Jump to content

Test av TE- Titan sin lyddemper


PedAnd

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke helt denne greia med varmen. Om du skyter 20 skudd på rappen, så blir pipa meget varm og forblir det ei god stund. Jeg liker ikke å varmskyte pipene mine på den måten. Når man så setter på en titan demper som kjøles fort ned, så er vel fremdeles pipa like varm inni demperen? Og da er jo skaden like stor, i mine øyne.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

KnuteriK, helt enig, dette burde ikke være et tema i det hele tatt.

 

Olsenbanden, Jeg klarer ikke helt å se problemet med å dra på noe teip? Om du har til hensikt å ødelegge løpet ved å varmskyte det så er det sikkert lurt å ikke ha montert på en demper, men til jakbruk så er det sjelden du varnskyter så voldsomt. Ergo, du kan bruke demperen på jakt......

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt med produsenten om dette med magnumpatroner og den skal i alle fall tåle en 300 WSM med 58cm løp (og 5 års garanti).

 

Når en demper tåler magnum og veier så lite er det helt klart et marked for den. Å sammenligne med dempere som er like lette men som ikke tåler magnumpatroner blir litt feil synes jeg.

 

Har ikke fått med meg diameteren på titanen, er det noen som vet? Ser ut som ca 45mm på øyemålet mitt, men det er ikke noe å skryte av. :-)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tenkte på var å ha på teipen også når man ikke var på jakt og lurte derfor på om det ville påvirke demperen i noen grad. Egenskapene i titan er vel annerledes enn andre materialet det lages dempere av f.eks stål sånn at det ikke ruster.

 

I forhold til varmskyting lurte jeg på hvor mye teip ville påvirke nedkjøling og evt oppheting av titan

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ikke dum den titanen, men jeg snakket med Hausken på jakt og fiskedagene. Hans jaktfeltdemper tåler også magnum, veier ca 230g og koster halvparten. Hausken er generelt ledende i dempingseffekt på sine produkter så det ville ikke forundre meg om jaktfeltdemperen hans demper bedre enn titan sin også.

 

Hausken sin koster halvparten - så da var valget avgjort for min del. Blir en Hausken jaktfeltdemper til den nye 300 WSM`en. :-)

Link to comment
Share on other sites

Tordenkjeppen, en ting er hva de forteller muntlig, en helt annen ting er hva de faktisk markedsfører skriftlig. Dette står i produkstbeskrivelsen deres om jaktdemperen fra Hausken:

 

JAKT demper fikk «innertier» av Jakt Bladet utgave nr. 1 2014. JAKT teleskopdemper. 50 mm diameter. Hardeloksert innerdel og ytrerøret. JAKT demperen er kun for bruk med standardpatroner og ikke med magnumkalibere.

 

Dette er utvilsomt en god demper til sitt formål som er jakt, ikke jaktfelt. Jeg vil mene levetid er et sentralt stikkord som en stor forskjell på disse 2 demperne, spesielt om de benyttes på en magnumrifle.

Link to comment
Share on other sites

Om Hausken har medvirket til utvikling og produksjon av en slik demper så finner jeg det mildt sagt overraskende at de ikke markedsfører den på sin egen nettside.

 

Verden går fremover hele tiden, om de har kommet opp med en demper som tåler minst 4000 magnumskudd, veier 230gram og har mindre ytterdiameter enn 50mm og koster halvparten av TE-Titan så vil nok Tronrud merke den konkuransen ja. Ingen har vist noen link som fungerer enda, hadde vært spennende å lese mer om den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Beklager at jeg bruker TE-titan tråden, men siden det ble snakk om konkurenter her så kan det jo passe;

 

Hausken JAKT med magnum ytterrør, veier omtrent det samme som øvrige jakt modeller, mye lettere enn SD228.

 

Jakt JD224:

 

IMG_1453_zps74aa6bc4.jpg

 

IMG_1454_zpsbd9d3f9b.jpg

 

IMG_1452_zps7cc1adc6.jpg

 

Miragen kommer fort, men det har gjerne noe med at man brenner 72-73gr krutt per skudd..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

@Kammerherren:

Oppdatert på Hausken Jaktfeltdemperen. Jeg er enig i at en hvilken som helst hodekålbonde er bedre på å oppdatere hjemmesiden sin enn Hausken, jeg velger å tolke det dit hen at han først og fremst er en fagperson på lyddempere og at nettsider derfor ikke er topp prioritert.

 

Jeg har fått tak i en Jaktfeltdemper til WSMen min og trippelforsikret meg om at denne er god for magnum. Størrelsen er ikke stor:

 

normal_IMG_2647.JPG

 

 

Vekten på Jaktfeltdemperen fra Elverum Jakt og Våpen er litt høyere enn den som Jakt og Friluft hadde. kal 30 demperen veier 254g, mot 230g i kal 6,5 i den gamle jeg har fra Jakt og Friluft (målt på kjøkkenvekt).

 

Den nye jaktfeltdemperen har flere bafler, uten at jeg har talt dem... :smile:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...