Jump to content

lyddemper klubben.


revjeger

Recommended Posts

heii, tenkte kanskje vi kunne laget en tråd om lyddemper på forskjellige rifler, men bare skrive åssen demper dere har, og løps lengde. og så klart ET bilde eller 4 :)

 

 

fant ikke noe tråd om dette, kan jo være fint for dem som skal montere demper og har planer om det, åssen det ser ut med demper og løps lengde på 47 cm eksempel... og tips og anbefalinger av dere...

 

 

 

Hilsen Revjakt :D:D

Link to comment
Share on other sites

Ren posteringsrifle: Tikka M55. Ukappa løp. (60 cm?) A-tec tmm-5. 14x1 gjenget.

DSCn01019.jpg

 

Anschütz .22 lr. 42 cm. Hausken mini (Avbildet med a-tec rimfire). 14x1 gjenget.

IMG_4293.JPG

 

Har i tillegg ei Sako Vixen .222 rem (ukappet) og ei Winchester Featherweight .308 (ukappet) som også er gjenget 14x1.

Demper blir brukt på Sakoen under åtejakta på rev. Winchesteren bruker jeg uten demper oppi lia. Vil ha den som den er.

 

A-tec tmm-5, A-tec rimfire med 6 moduler og Hausken mini for illustrasjon av størrelse:

IMGn_0483.jpg

Link to comment
Share on other sites

da er demper'n i huset :) men litt usikker på hvor mye jeg skal kappe løpet mitt, noen som har et tips ? anner ikke hvor mye den A-TEC CMM 6, bygger inn på løpet, noen som veit ? hadde egentlig bestemt meg for 47 cm.. men ble litt usikker nå,

skal levere rifla på mandag, var planen.. blir rådyr jakt i helga, så skulle fått bestemt meg nå til mandag..

 

 

2 bilder her..begge bildene er demperen på ca 45..

 

 

2e0o8dj.jpg

45 cm her,

 

vzwktt.jpg

 

og 47 cm her :)

 

 

Håper på svar, og gjerne bilder av forskjellige rifler med demper og forskjellige Løp's lengder..........

Link to comment
Share on other sites

Har ikke bilder av børsa. Ja, du kan sette på flere moduler og ta av moduler. Men skal du opprettholde denne egenskapen må du skru demperen fra hverandre ganske ofte, ellers vil modulene sette seg fast.

 

Greit å ta av noen når du er på jakt, slipper å dra med unødvendig vekt, men samtidig kan slippe å gå med hørselvern.

Link to comment
Share on other sites

Det var ett litt generellt spørsmål jullan. Hvilken ALM demper er det snakk om?

 

De har noen fine "IMS" dempere som er små, men som ikke bygger innover løpet. Dette er slik jeg ser det kun en fordel om du har framsikte som du ønsker å beholde eller annet som gjør at du ikke kan ha en som går bak munningen.

Ellers har man ikke mulighet for å sette på flere moduler på disse.

 

Har to ALM IMS dempere av forskjellig lengde, forsåvidt godt fornøyd med dem. Virker solide, men også litt tunge.

Link to comment
Share on other sites

Dette er min Mauser M98 6.5x55 med hjemmelaget demper, 60cm Løp

IMG_0235.jpg

 

Dette var en prototype som jeg nå har skutt 1000+ skudd med, veldig fornøyd med demperen!

Dette blir nå min banedemper.

IMG_0229.jpg

 

 

Har laget to nye, en til 6.5x55 og en til 5.56x55. Laget de kortere da disse er tenkt som

rene jaktdempere og effekten var så god på den første. Disse veier 340 gr og stikker 10 cm

framfor pipa, total lengde er 250 mm. Ingen problemer og skyte uten hørselsvern!

2rwup15.jpg

 

Gjenge låsing istede for settskruer som vi hadde på den forje, tåler mer trøkk og lettere og plokke fra hverandre.

(skal borres og elokseres, bilder kommer)

kds7dj.jpg

 

mvh

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er klubber for mye rart, og demperklubben er intet unntak! :lol:

 

Så da må vel jeg og smette innpå med et par bilder og.

 

Har pr i dag tre dempere, en Hausken mini, en hjemmelaget salongrifledemper og en Almsdemper.

 

Minien er virkelig mini i forhold til det to andre. Et knøtt som bare bygger 12 cm eller noe og veier 140 gram. Denne er nesten ubrukelig på skytebanen. Blir fort varm og får mirage, men den er genial i skogen. Demper ikke all verden, så en bør nesten ha hørselvern. I skogen spres lyden bedre enn mellom veggene på standplass. Bruker den både på salongrifla og Brno Fox .222.

 

Den hjemmelagede er nesten gåen. Prøvde den på .222'en, men da gikk det galt. Plutselig satt bare gjengestykket igjen. Ren aludemper det. Brodern fikset den med å skru fast bedre, med skruer i stedet for å presse bakstykket til røret. Gikk ikke mange skuddene før skrueholdene ble ovale. Den funker enda, men minien blir mer brukt på salongrifla. Er visst mer trykk i en .222 enn en skulle tro!

 

Almsdemperen fikk jeg av en vennlig sjel på forumet her. Den ble brukt på banen i starten, men størrelsen og tyngden gjorde at den ble upraktisk å bruke på jakt, så den har ligget i en skuff det siste halvannet året.

 

Her er de. Sjekk forskjellen mellom Alms'en og minien (Almsdemperen er i midten)!

 

IMAG0443.jpg

 

Så voldsomt kan det se ut på salongrifla, ukappet, med Almsdemperen. Rifla er en Anschütz 1416 fra midt på 80-tallet. Fenomenalt god børse. Det sitter foreløpig en 70-talls Bushnell Scopechief 2,75x på den, til den skal få tilbake Sightron'en som sitter på .222'en i dag.

 

IMAG0444.jpg

 

Til sammenligning, Brno Fox'en med 51 cm løp og Hausken mini. Under ligger Almsen:

 

IMAG0445.jpg

 

Edit: Da er visst Almsdemperen på vei til ny eier! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 11 months later...

S&L TMD 55

Tikka M590

Kappa løpet på 49, sia det ska gå ann å skyte utta demper å ;)

 

2m2waw7.jpg

 

Demper en god del, funker flesk å skyte utta hørselvern :) Eneste minuset er at jeg ser den såvidt i kikkerten.. Sku hatt kikkerten litt høgere :/

Forresten min første rifle, akkurat kjøpt den :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sendt 6.5x55 pipa i posten på mandag, så skal kappe ned til 50 cm, å montere på Sonic 45 demper'n..etter veldig mye om å men, så valgte jeg Sonic'n etter som den bygger nesten 10 cm mer innover pipa enn alle andre lyddempere.. slipper børsa å bli så lang...etter som 6.5 ikke burde kappes så mye, som for eksempel 308.. så blir moro å se hvordan det blir..

 

 

har vært på tanken å montere lyddemper på 9.3 å.. men etter som pipa på 47 cm, med åpene sikter, så er det dumt å kappe bort det, syntes jeg..

 

Kommer bilder, når jeg får igjen pipa.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Hei.

 

Var å hentet denne fra børsemaker i dag. Har fått påmontert demper på gammel rifla.

Gammel Browning A-bolt Kal 30-06 med Maxim A-Tec demper.

 

normal_2013-08-12_17_29_15.jpg

normal_2013-08-12_17_30_59.jpg

 

Kjøpt for 14 år siden og skutt 500-600 skudd og beddet ev børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...