Jump to content

Hva gjør dere som IKKE bruker lyddemper??


HotShot

Recommended Posts

Ser at lyddemperen har sine klare fordeler. men de som av ulike grunner ikke har mulighet eller lyst på demper, hva bruker dere? Elektroniske hørselvern (klokker, propper), vanlig hørselvern eller bare skyter uten?? Hvordan er det å gå med sånt en hel dag? Ser for meg at man vil gå glipp av en god del skuddsjangser hvis man må ta på seg øreklokker før man skyter..

 

Har selv foreløbig kun jakta med hagle uten hørselvern, til høsten blir første sesong med rifle og lommeboka liker ikke kjøp av demper akkurat nå, så fint å se hvordan andre løser problemet :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har jakta i 30 år med rifle uten hverken "pysetut" (endret ordbruken. Jegermeistern.) på børsa, eller noe på øra. Er 50 år nå, og hørselen er normal. Har spurt helsepersonell hvorfor jeg aldri hører smell, eller får ubehag når jeg skyter mot vilt. Sikre svar fås ikke, men en mulig årsak er konsentrasjonen. På bane eller annene form for skyting, er jeg påpasselig med å beskytte ørene.

Bare så det er sagt. En lyddemper skal aldri få ødelegge linjene på riflene mine :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har svak tinnitus etter ungdommelig uforstand, og bruker Sordin Supreme Pro under elgjakta. Fin å plugge radioen i, og overraskende lite ubehagelig etter at jeg byttet ut originalringene med silikonringene i hygienesettet. Og så får en Supermannhørsel ved å trykke på noen knapper :mrgreen:

 

Tar jeg dem av i pauser, eller på vei til post, går det helt fint å bruke dem dagen gjennom.

 

Kunne tenke meg formstøpte aktive hørselsvern, men har ikke prioritert å bruke penger på det så langt. Det er så mye annet jeg har lyst på :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Bruker sordin aktive hørselvern. Jakter hovedsaklig hjort og tar på hørselvern når jeg sitter på post og på bø jakt.

Når jeg jager tar jeg på hørselvern når situasjonen tilsier store sjangser for å få dyr på skuddhold.

 

Prøvde meg på reinsjakt i høst og da var planen å sette på hørselvern når jeg begynte å smyge på dyra.

Men den muligheten jeg fikk var når flokken kom rett i fanget på meg så da var det ikke tid til hørselvern, fikk ikke riktig dyr fritt så det ble ikke noe skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sterk tinnitus, her om dagen fikk jeg det til og med i stereo...

Har kun vært venstre øret før, nå ville det høyre være med på moroa.

Og jeg er ikke tredve enda.

 

Men:

Jeg jakter fortsatt uten hørselvern. :oops:

Har elektroniske, type simpleste modell, og den er ikke bra nok på jakt.

Så det ser nok ut som om det blir en modell i toppsjiktet etterhvert, med mulighet for å koble på radioen.

Demper har jeg bare på minien, og da får du kruttgassene rett i trynet...

Lyddemper på noe annet er egentlig bare aktuelt på en reverigg jeg har planer om.

De andre børsene skal være pene. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Stort sett samme erfaring og preferanser som jaktfalken.

På post blir det elektronisk hørselvern, ellers går jeg stort sett uten.

På haglejakt alltid uten hørselvern, på smygjakt etter rådyr og hjort benyttes også elektronisk hørselvern til tider.

Lyddemper...nei ikke uten at det blir påbudt!

 

Tenker tilbake på masse år i HV hvor eneste beskyttelse var en tvistdott i øret, uten at det har skapt problemer av nevneverdig slag.

Den anelse tinnnitus skyldes nok helst mange år til sjøs hvor øreklokker var et totalt ukjent begrep (på samme måte som verneutstyr forøvrig)

Skulle spådommene fra legehold slå til skulle jeg etter alle solemerker ha vært stokk døv, noe jeg langt fra er.

Link to comment
Share on other sites

hva er vitsen med ei fin rifle,hvis du ikke hører komplimentene andre gir deg om børsa.... :roll:

nei,den dagen jeg skal ha så dyrt å flott våpen at jeg ikke kan ha en demper som beskytter ørene,da har jeg ikke råd å bruke den heller i praksis....

Link to comment
Share on other sites

En finger i hvert øre. Da hører jeg ingen smell :lol:

 

 

 

 

Neida, fra spøk til revolver.

Jeg bruker vanlige hørselvern, innimellom i kombinasjon med propper, på skytebana. Og ingenting i skogen. Det har gått bra hittil. Sikkert fordi jeg skyter så jævlig lite på jakt :wink: Uansett, så er det rent idioti å holde på slik, så både demper og elektroniske hørselvern står egentlig på handlelista, men jeg er treg og gjerrig.

 

I mellomtiden så får jeg bare holde fingrene krysset. Det blir ikke så mye smell da heller :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

her er det demper eller elektronikk, uten unntak. Etter at jeg begynte med hørselsvern på jakt har mitt forhold til smell endret seg, før mente jeg at et par skudd med hagla var uproblematisk men nå synes jeg det er direkte vondt. Jeg skal klare alle ulemper en demper eller hørselsvern kan by på om det forhindrer at jeg får tinnitus, det må være et rent helvete i lengden.

Link to comment
Share on other sites

MSA sordin med det såkalte hygienesettet kan jeg gå med på jakt eller konkurranse omtrent hvor lenge som helst uten ubehag, og på jakt har jeg øremuslingen under uten problem. Brukte demper på jaktbørsa til å begynne med, men synes det er mer hendig uten.

Link to comment
Share on other sites

Hørselslegen før offshoregodkjennelse sa til meg at det var de uventede smellene på bane etc fra andre skyttere som var værst, dine egne smell ville vist kroppen selv foreta visse kompenserende tiltak for å takle, uvisst i hvilken grad dette er gjeldende da.

Link to comment
Share on other sites

Ja takk , begge deler. Jeg har lyddemper på kråkerifla mi, fordi vekt og linjer ikke betyr noe på den.

Men på hjortejakt & rådyrjakt og all annen jakt, bruker jeg soundscope hørselvern. Er blitt så vant med dem at jeg glemmer at de er der.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hørselslegen før offshoregodkjennelse sa til meg at det var de uventede smellene på bane etc fra andre skyttere som var værst, dine egne smell ville vist kroppen selv foreta visse kompenserende tiltak for å takle, uvisst i hvilken grad dette er gjeldende da.

 

Dette er en inngrodd myte jeg ser flere gjentar i tråden, men den er altså helt feil.

 

Det stemmer at et forventet skudd ikke får deg til å skvette på samme måte, men de små "hårcellene" legger seg likevel ned og dør helt uavhengig av hva hjernen måtte mene om saken.

 

Den ekstra kostnaden for demper og elektronisk hørselvern er banal i forhold til risikoen.

 

Selvfølgelig kan det gå bra å drite i det også, siden de fleste avfyrer relativt få skudd på jakt. Men jeg gidder ikke spille russisk roulette selv om jeg har 5/6 sjanse til å overleve heller.

Link to comment
Share on other sites

Hørselslegen før offshoregodkjennelse sa til meg at det var de uventede smellene på bane etc fra andre skyttere som var værst, dine egne smell ville vist kroppen selv foreta visse kompenserende tiltak for å takle, uvisst i hvilken grad dette er gjeldende da.

 

Om det er bevist eller ikke er for meg uvisst, men det er mange som støtter denne uten at det anbefales å skyte uten hørselvern av den grunn. Når kroppen er klar over at det kommer et smell, vil det "automatiske" nervesystemet stramme små muskler som er knyttet til hammeren og stigbylen i det indre øret. Dermed vil ikke vibrasjonene fra smellet føre til like mye "støy" inni selve øret. Når andre på skytebanen smeller av uten at en er klar over dette har ikke kroppen denne muligheten til å "gjøre seg klar", og følgelig vil smellet bli høyere. Egentlig høres dette relativt logisk ut.

 

Uansett så kommer jeg til å holde meg til sordin pro x også for mine egne skudd, både på jakt og bane :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg skyter med aktive hørselsvern. Hadde først dyre fine peltor, fint helt til regnet kom. Da ble de bare tunge vanlige hørselsvern gitt... Prøvde å bestille meg billige aktive propper fra USA. Den jakta hørte jeg kun vindsus. Relativt dødfødt.

 

Nå har jeg sordin supreme pro x, planer om å kjøpe silikonringene nevnt lenger oppe her. Og det beste er at de tåler vann, og man får jaktrsdioen på begge ørene. Det blir mye lettere å høre hva som blir sagt da. De er forbausende lite påvirket av vind, men kvister og stubbåker hører man veldig godt.

 

Drømmen er formstøpte aktive propper av ordentlig kaliber, men de koster jo et lite nasjonalbudsjett...

Link to comment
Share on other sites

Når kroppen er klar over at det kommer et smell, vil det "automatiske" nervesystemet stramme små muskler som er knyttet til hammeren og stigbylen i det indre øret. Dermed vil ikke vibrasjonene fra smellet føre til like mye "støy" inni selve øret. Når andre på skytebanen smeller av uten at en er klar over dette har ikke kroppen denne muligheten til å "gjøre seg klar", og følgelig vil smellet bli høyere. Egentlig høres dette relativt logisk ut.

 

Hvis vi ser bort fra at det er sprøyt, og bare fokuserer på setningen din om at det skal være logisk, så kunne jeg ikke vært mer uenig.

 

Hvordan i alle dager er det logisk at mennesket (evt før vi ble mennesker) via evolusjon fikset en slik avansert funksjon som vi på ingen måte hadde bruk for? Fortidsmennesket var ikke utsatt for spesielt høye lyder, og (sen)skadene som oppstår ved høye lyder kommer uansett etter at man har formert seg, og gjerne etter forventet levealder i tidligere tider. Og ville dermed ikke kvalifisert til å ha noen funksjon i naturlig seleksjon.

Man kan egentlig ikke få det mer ulogisk.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at et forventet skudd ikke får deg til å skvette på samme måte, men de små "hårcellene" legger seg likevel ned og dør helt uavhengig av hva hjernen måtte mene om saken.
Denne "døden" inntreffer når lydtrykket går over ei viss grense. Et enkelt smell i ny og ne, like opp til grensa, går bra. Men er man over grensa, eller får flere smell/vedvarende støy, er varig hørselskade uunngåelig.

 

Før var vanlig pipelengde i standardkalibre 60 cm - nå er det 55 cm. Disse 5 centimeterne gjør at lytrykket mot øret fordobles - og forklarer kanskje hvorfor noen tilsynelatende kunne skyte uten hørselvern/demper, uten store skader på hørselen.

 

Det estetiske ved lyddempere gir jeg f**n i - problemet i vårt ulendte terreng er at børsa blir lengre og tyngre, og at man kan risikere å slå demperen skjev under marsjen, med mulig skadeskyting som resultat. Derfor monterer jeg ikke demperen på før jeg kommer på post.

Link to comment
Share on other sites

Demper på rifla, aktive hørselvern i sekken, propper i jakke og bukselommer. Demperen er alltid på. Har jeg tid til det, så tar jeg på klokker også. Eller propper. På jakt med hagle har jeg begynt å gå med klokker på. Til banebruk har jeg både klokker og propper. Har "sånn passelig" øresus på ett øre. En sjelden gang er det skikkelig ille, helst i forbindelse med forkjølelse e.l. Det er såpass slitsomt, at jeg kan takle en del ubehag og ulemper for å redusere risikoen for å få det slik permanent.

Jeg har skutt en del på jakt uten demper eller hørselvern, men prøver i det lengste å unngå det. Demper på elgrifla har jeg brukt i nærmere 20 år. I starten møtte jeg mye skepsis, men etterhvert dukker de opp med demper, alle som en. Vel, ganske mange ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jakter uten, men etter å ha sittet inne under bølgeblikktak og skutt ut, og trodde jeg var døv inntil noen endelig svarte på radioen, har jeg nå kjøpt meg enda en mauser for å ha en å sette demper på så jeg slipper ta de blanke fine jålebørsene med på jakt.

 

Pipetoner her også etter å ha vokst opp blant rikosjetter og steinsprut i graven og ingen tenkte på hørselvern i den enden.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter stilte følgende spørsmål:

Hva gjør dere som IKKE bruker lyddemper??

 

Svaret er: Ofte må jeg ha på radio eller noe annet som lager en viss mengde bakgrunnsstøy for å kunne få sove eller hvile. TVn står som oftest på nesten døgnet rundt slik at det blir litt lyd i leiligheten.

 

Forsøker å unngå langvarig maskin støy enten det er fra dreiebenker eller traktor, bruker hørselsværn til plentraktor, plenklipper, motorsag, Traktor, til og med enkelte ganger ved kjøring med påhengsmotor.

 

Har store problemer med å skille ut tale fra bakgrunnsstøy, mye hæ? og ka sa du? (Blitt verre siste to åra)

 

Hagla står i skapet om jeg ikke kan ha på hørselsværn eller propper, alle rifler (Rettelse, alle rifler jeg eier) har Lyddemper montert.

Bruker aktive hørselsværn på skytebane/konkurranser, ser ut til at jeg må supplere med propper fremmover (Får vondt når det smeller grovere ting).

 

Foretrekker lange løp på 60-70cm på rifler som brukes uten demper (T.d. M96, lang som ett vondt år, men mye stillere enn det meste en hører ellers på bana i dag, det betyr mye hvor langt løpet er).

 

Merk! Er kun i begynnelsen av 40åra, og har hatt plagene fra jeg var 18 (Hagle skyting uten hørselsværn, eller ren idioti om en vil). :trist:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er 50 og har tinnitus som kommer og går.....som en følge av mange år i industrien...mye høyfrekvent turbinstøy.....har alltid brukt hørselvern under skyting og på jobb, men ikke på jakt..

 

Heretter blir det propper eller el. hørselvern......må prøve å unngå at dette blir verre..

 

Øresus er avgjort noe dritt..

Link to comment
Share on other sites

Peltor Tactical. Er ikke optimalt, dvs, jeg jakter sikkert bedre med dem siden jeg setter volumet på max (medmindre det blåser), så jeg hører alt, men de avgir en del hvit støy, og jeg synes det reduserer jaktopplevelsen. Hadde vært ønskelig med litt filtrering av lydkildene i nærheten og at lyder langt unna ble forsterket mer. Vet det går an, men tror ikke jeg er villig til å betale det det koster ;)

 

Har tidvis brukt vanlige hørselvern, og det fungerer det også.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mistet 90 % hørsel på venstre øre. En klasr nedgang i kvalitet på livet. Kan ikke lokaliserine lyder, telefoner eller fugler. Hater fest/ lokaler med mye folk. Har en stendig følgesvenn, en hageslange som spyler konstant i øra, med piping i ny og ned. Går å leve med, men jävla kjipt. Bruker aktive hørselen som "høreapparat! Ska ikke være sån når man er 40.... Man vet aldri hvilken smell som skader! Har vært ganske uforsiktig førr!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tinnitus og nedsatt hørsel som resultat av sløv omgang med hørselvern.

Så jeg bruker peltor aktive hørselvern med ledning til jaktradio når jeg jakter med lag, eller vanlige peltor hørselvern når jeg vaser rundt alene.

 

Lyddemper på jaktriflene har aldri vært et alternativ for meg pga treffpunktforandring med/uten demper, større fare for rust i pipe, balanseendring, økt vekt samt at demperen er en faktor til med hensyn til murphys lov.

Link to comment
Share on other sites

Bruker demper på riflen, den er helt fantastisk. (smellen blir mindre enn ett hagle skudd cal. 12/70). hører ikke noe ubehagelig lyd nivå

på fugle jakten prøvde jeg å gå med aktive hørslvern men sliter da sterkt med rettning bestemmelse av lyden og jeg blir fort litt klomsete i gangen og lager mye mer lyd med de,

så jeg bruker konskvent de svakeste hagel ladningene jeg kan forsvarlig bruke og går uten aktive hørsel vern, 12/76 ringer noe jævelig i øra, det skal jeg aldri bruke igjenn...

håper jeg får snart råd til aktive ørepopper av meget god kvalitet slik at jeg unngår å bli medlem av Norsk tinitus forening.

 

Noen som kan beskrive forskjellen mellom aktive ørepropper og aktive hørsel vern? (opplevelsen av de under jakt)

Link to comment
Share on other sites

Lyddemper på jaktriflene har aldri vært et alternativ for meg pga treffpunktforandring med/uten demper, - .
"Bruksrifla" mi i 308 NM har demper, som nevnt skrur jeg den bare på når jeg er på post, eller på skytebanen. Treffpunktendringen uten demper er ganske stor - ca 15 cm opp og høyre.

 

Rifla har Zeiss 2,5-10x50 i Leupold QR-montasjer. Jeg har skutt inn en billigkikkert, Tasco 1,2-5x32, også i QR-montasjer, som jeg setter på når jeg tar av demperen, i tilfelle det skulle bli en skuddmulighet. Noen ganger har jeg aktive hørselvern, noen ganger ikke - men våpnet har 63 cm pipe - hadde jeg kuttet pipa, ville jeg hvertfall ikke skutt uten demper/hørselvern.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På skydebane: Propper og aktive høreværn.

 

På hagljagt: Aktive høreværn.

 

Jagt med riffel: Aktive høreværn, trækker dem først ind over øret før skud.

 

I Danmark er det desværre ikke tilladt med dæmper på jagtvåben.

 

Sendt via mine fede fingre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...