ene tvilling kalven(kvige) veide 80 kilo. Men vi fikk 3 fine okser men alle ungdyr dvs 2.5 år alle 3. en 7 og en 9 tagger. samt ett "skrap" dyr med 4. henholsvis 192, 202 og ca 160. Den siste ble skutt i dag.

 

normal_HPIM0348_%28Medium%29.JPG

 

Litt snodig gevir på begge 2. :D

 

Men slike finner vi ikke her nede hos oss. kanskje den siste.

 

Jeg begynner å bli sørgelig bekymret for elg stammen her nede. Vi har funnet 3 døde ungdyr og skutt ei kvige på 2.5 år på 120 kilo. nabo laget skaut en kalv på 22 kilo. På andre siden av dalen skaut de en på 25 kilo, mens et 3 lag fikken kalv på 40 kilo i går,som var halt. Og det er skutt fler halte elger i kommunen. Hva skjer :shock:

Link to comment
Share on other sites

Vil gjerne se kjevene til de kvigene på 170 kg. Tror dere tar veldig feil og at det er 2,5 årige eller eldre dyr det er snakk om..

 

Finnes større ælj andre steder enn på sørlandet vet du....

 

ja det er helt klart, men 170 kg høres jo helt villt ut. Her vi jakter (fjellterreng) er beitet godt og vektene bra. oksene er rett som det er oppe i 300-320 kg, noe som er meget bra. Men kvigene er ikke i nærheten av 170 kg, så tør ikke tenke på hva oksene deres veier.

 

ps. legg gjerne ut bilder av disse "kvigene"..

Link to comment
Share on other sites

Vil gjerne se kjevene til de kvigene på 170 kg. Tror dere tar veldig feil og at det er 2,5 årige eller eldre dyr det er snakk om..

 

Finnes større ælj andre steder enn på sørlandet vet du....

 

Syntes ikke det er så urimlig med den kvigen jeg sjøt i høst på 171 kg. I fjor sjøt vi kalv første uka på 103 kg. Noen dyr vokser vel bare fortere enn andre.. :D Tror folk vet hvordan de sjekker kjeven på dyra.. Så på kvigen min,som ikke hadde fått alle tenna engang ... Er vel ingen tvil da Erikr??? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Vi må nok innse virkeligheten Erik :D, Etter at jeg nå har jaktet 2 år i trøndelags skogene nå, så er nok sørlandselgen i dårlig forfatning i forhold. Selv om vi i år faktisk har skutt noen små elger der oppe. Men den ene tvilling kalven(kvige) veide 80 kilo. Men vi fikk 3 fine okser men alle ungdyr dvs 2.5 år alle 3. en 7 og en 9 tagger. samt ett "skrap" dyr med 4. henholsvis 192, 202 og ca 160. Den siste ble skutt i dag.

 

normal_HPIM0348_%28Medium%29.JPG

 

Litt snodig gevir på begge 2. :D

 

Men slike finner vi ikke her nede hos oss. kanskje den siste.

 

Jeg begynner å bli sørgelig bekymret for elg stammen her nede. Vi har funnet 3 døde ungdyr og skutt ei kvige på 2.5 år på 120 kilo. nabo laget skaut en kalv på 22 kilo. På andre siden av dalen skaut de en på 25 kilo, mens et 3 lag fikken kalv på 40 kilo i går,som var halt. Og det er skutt fler halte elger i kommunen. Hva skjer :shock:

 

Hei Jamt,

 

Hvor jakter du i Trøndelag?

Link to comment
Share on other sites

Vil gjerne se kjevene til de kvigene på 170 kg. Tror dere tar veldig feil og at det er 2,5 årige eller eldre dyr det er snakk om..

 

Finnes større ælj andre steder enn på sørlandet vet du....

 

ja det er helt klart, men 170 kg høres jo helt villt ut. Her vi jakter (fjellterreng) er beitet godt og vektene bra. oksene er rett som det er oppe i 300-320 kg, noe som er meget bra. Men kvigene er ikke i nærheten av 170 kg, så tør ikke tenke på hva oksene deres veier.

 

ps. legg gjerne ut bilder av disse "kvigene"..

 

Min oppfatning er at fjellelg spesielt har en tøff førstevinter. Kalvene vokser lite i løpet av vinteren og som halvannetåringer er de små. Dette tar de derimot igjen fremover.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt forskjellige skader, brekt bak fot, brekt fram fot.

 

Jeg jaktet oppe i steinkjer, nærmere bestemt kvam tildelings område.

 

Ok. Jakter selv i Kvam, tror kanskje at jeg jakter på nabovaldet ditt hvis du jakter på Isbolen....Så dere noen storokser i høst og hadde dere bra med elg?

Link to comment
Share on other sites

74~0.jpg

 

Andreas med sin første elg, en 3 spiring felt 31 oktober.

 

65~0.jpg

 

Sondre med sin første elg ei ku felt i oktober 2008.

 

I høst var det 2 på jaktlaget som debuterte som felte sin første elg. Stor opplevelse for de selvsagt og også kjempemorro for resten av jaktlaget. Man husker jo selv hvor morro det var å felle den føste elgen.

Link to comment
Share on other sites

Vi jaktet på isbolen ja, var dere på øst eller vest siden. Siden dere fikk 15 spiringen så var dere vel på øst siden. Så egentlig bra med elg, men å skyte 6 okser på kvoten av 12 dyr syntes jeg blir nokså feil. men det er nå min mening. Vi fikk 10 til slutt. manglet 2 okser men det var bare greit. Fikk en 4 spiring i går. Jaktet lenge på en svær 12-13 spiring, men den fulgte jeg tilslutt over isbolen og over i dalsbygda tilslutt. Vi hadde den på post 3 ganger. første gang 25 september og da var den fredet. Vi har bilde av den på 50 meter. Den var stor. 250-270 kilo. Så mer dyr i år enn i fjor, men det er nokså kjedelig at dyra er så skvettne etter at bjørnen har vært i området noen år nå. så løshundjakta er nokså vanskelig, mye gangloser og mye tilfeldigheter. HVordan gikk det med dere til slutt. Hørte at dere slet endel i begynnelsen i hvertfall?

 

Den 3 spiringen var det i nærheten av grensa til oss?

Link to comment
Share on other sites

Vi var på østsiden ja. Valdet blir fra skolen og østover. Vi slet noe fryktelig i første perioden. Som du vet så hadde de fredet voksne okser i første eprioden i år. Vi så noen få mindre okser i første perioden samt at jeg hadde observert 15 spiringen på heimgården 1 uke før jakta startet. Dette gjorde at vi ikke jaktet i dette området i første perioden. Vi skjøt 3 kalver den første jaktuka men så ingen 1 1/2 åringer og vi så generelt svært lite elg første uka. Valdet som ligger mellom oss og dere Guin valdet hadde dog bra med elg. I tillegg observerte de første jaktuka en okse på mellom 16-18 spir bare 200-300 meter unna grensa til dere (Aunåsen). De observerte også en okse på rundt 12 spir. I andre perioden felte de en 9 spiring ikke langt fra grensa til dere ved Høgjøta. I andre perioden hadde vi litt mere elg. Bla var det en skokk på 9 elger sammen da vi felte 15 spiringen. Men forstatt var det ingen 1 1/2 åringer å se. De siste 10 dagene fikk vi 2 fjorokser slik at den kvoten ble fylt i alle fall. Vi endte opp på 9 dyr og manglet da 2 voksne okser og 2 kviger. Da hadde vi dog felt en ekstra kalv i stedet for kvige samt ei voksen ku som vi egentlig ikke ville felle. Vi kunne fylt okse kvoten men vi har de siste årene spart okser mellom 6-9 spir for å se om vi kunne fått større okser i området. Dette har lønnt seg siden vi fikk en 12 spiring i fjor og 15 i spiringen i år. Siste dagen i første perioden observerte jeg en okse på rundt 20 spir rett på grensa til naboen vår i øst. Dette var en kjempeokse med et svært gevir. Denne super oksen så vi aldri mere. I tillegg observerte jeg og en jaktkompis en stor okse i en åker en kveld vi var på vei hjem fra jakt. Kunne felt den men vi gidder ikke felle store okser på denne måten så den fikk gå for oss. Desverre ble den felt på andre siden av E6 noen dager senere. Det var en okse på 11 spir og på 230 kilo. 3 spiringen vi felte 31 oktober var i et følge på 7 elger. Det er jo et vald mellom oss og dere og denne oksen ble felt 100 meter unna grensa til nabovaldet på vestsiden. Kanskje 2 km fra grensa til dere. Så dere mye elg oppe i Forfangåsen og var det noe storfuggel å se i år?

Link to comment
Share on other sites

I tillegg felte vi en 3 spiring 11 oktober som ble påkjørt første jakt uka. Den manglet deler av bakbeinet. Den ble påkjørt like ved huset dere bor i jakta. Foreldrene til en på jaktlaget observerte at denne oksen kom opp på vårt vald fra dere og da haltet den og det var mye blod etter den. men vi fant den ikke da. Når vi fant den 2 uker senere var den i ok forfatning men kjøttet var lite appetitelig slik at den ble overlatt til tildelingsområdet.

 

11~1.jpg

 

Sjekk beinet på oksen..

 

9~1.jpg

 

Skytteren med skadaoksen. Var et kraftig gevir til å være en 3 spiring..

Link to comment
Share on other sites

ok, jeg trodde det var guin laget som fikk 15 spiringen. Det var litt oppe i forfang åsen, det var litt fugl der oppe ja. MEn der meste parten av dyra var. var på sør siden av isbolen og ned mot knedalen og opp på høgåsen. Så aldri noe nkjempe okser i år nei. MEn de er kanskje der til neste år. vet ikke om vi skal dit da. for det er litt tungvint med e6 en og løs hundenen våre. Vi håper på å komme oss litt lengre nord øst :wink:.

 

Det ble jo også påkjørt ei svær elgkyr ret ved huset der vi bodde. Vi jaktet litt på de kalvene, men de forsvant over jordet og inn til guin valdet. Den var igjen 198 kilo menneske mat etter at dyrstad hadde kappet bort alt det ødelagte. Vi tippet på 230-250 kilo.

 

Leier dere også terrenget eller er dere grunneiere som jakter?

Link to comment
Share on other sites

Ok. Var og hentet ved i Knedalen idag og da fikk jeg høre at det hadde gått to ungdyr borti hoppbakken 2 dager før jakta var over...Ja er klar over at det ble påkjørt ei ku ja, Guin laget felte de 2 kalvene siste dagen av jakta. Vi jakter på valdet øst for Guin laget forøvrig. Vårt vald er grunneierjakt. Tror at det er kun Isbolen som selger valdet sitt i Kvam. Ja det er vanskelig med løshund jakt og E6 så nærme. Var det dere som mistet en hund på E6 for et par år siden?

Link to comment
Share on other sites

De to ungdyra ja :wink:. det ene var ei kvige som vi hadde los på i 6 timer, men ikke skytbar, den andre en 4 tagger som ble felt siste dagen etter 3 timers ganglos. rundt i knedalen og opp mot isbolen. En 2.5 åring på 164 kilo. :D. Nei vi har ikke mistet hund. det var de som leide før oss. Men det var ikek så langt unna i år. Bikkja mi var over veien etter den tok ut kyr og tvillinger som gikk voer e 6 borte ved følling. Ikke morro når en ser på peilen hvor det bærer hen. skjønner ikke hvorfor de ikek tar ut de dyra som har for vane og passerer e6 en. Selv om det er produksjonsdyr. nå var det jo 2 påkjørsler der i år. Og den svære som ble påkjørt borte hos oss. har holdt seg der i ihvertfall i 2 år. Hadde det ikke vært for at den familine hadde en ny god bil så kunne det blir skikkelig stygt. Det var en av "våre" som avlivet den med hagle faktisk. Han var ute etter gjessa da. Før det blir noe kommentarer pga valg av børse så hadde han "live" kontakt med viltnemda da han skaut. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått igjen geviret fra den oksen jeg fant dau i elgjakta. Den hadde ligget bare 1 uke. etter obduskjon viste det seg at den hadde fått skikkelig julig. 4 brekte ribbein derav 1 som stakk inn i den ene lunga. Synd det ender slik med sånne fine noen. Og jeg kunne ikke la det ligge igjen i skogen :wink:. Hadde vært mer stas og hatt de npå veggen hvis den hadde ramlet for ei kule, men ett fint trofe alikevel. :D

 

normal_IMG_2287_%28Small%29.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

da ble det elg på meg til slutt også. etter en høst som har hvert preget av uflaks og udyktighet snudde det endelig litt. sist søndag viste det seg endelig elg for meg. og når det først kommer så KOMMER de. fikk beskjed om at 3 okser var på vei mot posten min. og først kom en liten 4-tagger som jeg tok. endelig fikk 9,3 jobbe på noe annet enn papp. var ikke noe tvil om at det var treff. men den dro ut hundre meter og da fikk naboposten se den og skjøt et skudd. utgangen til 9,3 var rett bak bogen og og det samme med andreskuddet. men fra hver sin side. det resulterte da i en fin side fra 9,3 og en skikkelig blodslått side i fra en 30-06. (trophy bonded er en effektiv kule. men har til gode å se en elg som ikke er helt blodslått etter den.) de to andre oksene snudde da og gikk ut på nado posten der en 10-tagger datt, mens 6-taggeren fikk gå videre pga full kvote. kunne ikke bare ha flaks så måtte bli den minste oksen som viste seg for meg. men elg er elg :D

 

Bilder kommer så fort jeg får lagt de inn på dataen.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har aldri jaktet elg før, men akter og gjøre det neste år:D

Jeg har en Krag 6.5x55 til rådighet, men fikk høre at det var ulovelig å jakte elg med denne.

Stemmer det eller er det bare vås?

Det stemmer !

Er du sikker på det? (Jeg trodde Kragen holder dagens krav til anslagsenergi, og at det spesifikke forbudet mot Krag på jakt ble opphevet for noen år siden.)

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har aldri jaktet elg før, men akter og gjøre det neste år:D

Jeg har en Krag 6.5x55 til rådighet, men fikk høre at det var ulovelig å jakte elg med denne.

Stemmer det eller er det bare vås?

Det stemmer !

Er du sikker på det? (Jeg trodde Kragen holder dagens krav til anslagsenergi, og at det spesifikke forbudet mot Krag på jakt ble opphevet for noen år siden.)

 

 

 

Kap. II. Våpen og ammunisjon til storviltjakt

§ 2-1. Til jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Til jakt på villrein, villsvin og gaupe er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Til jakt på elg, hjort, villsvin og villrein er det ikke tillatt å bruke Krag Jørgensen rifle eller våpen som er bygd opp på Krag Jørgensen låskasse.

 

§ 2-2. Til jakt på elg, hjort, villsvin og villrein er det ikke tillatt å bruke ammunisjon med kulevekt under 9 gram (139 grain).

 

For ammunisjon med kulevekt mellom 9 og 10 gram skal anslagsenergien være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

For ammunisjon med kulevekt på 10 gram (154 grain) eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

§ 2-3. Til jakt på elg, hjort, villsvin og villrein er det bare tillatt å bruke ammunisjon med ekspanderende prosjektil (blyspiss, hullspiss o.l.). Det samme gjelder for jakt på rådyr og gaupe når jakten utøves med rifle.

 

§ 2-4. Til jakt på rådyr og gaupe er det når jakten utøves med rifle bare tillatt å bruke ammunisjon som har en anslagsenergi på minst 980 joule (100 kgm) på 100 meters avstand.

 

§ 2-5. Til jakt på råbukk i områder hvor særskilt bukkejakt er fastsatt er bare rifle tillatt.

 

§ 2-6. Til felling av moskus, bjørn, ulv og lisensjakt på jerv vil krav til kulevekt og anslagsenergi bli fastsatt i fellingstillatelsen.

Link to comment
Share on other sites

Kap. II. Våpen og ammunisjon til storviltjakt

[...]

Til jakt på elg, hjort, villsvin og villrein er det ikke tillatt å bruke Krag Jørgensen rifle eller våpen som er bygd opp på Krag Jørgensen låskasse.

Hvor du fant det der er ikke godt å si, det ser iallfall ut til å være utgått på dato.

Dagens regler sier intet om Krag Jørgensen:

 

§ 16. Krav til rifleammunisjon

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi: [...]

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk skutt min første elg i går. Det ga mildt sagt mersmak :D

Mange av dere kjenner sikkert til Breens Jaktutstyr, de har nemlig naboterrenget. Den ene hunden dems, Kasper kom jaggu meg med en bringspitt til meg, som ble tatt ut på hos nabo'n mens jeg satt under kraftlinja. Når spitten og bikkja kom fram, så elgen først på meg. Da visste jeg at hvis jeg rørte meg, var det game over. Holdet var maks 15m. Etter noen sekunder, så snudde elgen på hodet, og så ned på hunden. Da lirket jeg opp børsa, og sendte en hjemmeladd 185grains Mega i bogen på'n. Den kasta seg rundt å løp tilbake der den komfra, og ut på ei slette, den søkka sammen midt på sletta, etter ca. 100 meters basking. Bedre følelse kan jeg ikke huske å ha hatt.

 

Koselig morgen å sitte ute:

 

normal_Foto503.jpg

 

 

 

 

normal_Foto506.jpg

 

Karlstad.

Link to comment
Share on other sites

var med nabolaget og jaktet i helga, vi var langt til fjells og hadde med min hund og søstra hans, vi tok tidlig ut ku og kalv og slapp på søstra, det gikk ca 45 min før vi hørte losen gjallet i fjellbjørkeskogen, eieren til hunden skulle gå etter, men ble var en kvige som stod igjen etter at ku og kalv hadde passert og ikke visste helt hvor den skulle gjøre av seg, han fikk felt denne og jeg kom opp for å bistå han med slakting, men må inrømme det klødde fælt i avtrekkerfingen så jeg klart ikke holde meg fra å spørre om vi ikke skulle slippe på min hund også å få en dobbeltlos, som sagt så gjort, hunden min ble sluppet og dobbeltlosen gjallet, da jeg kom innpå viste det seg og være en enslig kalv! og siden det var 2 kalver igjen etter kviga var feldt var det bare å vente på klart skudd felt, men det var ikke bare lett med to gråhunder dansende rundt elgen, men endlig fikk jeg sjangsen og min 4 elg i år var et faktum, godt fornøyd med det 8) så nå får jeg heller bare klare å vente til neste år med elgjakta, har til nå 7 elg på samvittigheten i en alder av 18 år :)

Link to comment
Share on other sites

Mjo, men K-J klarer vel enda ikke ladningene som skal til for å få nok anslagsenergi pga låskassa?
Har inntrykk av at det er mulig å få til. Men elgjakt med Krag må vel sies å være for spesielt interesserte, Kløften er formodentlig tjent med å anskaffe et bedre egnet våpen.

 

Altså bygge om låsen på et vis? Hadde jo vært gøy da.... har tilfeldigvis en gammel krag i kjellern jeg også.... :D Som så mange andre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da er bakrusen kommet over meg for alvor. Elgjakta blei avslutta for min del igår.

 

Kort oppsumert blei resultatet 17 elg fordelt på 4 lag. 5 for bikja, 4 på meg hvorav 3 i los. Hatt mange fine loser men også fått ødelakt noen dager med hund som har blitt sær og gammel. Gjør mer og mer som han vil og det kan være litt frustrerende. Vet ikke hvorfor det har blitt sånn for det blir verre og verre. Han er 8 år nå straks så det er vel ikke sikkert det er så mange åra igjen heller da, det får tiden vise. Bestilt ny valp som skal fødes om ca 14 dager. Hvis det blir noe og alt går bra er det jo allerede muligheter allerede til høsten. Det blir spennende. Gleder meg til å starte med litt nytt blod.

 

Ønnsker dere alle en god ventetid. Bare 10 måneder og 2 dager igjen for min del ihvertfall da. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Da er bakrusen kommet over meg for alvor. Elgjakta blei avslutta for min del igår.

 

Kort oppsumert blei resultatet 17 elg fordelt på 4 lag. 5 for bikja, 4 på meg hvorav 3 i los. Hatt mange fine loser men også fått ødelakt noen dager med hund som har blitt sær og gammel. Gjør mer og mer som han vil og det kan være litt frustrerende. Vet ikke hvorfor det har blitt sånn for det blir verre og verre. Han er 8 år nå straks så det er vel ikke sikkert det er så mange åra igjen heller da, det får tiden vise. Bestilt ny valp som skal fødes om ca 14 dager. Hvis det blir noe og alt går bra er det jo allerede muligheter allerede til høsten. Det blir spennende. Gleder meg til å starte med litt nytt blod.

 

Ønnsker dere alle en god ventetid. Bare 10 måneder og 2 dager igjen for min del ihvertfall da. :cry:

 

I svarte da så urettferdig verden er da..!! Elgjakta var ferdig for min del for en mnd siden..! Hvorfor får noen jakte en mnd lengre enn meg?? hehe.. Jaja, som du sier, snart bare 10 mnd til jakta megynner igjen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

tatt litt tid med å ryddeopp i bildene fra elgjakta 08 men her er noen.

 

flishogda_23_web.jpg

Fridtjhof og ku-ole i gang med å laste opp kjempe oksen :lol: jeg skjøt første morgenen i år (ku ole med ryggen til)

 

flishogda_3_web.jpg

her er brutus (eier ku-ole) sammen med kalven jeg skjøt første morgenen 100 m fra oksen på bildet over.

 

flishogda_5_web.jpg

fridtjhof er kommet for å hente kalven og oksen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...