Jump to content

Sauer 303 og demper?


DrPoison

Recommended Posts

Har en sauer 202 med lyddemper allerede, men tenkte eg kunne fylle opp "garderoben" med en dempet 303.

 

Hvis ikke halvautomat produsentene kommer opp med automatrifler som tåler dempere, tror jeg de vil forsvinne ut av markedet.

 

For det er lyddempere som vil være markedet framover i tid.

Link to comment
Share on other sites

Bare det at jeg ikke ser noen grunn til halvauto. Skyter like fort og sikkert med en hvilken som helst annen rifle. Og en blaser går muligens litt fortere en noen av de andre. Muligens du kan få til en raskere skuddtakt med en sauer 202 i DFS, men da hadde ikke behovet vært en halvauto. Og ikke er det behov for halvauto heller etter min mening. Får du ikke ned dyret etter første skuddet, så tviler jeg på at det lille milisekundet du får ved en halvauto hjelper deg. Satser mer på presisjon på første og andre skuddet.

Ikke tror jeg heller det er noen som har så bra jaktterreng at de trenger en halvauto for å få ned det de skal i løpet av høsten.

Link to comment
Share on other sites

Pluto: Har du ikke halvauto kan du la være å finne gode grunner til å ikke bruke det. Om det ikke passer til jaktformen(e) din(e) kan det være noe for enkelte andre. Føles det tryggere med autolader er det grunn god nok.

 

DrPoison: Vepr Super takler demper bra. Det er en litt grovsmidd affære i utgangspunktet, men driftssikkert og rimelig presist. Det som er gjort for å tilpasse gasstrykket er rett og slett å sette inn en skrue med hull i, nesten som en dyse, istedet for en blindskrue inn mot gassrøret.

Link to comment
Share on other sites

Pluto: Har du ikke halvauto kan du la være å finne gode grunner til å ikke bruke det. Om det ikke passer til jaktformen(e) din(e) kan det være noe for enkelte andre. Føles det tryggere med autolader er det grunn god nok.

 

DrPoison: Vepr Super takler demper bra. Det er en litt grovsmidd affære i utgangspunktet, men driftssikkert og rimelig presist. Det som er gjort for å tilpasse gasstrykket er rett og slett å sette inn en skrue med hull i, nesten som en dyse, istedet for en blindskrue inn mot gassrøret.

 

Ikke vet du hva jeg har å skyte med, eller hva jeg har prøvd ut. Og ikke vet du om jeg finner på grunner til ikke å bruke det. Det spørres om en sauer 303, som er tema i dette tilfellet, og det er med en liten bekreftelse på at denne ikke fungerer optimalt med demper. Jeg fåreslår at han skal gå for noe som fungerer til jakt og er utprøvd. riktignok har denne personenen en sauer som tydligvis ikke fungerer optimalt, siden han vil ha noe nytt.

Det er litt forskjell fra en veper som fungerer og en sauer som ikke gjør det. Hva du har valgt og som fungerer for deg er din sak og jeg støtter deg fullt ut i det valget. Men skulle du ville ha en blaser eller noe annet enn den veper`n du har, så hjelper jeg deg gjerne med det.

 

Har ett par vepere stående tilgjenglig i 223 0g 308. Men ser fortsatt ikke helt behovet for halvauto på jakt. Men at det er kult og moro og skyte med er det ingen tvil om. Har hatt en AR også som var rimelig grei, men det er ikke til jakt. veper`n kan brukes og er vel det nærmeste man kommer AG på jakt. Moro det, men ikke helt meg, og kanskje ikke heller alle andre jegere. Men for all del. Vil du ha en halvauto, så kjøp det.

Og en demper fra BR reflex er vel det beste jeg har hatt på en 223. Nå sies det ikke hva slags kaliber det ønskes her, men jeg er fortsatt der at det er bedre med noe som fungerer enn, en børse man ikke kan stole helt på. Veper`n er kanskje grei, men ikke dra alle halvauto inn i samme skapet. Og ja jeg vet godt at veper`n funker bra med demper i 308. Men det er ikke veper han skal ha.

 

Om du vil teste en veper eller sauer, så ta kontakt på pm. Får sikkert til noe.

Link to comment
Share on other sites

Bare det at jeg ikke ser noen grunn til halvauto. Skyter like fort og sikkert med en hvilken som helst annen rifle. Og en blaser går muligens litt fortere en noen av de andre. Muligens du kan få til en raskere skuddtakt med en sauer 202 i DFS, men da hadde ikke behovet vært en halvauto. Og ikke er det behov for halvauto heller etter min mening. Får du ikke ned dyret etter første skuddet, så tviler jeg på at det lille milisekundet du får ved en halvauto hjelper deg. Satser mer på presisjon på første og andre skuddet.

Ikke tror jeg heller det er noen som har så bra jaktterreng at de trenger en halvauto for å få ned det de skal i løpet av høsten.

 

At du ikke skyter raskere treff med en halvauto er bare , beklager å måtte si det , bullshit.

Er boltskytter selv men har også halvauto som jeg bruker på drivjakt .

Skyter ca 500 skudd i året med begge rifletyper. Trener mye på rullende dekk og man rekker temmelig nøyaktig dobbelt så mange skudd med en halvauto på det strekket vi ser dekket og da treffer vi lettere med 4 skudd med halvauto enn 2 med boltrifle. Dette gjelder ikke bare meg men samtlige som er med og skyter.

At jeg overhode ikke trenger halvauto til norsk jakt er sikkert , men til sine bruksområder er det overlegent boltrifle.

Og har man lyst på en 303 så bare kjøp den!!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Låner denne tråden her litt siden det er noe i samme gate selv om det ikke omhandler Sauer 303 direkte.

 

litt mer genrelt om halv auto og dempere.

 

Slikt jeg har forstått det så om enn ser bort fra salongrifle så er alle halvautoer som er "normale" i norge gassdrevet, dvs at enn tar noe av gasstrykket fra løpet og fører dette bak til mekanismen, ikke sant? Det er vel ingen som er rekyldrevet borsett fra noe hagler?

 

Det jeg ønsker forklaring på da er hvorfor ikke en halv auto med demper fungerer? gasstrykket i løpet blir jo det samme, er jo bare at gassen bremses opp forran munningen ( i demperen). så noe skurrer for meg her.

 

i forbindelse med noe langholdskyting har der vært div praktisk rifler til stede jeg har fått prøvd, blandt annet en gang med demper, med brems og "orginal" uten noe form for justeringer.

 

hvis vi nå tar utgangspunkt i kaliber 30-06 som ikke er helt unormalt i halv autoer, kan noen da forklare meg generell virkemåte og hva som blir endret i virkemåte ved bruk av demper og rekylbrems ( vet ikke om den virker dårlig med brems da). Og, vil endret løpslengde på en slik halvauto ha noe å si for virkemåten?

 

Jeg føler at i min kunskapt om dette tema så mangler jeg ett par avsnitt i hodet da min befatning med halv (og hel) automater stammer fra forsvaret + halge og salong...

 

håper på noen gode svar.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ønsker forklaring på da er hvorfor ikke en halv auto med demper fungerer? gasstrykket i løpet blir jo det samme, er jo bare at gassen bremses opp forran munningen ( i demperen). så noe skurrer for meg her.

 

Jeg antar at fysikken i det veldig generelt og kort kan beskrives som at gassen slippes noe tregere ut av løpet, trykket ved porten som leder til repetermekanismen får virke over lengre tid, og derved overføres mer energi til repeteringen.

Link to comment
Share on other sites

 

Det jeg ønsker forklaring på da er hvorfor ikke en halv auto med demper fungerer? gasstrykket i løpet blir jo det samme, er jo bare at gassen bremses opp forran munningen ( i demperen). så noe skurrer for meg her.

 

Ikke fungerer?

Merkverdig.......hvem sier det?

Har de prøvd?

 

Jeg lader for en 303, og den funker iallefall med en Hausken demper på. Har skutt såpass mange skudd med denne uten funksjoneringsfeil, at å påstå at det ikke funker, ja da må en ha gjort noe annet galt.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at lyddempere skaper problemer for halvautomatiske rifler er at gasstrykket i løpet

opprettholdes mye lenger med lyddemper påmontert enn uten lyddemper. Dette gjør at

tomhylsa sitter lenger fast mot kammerveggene og at gasstrykket og dermed krafta som driver

mekanismen vedvarer lengre og dermed blir kraftigere. Dette påvirker ”timingen” og dermed

også funksjoneringen i betydelig grad.

På en Browning BAR av nyere dato (LongTrac eller ShortTrac) kan gassdysa justeres.

Man kan altså strupe inn gassdysa slik at passelig gassmengde som skal til for å drive

mekanismen slippes inn i sylinder selv om demper er påmontert.

Både om gassmengde som slippes inn er for liten eller for stor, vil symptomene være like. Ny

patron kommer ikke riktig opp fra magasinet, sluttstykket tar tak i midten av hylsa i stedet for

bakkant av hylsa og patron kiler seg på vei inn. Om for lite gass slippes ut, går ikke

sluttstykket langt nok bak til at ny patron kan komme opp fra magasinet foran sluttstykket.

Om for mye gass slippes ut, slår sluttstykket så hardt tilbake at sluttstykket ”preller” mot

låskassen og kommer så raskt tilbake at ny patron ikke rekker å komme opp fra magasin før

sluttstykket igjen er på vei forover.

Siden gassreguleringen må gjøres ved bruk av demper, vil altså demperen hele tiden måtte stå

på under skyting. Tas demperen av, vil det ikke slippes ut nok gass til å drive mekanismen

sikkert og gassdysen må derfor re-justeres. Det er altså ikke praktisk å bruke rifla både med

og uten demper.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke fungerer?

Merkverdig.......hvem sier det?

Har de prøvd?

Jeg lader for en 303, og den funker iallefall med en Hausken demper på. Har skutt såpass mange skudd med denne uten funksjoneringsfeil, at å påstå at det ikke funker, ja da må en ha gjort noe annet galt.

(Fixet sitatet. Jegermeistern)

 

Hmmm, Sauer sier nei, Importør Magne landerø sier nei.

De har prøvd å kappe løp til det minimale for å få den til å veksle uten å lykkes.

Kanskje du kan ringe de å fortelle hva de gjør feil :wink:

 

PS! jeg beskylder deg ikke for å være en løgner

 

mvh

SauerHansen

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden her litt siden det er noe i samme gate selv om det ikke omhandler Sauer 303 direkte.

 

litt mer genrelt om halv auto og dempere.

 

Slikt jeg har forstått det så om enn ser bort fra salongrifle så er alle halvautoer som er "normale" i norge gassdrevet, dvs at enn tar noe av gasstrykket fra løpet og fører dette bak til mekanismen, ikke sant? Det er vel ingen som er rekyldrevet borsett fra noe hagler?

 

Det jeg ønsker forklaring på da er hvorfor ikke en halv auto med demper fungerer? gasstrykket i løpet blir jo det samme, er jo bare at gassen bremses opp forran munningen ( i demperen). så noe skurrer for meg her.

 

i forbindelse med noe langholdskyting har der vært div praktisk rifler til stede jeg har fått prøvd, blandt annet en gang med demper, med brems og "orginal" uten noe form for justeringer.

 

hvis vi nå tar utgangspunkt i kaliber 30-06 som ikke er helt unormalt i halv autoer, kan noen da forklare meg generell virkemåte og hva som blir endret i virkemåte ved bruk av demper og rekylbrems ( vet ikke om den virker dårlig med brems da). Og, vil endret løpslengde på en slik halvauto ha noe å si for virkemåten?

 

Jeg føler at i min kunskapt om dette tema så mangler jeg ett par avsnitt i hodet da min befatning med halv (og hel) automater stammer fra forsvaret + halge og salong...

 

håper på noen gode svar.

Gassdrevet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
  • 2 years later...

Stalonventil er det eneste alternativet jeg kjenner til, men jeg hadde alikevel ikke giddet. Solgte en del Browning BAR tidligere og noen ville ha demper, man justerer da gassen så den fungerer med den patronen du har tenkt å skyte, skyter du en annen patron, f.eks en treningspatron med annen kulevekt og effekt, så kan det godt være at den ikke fungerer, det samme kan gjelde en annen jaktpatron. Så generelt er gassdreven halvauto og demper mer plunder enn hva jeg hadde giddet å styre med, med mindre du har god kontroll på hele opplegget selv, har testet forskjellig ammo med forskjellige innstillinger på stalonventilen osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...