Jump to content

Erfaringer med hardy demper?


odvar686

Recommended Posts

kjøpte den minste til 22lr når den var på tilbud i jula. har den på halvauto 22. og må seie eg vart litt imponert. liten, kort, lett og kompakt dempar

med gode egenskapa. vil seie at det var ei bra start. kan hende eg kjøpe ein i skikkeleg størrelse i framtida.

 

kan anbefale 22lr demparen på det sterkaste. viss dei andre er like gode så er det kjempe kjøp.

prisen er heller ikkje så verst i forhald til hausken sine.

skulle no tru dei fungere bra.

skal vere sjølv strammande funksjon på dei og. det kan jo vere fint.

 

utan om den 22 demparen har eg ikkje prøvd dei. hadde tenkt å kjøpe ein, men fekk eit tilbud på hausken med bakkammer i staden for. slo til på det eg.

det er jo berre å prøve.

 

 

noko av det mest positive er vell at dei beerre bygge 80mm ut forran løpet og mesteparten går bakover.

Link to comment
Share on other sites

dempe rekylen helt opp mot 70%

Husk på at om noe er for godt til å være sant, ja så er det nok det.

Du finner Sauer 150 sine kommentarer på en annen tråd, de har en ganske så grei konklusjon.

Jeg skal prøve å ta en forenklet og grov fysisk forklaring på dette.

Det er fullt mulig å fjerne 70% av rekylen ved å sette på en lyddemper. Men jeg tror ikke du som bruker ville finne det som en tilfredsstillende løsning.

Rekyl er den bakoverrettede impulsen som er lik den impuls kule og drivladning har fremover.

Impulsen blir da omtrent kulehastighet multiplisert med hastighet pluss kruttvekt multiplisert med to ganger hastigheten.

For en 10 g kule med 800 m/s og 3,5 g krutt så er impulsen 800x10 +1600x3,5.

Trekker du 70% så betyr det at du kun slipper 5,1 g av kulen ut av demperen, resten må stoppes for å få 70% rekylreduksjon.

Hvilke deler av kulen som skal fortsette kan du sikkert finne en måte å styre, men personlig foretrekker jeg at hele kulen får fortsette, det gir mer tilfredsstillende presisjon og virkning i målet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med en del dempere og ingen av dem er konstruert slik at de tar vekk gods fra kula... Ut fra innlegget til Sauer150 er det åpnenbart at 70% reduksjon av rekyl er urealistisk mye. Men ut fra ditt innlegg må enhver demper som fjerner rekyl også fjerne noe av kula..???

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke...og det jævla nicket er min avdøde hund..

 

Jeg skjønner at 70% er urealistisk mye og jeg er med på regnestykket ditt, som ser logisk ut. Men jeg skjønner ikke hvor reduksjon av kulevekt kommer inn..? Hvorfor mener du det må skje på 70% rekylreduksjon? Kunne ikke konklusjonen like gjerne vært at rifla ble tyngre? Eller hastigheten lavere? Kulevekt er jo bare en av flere faktorer i regnestykket..

 

Demperen tar vel ikke bort noen av elementene i regnestykket ditt, som bare beskriver kraft. Ikke retning på kraften. Hvis jeg har forstått rett så endrer demperen retningen på kraften?

 

Regnestykket viser vel bare kraften bakover? Ikke rekyl? Rekyl er vel avhengig av vekten på avfyringsmekanismen?

 

Jeg er ihvertfall i stand til å gi en rifle 70% mindre rekyl. Med bly, ingen demper i det heletatt..

 

Hva er forresten verdien på det tallet du får ut? Gram? Joule? Bakoverrettetimpulssekundgram? :-)

 

Du får hjelpe meg litt, jeg er ikke mer proff en det avdøde bikkjeskinnet mitt var..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt raskt, rekyl er den bevegelsesmengde som våpenet får bakover på grunn av at kulen og kruttet har bevegelsesmengde fremover. disse er alltid like store men motsatt rettet. Lyddemperen kan redusere hastigheten på kruttgassene, men ikke på kulen. En perfekt demper fjerner all bevegelsesmengde fra kruttgassene, og kun bevegelsesmengden fra kulen er tilbake. Når reklamen sier at demperen reduserer rekyl med mer enn den andelen som kruttgassene utgjør må kulevekten eller kulehastigheten bli redusert.

Vekten av systemet har ingenting å si, den påvirker kun hastighet, ikke bevegelsesmengde.

I en virkelig verden vil rekylen føles mindre når vekt øker, men det er fordi hastigheten på de rekylerende delene blir mindre, ikke fordi bevegelsesmengden blir redusert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 9 months later...

Antar at flere har erfaringer med denne halvvegs løpsomsluttende demperen nå? Bring gjerne egne brukserfaringer om Hardyene, gjerne i litt kraftige kalibre. Har ikke prøvd en selv, men markedsføringspoenget om bedre balanse i våpenet fenger litt. Til gjengjeld må demperen være lengere, for å få tilstrekkelig volum, da løpet går halvvegs inn i demperen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Noen flere her som har erfaring med Rimfire-Hardy-demperene. Tenker først og fremst på den som bygger bakover løpet i tillegg til framover. Lurer på om dette bakkammeret kan være litt upraktisk mtp. at det vil samle seg opp kruttslam og diverse møkk fra salongen der?

 

Skal tro om det er verdt å bytte ut CMM4 med en slik en for dempingen sin del?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...