Jump to content

Lyddemper Hausken "Jakt"


Bjofy

Recommended Posts

Har fått montert Hausken jakt på min Tikka T3 .308.

Dette er min fyrste dempar, så har ingen erfaring om dette er ein god/dårlig dempar iforhold til andre modellar.

Men den føles bra ut under testskyting.

Når det gjeld lyd demping så veit eg ikkje kor mykje den skal redusere i dB. Ingen nformasjon å finne på internett foreløpig.

 

B

Link to comment
Share on other sites

okei okei.. da har jeg vært i kontakt med hausken på via facebook.. jeg spurte litt om demperen så svarte han dette:

 

""JAKT" demperen er mellom "Standard" og "Kompakt". Den er 50mm i diameter, 191mm lang, har 88mm bakkammer og bygger103mm på munning. Den demper ca 26dB og veier 385g. Den har utsalgspris på Kr 3290,- Vi har fått veldig positive tilbakemeldinger at den er en hendige, efektive liten demper. Internettside våres er under oppgradering og da kommer nye bilder om hele utvalget."

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

Korleis faar eg lagt ut bilde her?

Har eit bilde av standard og jakt.

 

B

 

Du kan laste opp til galleriet og kopiere adressen, trykke på firkanten over her du skriver som heter "Img" og lime inn adressen der, eller hente bildet fra en plass på nettet som du har lagret det på for så å lime det inn. Hjalp det ? :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ser meget bra ut den. 195g og 25dB, fine tall ihvertfall. Kunne tenkt meg en slik på 223'en. Har også en 308 jeg kunne tenkt meg å dempe. Er det stor forskjell på demping mellom .30 demper og .22 demper på 223? Spør siden denne demperen ikke leveres i 22.

Link to comment
Share on other sites

Jørund Lien testet (selvfølgelig) dette i Jakt for et par år siden. Med ei rifle i 223 ga Hausken Standard 34 dB reduksjon. Samme rifle ga 33 dB reduksjon med Hausken Standard i 6,5 og 30 dB reduksjon med Hausken Standard i 30 kaliber. .223 er forholdvis enkel og dempe, og en .30 kaliber demper vil fungere greit. Du får ikke dempet maksimalt, men sikkert mer enn "nok".

Bruker selv en CTM-4 i 6,5 på 223´n.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vurderer jd155 oppmot jd191 på 223en. Sistnevnte demper 5 db mer, bygger kun 3cm lengre, veier 50g mer, koster 4-500kr mer. Vil vel utifra tallene på papiret si at den er verdt de ekstra hundrelappene? Ser Finnlight er fornøyd med jd191. Noen med jd155 her inne?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har selv vurdert denne demperen (jd155) på en Blaser R93 med en Swarovski Z4i 1,25-4. Dette er jo en forholdsvis liten kikkert. Kikkertsikte montasjen til Blaser bygger jo litt slik at man uansett ikke får kikkerten helt klin ned til løpet, men jeg lurer på om man vil se mye av demperen i kikkerten hvis man kombinerer blaseren, swarovski Z4i og Hausken jakt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat bestilt meg en Hausken Jakt JD191, og gleder meg til å teste den om noen uker. 5dB mer dempninig tror jeg er merkbart når en tenker på at 3dB er halvering av lydtrykket. Nå skal jeg ha den på 30-06 så det stod mellom JD/SD228 eller JD191, men gikk for den minste. Ville ikke ha den større og tyngre enn nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den jaktfeltmdemperen finner jeg ikke på hausken sine sider. Der har de derimot tre varianter av jakt-modellen. Noen som har prøvd disse?

 

Skal brukes på en r8 i 308, både dag og natt (munningsflamme er av betydning). Vil ha en så lett og kort demper som mulig, uten at det er fare for at nattesyn og hørsel ryker..

Link to comment
Share on other sites

Ser det står så på siden til JogF, men noe mer info finner jeg ikke.

 

Hvilken av de tre jaktmodellene bør man går for? Litt vanskelig spørsmål ,men ut i fra behovet jeg skisserer over. Hadde standard tidligere og er veldig fornøyd med demping osv på den. Nå skal jeg ha ny og lurer på om jeg skal gå for noe lettere/mindre. Børsa er allerede gjenget for Hausken, så det blir vel en eller annen hauskendemper..

Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg Hausken kompakt, samme lengde som JD151, på en 9,3x66. Hundførerbørse, så vekt/lengde betyr mere en demping. Tar munningsflamme, å demper nok til at jeg kan skyte uten hørselvern. Tar også en god del rekyl. JD demperen demper nok noen DB mer en min Kompakt.

 

Tar du deg en tur over fylkesgrensa, så kan du få se å prøve min om du vil.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...
Den jaktfeltmdemperen finner jeg ikke på hausken sine sider. Der har de derimot tre varianter av jakt-modellen. Noen som har prøvd disse?

 

Skal brukes på en r8 i 308, både dag og natt (munningsflamme er av betydning). Vil ha en så lett og kort demper som mulig, uten at det er fare for at nattesyn og hørsel ryker..

 

Er det nokon som har brukt Hausken jakt JD151 til nattjakt, og som kan seie om den lille demparen fjernar munningsflammen til ein 308W med 50cm løp?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...