Jump to content

Lyddemper til 300 Weatherby magnum.


hjortejegeren2

Recommended Posts

Eg kan begrunna valget mitt litt. Til magnumkaliber like eg ikkje moduldemparar. Alle demperane eg har hatt som har vore modul har grodd fast.

 

Hausken standard titan er ein veldi god dempar, men eg syns jakt er et bedre komprimiss. Litt kortare, men dempar litt mindre.

 

Hausken kompakt har eg på ein 308, den er forliten for ei 300 wby.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

jeg har en hausken whisper wd506 på min 300 winmag. den skal nok holde til de fleste kalibre. send mail til hausken og hør med dem hva de har å anbefale av dempere (ja jeg er blitt hauskenfan etter å ha fått på en hausken på rifla mi....).

jeg er ihvertfall sikker på at jeg skal ha en hausken til på en av de fremtidige riflene jeg skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Mi erfaring er at "lange magnum løp" ikke er egna for demper. Børsa blir for topp tung, og for å hindre rotasjon må du holde i stokken heile tida når børsa henger på skuldra. Til posteringsjakt kan den brukes, men ikke til en dag i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm da kan altså ikke sonic55 brukes... Hvis den er tilpasset rifleladinger opp til 95grain... Det som er problemet med 30-378... Er opp til 120grain krutt... Og ei børse

Som brukes mest på langhold og baner.. Så vekta er ikke noe tema egentlig... Men gidder ikke bruke flere tusen kroner på en demper som går i molekyler etter kort tid... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er du fornøyd med dempingen ,eg har og ein 300WBY som eg vurdre å dempe ,har samme demperen ,men da til 6,5 ,er det Titan ytterrør på demperen din , eg kommer til å ha det, koster noe ekstra men kan hende det er verdt det ,eg får ta ein prat med Hausken å høyre hans meining.Vordan var rekylen med demperen regner med stor forandring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hausken demperen lever fortsatt i beste velgående, og ja, dempingen er helt utrolig...

Sitter og skyter uten hørselvern med en 30-378 med 120 grain krutt... Smellet fra stålblinken på 300 meter høres bedre en selve skuddet....

Helt sinnsykt unaturlig, men veldig moro ;)

 

Tror ikke det er titanrør å få til de største Whisper-demperene... Men det trengs ikke heller, i følge Hausken, Pga gassvolumet demperen rommer :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Har også fått en 300 Weatherby Magnum, og funnet ut at denne trenger en lyddemper hvis jeg skal kunne skyte presist nok til å kunne utnytte våpenets rekkevidde.

 

Jeg står vel mellom A-Tec Maxim Titan og Sonic 55. A-Tec'en er nesten dobbel så dyr. Er den dobbel så bra? Lengde og vekt betyr ikke så mye. Det er god plass der dette våpenet skal brukes :)

Link to comment
Share on other sites

Når du skal dempe magnum kaliber bør du ha en stor nok demper til å takle allt kruttet.

Mindre dempere fungerer men vil dempe lyden dårligere.Minste jeg har brukt er Atek Maxim på 7mm rem mag.Har i dag en sonik 55 på denne

På 300 mag rifla har jeg en Stallone wisperer som fungerer godt.

Får treffpungt forandring med og uten demper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tåler at det smeller litt fortsatt. Er rekylen jeg er mest opptatt av å dempe, så får lyddemping komme som en bonus. Spørsmålet er om demperen tåler trykket? Blir bra trykk i bakken foran munningen når jeg ligger med rifla i tofoten og brenner av 85 grains MRP ser jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en S&L Thunderdome 45 på min Wby .300 mag. Har skudt omkring 50 skud med den. Den er ikke groet fast, men bliver varm efter 3 skud. Men da jeg kun skal bruge den til indskydning og jagt er det ikke noget problem.

Riflen skyder mere præcist med dæmper, men kikkerten skal klikkes 5 klik ned.

Venlig hilsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...