Dato/klokkeslett: 17 Jan 2017, 07:58

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 125 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 13 Apr 2014, 06:28 
Avlogget

Jeg kjøpte peltor elektroniske hørselvern for tre år siden etter 20 år uten filter. Jeg må si jaktopplevelsen/naturopplevelser blei kraftig forringet med det kunstige og fremmede lydbildet. Værst var det under støkkjakt på fugl hvor det ble mye bakgrunnsstøy av egen bevegelse og pust og vanskeligere å retningsbestemme lyden av oppflukt. Under posteringsjakt er det langt mer overkommelig så sant det ikke blåser for mye. Valget er enkelt. Gamble på at øresus kun rammer andre, eller venne seg til forringet lydbilde. Å nyte los gjennom elektronikk og skumplast er forøvrig triste greier. Har da hørselverna i beredskap på hodet og vrenger klokkene over øra når det nærmer seg.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Sep 2014, 00:23 
Avlogget

Ekte navn: Vegard
MSA sordin pro med hygienesett, ett par i våpenskapet og et i bilen.
De er fenomenale på jakt og bruker dem hele (jakt)dagen.

Bruker propper i tillegg på skytebanen.

Om det blåser mye vind er det bare å sette ned forsterkningen, men er som noen sier, man blir bra paranoid om man sitter på post.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 22 Sep 2014, 19:21 
Avlogget

Varegg skrev:
Velkommen til Norges Tinnitusforening, legg igjen beskjed etter pipetonen!

Får melde meg inn der:-)
Jeg bruker elektroniske hørselvern på all jakt. De er ikke gode nok, så snart blir det propp i venstre øre i tillegg. Jeg bruker ikke lyddemper på grunn av at det gir et ekstra uromoment på riflen( hadde problemer med treffpunktvariason på første skudd på de demperene jeg har hatt, tidlig atec og br t8), og dersom man ikke kapper pipen blir den fort framtung. Jeg kutter ikke piper på grunn av at jeg skyter mye på bane, da blir det irriterendes høy smell med pipe under 50 cm. Men det er kommet noen fine dempere i titan som er under vurdering

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 22 Sep 2014, 19:51 
Avlogget

Prøv Hausken lyddempere! Jeg har Hausken på alle rifler, på jakt bruker jeg ikke hørselvern, har aldri hatt antydning til så mye som et pip eller ubehag i ørene etter skudd. Og jeg hører fortsatt veldig godt! På trening på bane, jaktfelt ol, bruker jeg Msa Sordin Supreme Pro-x, og ørepropper i tillegg, da ligger man og står der alt etter som, i sin egen verden, og hører svært lite...
På jakt med hagle etter orrfugl, har jeg brukt nevnte øre beskyttelse, og ja det fungerer helt greitt, men beste er i utgangspunktet bare ørene ute i det fri...problemet oppstår først når skuddet går! Så pga stor grad av sikkerhet med fare for tap av hørsel ved hagleskudd, foretrekker jeg og ha øreklokkene på meg...alternativet er ikke så bra at jeg ingen grunn til noe annet...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 22 Sep 2014, 20:37 
Avlogget

Da har jeg bestilt hygienesettet med gel padding til Sordinene :)

Bruker propper i tillegg på banen. Kun Sordin Pro på jakt. Greit å kunne koble til radioen.

Har hatt noen smeller som 338LM med pysetut og ivrige jaktkamerater bak meg på rypejakt... Kjenner det gjør vondt bare jeg tenker på det :/

Merker at jeg sliter litt når det blir mye bakgrunnsstøy, men heldigvis ingen tinnitus.
Har bestilt time til avstøpning for ørepropper, verdt pengene om jeg berger hørselen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Sep 2014, 01:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Bruker alltid elektroniske klokker ved all form for skyting. Har både Sordin og Peltor, og bruker de litt om hverandre.
Var sløv med bruken før, og det har resultert i svakt nedsatt hørsel, dog ikke veldig plagsomt enda...
Har handlet dempere til riflene mine nå, og sitter også å vurderer hvilken type jeg skal kjøpe til de håndvåpna jeg skyter mest med.
Det er utenkelig å ikke bruke øreklokker nå. Fordelene overgår lett ulempene.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 12:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Varj:
Sitat:
Dette er en inngrodd myte jeg ser flere gjentar i tråden, men den er altså helt feil.

Det stemmer at et forventet skudd ikke får deg til å skvette på samme måte, men de små "hårcellene" legger seg likevel ned og dør helt uavhengig av hva hjernen måtte mene om saken.

Hva med den nye Mercedes reklamen (den med blodhunden), er det bare tull?

https://m.youtube.com/watch?v=sRLHcqLGfu4

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 12:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Har forsøkt - men klarer ikke å brette ørene sammen :smile:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 13:07 
Avlogget

At solo ikke hjelper for noe annet enn tørsten er ihvertfall bare tull. Solo hjelper beviselig mot lavt blodsukker.

Jeg har ikke lest alle svarene i tråden, men drister meg til å svare alikevel. Selv bruker jeg lyddemper på rifla og .22'en. Aktive øreklokker når jeg bruker hagla eller kombien. De gangene jeg har jakta fra kajakk har jeg hatt propp i venstre øre. Prøvde å ha i begge, men tok ut den i høyre da jeg syntes jeg måtte kunne høre eventuelle båter.

Når jeg lokker med rifla bruker jeg de aktive øreklokkene i tillegg til demperen. Blir døv av å høre på fløyta!

Sjøl om mange kan jakte og smelle et helt liv uten å få hørselskade så gjelder ikke dette alle. En tinitusrammet bekjent av meg sa legen hans beskrev det på følgende måte: Hørselen er som et vannglass. Hvert smell er som en liten dråpe som drypper i glasset. Noen er født med et tomt glass, og kan få "uendelig" mange dråper i glasset sitt før det er fullt. Andre er født med et halvfullt, eller nesten helt fullt glass. De tåler selvfølgelig færre dråper før glasset er fullt. Ingen vet hvor mye de har i glasset sitt før det er fullt. Da har en hørselstap eller øresus.

Viss jeg skulle begynne å jakte nå, og vet det jeg vet nå, hadde aktive hørselvern vært det andre jeg hadde kjøpt. Etter at jeg hadde kjøpt hagla, men før jeg hadde kjøpt en laser avstandsmåler. (Forutsatt at jeg allerede hadde klær og sko).

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 13:08 
Avlogget

På posteringsjakt etter hare, rådyr og elg bruker jeg elektroniske hørselsvern. På fjellet etter rype bruker jeg øreplugger. På skytebanen bruker jeg alltid dobbelt hørselsvern.

Schultz & Larsen Classic DL 6,5x55. KKC. m/Docter 3-12x56 3-dot
Mauser M98b 30-06 m/Leupold VX6 1-6x30
J Saive 16/70 S/S

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 13:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Det klarer ikke jeg heller. Men når noen påstår at kroppen har ett innebygget "forsvar" mot høy lyd, og når noen påstår at dette bare er en tullete myte - da må en av partene ha rett, og en av partene må ta feil. Jeg vil gjerne vite hvem som har hva?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 14:08 
Avlogget

Støyskade
En støyskade er en hørselsskade som følge av ytre lydpåvirkning. All høy lyd kan skade hørselen. Risikoen er uavhengig av lydtype eller om man liker lyden eller ikke. Det er to forskjellige typer skade: Transient støyskade og metabolsk utmatting. Disse er forklart under.
http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-F ... Stoyskade/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 14:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Den linken beskriver kun selve skaden, og hvordan den kan oppstå. Den sier ingenting om Mercedes sin påstand om kroppens forsvar mot høy lyd?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 14:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Raymond M.
på bane bruker jeg elektroniske vern!
på støkk/postering elektroniske vern!
i kajakk bruker jeg (som det kjøtthuet jeg er) ingen ting, blir ikke skutt så mange skudd, og lyden er "ikke plagsom" (vet det er idioti) føler det er viktigere å få med meg hva som skjer rundt meg av båter, skjær (hører om vannet skvulper over) osv, enn å verne mot de 3-4 skudda som smeller ila en dag!

Mossberg Mvp Varmint 223rem/5,56
Star Baikal 27 12/70
Yildis 12/76
Triangle Gun 12/70
Mauser M98 308Win
Voere 30-06
og skulle det virkelig gå åt skogen så har jeg svigermor!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 14:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Har litt erfaring fra jakt som kanskje forteller noe om kroppens evne til å beskytte seg selv. Når jeg skyter skudd i hensikt å felle et dyr blir ikke hørselen min påvirket - men hvis det er nødvendig med et avlivingsskudd i etterkant så påvirkes hørselen. Det er sikkert en forklaring på fenomenet men jeg kjenner den ikke.
Skyting ellers foregår med hørselvern på. Har ikke forsøkt elektronisk - bruker vanlige klokker.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 14:47 
Avlogget

Hva gjør dere som ikke bruker lyddemper?
Rype, og elgjakt. Ingenting. Kjenner på rekylen, og hører på gjenklangen mellom fjell og dal...
Gås, kråke, rev og sel, der er lyddemper i bruk.
På skytebanen er det aktive hørselvern som gjelder.
Og når ungene bråker for mye, aktive hørselvern med radio(jeg tuller ikke).
Mennesket er en skapning det ikke er lett å bli klok på.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 17:10 
Avlogget

32-40 Win. skrev:
Den linken beskriver kun selve skaden, og hvordan den kan oppstå. Den sier ingenting om Mercedes sin påstand om kroppens forsvar mot høy lyd?

Her er det du lurer på:
https://en.wikipedia.org/wiki/Acoustic_reflex

Legg merke til avsnittet Protective role,der står det klart at denne muskelrefleksen ikke er på langt nær rask nok til å beskytte mot et skudd.Den demper heller ikke godt nok til å hindre en hørselsskade.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 17:11 
Avlogget

DoctoRoy skrev:
Har litt erfaring fra jakt som kanskje forteller noe om kroppens evne til å beskytte seg selv. Når jeg skyter skudd i hensikt å felle et dyr blir ikke hørselen min påvirket - men hvis det er nødvendig med et avlivingsskudd i etterkant så påvirkes hørselen. Det er sikkert en forklaring på fenomenet men jeg kjenner den ikke.
Skyting ellers foregår med hørselvern på. Har ikke forsøkt elektronisk - bruker vanlige klokker.

Adrenalin kanskje? Blir litt feil sammenligning :) Men skudd avfyrt i tjenesten under oppdrag virket ikke like "skadelig" for hørselen, som skudd avfyrt på skytebanen der man har glemt å ta på hørselvern.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 17:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Legg merke til avsnittet Protective role,der står det klart at denne muskelrefleksen ikke er på langt nær rask nok til å beskytte mot et skudd.Den demper heller ikke godt nok til å hindre en hørselsskade.

Så da konkluderer vi med at Mercedes-Benz sitt PreSafe Sound system er ren humbug? Dette systemet vil altså ikke beskytte hørselen mot smellet fra en kollisjon?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 18:10 
Avlogget

Slik som det står forklart her,så vil MB sitt system ikke virke.Man trenger flere sekunder med eksponering før muskelen begynner å virke,høyfrekvente lyder er heller ikke de som er best egnet til å trigge refleksen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Okt 2016, 21:44 
Avlogget

Lyd er lyd, og det er mekaniske trykkbølger. Det er hjernen som oppfatter lyden og prioriterer den. Så du får like mye mekanisk skade av jaktskuddet, som av avlivningskuddet. Hjernen sorterer bare lysden ulikt.

Tidvis utskremt bransjetryne

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 24 Okt 2016, 07:17 
Avlogget

Ekte navn: Lasse Hansen
32-40 Win. skrev:
Sitat:
Det klarer ikke jeg heller. Men når noen påstår at kroppen har ett innebygget "forsvar" mot høy lyd, og når noen påstår at dette bare er en tullete myte - da må en av partene ha rett, og en av partene må ta feil. Jeg vil gjerne vite hvem som har hva?

Kroppen HAR et innebygd forsvar - vår minste muskel sitter i øret og strammer seg ved ekstra høy lyd slik at vibrasjonene i trommehinnen reduseres!

Genialt, men neppe rask nok til å beskytte mot smell fra våpen, så da er det vel belegg for begge påstandene :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 24 Okt 2016, 08:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Genialt, men neppe rask nok til å beskytte mot smell fra våpen, så da er det vel belegg for begge påstandene :-)

Nei. Da lyden fra en kollisjon er fult på høyde med ett skudd, er jeg ikke enig i at begge deler kan være rett. En av påstandene må være feil (ikke påstanden om at forsvaret er der, men påstanden om at det har en preventiv funksjon mot høyt smell).

Sist endret av 32-40 Win. den 24 Okt 2016, 09:53, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 24 Okt 2016, 08:24 
Avlogget

Jeg bor med en Audiopedagog.... skal verifisere.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 25 Okt 2016, 08:40 
Avlogget

Ok... jeg fikk et ... komplisert svar.
Men ja, jaktskuddet vil skade hørselen mindre en avliningsskuddet. (så jeg tok altså feil tidligere)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 25 Okt 2016, 09:10 
Avlogget

Det var godt å høre. Da er det ikke pga det at jeg er døvhørt!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 25 Okt 2016, 09:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja vel. Betyr dette at vi atter en gang, i en tråd full av motsetninger og sprikende påstander, kan prøve oss på en ny konklusjon?

Kan vi konkludere med:

At hvis vi er forberedt på at det kommer ett høyt smell, så KAN hørselen/hjernens naturlige forsvar mot høy lyd aktiveres, slik at skaden på hørselen KAN bli mindre enn det den ville vært ved ett smell som kom helt uventet? (Ett smell som i lyden av ett skudd og med samme styrke i begge tilfeller.)

Dette er ett JA eller NEI spørsmål!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 25 Okt 2016, 13:41 
Avlogget

HotShot skrev:
Hva gjør dere som IKKE bruker lyddemper??

Hæ...?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 25 Okt 2016, 14:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Bruker elektronisk hørselvern koblet til jaktradio når jeg er på post på elg- og rådyrjakt. Og på villsvin. Synes det ofte er en stor fordel med "dyrehørsel" - hører jo vanvittig godt på posten med disse hørselverna. Har også lange løp på mine rifler.
Men for mer mobil jakt ville jeg nok gå for demper. Har en 6,5 med demper og den blir nok førstevalget - heller enn 9,3x62 uten demper - om jeg må bevege meg mye uten hørselvern.

Sent from my SM-T815 using Tapatalk

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 25 Okt 2016, 14:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Kanskje litt OT men... Dersom man (som meg) er avhengig av høreapparat for eksempel på grunn av hørselstap i et spesifikt register. Vil høreapparatene da fungere som vanlig med elektronisk hørselvern - i den forstand at man klarer å følge med på skogens lyder?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 25 Okt 2016, 14:46 
Avlogget

Har øyresus og har ingen ønske om at den skal bli verre, så eg brukar alltid hørselvern. Har demper også, men syns overlydssmellen er smertefull nok i seg sjølv.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 25 Okt 2016, 15:18 
Avlogget

DoctoRoy skrev:
Kanskje litt OT men... Dersom man (som meg) er avhengig av høreapparat for eksempel på grunn av hørselstap i et spesifikt register. Vil høreapparatene da fungere som vanlig med elektronisk hørselvern - i den forstand at man klarer å følge med på skogens lyder?

Jeg bruker nå høreapparat etter et langt arbeidsliv i støy og bråk både til sjøs og i oljeindustrien.
(For ikke å snakke om førstgangstjeneste og skyteleder i HV til jeg ble sparket ut da jeg ble 55 :wink:) .

Til saken; ja jeg bruker også elektronisk hørselvern til stort sett alle typer jakt sammen med høreapparat.
Etter å ha brukt MSA Supreme Pro X i noen år, gikk jeg over til 3M Peltor Tactical XP da de har større klokker som ikke klemmer og kommer i konflikt med høreapparatene.
Litt tyngre og litt større, men nå kan jeg ha høreapparatene på selv om jeg også bruker elektronisk hørselvern.
Og så langt har jeg ikke merket noe interference mellom høreapparat og elektronisk hørselvern, og skogens lyder er der i fullt monn.
Med andre ord, det fungerer bra ut fra det som i utgangspunktet var ganske så svekket hørsel.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 25 Okt 2016, 15:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Flott informasjon - takk skal du ha :smile:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 25 Okt 2016, 21:59 
Avlogget

32-40 Win. skrev:
Ja vel. Betyr dette at vi atter en gang, i en tråd full av motsetninger og sprikende påstander, kan prøve oss på en ny konklusjon?

Kan vi konkludere med:

At hvis vi er forberedt på at det kommer ett høyt smell, så KAN hørselen/hjernens naturlige forsvar mot høy lyd aktiveres, slik at skaden på hørselen KAN bli mindre enn det den ville vært ved ett smell som kom helt uventet? (Ett smell som i lyden av ett skudd og med samme styrke i begge tilfeller.)

Dette er ett JA eller NEI spørsmål!

Ja, under gitte forutsettninger.

Sist endret av Hassel den 26 Okt 2016, 11:23, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 26 Okt 2016, 09:44 
Avlogget

Hva som brukes på skytebanen er vel neppe topic her for jeg antar alle der bruker hørselsvern uansett. Hvis ikke er dem så smarte at dem fortjener tinnitus.

På post eller reinjakt bruker jeg elektroniske hørselsvern. Jeg går/sitter ikke med dem på, men har de på hode så de fort kan trekkes ned. Det har man "alltid" tid til. Opplever at de blir for klamme å gå med hele tiden.

På støkkjakt i skogen eller på rypejakt bruke jeg slike SureFire ørepropper. Jeg føler meg helt avhengig av å høre godt hva som skjer rundt meg, og som nevnt ovenfor synes jeg klokker blir klamme å gå med hele dagen.
Om de fungerer 100% effektivt er jeg ingen ekspert på, men de fungerer greit nok for meg. Jeg kan jo høre at lyden blir redusert, og jeg opplever ingen ubehagelig lyd i øret.

I alt av bil, sekker, jakker og bukser har jeg alltid noen vanlige ørepropper liggende som reserve, eller hvis noen andre har glemt.

Før hadde jeg ei rifle med lyddemper, men jeg brukte allikevel hørselsvern når jeg brukte denne.
Akkurat nå har jaktvåpengarderoben ingen våpen med lyddemper, og ingen umiddelbare planer om å kjøpe det heller i nær fremtid. "Gidder ikke" den ekstra vekta.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 27 Okt 2016, 09:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg bruker soundscope - støpte ørepropper med mikrofon. Fungerer bra til jakt med hagle og drilling. Rifla har demper.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 01 Des 2016, 10:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Til de av dere som ikke bruker noen form for hørselsvern når dere skyter uten demper: Er dere idioter?

Hørselen vil garantert ta skade av rifleskyting uten demper/hørselsvern.

Hvis dere ikke merker noe nå, så vil dere garantert gjøre det når man bikker 60 (eller tidligere).

Skjerpings!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 01 Des 2016, 12:45 
Avlogget

Ekte navn: Oxholm
Wintel skrev:
Kroppen HAR et innebygd forsvar - vår minste muskel sitter i øret og strammer seg ved ekstra høy lyd slik at vibrasjonene i trommehinnen reduseres!

Jeg hører ikke mine egne skud under jagt, men andres smelder vældig meget. :shock:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 01 Des 2016, 19:43 
Avlogget

Eg har ei rifla i 6,5x55 med berre 47 cm løp. Skyte uten dempar. Brukar både proppar samt hørselvern men etter å ha lest denne tråden her så vurdere eg å skifta til 60 cm løp. Har nok skåte med kun proppa på jakt. Er skikkelig gode proppa som eg alltid passe på å stikka skikkelig inn i øyra. Har merka at det er stor forskjell på øyreproppa.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 02 Des 2016, 06:07 
Avlogget

Etter å ha tenkt litt meir så trur eg at eg vil skaffa meg nye hørselvern og. Noken som har forslag til noken skikkelig bra. Er vel sån at jo større og meir klumpete dei er jo bedre dempa de men det får våga seg.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 125 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support