Jump to content

kjøp av rifle (førstegangs)


vollen94

Recommended Posts

hei. jeg er gutt 20 år, har skutt en god del med salong og prøvd meg litt smått på grovere kaliber type 308 (bare noen få ganger)

jeg lurte nå på og kjøpe meg en rifle som er lit mere "morsom" rifle en 22lr. men da er spørsmålet hva vil folk anbefale å kjøpe??

 

jeg har sett litt på howa 1500, sako og remington 770 og 700 har titta litt på mauser også men har liksom for meg att det kan bli litt "gammelt"??

jeg har lyst til og ha en rifle som jeg kan jakte med og skyte veldig prist med på bane og på litt lengere hold.

prisklassen er som de fleste lærlinger ikke så veldig høy.... (4000-7000)

 

noen som har noen erfaringer på åssen type rifel og kaliber jeg burde ha??

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: Her ville jeg gått for noe som er i gjengs bruk, i Norge vil det si de tre store; 6,5x55, .308 og .30-06. Alle tre er gode kalibre som velter det som skal og kan veltes i Norske skoger, og alle sammen skyter presist. Ettersom de er de vanligste, er det også noe å spare på ammunisjon til disse kalibrene.

 

Våpen: Gå innom våpenforretning og snakk med de som jobber der; kjenn på våpnene og finn ut hva som gir deg godfølelsen. En HV-Mauser er nok det mest økonomisk fornuftige du kan kjøpe, med mindre du begynner å mikke med den; da kommer du raskt dit at sluttsummen er lavere på et moderne våpen. De er også forholdsvis tunge.

 

Jeg har selv en forkjærlighet for finske Tikka. Dette er billigmerket til Sako, og fåes i prisklassen 7500 og oppover. Gode og presise våpen.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over, et av de 3 store kalibrene (Vel, så må vi jo ikke glemme 8x57IS som enkelte ønsker at jeg skal anbefale).

 

4-7K vil gi et ganske greit våpen på bruktmarkedet.

 

HV-Mauser og diverse varianter og ombygninger av denne. De med tungt løp er grisepresise, men så må du leie en bærer for å ha den med på jakt.

Remington 700 (Kjøp brukt da av nyere modell, da de eldre kan være litt dodgy mtp om de er helt til å stole på).

 

Ville fulgt med på finn.no.

Link to comment
Share on other sites

tenkte litt mer på mauser for det er ikke så veldig dyrt våpen, tenkte litt på hva som er for gammelt våpen til og kunne brukes? så lenge alt fungerer som det skal og ikke er rust å ikke skyti en milion skudd så er det vel greit??

 

har en som ville selge en mauser fra 1940, er det for gamelt trur dere?

Link to comment
Share on other sites

var innom g max i dag og så litt på forskjellig:) fant en tikka t3 helt ny tuten kikkert 6,5x55 å lydemper (bare rifla) som kosta 9100 men kunne få den for 5500 siden det hadde hvert på utstilling. det høres vell ikke ille ut for en bra rifle vell??

Link to comment
Share on other sites

En ny Tikka T3 til 5500,- høres billig ut, og det er ei god rifle. Det finnes imidlertid utrolig mye brukt på nettet, og du kan gjøre et "kupp" der hvis du er litt tålmodig. Med et budsjett på 7000,- er det ikke mye igjen til kikkertsikte hvis børsa koster 5500.-.

 

Kan være lurt å se etter ei brukt børse med en bra kikkert og evt lyddemper hvis det er aktuelt for deg. Hvis du skal kjøpe kikkert løst så blir det fort dyrere enn du hadde tenkt når du trenger montasje og ringer til kikkerten.

 

Vet ikke om det vil være aktuelt for deg å jakte i utlandet etter hvert. Kaliber 30-06 er i alle fall er kaliber som er tilgjengelig i de fleste land, men jeg støtter de ovenfor som sier at 6,5 og 308 er fullgode kaliber til all storviltjakt i Norge.

 

Mitt råd er at du bruker litt tid og sjekker bruktmarkedet. Spør gjerne andre på skytebanen om å få prøve deres våpen for å få et inntrykk av likheter og ulikheter mellom de forskjellige merkene og kalibrene.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Den er nok kjempefin til å skyte blink på ja, bare husk å plukk opp knust glass etterpå ;)

 

Skeptisk som jeg er, må jeg innrømme at jeg egentlig ikke har den minste anelse om hvordan den er.. men det er trolig samme kikkert som XXL selger litt dyrere som MacKenzie.

Personlig ville jeg gått for noe av mer kjent merke, som ikke nødvendigvis trenger å være dyrere.

Link to comment
Share on other sites

haha xD pent sakt. men tenker da på att hvis den ikke er noe bra, hvordan kan man da låve 30 år garanti det må vell være oppskrytt at en kikkert til 2300 kr. kan holde seg presis i 30 år??

kan tru den er presis i 30 år hvis den ikke blir brukt mer en en gang, men hva hvis man skyter en gang i uka da i 30 år?

 

(jeg kan fortsatt ikke noe om kikker så ta forbehold om dumme spørsmål) :)

Link to comment
Share on other sites

J&f selger komplett riflepakke til

8990kr. Remington i valgfritt kaliber,schultz demper og leopuld kikkert. Billigere blir det ikke.

 

 

da har du det med att jeg vil prøve og holde meg under 7000, men ser jo den at det kan være lurt å spare litt og legge penger i en litt dyrere rifle.

jeg hvert på noen rifletreninger og spurt litt runt, men jeg har ikke hørt noe poestift om remington... 700 og 770 er liksom det folk sier att du skal holde deg unna???

 

mulig jeg bare har treffi på noen merkefolk da :-P

Link to comment
Share on other sites

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31170&closing=1 Rem 700 308 Tactical M/zeiss Diavari 2,5-10x50

 

Prøv å prut ned denne til 10 000 (evt få litt forskudd på jul- og bursdagspressanger). Da har du ei meget bra rifle og en meget bra kikkert. En av de beste "vanlige" remingtonriflene.

 

Et "pruteargument" må være at de hevder at den kun har gått 50 skudd. Hvem f... er det som kjøper seg ei ny rifle og kun skyter 50 skudd :shock:

Er løpet ødelagt??

Link to comment
Share on other sites

Et "pruteargument" må være at de hevder at den kun har gått 50 skudd. Hvem f... er det som kjøper seg ei ny rifle og kun skyter 50 skudd :shock:

 

De som tror en Remington skyter hull i hull rett fra esken og fra skudd nr 1 :mrgreen: Ingen av mine Remington rifler har levert super presisjon før det er skutt minst 100skudd med de. Virker som løpene er litt rufsete og må skytes til før de går godt.

Link to comment
Share on other sites

vollen94: Jepp, men alle nye fra forhandler skal ikke ha dette problemet. Den tekniske biten til at de eldre ikke virket var sikringen som slo seg i halvsikring eller noe. Man kunne ihvertfall stappe samme patron i ei annen børse og den gikk av som den skulle.

 

Mas-36: Trodde du hadde lært nå, alle våpen på internett går hull i hull :winke1:

Link to comment
Share on other sites

så hvis jeg skal prøve og holde det budsjette mitt som ikke begynner og bli lett med så sykt mange fristende våpen å pakkeløsninger xD

 

er det noe som ikke er bra med remington 770?? http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... rough=true

 

sån med tanke på at dette er første "store" giværet jeg skal kjøpe, jeg vil jo helst ha ett givær som kan gå hull i hull. (ikke att det har så mye i si de første 100 skudda) må jo litt trening til for og klare det :-P

Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp en remington 770.

Du virker som en fyr som er rimelig interessert i våpen, da vil en slik rifle blir en stor skuffelse (presisjonen er dog sikkert ok til storvilt).

Den har et voldsomt "softgunpreg" over seg og ser jævlig ut.

Etter en lite stund kommer du til å angre. Du får ingen ting for den på bruktmarkedet.

Og så har du brukt opp 4000 du heller kunne ha "lagt i" ei god rifle.

Det er dyrt å kjøpe billig.

Denne rifla passer kun til Ola elgjeger som skal ut 3 dager på elgjakt og kun fyre bål.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket årstall er det du snakker om her Rausheim? Har vært borti noen eldre Remingtoner som ikke har dette problemet, derimot sier min børsemaker at Remington generelt hadde bedre kvalitet før i tiden,,70-80 tallet. De 700 jeg har vært borti har samla en 30-35mm orginalt, helt ok jaktpresisjon. Bygger man custom på kassen, med retting osv får man de til å skyte bortimot hull-i-hull.

 

Hvis man har et begrenset budsjett får man mest for pengene ved å kjøpe brukt, men ta enten med en kyndig person, eller ta med børsa til børsemaker for kontroll før kjøp.

 

Mye bra på finn, eldre Tikka er bra..

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... rough=true" target="_blank - Får den sikkert for 4000-4500

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... uery=tikka" target="_blank -4000

 

Let litt på finn og salgssidene her så finner du gode tilbud innimellom. Hvis du ønsker noe som faktisk går hull-i-hull så heter billigste utgave Sauer 200STR. Rem 770 er ikke noe å satse på, da er det bedre å kjøpe brukt kvalitet, hvis budsjettet ikke tillater ny kvalitet. Av nye børser er vel Tikka T3 og Howa kjent for å gi god presisjon, samt selvfølgelig alle i prisklassene over disse.

 

Det er kjøpers marked på bruktmarkedet nå.

Link to comment
Share on other sites

Se om du finner en Remington 700 i .308 brukt på finn.no - Gjerne med en kikkert.

 

Da har du ett sted å vinne erfaring og du kan eventuelt

skifte til noe bedre hvis du føler for det.

 

Hold deg unna Remington 710 og 770 - Det er enkelte deler i plast og avtrekket er skikkelig usselt med mindre du er lutfattig og jakter kjøtt for å livberge familien.

(Jeg så en Remington 710 til NOK 2000 på finn.no

men slikt vil jeg ikke anbefale med mindre man er flink med

å reparere selv og liker ukonvensjonelle utfordringer :-)

 

En Tikka er fin men den koster som regel mere enn budsjettet ditt.

 

Det finnes flere gode rifler på bruktmarkedet som er lite brukt.

 

Hvis du har kontakt med ett skytterlag så kan du jo høre om noen har ei grei rifle du kan låne/leie/kjøpe.

 

Hvis du ikke finner noe pent brukt med kikkert:

Savage Axis

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=6130" target="_blank" target="_blank

 

Mvh

Jim114

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ery=mauser" target="_blank

 

By 3500kr; innen ditt budsjett skla lete en stund for å finne noe som passer bedre med de ønskene du har; legg 3500kr i et OK sikte.

 

 

Er det en OK jaktrifle som er førsteprioritet; http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=49908761 Burde være mulig å prute ned en 1000-lapp.

Link to comment
Share on other sites

Ladebenken: Ikke absolutt alle hadde det problemet, men var en svakhet som skjedde ganske ofte. I "gamle dager" har blant andre gamlingen fortalt at "samtlige" på skytebanen der rifla klikket, så var det snakk om en Remington 700.

 

I nyere tider på eksempelvis et jaktfeltstevne og det samme skjer, så er det snakk om Remington av "god" gammel årgang eller ei Blaser. Sistnevnte skal jeg ikke starte diskusjon om, men 700'en hadde en annen type sikring i begynnelsen som er synderen. De nye har en annen type.

 

Jeg ville aldri hatt med meg ei børse på jakt jeg ikke stoler på og det bør ikke TS heller.

Link to comment
Share on other sites

Weatherby Vanguard på XXL, i kal. 30-06. 3000,-

Zeiss terra 3-9*42, 3000,-

Montasje, leupold QR, Ca. 1000,-

 

Noen er nok ikke enige?

MEN som første rifle er dette godt, og ikke særlig over budsjett.

Weatherbyen er til og med med trestokk!

Hadde en med plaststokk, men er mer glad i treverk.

Zeissen har jeg sjøl, og den er helt grei til dagtid, ville nok heller hatt denne enn andre japsesikter i samme prisklasse. Er noe eget med navnet, spesielt den dagen den skal selges :wink:

Deler til oppgradering er heller ikke vanskelig å få tak i.

Mener det er "presisjonsgaranti" på rifla :D

Skytteren er det vel verre med.......

Link to comment
Share on other sites

Er enig med siste taler. Til en nybegynner er det der en flott "pakke". I den prisklassen så er det best med trestokk, da plastikstokkene i billigbørser ikke er stive nok mtp presisjon.

 

Eneste "minuset" med den pakken der, er at .30-06 sparker bittelitt mer enn ei .308, men er man normalt bygd og større så har det ingenting å si.

Link to comment
Share on other sites

Bra du ikke valgte 770.. Hadde det som første våpenet mitt, da jeg ønsket å finne ut om dette var noe jeg likte og syntes var gøy. Presisjonen er god nok til jakt, men våpenet er lett og stokken er av uggen kvalitet som gjengir litt ekstra følt rekyl. (var min erfaring) Hadde våpenet en høst, 300 skudd og valgte å bytte inn i en sako 75 deluxe. Hele våpenet var bedre å skyte med, bedre skytestilling og fikk da bedre presisjon. tapte litt penger på det, og skytegleden var ikke på langt nær så stor som nå.

Tikka er et bra våpen og 6,5x55 er et kaliber jeg liker veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

jeg var innom en forhandler og kjente på remington 700 og 770 og og synt det føltes mer ut som en softgun en et ekte våpen..

tenkte nå at det er like greit og kjøpe en bra rifle først som sist og helle "bygge" på den senere om det her blir en interesse som tar litt av :-P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...