Jump to content

rengjøring av lyddemper?


åtejeger94

Recommended Posts

Jeg renset min hausken for en uke siden. Da lot jeg den ligge i varmt vann tilsatt en bra mengde med grønnsåpe. Så rengjorde jeg den med skrubb og flaskebørste.

 

er dette en grei måte å rense den på ? jeg syntes dette hørtes ganske rart ut, jeg bruker å spraye den skikkelig mye med våpenrens etter hver gang, samt som jeg drar igjennom en børste slik at jeg får pusset skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Det går fint med Hausken i hvert fall.

 

Sitat fra hjemmesiden: "1-2 ganger i året kan demperen demonteres og vaskes med en mild oppvasksåpe, skylles godt og tørkes fullstendig. Smør gjengepartiet på røret før den skrues sammen og oppbevar demperen på en tørr, luftig plass. Demper må ikke oppbevares på våpen."

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Heisann, demonterte min i går og den vår guffen.. Lot den ligge natta over i salovann og vasket den godt og tørket den i dag, lot den så ligge dagen for å tørke. I kveld er det nå noen hvite prikker på den. lurer på om det kan være noe korosjon evt kalk fra vannet. Vurderte også å olje den men leste anbefalingen på nettsida til Hausken om ikke å bruke olje.. Noen som vet mer om dette? Ser dessuten at demperen ser ganske "frynsete" ut i "løpet" - er dette normalt? Den er ca 3 år og ikke sååå mye brukt, kanskje 3-500 skudd i året - max... Det er en standard, titan..

Link to comment
Share on other sites

Har en A-TEC CMM-4 rimfire til 10/22'n. Den blir passe gjørmete etter en god lang økt på plinker banen.

Oppdaga dette etter andre gang jeg var å skøyt med den, og hadde tømt en sånn stor 500 skudds boks pluss litt til, med Topshot 22lr ammo de selger på xxl.

 

Når jeg sier gjørmete så mener jeg gjørmete :P Den var full av våt grå guffe :lol:

Tar bare modulene fra hværandre og legger den i en isboks med varmt zalo vann mens jeg rengjør børsa.

Så vasker jeg dempern tilslutt, med en tannbørste. Blir gullende ren :winke1:

Hvis den grå guffa inni får tid å tørke først, kan jeg tenke meg den er litt værre å få ut.

Så smører jeg pakningene med litt chokelube, så er den lett å få fra hværandre igjen til neste gang.

Funker som bare rakkern :smile:

Link to comment
Share on other sites

Bare vær klar over at den ikke vil dempe så bra de første 20-30 skuddene da de fleste lyddempere demper jo mer "gukk" de har i seg.

Hvorfor det? Vil ikke indre volum minke og gassene strømme andre veier enn designet er laget for om det er masse dritt inni der? Dempere med masse rare vinkler, huller osv for å bremse gassene mest mulig trodde jeg dempet best om gassen gikk som tiltenkt, og ikke gikk "snarveien" ut fordi det var fullt av dritt der det var meningen at gassen skulle bremses?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tror vel egentlig ikke det påvirker presisjonen mye, jeg har ikke rengjort min på de fire årene jeg har hatt den før nå og rifla har alltid vært presis med demper. Kan også støtte meg til teorien ovenfor at demperen faktisk demper mindre nå etter at jeg rengjorde den, skarpere og høyere smell - iallefall oppfattes det slik (ikke målt)..

 

Petvett

Link to comment
Share on other sites

Lurte på å kjøre min maxim i hylsetrommelen jeg.. Altså, demontert! Så vidt jeg kan se, så er det ingen steder som vil fylles opp med media hvor jeg ikke vil få det ut igjen?

Og hvordan blir gjengene da tror du?

 

Så lenge man kjører en og en modul klarer jeg ikke skjønne at mediet skal klare å bryte ned gjengene?

 

Men anyways, gidder ikke rense min før jeg får behov for det på en eller annen måte :)

Link to comment
Share on other sites

Lurte på å kjøre min maxim i hylsetrommelen jeg.. Altså, demontert! Så vidt jeg kan se, så er det ingen steder som vil fylles opp med media hvor jeg ikke vil få det ut igjen?

Og hvordan blir gjengene da tror du?

Det er ikke noe problem. Må børste ren for støv etterpå men funker greit. Har testet både ultralyd og trommel. UL var best...

 

 

Fra iPhone

Link to comment
Share on other sites

Har to Atec Maxim dempere. Jeg rengjør dem ikke med såpevann lenger. Dette etter råd fra våpensmeden.

Det viktigste er å lufte dem etter hver skyting sa han.

Prøvde å rengjøre dem noen ganger i begynnelsen, men synes det ble mer søl og mikk makk enn nytte.

Jeg har også tro på trykkluft som det er nevnt over. Del den opp i noen deler og blås igjenom.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det ikke er så mye avleiringer at det skaller av og detter ned i pipa når du har munningen rett opp er det ikke vits i mine øyne. Blåser jo ren med høytrykk hvert skudd ;) i salongdempern er det desverre dårligre forhold, og den må gjøres ren oftere for at ikke pipa skal bli full av drit når den får et dunk med munningen opp.

 

 

Fra iPhone

Link to comment
Share on other sites

Lurte på å kjøre min maxim i hylsetrommelen jeg.. Altså, demontert! Så vidt jeg kan se, så er det ingen steder som vil fylles opp med media hvor jeg ikke vil få det ut igjen?

Og hvordan blir gjengene da tror du?

 

Så lenge man kjører en og en modul klarer jeg ikke skjønne at mediet skal klare å bryte ned gjengene?

 

Nei det skulle vel gå bra det men vil man få ren modulen med bare media?

Link to comment
Share on other sites

Har testet både ultralyd og trommel. UL var best...

 

UL er vel alltid best ;)

 

Nei det skulle vel gå bra det men vil man få ren modulen med bare media?

 

Ja jeg ville bare puttet den i mediet som hylser ellers.. Er alltid litt rester av polish oppi der. Jeg bruker en polish fra Lyman :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Etter å ha skutt endel med lyddemper og demontert den ser jeg virkelig hardnakkede karonavleiringer som er vanskelig å løse opp med vanlige løsningsmidler.

 

Hva skal man gjøre for å regjøre lyddempere. Rengjøringen jeg påbegynte er rett etter hjemkomst etter skyting så det har ikke rukket å herde seg.

 

Karbonavsetningene er harde så selv om man bruker mekaniske verktøy er det ikke lette å fjerne.

 

Vil sette pris på gode forslag

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Slenger meg på denne tråden, har nylig gått til innkjøp av to A-tec dempere (cmm6 og pmm6).

 

Da pmm6'en ikke akkurat var gratis er jeg særs interessert i å ta vare på denne. Er det noen som har samme demper eller som har peiling generelt på hvordan jeg gjør dette best mulig?

Bør den gjøres ren etter hver økt eller blir det bare mer slitasje? Hva er best å bruke til å gjøre den ren med, og hva burde jeg smøre gjengene med?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd alt i kjøkkenskapet garasjen på jobben etc. da jeg startet på ting i kjøleskapet fant jeg medisinen. 2deler varmt vann 1 del eddik.

Har brukt dette på Atec og Sonic dempere mange ganger. Mine har ikke tatt skade av det. Det begynner å reagere koke på kruttrester/avleiringer. Eloksering etc. er like fint. Lar det ligge en time så er det bare å skylle vekk det aller meste, det som ikke løsner da skraper jeg bort med neglen.

Smører gjengene med en type grease jeg fikk av Jan-Arne på Rygge våpen ( ment for formålet sa han) ligner vanlig PTFE fett.

http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/ ... ett-36697/

Brukes på eget ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...