Jump to content

Ømfintlige dempere?


Bris

Recommended Posts

Hei!

 

Vurderer å sette demper på min Kongsberg 393 (30-06, 58 cm løp)

Jeg lurer på to ting:

 

1) Må man være forsiktig med håndteringen av riflen på jakt? Altså tåler demperen litt "røff" (men dog vanlig) behandling på jakt? Vil ikke montere demper hvis riflen må behandles "med silkehansker" da riflen ofte er med på driv i ulendt terreng. - Tenker på treffpunktforandring hvis demperen får seg et lite dunk....

 

2) Hvordan blir balansen i riflen (vil ha en forh. liten demper) endret. Blir den veldig fremtung eller bare en liten forandring?

 

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

1. Nei du kan kjøre på ute i terrenget, demperne tåler mye juling og har ikke hørt om det er noen som har ødelagt dem ved å dunke de borti ting. Skjer det at demperen får seg en slik trøkk er kikkert og andre ting mest sannsynlig ute av stilling og må fikses.

 

2. fremtung? noen dempere er tyngere en andre, noe våpen er tyngere og mer balansert en andre så her må du prøve deg frem. Lett børse = fremtung, tung børse = minder fremtung. Uansett syns jeg demperen veier opp med andre kvaliteter slik som at det går an å skyte uten vern, jakt fjerner den munningsflamme ved skumringsjakt osv.. så totalt sett er konklusjonen, kjøp deg demper! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...