Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

Sako 85 kan bli levert med integrert snellert, såkalt kombi - avtrekker. Er rimelig sikkert på at de fleste modellene kan fås med en sånn. Montasjen av avtrekkere o. l. er egentlig arbeidet for børsemakere ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg var klar over att noen ble levert med, men er usikker på om min blir levert med da jeg ikke tenkte på dette før jeg bestillte...

Å avtrekket skal jeg klare å montere med min egen kompetanse. Lurte bare på om noen her inne viste hvor jeg kan bestille fra :?:

 

Takk :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk beskjed om at det var lang leveringstid på sako "set"(snellert), avtrekk.

Bestill ett Bix`n Andy avtrekk fra Vertebrae eller Langhold.no.

Avtrekket kan justeres særdeles lett og er enkelt å justere tilbake. Men det har ikke kombinasjonen vanlig direkte og snellert.

Dyrt, men værdt hvert øre.

Jeg har kjøpt til alle sako rifler en kan få det montert. Og sako 85 trenger ingen modifikasjoner.

Samme avtrekket passer også til sako 75. Men der må det modifiseres litt, eller bare plukke bort sikrings enheten.

Som igjen er myyye enklere enn å gjøre det på ett org sako avtrekk

Link to comment
Share on other sites

De av dere har som har Sako 85 Finnlight i 308Win, og som bruker denne på hjortejakt, hvilken type ferdig ammo foretrekker dere? Hva går synes dere går bra i den? Det samme spørsmålet til de som lader selv, hvilken kule går bra, jeg mener selvsagt ikke bare hastighet, men virkning og effekt, presisjon.

 

Er takknemlig for og høre andre sine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hentet i dag min nye Sako Quad Heavy Barrel med løp i .22LR og .17HMR, begge gjenget for en A-Tec Rimfire CMM-6 demper, satt på 25MOA M1913 skinne og Zeiss Victory 3-12x56 kikkert i Leupold QRW-ringer samt Harris tofot.

 

Gleder meg til å teste den bare regnet gir seg litt.

Link to comment
Share on other sites

Er takknemlig for og høre andre sine erfaringer.

 

1536621-7-1405291629328.jpg

Hei, min liker best Sako Speedhead/Range 123grain(treningspatron/småviltjakt) , Sako SuperHammerhead 150/180grain og Federal TrophyCopper 150grain, Fusion i alle vekter, Laupua Mega 185grain,

 

 

Her ligger noen flere bilder fra første testskyting:

http://hjortefot.blogg.no/1405291915_sako_finnlight__zeiss.html

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens.

 

Er lite spørsmål angående Sako 85. (Dette har sikkert vært oppe før, men jeg kunne ikke finne det.)

 

Har hørt om at noen opplever problemer ved utkast av tomhylse.

Tomhylsen går rett opp i kikkerten, og noen ganger faller ned i åpningen igjen. Noen opplever vist også at den går opp i kikkerten, lager en bulk i hylsemunningen, for deretter å bli kaster bort slik den skal. Noen som opplever dette? Kan det ha noe med hvor lavt kikkerten er montert? Avhenging av kaliber? Eller kanskje bare noen er uheldige med sin rifle? Eller er dette et problem som er blåst opp på internett?

 

 

Har lyst på en Sako hver gang jeg holder i en, men fortsatt ikke tatt valget. :P

 

Ha en fortsatt fin dag.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hei morten0 !

 

Jeg har nå sett på undersiden av kikkertsiktet mitt og finner ingen merker. Montasjen er av typen høy Leupold QR pga 56 mm sikte. Skal si i fra om jeg merker noe neste gang den skal skytes :thumbup:

Rifla mi er forholdsvis ny (kjøpt i fjor) og har skutt ca. 500 skudd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har hentet stokken nå. Det som er limt sammen ser nesten som nytt ut, så det er greit nok. Det viktigste for min del er at den fungerer, så jeg får håpe den holder nå. Det er fremdeles 3,5 år igjen av reklamasjonsretten også...

 

Ser ut til at jeg får samme problem på min stokk.. får håpe den holder sammen ut elgjakta.. ble din sendt til sako eller børsemaker?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har fortsatt min gamle Sako AII i .308W. Den går greit, men syntes avtrekket er vel hardt, dertil dårlige avtrekk!

I fjor var det en på skyttebanen som ga den litt olje i sluttstykket og i avtrekket, uten at jeg fulgte godt nok med, den ble meget lettere i avtrekket! :roll: Noen som har erfaringen på hvor oljen skal, for å få det lettere! For nå er det igjen blitt hardere!

 

Referansen min er mot Sauer202, det er jo som å trekke finger igjennom bløtt smør, det avtrekket!

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei, jeg har en mulighet til å få kjøpt en Vixen i 222 i meget bra stand. Produsert rundt 1966-1967. Hvis jeg ønsker å bytte løp til 223, er det en enkel jobb for en Børsemaker? Bare bytte løp og alt annet likt. Spørsmålet blir altså om Vixen i 222 og i 223 er akkurat samme børsa bortsett fra løpet. Takker for svar :D

Link to comment
Share on other sites

Hei kam(m)erater!

 

Har eit spørsmål til Sakofolket her inne. Finst det nokon grunn til ikkje å velge ein sako som har fluta løp? Er fluta løp frå sako kjent for å gi dårleg presisjon? Finst det andre ting som gjer at ein bør halde seg vekk frå fluta løp?

 

Eg er interessert i dette fordi eg vurderar å kjøpe sako 85 synthetic black i 308

 

Link: http://www.sako.fi/sako85models.php?synth_black

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har bestilt en slik.

Fluting av løp gjør flere ting, det får ned vekt,stiver av en kort pipe og øker overflateområdet på pipen, noen mener dette fører til hurtigere avkjøling.

Jeg tror det er viktig å huske på at et slikt lett våpen med forholdsvis kort løp ikke er laget for å pumpe ut femskuddsserier på klistrelappen hele dagen. De er derimot konstruert for god ytelse og håndtering under praktisk jakt. Om du er ute etter ekstrem presisjon vil det nok finnes andre kaliber, piper og stokker som egner seg bedre. Når det er sagt, så forventer jeg god presisjon av min, god nok til å legge ned vilt ut til 200 meter, men noe banebørse er det etter min mening ikke, og forventer man det, er det vel mulig man kan bli skuffet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Regner med det er flere her som har erfaring med High-Tech stokker til Sako. Jeg har en L579/AII som jeg gjerne skulle hatt en slik stokk til. Ser at det ikke leveres ferdig tilpassa stokker til denne låskassa, men planen var uansett å kjøpe blanks å tilpasse sjøl.

 

Spørsmålet er hvilken modell som gir minst arbeid. Låskassa ligner vel mye på howa 1500 som det finnes stokk til, eller er det andre modeller som passer bedre?

 

Ser forøvrig at High-Tech er kjøpt opp av Trop gun http://www.tropgun.com/press-release-trop-gun-acquires-bansners og det skal visst komme noe under navnet Legendary Arms Works http://legendaryarmsworks.com. Noen som veit noe om tilgjengeligheten for tiden? Har sendt epost på den eksisterende kontaktadressa, men det resulterer bare i feilmelding.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Ikke helt billig den stokken :wink: Etter det jeg har klart å lese meg frem til skal den være håndlaget. Det jeg synes er litt kjipt, er at de ikke har brukt mere energi på å legge ytterste laget med karbon på en penere måte. Det er bølger brytninger i mønsteret nesten over hele stokken. Nå vet jeg av erfaring at det ikke er lett å få et pent mønster, men disse skal da være proff?

Link to comment
Share on other sites

Det er brukt bidirectional/twill weave som jeg kan se. Dette er mongovanskelig å få veldig pent på en overflate med vinkler og buer. Virker som pre-preg, så hvor "håndlaget" det er kan jeg ikke skjønne. Står han og suger vakuum for egenmaskin mens den bakes?

 

Tror ikke Sako kan kostnadsforsvare maskindrevet produksjon av slike stokker til den prisen. Mange små prosesser. Men selve støpen er nok i en elektrisk ovn, tilkoblet en elektrisk vakuumpumpe.

Link to comment
Share on other sites

Helt umulig å legge det pent, er det nå ikke. Jeg har da sett stokker som ser mye bedre ut enn Sako sine. Evil empire får til å lage stokker som ser betydelig bedre ut. Til og med jeg får til å lage stokk som ser bedre ut, men jeg benytter nok en annen metode.

 

Selv om man bruker pre-preg så er nok støpet lagt opp for hånd. Ergo håndlaget :wink: Kanskje er bitene som legges i forma til og med klippet ut med saks, for hånd, selv om jeg tviler på det.

 

For de som lurer på hvordan stokken lages, så vil jeg tro prosessen er ganske lik som i denne videoen

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut, Carbonlight'en, selv om det er litt uryddig mønster. 2,4 kilo er veldig lett og bør være et bra valg til jakt langt til fjells eller annen jakt med mye gåing. :-)

 

Men hvordan blir balansen i en slik rifle? Jeg hadde en Brno Fox som ble mye bedre da jeg byttet fra originalstokk til laminatstokk. Mer behagelig med litt tyngde. Rekylen må da også bli mer merkbar med lav vekt og stivheten som carbon står for?

 

Nå er vel jeg kanskje mer en trestokk-kar, kanskje. Jeg får litt mer vil-ha med klassisk treverk. Synes 85 Hunter har fått fin stokk. Den gamle AII'en min virker litt billig sånn sett, selv om den er en knakende god rifle.

 

Har også en litt eldre Vixen (1977) i .222, men den har faktisk ganske fint treverk. Overtok den fra en kompis og har pusset og beddet stokken. Den er ikke strøken, siden jeg tok meg litt for dårlig tid til selve pussingen, men resultatet ble bedre enn det jeg startet med i hvert fall.

 

Ny kolbekappe har det blitt og. Passer fint til fargen i stokken. Fint liv i treverket i forhold til AII'en jeg har og, men har blitt litt blass og trenger olje snart:

20150206_122152_zpswdmlkjlr.jpg

 

Fått låne siktet fra elgrifla, en Zeiss Victory 2,5-10x50 med lys fra 2001, eller Diavari V, som den het før 2005. Den oransje kula på sluttstykket er vel ikke akkurat gull å se på, men det var tomt for svarte i butikken, og den funker fint. :-)

 

20150206_122158_zpspi93pkn9.jpg

 

Hele sulamitten. Har fått den kappet til 50 cm og fått satt på en Atec Maxim kjøpt billig fra en kompis. Er for .30 kaliber, men funker bra til .22-kaliber og. Har pusset for dårlig bak mot kolbekappa, så her bør jeg gjøre en innsats til.:

20150206_122527_zpsa1nlv5ks.jpg

 

Forbaska synd at 85'en ikke kommer med .222 i links. Kunne virkelig tenkt meg og hatt en slik. Jeg byttet til links for to år siden og har kjøpt meg børse med hanken på andre siden til elgjakt, men det er ingen som har .222 links med riktig låskasse. S&L Legacy kommer med det i år, men den runder jo 20 000,-. Da skyter jeg en stund til med Vixen...

 

Hvorfor ikke .223, spør folk. Har verdens beste argument for det; "Fordi .222 er penest, så det så!" :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...