Jump to content

308 og "langhold"


Scitech

Recommended Posts

Hei!

 

Har lest litt frem og tilbake på emne, og har forøvrig fått med meg at 6.5x55 er bedre egnet til langhold. Men det jeg lurer på er følgende:

 

Hvis du er komfortabel med langhold (400-500 meter), ville du funnet dette kaliberet brukenes på slike avstander, eller er det et kaliber som ikke egner seg noe særlig utover 300 meter (evt. 200?)

 

Og et siste spørsmål: 308 og 6.5x55 er kjent for å ha rikelig og rimelig ammunisjon tilgjengelig. Finnes det noen andre kaliber som også er verdt å lese seg opp på som tilfredsstiller krav til storviltjakt.

 

Takk.

 

EDIT: mulig denne burde vært postet i Langhold forumet.

Link to comment
Share on other sites

308 vs 6,5x55 til langhold koker nok ned til 2 følgende:

 

- 308 mangler det lille ekstra i forhold til 6,5 på store langholdsavstander. Svjv er det snakk om hvor følsom den er for vinden.

+ Et .308 løp varer ca det dobbelte av 6,5

 

Jeg valgte selv .308 til langhold siden jeg allerede hadde kuler, hylser, diesett og alt det der fra før samt at jeg slipper nok å tenke på løp da det jeg har nå er skutt kanskje 50 skudd.

Og det faktum at jeg er gjerrig så jeg vil heller tenke litt mer på vinden enn å måtte kjøpe nytt løp tidligere enn nødvendig

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tilbakemeldinger her. Da blir valget mitt fort litt enklere. Det er forøvrig populært å kappe løp på 308, hvor stor påvirkning har dette på treffsikkerheten på rundt 500 meter?

 

Føler meg meget komfortabel med 308 ut til 700 meter.

 

Over 700 meter blir det kilent, men det er hovedsaklig på grunn av min manglende evne til å lese subtile endringer i vind samt min manglende evne til å gidde å lade anal-retentiv ammunisjon.

 

Takk, det var betryggende. Så gitt at ferdighetene er på plass (noe jeg antar det er i ditt tilfelle) ville du ikke hatt problem med å felle rådyr på 400-500 meter med 308?

 

PS: Ikke tolk dette som at det første jeg skal gjøre er å skyte storvilt på 500-700 meter, jeg er kun interessert i å vite hvor kvalifisert 308 er som "langholdskaliber".

Link to comment
Share on other sites

Heller enn at jeg går inn på det så bør du bruke søkefunksjonen til å finne brukeren M67 her inne og generelt sett lese alt han har skrevet. Da står du bedre rustet til å ta utstyrsvalg og kalibervalg. Han har bl.a skutt med 308 ut til "umulige" avstander, med kort pipe.

Link to comment
Share on other sites

Heller enn at jeg går inn på det så bør du bruke søkefunksjonen til å finne brukeren M67 her inne og generelt sett lese alt han har skrevet. Da står du bedre rustet til å ta utstyrsvalg og kalibervalg. Han har bl.a skutt med 308 ut til "umulige" avstander, med kort pipe.

 

Takk for tipset og øvrige svar:)

Link to comment
Share on other sites

I fjor høst ble det felt en geitekilling på 825 m hold med 308. Denne stod fast i en fjellside på Vestlandet og ble besluttet avlivet etter at klatrergruppen hadde gitt opp håpet å få den ned.

Først ble det skutt ett verifiseringsskudd i en stein på 750 m, deretter det ene skuddet på geitekillingen. Det ble brukt en Sako TRG 22 med Zeiss V 4-16. Kulen var en Nosler Accubound 150 grain ladet hardt rundt 900 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Føler meg meget komfortabel med 308 ut til 700 meter.

Ikke enig. Jeg føler meg ikke veldig komfortabel med 308 win ut til 700 meter

En 308 win begynner å butte på 550 meter.

Ikke bare jeg som har erfart det.

På 600 meter er det bob bob presisjon.

Har sett det gang på gang på LH samlingene vi har avholdt.

 

Ut til 550 meter er den derimot veldig effektiv.

 

Ville ikke vært et nanosekund i tvil.....hadde gått for en 6,5x55

 

Lykke til videre uansett kalibervalg.

Link to comment
Share on other sites

Finn fram super duper kruttet CFE 223 og test med en matchkule i 167gr området så går den nok greit ut til 7-800m. Noe annet ville overraske meg men med fabrikkammo så er nok 6,5x55'en et veldig mye bedre valg. Mye god ammo å velge i som duger til det meste innen lang hold.

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Føler meg meget komfortabel med 308 ut til 700 meter.

Ikke enig. Jeg føler meg ikke veldig komfortabel med 308 win ut til 700 meter

En 308 win begynner å butte på 550 meter.

Ikke bare jeg som har erfart det.

På 600 meter er det bob bob presisjon.

Har sett det gang på gang på LH samlingene vi har avholdt.

 

Ut til 550 meter er den derimot veldig effektiv.

 

Ville ikke vært et nanosekund i tvil.....hadde gått for en 6,5x55

 

Lykke til videre uansett kalibervalg.

Kanskje jeg må tilbake til forhandleren med lasermåleren min og gpsen. For førstetreff på 750 meter kan jo ikke stemme med det du sier...

 

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

 

edit: ontopic så når 6,5 lengre.

Link to comment
Share on other sites

308 fungerer fint til 7-800 meter men har et lite handikap når det kommer til bc/hastighet i forhold til 6,5 , det er rett å slett enklere å treffe med 6,5 på de avstandene pga den er balistisk overlegen lette 30 kuler.

308 er ofte ekstrem presis på 500 å på den avstanden er ikke forskjellen av vindavdrift stor.

Militæret bruker 417 i 308 som skarpskytter rifle ut til 800 så helt ille er det ikke men rundt den avstanden åpner samlingene seg mye pluselig å 6,5 er overlegen.

Et par fordeler med 308 er levetid å at den takler korte piper veldig godt uten alt for mye hastighetstap.

 

Når det er sakt så ville jeg selv valgt 6,5 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tilbakemeldinger. Det står fremdeles mellom 308 og 6.5x55 men til mitt forbruk og angitte avstander tror jeg at 308 vil være tilstrekkelig (så ender det GARANTERT med at jeg kjøper en 6.5x55 i fremtiden kjenner jeg meg selv rett!).

 

Når det kommer til valg av rifle i disse kaliberne vurderer jeg følgende:

 

Tikka T3 super varmint (308 eller 6.5x55)

Howa 1500 varmint (308)

 

Faller valget på Tikka blir det sannsynligvis 6.5x55, men om det blir en Howa blir det 308.

Noen som har ytterligere anbefalinger rundt samme prisnivå? Er det eventuelt noen som vil fraråde kjøp av oppgitte rifler med tanke på bane/"langhold"?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kommer ikke utenom 200STR'n ;) Men hvordan er utvalget på stokker til disse? Noe av grunnen til at jeg har sansen for Howa (og Tikka forøvrig) er valgmulighetene på stokken. Men ser jo at løpsbytte muligheter på 200STR er en veldig stor fordel som overgår bytting av treverk en lang gang.

Link to comment
Share on other sites

Militæret bruker 417 i 308 som skarpskytter rifle ut til 800 så helt ille er det ikke

 

Samt HK Psg 1 & MSG90 og div andre boltrifler.

Så lenge skytter og våpen er drillet og trent , så gjør de nok jobben ut mot 800 m.

Forsvaret sender spesial personell til Uk og Usa på Skarpskytings skoler for utdannelse.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge skytter og våpen er drillet og trent , så gjør de nok jobben ut mot 800 m.

Også sivile kan treffe på 800m, med 308. Det er bare litt vanskeligere enn med 6.5x55 - og selvsagt mer moro.

 

Skyting på 915m - 1000 yards, med 308 er faktisk noe det konkurreres i. Både med jernsikter, i form av "Palma"-skyting, og med kikkert og tofot, F/TR. 10er eller 5er, litt avhengig av hvor du er i verden, er som regel 25cm/10".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg lander på 308. Føles ut som et allsidig kaliber som kan jeg kan bruke til å dekke mine behov i denne omgangen. Vil jeg ut til 1000 meter en eller annen gang får jeg eventuelt se på noe annet (Det kommer vell sikkert en tid for det også, hvor jeg føler jeg bare MÅ ha et slikt kaliber :P ).

 

Vedrørende lading, klarer jeg meg greit med ferdigrulla ammunisjon på 308? Jeg har aldri ladet selv før, interessen er der men ikke tiden for øyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ikke lade selv taler dette veldig for 6.5x55. Her får du tak i langholdsammunisjon til en billig penge over hele landet.

Eneste grunn til å velge 308win er dersom drømmerifla kun finnes i dette kaliberet.

 

Hmm, kan dette tolkes dit henn at det ikke er langholdsammunisjon å skaffe til 308 som er ferdigladet? På hvilket hold er det 6.5x55 virkelig skiller seg fra 308 med tanke på presisjon (ferdigladet ammunisjon)?.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kan dette tolkes dit henn at det ikke er langholdsammunisjon å skaffe til 308 som er ferdigladet?

Mnja...

 

Kan du bruke et ballistikkprogram? Eller en ballistikkapp?`

 

6.5x55, realistiske kulevekter, hastigheter og BC

140gr 875m/s 0.275

130gr 900m/s 0.275

120gr 925m/s 0.250

 

308, kulevekter, hastigheter og BC

155gr, 800m/s 0.225

175gr, 850m/s 0.250

200gr, 800m/s 0.275

 

Ta utgangspunkt i 2m/s, som er sånn ca det mest nøyaktige en begynner kan bedømme en endring i vinden, og se hvor mye det utgjør, med alternativene over. Du vil lære noe, og vi slipper å messe.

 

Det er i salg 8-10 alternativer i 6.5x55 med parametrene jeg lister her. Til 8kr smellen. Relativt optimal ammo til LH. I 308 - vet jeg kun om Lapua Scenar i 167gr og 155gr, og den er presis - om den er optimal for langhold, vel, altså den er presis... Det fins nok bedre ammo, men er bare ikke vanlig, kanskje er det ikke dyrt heller (de nevnte var ikke det for 3-4 år siden iaf.) men sjekk det før du kjøper rifle. Ring Landrø, ring Norma, ring Holstad, ring J&F og Jaktdespoten - sjekk dette, så er du lur :wink:

 

Skal du være i nærheten av optimale ytelser med 308 idag, så MÅ du lade selv. I 6.5 kommer du mye nærmere uten å lade - men jeg kan ikke se at det er et tema engang. Man lader.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kan dette tolkes dit henn at det ikke er langholdsammunisjon å skaffe til 308 som er ferdigladet?

Mnja...

 

Kan du bruke et ballistikkprogram? Eller en ballistikkapp?`

 

K

 

I den grad iStrelok er godtkjent som troverdig ballistikkprogram, så ja. Hvis ikke, så nei :) Har i og for seg ikke noe i mot lading, og det ender vell med det til slutt, men per i dag har jeg såvidt tid til å skyte så da hadde det vært greit å slippe å lade selv også. Er helt blank på lading så jeg måtte nok brukt litt tid på å sette meg inn i det før det hadde blitt aktuelt.

 

Vet bare at Norma Diamond Line 308 match 168 grs er gode.

Sierra MK 168 grs kule molybden coatet på disse.

 

Ammunisjonen du nevner her er da ferdigladet/rett fra hylla i butikk? Kan det i så fall forventes grei presisjon på disse på 400-500 meter?

Link to comment
Share on other sites

Ja det er god fabrikk ammo.

 

Bruker den selv.Men lader du kulene kan du som M67 skriver, finne ladninger som passer helt perfekt til din rifle

 

Men rett snurr i pipa er viktigt.

1-9 er bra.

På den ene rifla jeg har er det ett Walter Lothar løp med 1-10 snurr. Disse kulene i fabrikk går meget bra i den.

I den andre rifla er det ett Border løp 1-9. Går extremt bra der også.

Så generell skyting som du skrev i ditt 1 innlegg ut mot 500 meter er disse bra valg. Litt dyre i innkjøp. Men sånn er det ;-)

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg kjøpte 1000 stk fabrikk ble prisen 8.50 pr skudd.

 

Lønner seg å kjøpe kvantum.

Men pr i dag så tror jeg en stk pris er omtrent 10 kr.

 

Du kan kjøpe Lapua hylser 308 og Sierra Mk 168 grs spisser og lade selv. Blir nok litt billigere på sikt hvis du skal skyte mye.

Men det finnes mange gode kulevalg i 308. Les i tråder på forumet. :-)

Link to comment
Share on other sites

Bra ingen har fortalt min gamle mauser og eskene med nato at de ikke duger noe særlig...

 

 

Nato er bra ammo det. Spesielt den nye typen som kom i 99.

Da endret de krutt. 99 lot går meget bra.

Testet 4 Nato lot forrige uke på 100 m

 

99 lot- fikk fine samlinger

 

86 -lot- helt grei samling

 

77 Lot- Spredte mye mere enn de 2 andre.

 

96 Lot- nesten som 99 lot

 

Merket forskjellen på skiva på samtlige.

 

Skutt i en Accuracy Int AW

 

Ball M80 er ikke noe dritt. Den fungerer meget fint til det meste. Bruker den selv til jakt på gås.

 

Fremmover blir det 96 og 99 lot som brukes. De andre til pø skyting ;-)

Link to comment
Share on other sites

Stålmålene ut til 800m på Finnsniper i sommer falt også med 308 :wink:

 

6.5x55 er fremdeles uten tvil bedre. Skal du ikke lade selv så har man et stort fortrinn med 6,5x55 der du får kjøpt meget god ammunisjon som tar deg helt ut til 1200m for ca 6kr (Norma Golden Target).

 

Edit: Du får følge med på den sindige sørlendingen med Sako TRG i 308 på neste samling Castor :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det går an å skyte på ekstremt langt hold med 308 og 8X57 hvis man bruker kuler som er stabile i transsonisk og subsonisk hastighet. Noen som har sett på avstandene som er på oppslagssiktene til Krager, mausere og div mg'er? I boka til Hanevik beskrives skyting på 2000m med Krag og kikkert. I Afghanistan måtte britene back to basis for å forlenge rekkevidden på MAG'ene sine. De fikk Lapua til å lade en dynamittladning i 308 med 170gr LockBase. At samme patron demontert fra belter fungerte perfekt i AI'ene var ren bonus. Det samme gjelder 198gr Ss fra 8X57. Sikkert ikke behagelig å være mottager på 2000m når det regner ballistisk stabile 12grammere.

 

6,5mm er selvfølgelig best men man kan ha det veldig moro med 308.

Link to comment
Share on other sites

Er storviltjakt noe tema, kjøp 308w og skyt masse, ikke noe problem. Kan dra det langt og inntil 500m som ts spør om er ikke noe problem i det hele tatt. Er ikke storviltjakt noe tema hadde jeg glatt droppet 308w og gått for 6.5x55.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Storviltjakt er et tema, å det blir nok 308. Sammenlignet en del 308 ammunisjon mot 6.5x55 ammunisjon i en ballistikkalkulator, og innenfor 500 meter kan jeg ikke se de store forskjellene, med mindre jeg sammenligner på feil grunnlag. Mulig jeg har fremstilt det som at langhold er hovedfokus her, men var i utgangspunktet interessert i kvalitetene til 308 kaliberet på om lag 500 meter (som kanskje ikke er langhold i sin konvensjonelle forstand for mange). Likevel har det vært en lærerik tråd med mange gode tilbakemeldinger fra erfarne folk, noe som settes stor pris på :) Utrolig hvor mange faktorer som dukker opp når man endelig tror man har kommet frem til riktig valg :P

Link to comment
Share on other sites

Føler meg meget komfortabel med 308 ut til 700 meter.

Ikke enig. Jeg føler meg ikke veldig komfortabel med 308 win ut til 700 meter

En 308 win begynner å butte på 550 meter.

Ikke bare jeg som har erfart det.

På 600 meter er det bob bob presisjon.

Har sett det gang på gang på LH samlingene vi har avholdt.

 

Ut til 550 meter er den derimot veldig effektiv.

 

Ville ikke vært et nanosekund i tvil.....hadde gått for en 6,5x55

 

Lykke til videre uansett kalibervalg.

 

With 2 factory ammo i can get easy to 1000 m (but 700-800 is marginal with many other .308 loads), my only problem remains the wind tricky thing most of the time :lol:

 

I use "cheap" ammo Sellier Bellot PTS http://www.sellier-bellot.cz/rifle-ammunition-detail.php?ammunition=19&product=272

and "premium" RWS Target Elite heavyer one at 12.3 g http://rws-munition.de/en/sports/products/centerfire-rifle-cartridges.html#!0/1/283 with both you will be fine up to 1000-1100 m .

 

I find your comment odd , if you can shoot MOA with one cartridge at 300 m then you must be able to shoot same MOA at 800 m or more , the only problem remains the wind , i don't think is a problem with .308 vs 6.5x55 but maybe with the shooter , and here come personal preference, recoil sensitive or not , experience , gun fit .....

 

All the best

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...