Jump to content

Heldempa


The Kid

Recommended Posts

Har Alm noe disp. for og kunne selge våpen med korte løp??

 

Eller er det lovlig for alle og bygge om sin rifle til heldempa rifle?

Eller gjelder dette bare salongrifler?

Med at det innerste løpet da havner under 47cm, men at med demperen dekker dette kravet?.

 

Så det sto noe sånn som dette på en våpensøknad, at påmontert flammedemper, rekyldemper eller lyddemper ikke regnes som løp..

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt sikker på dette...

men leste vel på sluttstykket noe tilbake om at de hadde gått noen runder i retten...

og fått medhold om at våpnet var beregnet til bruk KUNN med demper...

og da holdt de mål i forhold til våpenlengde.....

 

men har ikke noe link... husker ikke...osv..

ikke ta dette for 100% fisk...

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig som det er sagt at dette ble ganske ufyllende forklart på sluttstykket.

Kortversjonen er at Alm gjorde noe så enkelt som å prøve ett av disse rundskrivene fra POD , for retten. Rundskrivet fra POD beskriver hva politiet mener er "vesentlig endring" , og politiet mente bestemt at det å korte ned løpet så kort som det er inne i en heldemper , klart kom under kategorien "vesentlig endring". Alm var ikke enig. Alm ble anmelt og trukket for retten. Og Alm vant så det suste. Retten kom til at det ikke var noen "vesentlig endring" som var foretatt. Geværet var forsatt en salongrifle , som ble avfyrt fra skulderen , ett skudd av gangen. Altså ikke "vesentlig endret". Og heldigvis er det rettsvesenet som avgjør hvordan Norges lover skal tolkes , og ikke politiet.Så slik står saken......

Link to comment
Share on other sites

Ok, men hva sjer hvis jeg handler ei heldempa salong av Alm, og jeg blir stoppa med dette våpenet i bil. lovlig oppevart i futral og alt greit... men så begynner de og skal mase om løpslangde og at dette er en lyddemper.. og fult sirkus.. Det nytter hverfall ikke og begynne og diskutere med politiet.

 

Hva sjer da??

Våpenet blir beslaglakt og ???

Må jeg gå rettens vei for og få den igjen??

Kan jo da ta lang tid før en får våpenet igjen.

 

 

Jeg føler politiet kan gjøre hva di vil, uten at de kan regelen en gang,og det er jo trosalt dem som skriver ut eventuelle bøter, og beslaglegger ting..

Link to comment
Share on other sites

politiet mente bestemt at det å korte ned løpet så kort som det er inne i en heldemper , klart kom under kategorien "vesentlig endring".

 

Dette forstår jeg ikke. Hva har "vesentlig endring" å gjøre med dette, den mest passende (og langt mer presise) bestemmelsen er jo den om løpslengde som jo er definert uten demper. Har du en referanse på denne saken?

Link to comment
Share on other sites

politiet mente bestemt at det å korte ned løpet så kort som det er inne i en heldemper , klart kom under kategorien "vesentlig endring".

 

Dette forstår jeg ikke. Hva har "vesentlig endring" å gjøre med dette, den mest passende (og langt mer presise) bestemmelsen er jo den om løpslengde som jo er definert uten demper. Har du en referanse på denne saken?

 

Du er i godt selskap. Retten forstod det ikke heller. Og nei , jeg har ingen referanser.Alt jeg vet om saken kommer fra å ha snakket en del med en av aktørene i rettsaken....

Link to comment
Share on other sites

hva ble resultatet da?? at Alm kan lage flere av disse, eller at de som alerede var laget var lovlige...

og slutt på produksjonen?

 

Selger Alm sine våpen med en egen godkjenning??

 

tja... du kan jo gå inn på hjemmesidne til alm og sjekke, og trekke din egen konklusjon :wink:

 

Rettsaken begynner å bli ganske mange år gammel...

Link to comment
Share on other sites

hva ble resultatet da?? at Alm kan lage flere av disse, eller at de som alerede var laget var lovlige...

og slutt på produksjonen?

 

Selger Alm sine våpen med en egen godkjenning??

 

Vel resultatet er jo at politiet neppe kommer til å forsøke denne saken for retten enda en

gang. Siden de de tapte sist. Politijurister har nok litt matvett. De har ikke lyst å starte en prosess de tror de taper. Så kjøp den heldempa du....no worries mate...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...