Jump to content

lyddemper.. Hjelp!


Fluehuet

Recommended Posts

Hei!

 

nå har jeg tenkt til og skaffe meg en lyddemper til rifla mi. den er i cal. 6,5x55 og brukes på elg og rådyr.

 

 

dette med lyddemper kan jeg ingenting om og lurer på om noen kan hjelpe meg litt.

 

for det første så skjønner jeg ingenting av alle disse målene som man kan velge i.

f.eks:

8mm/ 14x1 og 9.5mm/ 14x1 også videre og videre...

 

Så hvilke mål må jeg bestille lyddemperen i til børsja mi?

 

 

jeg lurer også på om det er noen som har forslag til hvilken lyddemper jeg bør velge..

 

Jeg vil ha en som er:

 

kort.

Lett

og billig

 

Er det noe annet viktig som jeg har glemt som også er viktige så kom med det! :)

 

 

på forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

8mm/14x1 = Max 8mm kule. Demperen har M14 (14mm) gjenger med 1 (mm) i stigning (1mm mellom hver gjengetopp).

 

Er pipa di f.eks 16mm tykk utvendig på munningen og kaliberet er f.eks 308 så velger du enkelt og greit 8mm med M14x1 gjenger :)

 

 

HAUSKEN!

 

 

EDIT: Ser at du har 6,5x55. Da er 7,5mm med M14x1 finfint.

 

Sa jeg HAUSKEN?

Link to comment
Share on other sites

6,5/7/8/9,5mm er åpningen i demperen. Har du 6,5x55, skal du ha 6,5mm(evt 7mm) demper.

 

14x1 er gjengedimensjoner. Har ikke så mye betydning, men 14x1,5 og 14x1 er de vanligste. Liten betydning om ikke du skal ha rekylbrems elns annet stæsj på tuten.

 

Billig, ok demper er det vel Sonic som gjelder. Mod 35 for en lett demper, som demper greit, mod 45 om du skal ha en som demper godt. Selv liker jeg best Hausken, men denne koster godt over det dobbelte.

Link to comment
Share on other sites

Om det estetiske er uten særlig betydning, så ville jeg kjøpt en Hardcore TMD 35 eller 45 av gammel type (se tilbuds link under). Jeg har begge og er i grunnen godt fornøyd. De nye modellene har blitt kvitt de litt stygge bilringene og økt volumet noe, men marginal forskjell ellers.

 

http://www.brukassport.no/index.php?nr=90&case=4&id=585&idkategori=105&startrow=

http://www.brukassport.no/index.php?nr=90&case=4&id=586&idkategori=105&startrow=

Link to comment
Share on other sites

Samt at Std demper best av de som ligger i den størrelsesklassen, samt veier 100gram mindre enn Maxim/S&L/Sonic.

 

Men fordelen med Maxim bl.a er jo at det er en moduldemper - og da kan du selv velge om du vil ha "skytebane-demping" med alle modulene, eller bare "såpass-at-du-sparer-hørsla-demping" med front, bakstykke + 2 moduler...

Link to comment
Share on other sites

Samt at Std demper best av de som ligger i den størrelsesklassen, samt veier 100gram mindre enn Maxim/S&L/Sonic.

 

Men fordelen med Maxim bl.a er jo at det er en moduldemper - og da kan du selv velge om du vil ha "skytebane-demping" med alle modulene, eller bare "såpass-at-du-sparer-hørsla-demping" med front, bakstykke + 2 moduler...

 

Også er jo Maxim'en myyye billigere og da! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Pålitelig og rimelig demper, velg S&L Hardcore Twister i passe størrelse (45). Eller den andre demperen fra samme kilde, var der Sonic den heter? Dette er moduldempere.

 

Velg korrekt hull i demperen i forhold til rifla sitt kaliber (for stort hull reduserer dempingen merkbart), selger skal kunne hjelpe med riktig valg av demper i forhold til kaliber (jeg bruker en demper med hull for kal 30 både på min 308w, 6,5x55, og 22-250r. Resultatet er bra på 308w, så der på 6.5x55. og dårlig på min 22-250r).

 

Gjenger på depmeren, om rifla ikke har gjenger fra før, er det etter mitt syn kun 1mm gjengestigning som gjelder (typisk M14x1, M15x1, M16x1). Dette fordi det etter min erfaring er alt for lett for dempere gjenget med 1.5mm gjengestigning å skru seg litt opp ved skyting eller når en bærer rifla.

Etter at jeg byttet til M14x1, har jeg ikke oppleved engang at demperen har løsnet under treningsskyting eller på vei til eller under jakt.

Dette fordi 1mm gjengestigning er en litt finere gjenge som krever noen flere omdreininger når en skrur den på og av, og derved får en litt mere friksjon / moment i sammenkoblingen løp demper ved normal påskruing for hånd.

 

Best (etter mitt syn) Hauseken, helt ytterrør, demper subjektivt bedre enn det meste (er det noe som lyder som pfiff på skytebana, er det nesten alltid en Hausken). DYR!, men du får for pengene (og det er de fleste enig i).

 

A-Tec Maxim god demper (har selv diverse A-Tec dempere, de er fra glimrende til helt ok).

 

Finnene har endel gode men som oftest tunge (sterke saker) dempere, som selges for dyrt i Norge.

Høy kvalitet, men etter mitt syn ikke det beste valget for jaktbruk, da de tenderer til å være både tunge og dyre.

 

Det første man må gjøre er å bestemme seg for bruken.

Kun postbruk / jakttårn / spesielt Bøjakt, Hausken Wishper er nesten default.

Svært bevegeligjakt/ reinsdyrsjakt / bratte vestlandslier o.l. Er en liten og fremfor alt kort/lett demper tingen. Jeg hadde kansje sett på Hausken sine minste /A-Tec sine minste/ta av moduler. Og tilsvarende fra S&L Hardcore o.l. Men Jeg undres på om ikke Alm ain IMS demper passer perfekt inn i den tankegangen (nok demping til jaktskudd).

 

Men for de aller fleste er Hausken std, A-Tec Maxim. S&L Hardcore Twister 45, Sonick 45 den gyldnemiddelvei. Krav til Demping, vekt, og pris avgjør dette for den enkelte. De to første er målestokken resten måles opp mot her i Norge, og det teller jo også litt om lommeboka ikke er for slunken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bjarteb, det er den (men i maks 6mm) jeg etterhvert skal ha. Slik jeg ser det det perfekte kompromi mellom kvalitet, effekt, vekt, og ikke minst en pris som passer min slunkne lommebok.

 

Den skal i såfall brukes på en 22-250r og en 223r.

 

Det er kjekt å høre at andre er fornøyd med det en har på må ha lista si. 8)

Link to comment
Share on other sites

Gjenger på depmeren, om rifla ikke har gjenger fra før, er det etter mitt syn kun 1mm gjengestigning som gjelder (typisk M14x1, M15x1, M16x1). Dette fordi det etter min erfaring er alt for lett for dempere gjenget med 1.5mm gjengestigning å skru seg litt opp ved skyting eller når en bærer rifla.

Etter at jeg byttet til M14x1, har jeg ikke oppleved engang at demperen har løsnet under treningsskyting eller på vei til eller under jakt.

Dette fordi 1mm gjengestigning er en litt finere gjenge som krever noen flere omdreininger når en skrur den på og av, og derved får en litt mere friksjon / moment i sammenkoblingen løp demper ved normal påskruing for hånd.

Jeg har 223 med A-tec TMM4 - 14x1.5 gjenger. Opplever at demperen løsner av og til. Ikke alltid jeg husker å sjekke før skyting, og noen ganger opplever jeg at den bare er bittelitt løs og får treffpunktforandringer fra den ene skytingen til den neste. Demperen kan være fastskrudd før jeg starter, og litt løs når jeg er ferdig.

 

Typisk situasjon er at børsa har stått 14 dager, jeg går og skyter og må skru 4 knepp, som regel opp. Husker ikke da om jeg sjekket demperen forrige gang osv.. (nei ikke alltid jeg husker å ta den av...)

Vurderer å gjenge på nytt til 1 mm stigning, men er det enkelt å bytte det stykke inni demperen som løpet skrus inn i? (hva nå det heter) Tror du (vingemuttern) at dette kanskje kan være løsningen? (Alt av skruer er sjekket.)

Link to comment
Share on other sites

Kaller det gjengeinnsatsen (aner ikke hva produsenten kaller det), men det du beskriver ligner veldig på det problemne jeg hadde før med 1.5mm gjengestigning. Ligger og skyter, så begynner treffpunktet å vandre (tung 223 fra benk eller tofot). Fortsetter å skyte, og begynner å skru på siktet. Bestemmer meg for å ta en pause, kjenner på demperen for å kjenne om den er varm eller ei. Og jaggu var den en halv omdreining løs gitt. Strammer demperen, og vips må man tilbake til der man startet med sikte innstillingen.

 

Ble så frustrert at jeg i dag tar i demper før under og etter en serie på bana, på vei til og på post (selv om jeg i dag har 1mm stigning på gjengene). Mener å huske treffpunktet kunne flytte seg en 4-5cm ut på 100m (med American Eagle hadde jeg da ca 3-5cm spredning i rifla, og 4-5cm ut og opp betydde fort bom på alt smått om jeg ikke hadde strammet demperen).

 

Tror dette er noe avhengig av hvordan gjengene på rifla er tilpasset, er det trangt tilpasset er nok ikke dette noe problem. Min var noe løs med engang den ikke sto blegg fast mot anleggsflaten. Det fine med 1mm gjengestigning, er at en får mere moment på skrukoblingen. Og derved større friksjon.

 

I ditt tilfelle ville jeg først ha lært meg til å sjekke demperen med jamne mellomrom, og så vurdere om dette blir for plagsomt. Før jeg hadde brukt penger på å endre det som er.

 

Angående bytte av "gjengeinnsatsen", tror jeg du må ta kontakt med A-Tec og høre hva han har å si.

Link to comment
Share on other sites

A-tec har vel litt andre gjenger en feks hausken , ein a-tec demper får du ikkje skrud på ei børste som er til passa passa hausken (får sikkert skrud den på med masse makt og banning). Korleies eg veit ditta ja det har børsemakern fortalt meg når eg skulle gjenge børsa, og eg har prøvd det sjøl. Testa da på ein løpet mitt som er gjenga 14x1.5 tilpassa hausken demper prøvde med ein a-tac maxim som er gjenga 14x1.5. Fekk entra gjengene men fekk den ikkje lenger in en ein liten modreining før det sa stop.

Link to comment
Share on other sites

Da er det noe som ikke stemmer. Gjengedimensjon er gjengedimensjon, uavhengig av merke på demperen.

Sorry mate, gjenger er ikke gjenger. Men noe som har toleranser, A-Tec ligger på den ene siden, mens t.d Hausken normalt ligger ett sted mot den andre siden av toleransen for en gitt gjenge. Ignorant har forresten redegjor meget godt for dette i diverse tråder om emnet.

 

Man kan si at for at dempere ikke skal være løse og skranglete, gjenges riflene med en midtdiameter på gjengen som gjør at demperen normalt går noe tregt å skru på. Da har man en demper som ikke så lett skrur seg løs, selvsagt kan man ikke lage gjengene så trange at man ikke får skrudd demperen til, men normalt er det ikke så langt unna.

 

Da er det ikke rart at selv dempere fra samme produsent med litt annen toleranse, kan være bortimot umulig å montere uten å gå over gjengene på rifla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Tenkte jeg skulle kjøpe en demper til .308-rifla.

Er tilbud på Jaktfalldemperen nå til bare 650 kroner.

Men "problemet" er at med .308win så burde jeg vel optimalt sett ha størrelsen 8mm, men det har visst ikke Jaktfall. Nærmeste alternativ blir da 9.5mm.

 

Så spørsmålet er om det går greit å skyte med .308win, altså 7.8mm i en demper med hull på 9.5mm, eller er det sjans for redusert demping osv osv?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...