Jump to content

Rødfis+lyddemper: Hva skjer?


SPS TACTICAL

Recommended Posts

Kom til å tenke på hva som vile skjedd hvis noen skjøt med røfis og lyddemper. er det noen som har prøvd dette?

 

ville da all lyd forsvinne?

 

Men hva er vitsen :shock::?:

 

Tenkte det samme som Finnlight... når jeg så denne, hvis man ikke skal skyte noe ut og ikke ha smell ?? Ja hvorfor ikke bare klikke med børsa?

Vi får vel et streif av skrudde problemstillinger alle fra tid til annen men å skrive det.........??

Vær så snill å la oss skrive om "matnyttige" ting og problemer.

Link to comment
Share on other sites

I fare for å kuppe tråden litt men likevel et spørsmål i samme gate. Hva med de blå plastskuddene som brukes i militære(type 308), vil disse kunne skytes med demper eller vil de ha så dårlig stabilitet at det er fare for at de "treffer" innmaten i demperen?

Link to comment
Share on other sites

Vel, det er vel slik at det er lov å spørre om ting man lurer på også får det være opp til hver enkelt om de har mulighet eller ork til å svare? Å skrive noen linjer om, hvis, hvorfor osv tilfører hvertfall veldig lite matnyttig for den som spør. Rødfis- Blåfis avfyres jo fra en rifle og det er vel ikke helt off topic å legge dette på riflekammeret?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke demper på 30.06'en, men kan i alle fall fortelle at blåplast kan brukes der du ikke vil ha for stor penetrasjon. En gang for ca 25 år siden bodde jeg i Finnmark. Det satt kråker på jellen utenfor et vindu i huset vi leide. Hagle hadde jeg ikke lyst til å bruke, og salongrifle var for kjedelig. Derfor ladet jeg mauseren med blåplast og testet den på kråka. Lyset gikk med en gang for den.....

 

Men jeg aner ikke hvordan den vil oppføre seg med lyddemper..

 

Er det forresten noen som vet hvor stor hastighet disse kulene har ved munningen, 10 meter, 25 (?) meter elns.

Link to comment
Share on other sites

Når en skal svare så bør en vite og ikke tro. :oops:

Men jeg tror litt, og vet litt. Har blåst ut noen blå gjennom min A-tec demper i cal 30. Og det fungerte utmerket. Fikk ikke anledning til å lytte på smell effekten på avstand. Jeg var alene på banen.

Rødfis er konstruert for å gi smell, samt at det skal ha nok rekyl effekt til å slå sluttstykket i retur på et automat våpen når det er påsatt muningshette/demper.

Plåplasten er beregnet til kostholds skyting. Jeg har brukt lite av denne amo sorten, og de gangene anledningen har vært til stede har det vært skyting på 25 og 50 m. Presisjonen tja sånn passe. :|:|

Link to comment
Share on other sites

Blåplast, munningshastighet over 1800m/s :shock::shock::shock:

 

Vi skjøt blåplast ut av US Carbine i luftforsvaret, inne i en hangar (!) SVJH var bakstoppen ikke all verden, det var noen 4x4" og vanlig presenning som hang ned, og det på ca 25 meter.

 

Kan ikke noen plugge inn tallene da i en kalkulator, kulevekten bør være noe i nærheten av 10% av mantlet:

 

30 US 1800m/s kulevekt ca 15 grain BC blir *annerledes* men en kan gjette, og da har en snart hastighete på 25 meter, 50 meter ville jeg ikke gidde å regne på......

 

308 Win 2200 m/s kulevekt ca 25 grain fortsatt *annerledes BC.....

Link to comment
Share on other sites

Keith - De hastighetene du oppgir for blåplast kan ikke være riktig, dersom det er fot og ikke meter du snakker om så skal jeg tro på det.

 

Blåplast i demper er et godt spørsmål, de bør være stabile, men jeg har ikke prøvd.

Nytteeffekt? - JA, dersom du skal skyte ett avlivingsskudd på kort hold så er plåplasten ideell. Du får ikke rikosjetter dersom det er stein under dyret. Til hodeskudd er det mer enn god nok penetrasjon.

Link to comment
Share on other sites

Per les hva du selv skriver:

Til avliving og så videre.....

 

Det er bare mulig dersom du har litt ommph!

 

Nå skal jeg villig innrømme at disse hastighetene var tatt ut fra hukommelsen, DWJ hadde en artikkel om dette den gang Narvesen solgte bladet (lite marked for tysk i Norge?) og hadde målt utgangshastighet på blåplast og den var formidabel og formidabelt overraskende!

 

1800 m/s og 0.975 g kulevekt gir 1579,5 Joule munningsenergi

 

2200 m/s og 1,62 g kulevekt gir 3920,4 Joule

 

Det ser unektelig mye ut, enig i det

 

Enten må jeg grave opp fdet gamle bladet eller noen må grave opp data. men det var DEFINITIVT ikke oppgitt hastigheter i fot.

 

Mulig det var mere i retning av dette:

 

30 US

1200 m/s og omtrent 1 g kulevekt : 720 Joule

 

308 Win (7,62 Nato)

1800 m/s og omtrent 1,5g kulevekt : 2430 Joule

 

Noe av poenget med DWJ artikkelen var å understreke den absolutte dødeligheten til blåplast på KORT HOLD.

 

PGA elendig BC mister kulene farten etter noen få meter, og pga dårlig stabilisering vil de tippe.

 

Men jeg skal villig innrømme at det er utrolige tall, skvatt godt jeg, har som sagt skutt med det uten å få annen forklaring enn kortholdsammo, og trodde det var nesten jamngodt med rødplast.

Link to comment
Share on other sites

Vei kule: greit

Vei drivladning : ikke så greit, hvem VET hva dette er ladet med? Sist jeg så etter ligna det mer på dette høyeksplosive stoffet som finnes i rødplast....... noen slags flakes..... så hastighet kan være hva som helst.

 

Men kan ikke noen med god tid kronografere noen blåplast da? Mine er "ryddet bort" og dukker sikkert ikke opp før om et par år!

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke høyeksplosivt stoff i rødplast, kun nitrocellulosekrutt.

Energiinnholdet i kruttet i blåplast er nær nok andre krutt til at du kan beregne ladevekt ut fra kulevekt og ønsket hastighet, gjør du det regnestykket med den kulevekt og hastighet du mener blåplasten har vil du få så stor ladning at det knapt er mulig å få den ned i hylsa.

 

Du kan ikke lure deg unna naturlovene, termodynamikken gjelder alle steder.

 

Som sagt skal jeg prøve å huske dette, og finne ut hvilke hastigheter som er korrekte.

Link to comment
Share on other sites

cz27 PM'a meg og tilbød en 2 - 3 blåplast i 30-06.

 

Jeg trår ærbødig til side og overlater tilbudet til vår kronografator, send PM Nygaard du cz!!

 

Skal bli moro å få verifisert dette! Så kan vi beregne energi, massefart, stålpenetrasjon og hvem veit hvor det ender! :lol::lol::lol:

Burde ha et målepunkt på la oss si 50 meter også, slik at man kan fastslå BC...... 8)

Link to comment
Share on other sites

Har beklageligvis ikke noe skytejern i 30-06 (må få gjort noe med det der..), men kan bistå med testing i .308 Win. og .30 US.

 

Er litt skeptisk til å legge kronografen under ild med såpass unøyaktig ammunisjon på 50 meter, men dersom jeg føler meg modig er det vel ikke umulig å få til.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Keith - De hastighetene du oppgir for blåplast kan ikke være riktig, dersom det er fot og ikke meter du snakker om så skal jeg tro på det.

 

Blåplast i demper er et godt spørsmål, de bør være stabile, men jeg har ikke prøvd.

Nytteeffekt? - JA, dersom du skal skyte ett avlivingsskudd på kort hold så er plåplasten ideell. Du får ikke rikosjetter dersom det er stein under dyret. Til hodeskudd er det mer enn god nok penetrasjon.

 

Klippet fra SL i dag: hastighetsmålinger på blåplast er INNE:

 

"høggern 458WinMag Ble Medlem: 21 Jun 2004 Innlegg: 3896

 

Skrevet: 21 Jan 2008 16:35 Tittel:

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

jeg fikk blåplast fra 1969 til å gå 1100 msek over fartsmålern.

 

nyere blåplast gikk saktere, ca 900msek."

 

 

Det skulle bli fra 2950 fps til 3600 fps og er ikke noe å kimse av!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...