Jump to content

Savner konkret måledata på Sonic dempere!


Peddyslate

Recommended Posts

Prisen gjør at disse er veldig interessant! Men uten konkret måledata er det ikke aktuelt. Jeg ser at mange er fornøyd med de, og det er jo vel og bra, men ikke nok for meg. Er det noen som vet om måledata på nett, eller som kan kopiere resultatene fra de sagnomsuste testene Sonicene har vært i? Jeg trenger en demper til 308, men blir sprø av all synsinga uten noe å backe det opp med :P Mål alt som måles kan! Mer data!

Link to comment
Share on other sites

Tallene spiller ikke såååå stor rolle. Det er snakk om verdier som menneskeøret ikke klarer å skille. Derimot synes jeg den har en helt annen tone en feks A-tec som har en mer "filmlyd" men dette finner du nok ikke noe tall på i tester.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

På desimalnivå, nei, men decibel er jo logarimisk, så 100 er ti ganger mer enn 90, ikke ti enheter, mens 91 er dobbelt så mye som 90. I en A/B-test vil man nok definitivt høre forskjell om forskjellen er på to-tre decibel. Også er det jo ikke sånn at hjernen forteller oss når vi er i faresonen, vi er selv ganske dårlige til å bedømme om det er høyt nok. Som tidligere el-gitarist kan jeg skrive under på dette ;) Så i noen tilfeller stoler jeg mer på målbare, harde fakta enn subjektive bedømmelser - selv mine egne. Hjernen er sinnsykt bra (no pun intended) til selvbedrag... Men om det derimot virkelig bare er noen desimaler, så spiller det mindre rolle. Da går jeg likegjerne for den billigste.

 

Hva mener du forresten med filmlyd...? Jeg så på "The loudener" i sted, og tenkte at det er litt rart at ingen jobber med at lyden skal bli "tøffere" :P Det høres komplett åndssvakt ut, men når vi er så opptatte av hvordan børsa ser ut så kan den jo og høres rett ut? Såklart, dette kommer jo etter at jeg har snevret valget ned til to-tre forskjellige modeller.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vel knapt dempertyper som ikke har blitt blåst avgårde i smellet. Det finnes også de som har eksplodert og sendt splinter bakover i retning skytter. Det var ikke Sonic.

 

Jeg har en Sonic 45 på min 7mm WSM, der fungerer den bra. Så bra at jeg sterkt vurderer å skaffe meg en sonic 55 til 338 lapuaen når den etterhvert kommer med riktig kulediameter og gjenger.

Link to comment
Share on other sites

På desimalnivå, nei, men decibel er jo logarimisk, så 100 er ti ganger mer enn 90, ikke ti enheter, mens 91 er dobbelt så mye som 90.

 

93 er ca dobbelt så høyt som 90, ellers stemmer det bra.

 

Takktakk! Matte er ikke min sterke side, og jeg sliter litt med formelene på Wikisiden om decibel :P Men 93 stemmer nok bedre ja!

 

Jeg er også jævlig skeptisk til anekdoter. Det kan være noe i de, eller det kan være bare pjatt, det er umulig å forholde seg til...

Link to comment
Share on other sites

Børsemakere sier mye rart, det kommer bare an på hva de selv forhandler. Prøv å riv hausken eller atec ned på molekylærnivå (7000 alu?) og si at du finner samme kvalitet i det meste annet, da drar man nesten på seg juling :-P

 

Har skutt på gås @60m med sonic45 6mmBR, og gåseflokken på 150m satt bare å ventet på neste salve.

Det holder for meg.

Link to comment
Share on other sites

Viktig å skille mellom målt lydenergi og hørt lyd.

 

All den tid hjernen vår har flere "mangler" når sansene våre begynner å nærme seg grenseområdene hvor de ikke fungerer så bra, så vil jeg mene det er bedre å stole på målte verdier enn hørte verdier. Selv om to ting kan høres ganske like ut, så vil det fysiske lyddtrykket kunne være stort nok til å utgjøre en forskjell mtp. hørselsskade, spesielt over tid. Det er cellene som fanger opp lyden som blir skadet, ikke nervene eller de områdene av hjernen som tolker signalene. Så selv om hjernen kan finne på å dempe lyden, så blir cellene utsatt for et trykk som er mange ganger større, åkke som.

 

Leger sier ikke "lytt til kroppen din", de sier "bruk fornuften". Kroppen er både paranoid og schizofren og prøver ofte å lure deg ;)

 

Nå er det ikke sånn at jeg mener at en demper er potensielt farlig fordi den er noen få decibel svakere enn den andre! Men siden jeg ikke klarer å finne NOE måledata på Sonic, er det veldig vanskelig å forstå hvor i skalaen den holder til. Jeg vil heller ikke trekke i tvil hvordan folk opplever den, men det er bare så utrolig mange ting som spiller inn når man står i skauen med børsa. På skytebanen syns jeg smellet kan være ganske slitsomt, på jakt hører jeg det knapt. For andre er det omvendt.

 

Men jeg har og bestemt meg for å være litt ekstra krangevoren denne gangen, bare så det er sagt, demperen skal på ei prosjektbørse som jeg vil ha helt "rett". Om det "bare" hadde vært ei jaktbørse som skulle brukes til å skyte opp, ei eske til øving og så til jakt, så hadde det vært noe annet. Men jeg skyter fort bort femti skudd på banen to ganger i uka sånn det er nå. Jeg er litt overraska over at jeg ble så interessert sjøl! Og da vil jeg gjerne sette meg litt ekstra inn i det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i grunn helt enig i alt du skriver, men når det kommer til valg av demper heller jeg merkelig nok mot at selve dempingen ikke er det viktigste.

Dette skyldes nok delvis at jeg uansett bruker hørselvern også med demper (men slipper dobbelt hørselvern), og da kan jeg heller fokusere på ting som vekt, balanse, hvor mange skudd på rappen den tåler, osv

Samt det faktum at de aller fleste demperne av nogenlunde lik størrelse og utforming demper omtrent likt, forskjellene er nær akademiske (uten at det er noe galt i å henge seg opp i detaljer).

Link to comment
Share on other sites

Absolutt, det er viktige ting du nevner som jeg også må ta med i beregningen. Spesielt relevant for meg er det hvor mange den tåler på rappen. jeg må innrømme at jeg fort blir litt gira på bane og prøver å holde høy skuddtakt :P

 

Men om jeg tar meg råd til det, så vil det ideelle være en "banedemper", og aktivt hørselvern på jakt, kanskje i kombinasjon med en lett demper av noe slag, eller kanskje bare en munningsbrems for rekylsens del. Jeg får se litt om jeg skal prøve å finne et slags kompromiss, men det er ikke så lett siden bane og jakt er ganske forskjellige ting. Spesielt vekt og ergonomi trekker fort i litt forskjellige retninger!

 

Det siste påfunnet mitt er å kanskje kjøpe Hauskens minste standard bakkammer, og så frontforlenger som blir med på bane eller posteringsjakt, men ikke på vidda... Litt tøft med ei "modulær", sivil jaktrifle som ikke er så tacticool at folk ikke tror jeg kjører rundt i en gammel Skoda Fabia :P

Link to comment
Share on other sites

Prisen gjør at disse er veldig interessant! Men uten konkret måledata er det ikke aktuelt. Jeg ser at mange er fornøyd med de, og det er jo vel og bra, men ikke nok for meg. Er det noen som vet om måledata på nett, eller som kan kopiere resultatene fra de sagnomsuste testene Sonicene har vært i?

 

Hvorfor ikke bare få tak i de bestemte testene?

Vapentidningen 8/2011,

Jeger 2/2012.

 

Vapentidningen selger alle sine artikler for ett par tiere stk. Godt mulig Jeger gjør det samme om du kontakter dem.

 

Absolutt, det er viktige ting du nevner som jeg også må ta med i beregningen. Spesielt relevant for meg er det hvor mange den tåler på rappen. jeg må innrømme at jeg fort blir litt gira på bane og prøver å holde høy skuddtakt :P

 

Tror uten å være vanskelig med deg at du bommer litt på mål om tåelighet for høy skuddtakt er ett kriterium for valg av demper. En demper omdanner støy til varme. Jo mer effektiv en demper er jo mer varme utvikles. Om demperen da skal tåle mye skyting betyr det også at den må ha mye masse å fordele varmen på. Masse = vekt og veldig få er interessert i en demper som veier mye.

 

Skal du skyte masse på bane får du nok bare gjøre som veldig mange andre har erfart før deg. På bane bruker vi brems i skogen bruker vi demper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 308 med 50cm løp. Jeg kjøpte først en Sonic 45. Det er en demper som gjør det den skal.

I forhold til jakt og stående skyting synes jeg riggen ble litt fremtung, så jeg brukte den da i en periode med færre mellomringer. Det er ikke store investeringen disse demperne så jeg kjøpte også en Sonic 35. Den jeg tar med i skogen mens den andre blir med på banen. Som Sauer150 sier merker jeg klar forskjell på hvor varm den ene blir i forhold til den andre. Helt subjektivt anser jeg at begge demper bra nok for å brukes med hørselsvern på bane og uten i skogen.

Byggekvaliteten på begge disse syns jeg virker veldig bra. I forhold til storviltjakt er samlingen såpass lik på den ene i forhold til den andre at det ikke er nødvendig med ny innskytning på min rifle.

 

sonic_35-45.jpg

Link to comment
Share on other sites

...

 

Mye nyttig jeg tar med meg videre her! Vil allikevel ha ned volumet vha demper på bane. Jeg kan ikke fordra tett skau og går mye og langt i åpent terreng, og vil at all vekt skal være nyttig for å bli med. Så heller brems på jakt, og in-ear aktive plugger på vidda, og demper in-ear eller andre greier inni eller uttapå ørene på bane. Hva andre gjør er jo ikke irrelevant, langt fra, men noen ting er sånn at jeg ikke uten videre går med på at det er best bare fordi mange gjør de. De er selvfølgelig en grunn til det, og den burde jeg jo sette meg inn i, men det kan likegjerne være fordi veldig mange ikke har brems, in-ear teknologi ikke spesielt vanlig eller tilgjengelig ennå osv. Men sparer jeg en halv kilo på langre vandringer så teller det veldig mye.

 

Det må bli et kompromiss mellom mye forskjellig, ja og jeg må bare prøve å vekte de forskjellige faktorene opp mot hverandre og vurdere hvilke tilpasninger jeg igjen må gjøre til utstyr. Vaner kan være uvaner som man burde få vekk.

 

Men jeg tror nok jeg bare skal gjøre som du sier og lete opp de testene, ja. De få kronene er vel anvendte når ikke Sonic selv gidder å måle eller legge det ut :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En ståldemper trenger jo ikke veie så alvorlig mye, har en Ase Utra som veier ca 410gr. Ulempen er mirage. Og at det tar litt tid før den er kald igjen. Den tåler mye skyting, men veier litt mer enn div. alu dempere. Du bør nok se litt på hva du vil at demperen skal gjøre. Og prioritere egenskaper opp mot hverandre. Jeg har kun ståldempere, bortsett fra til .22lr. Jeg har demper fordi jeg bruker de når jeg skyter, enten det er bane eller jakt. De jeg har vinner nok ikke på dempereffekt, men sammen med klokker funker det bra nok på bane. En demper som veier ingenting, demper 40dB og som tåler mye skyting uten å bli varm hadde vært noe å funnet opp :D

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

hallo, jeg har hatt hausken 191, a-tec maxim og sonic 45 på min mauser m03 i 6.5x55...personlig syntes jeg sonic dempet best av disse 3. og er jo bare en kjempe fordel at sonic bygger så mye inn på pipa. tommel opp :winke1:

 

har en film snutt her :

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...