Jump to content

Stadige treffpunktsforandringer


martinJ

Recommended Posts

Kjøpte tidligere i år en Schultz & Larsen med KKC stokk i 308, toppa denne med en Leupold VX6 2-12 som jeg hadde liggende, synes det hele ble svært lekkert, pipa ble kappa på 47cm og gjenga, men jeg har ikke brukt dempern noe særlig.

Etter diverse testing av ammo (hjemmelada) landa jeg på Hornady Interbond, denne gå samlinger i beste fall på rundt tommen, og var således det beste av de jeg testa (Testa også Mega 185og150, TTSX150 og Swift Scirocco samt Oryx). Børsa virka noenlunde innskutt med Interbonden og ble satt i skapet i påvente av jakta. Før jeg skulle på reinsdyrjakt tok jeg noen treningsskudd og skjøt også noen skudd fra benk for å sjekke at sakene var på stell før jakta, rifla gikk da litt over og til høyre, den ble justert deretter, reinsfjellet bydde ikke på noen skuddsjanser i år for min del, så børsa ble satt i skapet i påvente av elgjakt. Tok helga før elgjakta en tur på skauen for å skyte enda noen treningsskudd, nå gikk børsa ca 8cm for høyt, uten de helt store samlingene, skrudde og skjøt til det nok en gang var innskutt. Elgjakta ble unnagjort, også denne uten at det ble skuddsjanser på annet enn feil dyr :lol:

Reiste en tur på skauen igjen i går, og selvsagt, nok engang treffpunktforandring, denne gangen 5-8cm til høyre, skrudde igjen, skjøt et skudd midt i (fra benk), skjøt et skudd til, 5cm til venstre, prøvde å rive meg i håret, men nylig snauklipp gjorde det umulig. Tok med børsa hjem, tok børsa ut av stokken og sjekka alle skruer, alt sitter som det skal. Kikka lenge igjennom kikkerten og får øye på en svært liten tverrstripe på den venstre liggende stolpen i retikkelet, kan dette være syndern??? Alle hjemmelada patroner har vært veid individuelt, prøvde flere tørrklikk fra benken for å se om jeg gjorde avtrekksfeil, men børsa lå dønn rolig, testa noen patroner i 223 etterpå, skjøt her samlinger på 10-20mm med 2 ulike patrontyper, så for en gangs skyld så føler jeg ikke at det er jeg som er den største feilkilden. Noen som har noen gode tips???

Link to comment
Share on other sites

Rust i løpet kan jeg utelukke, kroning har jeg ikke veldig mye greie på, men børsa ble kappet og gjenget da den ble kjøpt fra J&F. Børsa ble vel beddet der også da den ble kjøpt med KKC stokk. Børsa har ikke vært utsatt for noen større uhell iløp av årets jakt.

Er klar over at ulik skytestilling kan gi noe avvik, men her er det snakk om samme stilling, samme benk, og de to andre riflene jeg har hatt med har ingen slike tendenser.

Har en Kahles 2,5-10x50 liggende og tenker det er øvelsen verdt å sette på denne, samt gjøre en ny test.

Link to comment
Share on other sites

Forstår jeg deg rett når jeg antar at du har to løpssett med kikkertsikter til din SL? og at børsa går bra med 223 løpet? I tilfelle ligger problemet enten på siktet eller montasjen. Sist jeg holdt på å k.....e slik med vandrende treffpunkt var montasjen (Blaser R93) stilt for slapt. Foreslår at du går over alle skruer. Om alt er ok med montasjen, og det ikke er noe med børsa og ei heller operatørfeil så gjenstår kikkertsiktet.

En gang tidligere har jeg hatt løst retikkel, faktisk var det også på en Leupold. Leupold har fantastisk garanti, så om det er kikkertsiktet fikser de det for deg.

Link to comment
Share on other sites

- dårlig fastskrudd løp?

- feil moment på skruene som holder løpet?

- olje i pasning mellom løp og kasse

- løse, eller med feil moment stokkskruer

- sprekk i stokken, svikt i hold av kassa

- løst retikkel i kikkerten/ andre brudd i kikkerten

- løse skruer til kikkerten

 

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har spurt folk med problemer om alt er fastskrudd. 100% sier de ja, og 99% finner man noe løst - det er i særklasse den vanligste årsaken til svære presisjonsproblemer.

Rust i løpet, hvordan utelukker du det? Jeg har faktisk selv kassert et løp pga. dårlig presisjon (som jeg ville sverget at detikke kunne være rust i), og børsemaker kunne konstatere gravrust med borescope...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Børsa ble vel beddet der også da den ble kjøpt med KKC stokk.

 

ingen automatikk at børse/stokk blir levert ferdig beddet med mindre du spesifiserer (og betaler for) at det skal gjøres. Men uansett så burde ikke det føre til slike utslag som her

Link to comment
Share on other sites

M67 skriver veldig riktig og mye erfaringsmessig sett ting som det kan være.

Jeg mente også at det ikke var rust i Mauser løpet, jeg pusser alltid etter alle kunstens regler, så for meg var det utelukket, men en kikk i løpet hos Børsemaker sa noe helt annet...og det var fra tidligere tiders eiere...

Jeg ville fått en børsemaker til og se godt i løpet ditt, om dette allerede ikke er blitt gjort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro en såpass dyr kikkert har etset retikkel, så den tverstripa du skimter kan evt være grunn for reklamasjon, men neppe det som gjør at du får treffpunktforandring. Men dagens mellomklasse og opp kikkerter har du også klikkjustering, mot friksjonsjustering på en del eldre og billige kikkerter. Da skal det også MYE til for at slag og bevegelser på kikkerten gjør at den endre treffpunkt.

Eneste gangen jeg har vært borti dette på en moderne, påkostet kikkert, så stod kikkerten montert med kontakt mellom fortørrelsesjusteringsringen og bakre base.

 

Ikke kommet noe rusk mellom løp og forskjefte?

Link to comment
Share on other sites

M67: Beddingen er vel i orden dersom han har et annet løp som samler veldig bra

Ikke nødvendigvis, dersom det har vesentlig mindre rekyl.

 

Jeg vil tro en såpass dyr kikkert har etset retikkel

dyrere kikkerter enn den der har trådkors... Men etsede retikler kan løsne like mye som tråd kan gå av. Det kan være no annet som er løst også, uten at selve retiklet er problemet.

 

men jeg har ikke brukt dempern noe særlig.

Kommer problemet med eller uten demper? Eller begge?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Start med det enkleste, prøv med annen kikkert. Rust i løpet kan gi dårligere presisjon, men skjelden varierende treffpunkt.

Som skrevet tidligere er løse skruer et hett tips.

Du bår også kontrollere om skruene virkelig trekker til låskassen mot stokken, det hender at skruen bunner før det er nok press på den. Du bør også kontrollere om beddingen er ok. Hold fingeren mellom forskjeftet og løpet samtidig med at du løser og strammer skjefteskruene, kjenner du bevegelse når du strammer er beddingen ikke bra.

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig at 223 er skutt med annen børse, har også skutt med 375n fra samme benk stilling uten lignende tendenser. børsa er beddet, det så jeg da jeg tok den ut av stokken, så ingen synlige sprekker i beddemassen. Skruene som fester løpet satt godt, men jeg har ikke momentnøkkel til formålet. Har også sjekka skuene på basene, disse og satt godt.

Rust i løpet ville jo være veldig rart, børsa ble vel henta ny en gang i April, den har vært pussa mellom hver økt på skytebanen, og den har fått både olje og tørrpuss de gangene den har vært utsatt for ruskevær.

Nå er Kahlesen montert, det er et sted å begynne.

 

Her er et bilde av hvordan tverrstreken på retikkelet ser ut (den er riktignok svakere enn på bilde, men Paint har sine svakheter)

2zemces.jpg

Link to comment
Share on other sites

For og sjekke beddinga kan du ta et matpapir og trekke det rundt løpet . Da skal du kunne føre papiret helt ned til kassa .GRS stokken min var også beddet men løpet lå på de 2 siste cm. før kassa . Dette var 6,5*55 løpet det var umulig og få til noe samling derimot 22-250 løpet samlet 5 skudd på klistrelappen så beddingen kan ha mye og si.

Link to comment
Share on other sites

For og sjekke beddinga kan du ta et matpapir og trekke det rundt løpet

På denne måten sjekker du ikke beddingen, men du sjekker om det er tilstrekkelig klaring mellom løpet og fremskjeftet.

For å sjekke bedding kan du gjøre som jeg beskrev i et tidligere innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Bedding er å legge låskasse og rekylklakk i ei seng. Om den er for høy løfter du løpet opp fra forskjeftet... Altså har du ikke klaring er beddinga for LAV.

 

 

Det er greit nok det MEN er beddinga for langt fram så ligger en liten del av løpet på OG da er beddinga for HØY.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er bare beddemasse utover pipa...eller som andre ville sagt det..for mye beddemasse. MEN fortsatt er ikke dèt grunn til forandringer i treffpunkt. Jeg har beddet alle mine rifler slik at massen "støtter" 3-4cm av pipa (Tunge piper) Og at det skal gi dårlig presisjon tror jeg lett kan motbevises i en annen tråd her ;)

Link to comment
Share on other sites

Tja, i dette faget her er det få absolutte regler (annet enn at godt arbeid er dyrt). Min vixen ble utstyrt med custom stokk og tung pipe av forrige eier, børsemaker (glemte å spørre om hvilken) mente at pipa var i tyngste laget for den lille kassa og beddet litt av løpet for ekstra støtte. Eier endte med å fjerne denne ekstra beddingen og fikk bedre presisjon. Kanskje det var en feil med akkurat den beddingen, eller kanskje akkurat den børsa ikke ville ha det slik. Hvem vet? Poenget er at selv en godt utført beddejobb kan gå skjeis, man har feks ingen skriftlig garanti mot et skjeftet vrir seg etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder bedding er det like mange meninger og påstander som det er skyttere. Jeg har drevet med bedding siden begynnelsen av 70 tallet, og både sett og prøvd mange varianter. Det som er viktig er at arbeidet er nøyaktig utført, om det beddes deler av løpet eller ikke gir ingen forskjell på presisjonen. På enkelte våpen gir det bedre presisjon, på andre litt dårligere. På Kragen var det stort sett en fordel å bedde 3-4 cm av løpet, de ble mer stabile på den måten.

Når det gjelder varierende treffpunkt har dette ingen betydning, treffpunktet varierer fordi det er noe som endrer seg over tid. I 90 % av tilfellene skyldes det at noe er løst. Løse skruer i montase, skjefteskruer som ikke trekker låskassen fast i stokken er de vanligste. Retikkelet i en kvalitetskikkert løsner skjelden, men det er lett å eliminere det som feilkilde, derfor er det en god stqrt dersom alle skruer er stramme, og og ikke bunner før de skal.

Link to comment
Share on other sites

Høre på Per. Les innlegget hans over her,og sjekk om beddingen er OK, og om pipa er friliggende.

 

*klippe*

derfor er det en god stqrt dersom alle skruer er stramme, og og ikke bunner før de skal.

 

Noe er løst. som før nevnt er kikkertmontasjen oftest synderen. Jeg hadde en Weatherby i 375 wea hvor dette var problemet. Jeg byttet stokken på den, og etterpå bunnet skruene mot løpet før stokken var fast. Det fikset jeg enkelt med en fil, og så var presisjonsproblemet saga blott. Jeg tror allikevel at kikkertmontasjen er synderen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke S&L godt nok til å vite om dette kan være et problem der. Hadde du sluttstykket i når du sjekket at basene var tilskrudd? Enekelte kasser har gjennomgående hull for basene, slik at skruene kan være for lange og stoppe mot sluttstykket.

 

Hvilken montasje er dette snakk om forresten?

Link to comment
Share on other sites

Takker for mye gode tips og råd.

Samtlige skruer sitter, også de på basene, løpet er frittliggende jeg kan uten motstand dra et A4 ark fra munning til låskasse uten at dette møter noe motstand. Dette med bedding og kroning forstår jeg meg nok ikke helt på, dersom jeg legger børsa i stokken uten å skru den fast ligger den mer eller mindre som støpt i stokken.

Base og Ringer er Leupold QR. Har sjekket skruene både med og uten sluttstykke i børsa, med samme resultat.

Kikkerten er nå midlertidig skiftet ut, så jeg tenker å gjøre en liten test igjen til helga for å se om ting forandrer seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke S&L godt nok til å vite om dette kan være et problem der. Hadde du sluttstykket i når du sjekket at basene var tilskrudd? Enekelte kasser har gjennomgående hull for basene, slik at skruene kan være for lange og stoppe mot sluttstykket.

 

.. normalt vil man da merke dette når man prøver å åpne/lukke sluttstykket

Link to comment
Share on other sites

Det meste annet virker å være tipset om her, regner med du også har sjekket løpsinnfestningen. At alt sitter som det skal og eventuelt med riktig moment også.

 

Er det lenge siden du har hatt en SKIKKELIG puss med mantel og evt carbon fjerner? Det og sjekking av skruer er det første jeg gjør når jeg får merkelige resultater. Ligger det mantel og carbon i pipa så virker det som dette blir hardere med tiden, dette fører til høyere trykk og muligheter for treffpunktsavvik.

 

Hvis jeg monterer sammen en ny jaktbørse hvor jeg så skyter denne inn bruker jeg å dunke litt på kikkerten for så å skyte ett kontrollskudd etterpå. Brutalt, men en grei sjekk på at rifle/kikkert/montasje kombinasjon tåler litt inn og ut av bil, samt vanlig håndtering i skog og mark.

 

Tidlig i min "karriere" hadde jeg en Tasco 3-9x40 i noen billige alu montasjer på rifla. Denne flytta også treffpunkt innimellom. Konklusjonen ble at montasjene ikke dugde, skjøt inn rifla. Pappa ga kikkerten et lite dunk, når jeg sjøt nytt skudd så var treffpunktet 10-15cm unna det forrige.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er bare beddemasse utover pipa...eller som andre ville sagt det..for mye beddemasse. MEN fortsatt er ikke dèt grunn til forandringer i treffpunkt. Jeg har beddet alle mine rifler slik at massen "støtter" 3-4cm av pipa (Tunge piper) Og at det skal gi dårlig presisjon tror jeg lett kan motbevises i en annen tråd her ;)

 

 

Tråden handler om en "pipebytter"? Hvilken pipe sto i når det ble beddet?

Min mening er at i rifler hvor en bytter løp er det feil å bedde foran kassa.

Link to comment
Share on other sites

Regner jo med at det var pipa som nå sitter i pipa som satt i da den ble bedda, jeg har jo kun den ene pipa. Løpet ble levert kappa. Har som tidligere nevnt ingen momentnøkkel for løpsskifte da jeg ikke har noen umiddelbare planer om flere løp, har kun konstatert at pipa sitter godt, og at en nok må ta i dersom skruene skal strammes ytterligere.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra din beskrivelse ser det ikke ut til at det er et presisjonsproblem: skuddene sitter samlet. Men det er som du skriver i overskriften treffpunktsofrandring. Da kan du se bort fra at løpet er utskutt, rust i løpet, kroning osv. Pipa samler den, det er bare det at treffpunktet forandrer seg. Altså er det noe som beveger seg; noe som er løst.

 

Jeg synes det høres veldig rart ut med feil i beddingen, skjefteskruer som tar i løpet osv. Da vil det vel gi presisjonsproblemer, og ikke treffpunktsforandring!?

 

Blir spennende å høre hvordan børsa går når du har satt på nytt sikte!

Link to comment
Share on other sites

Eg har hatt problem med skjefteskruer som var for lange etter ein bedde jobb. Tell antall omdreininger på skrue med stokken montert og samalikn med antall omdreininger uten stokk før skruen botnar i kassa. Om det er same antall omdreininger så er skruane for lange og kan filast av nokre millimeter. Kan ofte være litt vanskelig å oppdage om stokken sit 100% fast til kassen.

Link to comment
Share on other sites

Har som tidligere nevnt ingen momentnøkkel for løpsskifte da jeg ikke har noen umiddelbare planer om flere løp, har kun konstatert at pipa sitter godt, og at en nok må ta i dersom skruene skal strammes ytterligere.

 

Produsent sier 6NM på klemskruene for løpet; du trekker fint den doble uten å ta i noe særlig. Hvordan en S&L reagere på dette aner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Da var rifla testa igjen, med diverse ammo, og en annen kikkert, først og fremst kan vel kikkerten utelukkes. Lapua mega 185grn og 150grn ga begge bare sånn passe presisjon, med samlinger mellom 40 og 50mm. Hornady 165 Interbond ladd med cfe223 til 840ms er nok utgangspunktet for hele hodepina, på tross av at jeg ved første innskyting fikk gode samlinger med denne (flaks?) så sprer den som et uvær, 5cm til høyre, 10cm høyt, noen midt i, men jevne samlinger virker uoppnåelig. Barnes 150ttsx med 45grn N150 (800ms) produserte jevne samlinger på ca 30mm, og var best av det jeg hadde tilgang på. Skjøt inn børsa/kikkerten først på ca 50m med nm60, testa videre på 100m da natoen holdt klistrelappen på 50.

Skjøt treskudds serier der jeg lot børsa kjøle seg helt ned mellom hver serie. Har nå gjort en grudig puss av pipa, men har lyst til løsne den og skru den fast igjen med anbefalt moment, det samme gjelder skjefteskruene, hvilket moment skal disse dras til med???

På tross av at Barnes ttsx (og forsåvidt også Nm60) idag ga jevne samlinger føler jeg ikke at jeg oppnår super presisjon, noe som er skuffende, kommer til å lade en neve til med ttsx og gjenta øvelsen neste helg.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en S&L med løpsbytte. Det høres merkelig ut at de problemene du har, skyldes momentet på løpet. Jeg klarte meg fint uten momentnøkkel i lang tid, uten å få slike problemer.

 

Har momentnøkkel nå og forskjellen fra før, er at treffpunkt og samling er lik fra gang til gang. At treffpunkt endrer seg en cm eller to, er ikke unormalt, men at skudda går i hytt og pine har ikke noe med momentet å gjøre. Det må være noe som er løst, evt at kassa/montasje står i et jævlig spenn... Lyddemperen? Skjeve gjenger her?

 

For å dra til skruer uten momentnøkkel, så anbefaler jeg at du skrur til det stopper ved moderat håndkraft, etter dette skal du stramme bare ØRLITE ekstra... På stokken skrur du inn begge skruene til det begynner å bli motstand og så strammer du den forrerste skruen først. Ettertrekk bakerste når forrerste skrue er stramma til. Her gjelder det samme; ikke overdriv styrke.

 

Momentnøkkel er kjekt å ha, men tror nok det er andre problemer som forårsaker hodebry her.

Link to comment
Share on other sites

Det har vel blitt tydelig nå at dette ikke handler om treffpunktsforandringer, men om at en ladning går dårlig og noen andre ladninger relativt dårlig, og andre ladninger samler bra? Altså et presisjonsproblem med enkelte ladninger. (eller har jeg misforstått?) Hvis det finnes ladninger som går bra, så er det et ikke-problem. Noen børser liker ikke noen kuler/ladninger, sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...