Jump to content

Lyddemper 22LR


welrod

Recommended Posts

Er det skadelig å skyte standard/Hi-vel 22LR ammo i en lyddemper?

 

Jeg har en gammel Parker-Hale? demper montert på min Browning Auto-22. Våpnet sykler bedre med std ammo og demperen tar bort en del av smellet selv om overlydsmellet fortsatt er der. Derfor synes jeg at det har gitt meg brukbar nytteverdi skyte std/HI-vel ammo med demper, men er det skadelig for våpen/demper?

 

 

 

Welrod

Link to comment
Share on other sites

I en solid demper for 22lr, som ikke har plastikk bafler. Vil du aldri slite ut.

T.d så bruker jeg A-tec sin demper for 22lr-22wmr på 22lr og 17hmr, slitasje er null.

Jeg har skutt 20-30000 22lr skudd (mye rem high velocity og endel stinger) gjennomen demper som i utgangspunktet er lik (Hansen demper). Slitasjen begrenser seg til at der er fast grodd et lite lag med kruttslam i demperen (som jeg har brukt siden slutten av 80 tallet). Så knall i vei med god samvittighet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men har du skutt mengder av highvelocity amo gjennom den, t.d CCI Stinger, remington Highvelocity, Winchester Laser med flere? Jeg vet at man kan risikere å smelte ned innmaten i disse (men man får ny gratis, ikke noe problem). Om man nå tar for seg dempere som A-tec sin 22lr demper, så er denne faktisk godkjent opp til 22wmr fra produsenten. Det godkjenner ikke Alm (da demperen ikke er laget for denslags bruk).

Link to comment
Share on other sites

:shock::shock::roll: Ja ja, kansje en annen demper ville ha passet deg bedre?

Jeg bruker konsekvent demper på all 22lr og 17hmr amo. Men så er jeg også hørselsskadet og gjør hva jeg kan for å ungå munningstrykket mot ørene. Med demper på 22lr kan jeg skyte all amo i timesvis, og jaktskudd med 17hmr uten hørselsværn. Stilt blir det ikke (overlydssmellen fra kula er der jo), men betydligt mindre trykk mot ørene blir det. Kan nevne at med 223R og demper, kan jeg avløse jaktskudd uten hørselsværn, men det smeller jo godt fordet. Uten demper er derimot bare å glemme for meg.

 

Kjøpte faktisk ny demper til 22lr-22Hornet i går (ja det er det spennet A-Tec oppgir salongdemperene hans tåler :D ). Og da selvfølglig i CMM6 utgaven (eller CMM8 som den er akkurat nå da, hydr hydr :wink: ). Den skal hjem til mine to andre A-Tec salongdempere for sammenligning etter ferien, så får vi se om den hamner på 17hmr eller 22lr rifla.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke det er så ille smell med high velocity ammunisjon for ørene sin del, men det er sikkert ikke bra i lengda. Hadde sikkert blitt bedre med en lengre demper med stinger osv, bruker demperen kun til ammo som går under lydmuren og det er stort sett bare det jeg bruker

Link to comment
Share on other sites

[quote name="vingemutteren

Kjøpte faktisk ny demper til 22lr-22Hornet i går (ja det er det spennet A-Tec oppgir salongdemperene hans tåler :D ). Og da selvfølglig i CMM6 utgaven (eller CMM8 som den er akkurat nå da' date=' hydr hydr :wink: ). Den skal hjem til mine to andre A-Tec salongdempere for sammenligning etter ferien, så får vi se om den hamner på 17hmr eller 22lr rifla.[/quote]

 

på 22lr pistol(mye høyere munningstrykk en 22lr fra rifle) har jeg testet fra 4 til 12 moduler.

hører ikke store foskjellen fra 6 til 8-9 moduler, når man kommer opp i 12 blir det derimot tydelig bedre dempning.

tror A-tec har funnet et ganska bra forhold mellom volum/lengde/antall moduler/lyd med de seks han leverer.

blir dog artig å se hva du finner ut om demperen på riflene med flere moduler.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert der er noe å hente, det er like mye som et forsøk på å kunne endre pipesvingningene med å øke fjerne vekt på demperen som ligger bak. Ser for meg at min 22lr bare vil bli mer brukt dess mere jeg skal skyte. Og om det går som jeg ønsker, vil den bli satt opp for skyting fra 0-200m som standard (justering via klikk). Får jeg til det blir det moro, og med tanke på kommende kapping av pipa til 400mm. Så vil ikke noen moduler fra eller til spille noen rolle for lengden heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 years later...
  • 1 year later...

Kjøpte en cz 452 for 5-6 år siden. Har nesten utelukkende skutt sub-sonic, med demper på. Har skrudd av demperen når jeg har skutt med overlydsammo. Har, kanskje feilaktig, innbilt meg at en ødelegger demperen men å skyte kjapp ammunisjon med demper. Husker jeg ble fortalt dette i "gamle dager". demperen jeg har er en navnløs sak fra Jakt og friluft. Fremstår som Nille/biltema -utgave. Selv jeg forstår at dempere beregnet for kraftigere 22 kalibre også takler .22lr, men vil en billig salongdemper, trolig laget kun for 22 for det første gå i stykker ved bruk av ordinær salongammunisjon, og for det andre, vil det ha noen praktisk dempende effekt?

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hvilken lyd du hører. Lyd fra et skudd har to kilder, hurtigekspanderende gass (krutt-smellet) og hurtig tilsideflyttet luft (kulesmellet).

 

Den første dempes mer jo mer volum du har i demperen (grovt sett). Den andre dempes bare av lavere kulehastighet. Om du har overlydsammo vil antagelig en salongdemper ta så godt som all kruttsmellen, men kulesmellen vil bli værende.

 

Om en .22LR-demper tar skade av hissig .22LR-ammo? Ville være snodig, men man skal aldri si aldri.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...