Jump to content

Lyddemper Howa 1500 223


vegardap

Recommended Posts

Schultz & Larsen lyddemper - modell HardCore TMD 45

Fordi den er lett i vekt og billig, funker like bra som de andre:)

 

Du burde kappe løpet ellers blir den kanskje framtung. Hvor mye vet ikke jeg, siden jeg ikke har greie på 223:)

 

behøver ikke kjøpe brukt demper, den koster 1499.- de andre er de dobbelte:) men finner du en brukt så er jo de bra nok de:)

Link to comment
Share on other sites

Schultz & Larsen demperen hadde en design/produktfeil på de første som ble laget. De som har denne har fått (tilbus om) byttet del med problem. De nye demperne fungerer helt topp. Selvfølgelig kan man ikke utelukke at en ny versjon KAN gå i stykker. Det samme gjelder for f.eks. A-tec.

 

Dersom pris er viktig ville jeg helt klart ha kjøpt en S&L-demper. Demper bra gjør den og! Jeg er veldig fornøyd med min til 6,5 og utseendemessig passer den fint til den funksjonelle riflen jeg mekker nå. Har også 55cm løp og synes ikke riflen er spesielt fremtung (mest slik at det gjør den enklere/mer stabil å sikte med egentlig) av den grunn. Dersom jeg skulle satt demper på en eller annen spesiell rifle i høyere bruktbilsprisklasse ville jeg kostet på meg en A-tec eller Hausken. Ikke fordi de demper eller holder bedre; men på denne typen rifle synes jeg de er penere.

 

Til .223 kan du evt overveie den mindre versjonen TMD35 som er noe lettere.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg er inne på tanken på å gjøre det samme på samme børsja.

Nå er ikke akkurat jeg noen spesialist, men jeg vurderer (innbiller meg) at siden det bare er 1/12 stigning i

pipa vil det ikke lønne seg å kappe den om du ønsker å skyte litt tyngere kuler.

Skal du bare skyte 55gr så er det sikkert ok, men skal du opp i 65-70gr ville jeg ha latt det være.

 

PS. om jeg bare snakker humbugg her må dere gjerne si fra.

 

Jeg går uansett for en A-tec Maxim, uten å kappe pipa.

Link to comment
Share on other sites

Lurte på om det var noen som hadde litt peiling på:

Hvilken demper og om jeg burde kappe løpet før jeg gjenget opp rifla.

Er gjerne interesert i en brukt demper..

 

Akkurat... vi er flere Howa 1500 223-eiere som klør oss i huet i forhold til hvilken lyddemper vi skal skaffe oss. Nå har jeg sittet i 5 timer å surfet etter informasjon på nettet og kammeret, i håp om å bli klokere.

 

Jeg kjøpte mitt våpen hos Interarms i sin tid, så jeg ringer sikkert først og fremst dit. Hvis jeg ikke husker helt feil, forhandler de A-Tec. Så skal spørre litt om det.

 

Noen med erfaring med kjøp av lyddemper med gjenging/montering hos Interarms?

 

Løpet mitt er enten 55 eller 57 cm, for jeg har ikke peiling på hvor man måler fra(?). Jeg vet heller ikke om jeg bør kappe noe for demperen, og hvis jeg bør kappe; HVOR mye?!

 

Kapping hvis jeg har skjønt rett;'

+ bedre balanse med demper, ikke så framtung.

- endring av kulebane...?? Hvor mye?

- mindre trøkk i kula. Men så mye at det har noe å si?

 

Ellers blir jeg å ringe Jaktdepotet også, siden de også selger Howa 1500 223, og dermed mest sannsynlig har peiling på dempere.

 

Noen med erfaring med kjøp av lyddemper med gjenging/montering hos Jaktdepotet?

 

Noen som forresten vet forskjellen på A-tec sin CMM og TMM...? For ikke å si Maxim? Prøvde å google det litt, men fant ikke noe om det.

 

Og hvis det er noen andre sjapper som er dyktige på lyddempersalg og montering, til Howa 1500 223, tar jeg gjerne i mot tips!

Link to comment
Share on other sites

Lukk igjen sluttstykket, stapp nedi pussestokken, merk av, ta ut og mål. Da har du løpslengden.

 

Vil tro du har rundt 60 cm løp. Det er i hvert fall ganske vanlig på de fleste rifler.

 

Kulebanen blir ikke vesentlig dårligere. Hastigheten går ned normalt ca 30 - 50 m/s om du kapper ca ti cm. Dette spiller ingen rolle i forhold til virkningen av kula i dyr eller på andre ting.

 

Om du absolutt vil kappe og sette på en demper, kapp ti, tolv cm og sett på en demper ala Hausken mini. Demper ikke spesielt bra pga størrelsen og blir fort varm, men rifla blir ikke klumpete, og det er fint på jakt. Lengden på børsa inkl demper bli ikke lengre enn original uten demper. Samme pris som for S&L, men mindre i størrelsen. 140 gram og 11 cm lengre børse gjør at du strengt tatt ikke MÅ kappe løpet og.

 

Hausken std bygger ut 14 cm. Greit alternativ det og, men dobbelt så dyrt.

 

Kapper du løpet må du være klar over at det smeller mer, du får mer rekyl og munningsvipp og dårligere balanse, og du får mer munningsflamme jo kortere løpet blir enn ukappet om du skyter uten demper. Du bør skyte uten demper for å se hvordan den går og. Kjedelig å dra på jakt og man har glemt demperen hjemme om man ikke vet forskjellen i treffpunkt. Da er man nødt til å skyte inn der man skal jakte. Ikke spesielt taktisk å skyte fire, fem skudd i skogen om man skal smyge på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Klipp,klipp. G.Larson

 

Til en 223 klarer en seg lenge med en Hardcore 35, A-Tec CTM4, Hausken kompakt e.l. Det vesle kruttvolumet i 223 er lett å låse inn og liten diameter på kula gjør gasslekasjen minimal.

 

Hausken Kompakt er den som bygger minst foran munningen(6,5cm) og følgelig er å anbefale om du vil beholde pipelengden. Både A-Tec CTM4/Hardcore 35 stikker ca 16 cm foran munningen. Slitasjemessig har A-tec dempere tidligere vært plaget av mye errosjon siden baflene er helt i aluminium. I Maxim der de "lånte" slitasjebuffer løsningen fra Viking er dette tatt hånd om. Men en Maxim/TMM4/Hardcore45/Hausken STD er overkill på en 223.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Howa 1500 223, jeg fikk kappa løpe til 40 cm

 

Ned til 40 cm??? Ekspeditøren jeg snakka med hos Interarms, snakket om å kutte fra 57 til 53 cm på min Howa(!) Og da tolket jeg det sånn at det enten ikke er vits å kunne mer, eller at man ikke bør gjøre det?!

 

 

Til en 223 klarer en seg lenge med en Hardcore 35, A-Tec CTM4, Hausken kompakt e.l.

 

Men hva er forskjellen på A-Tec TMM og CTM?

 

Og selv om man f.eks. bestiller CTM4, kan man kjøpe ekstra moduler og skru på i ettertid om man vil? Kanskje man vil balansere rifla litt,evt ha mere lyddemping i ettertid..?

 

Hausken Kompakt er den som bygger minst foran munningen(6,5cm) og følgelig er å anbefale om du vil beholde pipelengden. Både A-Tec CTM4/Hardcore 35 stikker ca 16 cm foran munningen. Slitasjemessig har A-tec dempere tidligere vært plaget av mye errosjon siden baflene er helt i aluminium. I Maxim der de "lånte" slitasjebuffer løsningen fra Viking er dette tatt hånd om. Men en Maxim/TMM4/Hardcore45/Hausken STD er overkill på en 223.

 

Nå fikk jeg i ALLEFALL lyst på TMM4 eller Maxim! Når du sier "overkill". For hvorfor er det overkill? Jeg vil ha mest mulig lyddemping, jeg. Og hvis det er sånn at med mindre dempere, at rifla smeller uansett, så er vel hele poenget borte med lyddemper...?

 

Når det er sagt; den derre Hausken kompakt frista litt. Men demper den?? Det er det som er det store spørsmålet! :)

Link to comment
Share on other sites

Og da var forvirrelsessirkuset i gang. Here goes:

 

I dag har jeg ringt til både Interarms, Jaktdepotet og Jakt og Friluft for tilbud på lyddemper og 2-foting med vugge.

 

Det gikk fort i svingene, men jeg skal prøve å gjengi tilbudene og hovedinnholdet i samtalene. Jeg noterte også navnene på de jeg snakket med hos dem, slik at jeg kan henvise til telefonsamtale med dem ved senere anledning, eller ved eventuell bestilling. Jeg kommer ikke til å nevne navnene deres her, selv om jeg ved ett tilfelle kanskje burde gjøre det, fordi påstanden vedkommende kom med var såpass oppsiktsvekkende.

 

Iallefall:

 

Jeg har som tidligere nevnt kjøpt min Howa 223 med Leupold-sikte av InterArms for 2-3 år siden. Følgelig ringte jeg først til dem. Der var det opptatt hele tiden, så da ringte jeg Jaktdepotet isteden. Der fikk jeg svar.

 

Hos Jaktdepotet fikk jeg en meget travel kar på tråden, som innledet meg at "det er ingen vits å vurdere noe annet til ditt våpen enn S&L Hardcore, ferdig med det". Da spurte jeg "...enn A-tec?". Da fikk jeg til svar at A-tec var bare skrap og elendig. De går i stykker hele tiden, i følge han. S&L Hardcore var tingen. Jeg fikk inntrykk av at han egentlig ikke var så interessert i å hefte bort tiden i telefonen med meg, for måten han snakket på fikk meg til å føle at han ville bli ferdig med telefonsamtalen fortest mulig. Obs! Det er MIN tolkning av samtalen, og må ikke taes for god fisk! Med kapping, gjenging og montering, og "liggende modell" 2-fot, skulle jeg få for 3700,- inkludert frakt.

 

Så ringte jeg Interarms, og denne gangen fikk jeg svar. Han tilbød A-Tec CTM4, inkludert kapping, gjenging og montering til 4000,-. Glemte å spørre om det var med frakt, og glemte å forhøre meg om 2-foting, fordi også han hos InterArms hadde det så travelt med å bli ferdig med telefonsamtalen. Uansett; jeg måtte selvfølgelig nevne for Interarms-ekspeditøren, hva han hos Jaktdepotet hadde sagt om A-tec (sladre, sladre). Og da steilte selvfølgelig Interarms-fyren i andre enden, og hevdet at Jaktdepotet er mester i løgn og skitprat de siste 3 årene. Interarms-fyren sa at jeg burde ringe A-tec-produsenten å "sladre" om hva Jaktdepotet sier om A-tec-dempere, men det har jeg ingen interesse av. Jeg vil bare ha en lyddemper, jeg(!). Iallefall; InterArms-fyren sa også da at jeg burde ringe Jakt og Friluft i Arendal, fordi de selger begge demperene. Interarms-fyren ba meg spørre Jakt og Friluft hvilken av de to demperene de selger desidert mest av, og han garanterte at at det er A-tec, fordi a-tec er en knallgod demper. Så rakk jeg ikke spørre noe mer, fordi han måtte legge på. I allefall, som Interarms-fyren sa, så gjort; jeg ringte Jakt og Friluft i Arendal.

 

Hos Jakt og Friluft i Arendal, fikk jeg endelig en kundebehandler som ga meg inntrykk av å ha tid til å snakke med meg. (Hadde forresten ikke hørt om sjappa før han hos InterArms sa det). Han hos Jakt og Friluft bekreftet det som InterArms-fyren hadde sagt; de selger mest A-Tec i forhold til Hardcore. Men det skulle vise seg å bli irrelevant for meg. Hvorfor, vil jeg komme tilbake til. Uansett; ekspeditøren hos J&F ga meg ikke inntrykk av å ville bli fortest mulig ferdig å prate i telefonen, så da slapp jeg den ekle stressfølelsen jeg fikk hos de to forrige. J&F-ekspeditøren ga meg tid til å spørre detaljerte spørsmål, som jeg fikk gode svar på. Og det var da den store overraskelsen kom: Hos J&F hevdet ekspeditøren at verken A-Tec eller S&L Hardcore kommer til 223! Det fins rett og slett ikke! Da ble jeg meget overrasket, for hvorfor er jeg da blitt tilbudt begge deler fra henholdsvis InterArms og Jaktdepotet?? Jo, fordi lyddemper til 223 kan monteres fra disse merkene, men som egentlig tilhører andre kaliber, større altså. Men da mister man mye effekt og poeng i å anskaffe lyddemper til 223, hevdet Jakt og Friluft-fyren. Det er snakk om mange betydningsfulle desibel, hevdet han. Han hevdet også at konkurrentene hos InterArms og Jaktdepotet ikke har peiling på hva de driver med, siden de begge hadde tilbudt meg lyddemper fra A-Tec og S&L Hardcore til 223. Jakt og Friluft anbefalte meg derfor en Hausken STD, fordi den kommer til mitt kaliber, fordi den vil gi fin balanse til mitt våpen med mitt kikkertsikte, med kapping ned til 47 cm. Dette, med gjenging, montering, gjengbeskytter, Decoy stalker 2-fot, og frakt, til 4250,-.

 

Kundebehandlingen hos Jakt og Friluft var den desidert beste av de 3 jeg ringte til, så magefølelsen min sier at jeg kommer til å sende børsa mi til dem. Jeg vet at service er viktig, og service koster. Så da driter jeg i om Jakt og Friluft muligens er noe dyrere enn de andre to. Jakt og Friluft ga meg en "trygghetsfølelse" som jeg ikke fikk av de to andre. Om trygghetsfølelsen er berettig, vet jeg selvsagt ikke før etter endt jakt. Det kommer jeg til å gi tilbakemelding på til jul, her på forumet.

 

Men det ser ut som at det blir tilbudet fra Jakt og Friluft. Rifla går i posten i morgen ettermiddag til Arendal,med mindre noen her på forumet er svindyktige på å prate meg fra det :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Hos Jaktdepotet fikk jeg en meget travel kar på tråden, som innledet meg at "det er ingen vits å vurdere noe annet til ditt våpen enn S&L Hardcore, ferdig med det". Da spurte jeg "...enn A-tec?". Da fikk jeg til svar at A-tec var bare skrap og elendig. De går i stykker hele tiden, i følge han. S&L Hardcore var tingen. Jeg fikk inntrykk av at han egentlig ikke var så interessert i å hefte bort tiden i telefonen med meg, for måten han snakket på fikk meg til å føle at han ville bli ferdig med telefonsamtalen fortest mulig. Obs! Det er MIN tolkning av samtalen, og må ikke taes for god fisk! Med kapping, gjenging og montering, og "liggende modell" 2-fot, skulle jeg få for 3700,- inkludert frakt.

 

Jeg kjøpte riflen min oss jaktdepotet var derfor at jeg fikk lyd-demper og montering så billig, var ikke rare greierne jeg betalte i kapping også.

Rifla mi kom seg på 10 000kr med kikkert, demper, tofot, montering og kapping.

 

Du nevnte at det ikke var lurt og kappe løpe på howaen, hvet du hvorfor det ikker er så lurt ?

Link to comment
Share on other sites

Du nevnte at det ikke var lurt og kappe løpe på howaen, hvet du hvorfor det ikker er så lurt ?

 

 

...øøøh.... gjorde jeg det...?? Hvor da??

 

 

Uansett; han hos Jakt og Friluft anbefalte å kappe min rifle ned til 47 cm i forhold til den demperen jeg skal ha,og det rådet kommer jeg antagelig til å følge. Så går nå ut i fra at det er lurt...(!)

Link to comment
Share on other sites

Til sleskham

Hei, jeg var han travle karen du snakket med på Jaktdepotet (JD) i dag.

 

Når du ringte, mener jeg å huske at du ba om råd angående demper. Sett i lys av at jeg er en ivrig demper- bruker selv, og at jeg får tilbakemeldinger fra kunder mener jeg at jeg ga deg det beste rådet når det gjelder valg av demper.

Jeg har selv en SL Hardcore på min 300win mag som jeg har skutt en betydelig mengde skudd med uten at jeg kan se noen slitasje av betydning på demperen. Hadde en kunde innom butikken som hadde en A-tec tmm4 eller Maxim (hadde ikke med demperen i butikken, litt usikker på hvilken av modellene det var) på sin 300winmag. Denne hadde gått i filler etter MINDRE enn 50 skudd, tror faktisk det var nøyaktig 47 skudd.

 

Dette tilfellet og mye trøbbel med forskjellige dempere og svært lite trøbbel med SL Hardcore sammen erfaringer og observasjoner som de færreste har tilgang til fordi jeg faktisk snakker med brukere av dempere hver dag, mener jeg underbygger min vurdering: SL Hardcore er den beste demperen du får kjøpt i ”normal- klassen” når det gjelder demping og holdbarhet… Og prisen veier i mine øyne opp for det litt ”uortodokse” utseende til Hardcore…

Link to comment
Share on other sites

hatt kun en erfaring med Jakt og Friluft og den var dårlig!

 

snakket med en blid en som helt riktig hadde god tid og avtalte og bestilte rifle i 17 HMR med kikkert og demper. ordna alle formaliteter og sendte kjøpetillatelsen sporenstreks. signerte en handlekonto for dette beløpet sånn at Jakt og friluft fikk sine penger med en gang. dette skulle han fikse ja.

etter 1 uke ringte han å sa at den kikkerten han foreslo når vi avtalte - hadde han ikke! vi ble enig om en annen type. synes nok dette var litt tregt da jeg hadde begynnt å vente på rifla i posten.

men han skulle sende den dagen etterpå, det var sikkert ja!

så gikk det nesten 3 uker og ingen pakke. var sur å ringte å spurte hvor de hadde sendt rifla hen?

etter litt romstering og ringing sa han at den stod der og at det var merkelig at ikke noen hadde sendt den.

 

så jeg bad om å få kjøpetillatelsen tilbake sånn at jeg kan få kjøpt meg rifla jeg har tenkt på lenge...pengene skal han visst sette tilbake på denne kontoen. tar vel ei god stund vil jeg tro :evil:

 

tolk det som dere vil men jeg vil prøve jaktdepotet nå..

Link to comment
Share on other sites

Og da tolket jeg det sånn at det enten ikke er vits å kunne mer, [/color]eller at man ikke bør gjøre det?!

 

Eller er det bare jeg som feiltolket setningen :roll:

 

Vel, derav spørsmålet tegnet i slutten av setningen; ikke en påstand, men en spørrende setning som var ment å gi uttrykk for min enorme usikkerhet angående kapping. Hvilket jeg i grunn ennå har....*sukk*

 

Til sleskham

Hei, jeg var han travle karen du snakket med på Jaktdepotet (JD) i dag.

 

Når du ringte, mener jeg å huske at du ba om råd angående demper. Sett i lys av at jeg er en ivrig demper- bruker selv, og at jeg får tilbakemeldinger fra kunder mener jeg at jeg ga deg det beste rådet når det gjelder valg av demper.

Jeg har selv en SL Hardcore på min 300win mag som jeg har skutt en betydelig mengde skudd med uten at jeg kan se noen slitasje av betydning på demperen. Hadde en kunde innom butikken som hadde en A-tec tmm4 eller Maxim (hadde ikke med demperen i butikken, litt usikker på hvilken av modellene det var) på sin 300winmag. Denne hadde gått i filler etter MINDRE enn 50 skudd, tror faktisk det var nøyaktig 47 skudd.

 

Dette tilfellet og mye trøbbel med forskjellige dempere og svært lite trøbbel med SL Hardcore sammen erfaringer og observasjoner som de færreste har tilgang til fordi jeg faktisk snakker med brukere av dempere hver dag, mener jeg underbygger min vurdering: SL Hardcore er den beste demperen du får kjøpt i ”normal- klassen” når det gjelder demping og holdbarhet… Og prisen veier i mine øyne opp for det litt ”uortodokse” utseende til Hardcore…

 

Hei igjen, og takk for tilbakemeldingen her på forumet. Hadde ikke forventet det. Vet ikke hvor vanlig det er at dere på Jaktdepotet fører kundekontakt via et debattforum på nett, men siden du spilte ballen, henger jeg meg på, jeg :)

 

Men hvorfor informerte du meg ikke om at Hardcore-demperen du ville selge meg, egentlig ikke er ment for mitt kaliber; 223? Eller er påstanden fra Jakt og Friluft-ekspeditøren usann? Har såpass tiltro til de fleste selgere, at jeg går utfra du ikke bevisst tilbakeholdt vesentlig informasjon.

 

Og joda, som du sjøl nevner her, så skrøyt du av den S&L Hardcore-demperen, og sikkert berettig! Bevares. Men jeg ser at du har erfaring med den demperen, i forhold til et annet kaliber/våpen enn vi i denne tråden innehar. Og igjen, må nevnes, S&L Hardcore, så kommer ikke den til kaliber 223 i det hele og det store, hvis vi skal tro Jakt og Friluft.

 

Jakt og Friluft sa riktig nok at man fint kan montere den Hardcore-demperen på min 223, men man vil miste mye effekt og poeng i å kjøpe denne demperen til mitt kaliber, nettopp fordi den egentlig ikke passer.

 

Om du ikke ønsker å besvare disse spørsmålene her på et åpent forum, så er du hjertelig velkommen til å svare via PM her. Eller du kan anmode om mitt telefonnummer via PM, så kan jo DU ringe meg når DU har tid å snakke i telefonen, og ikke har det så travelt der bak disken :)

 

hatt kun en erfaring med Jakt og Friluft og den var dårlig!

 

åh, fanken... måtte du nevne dette?! ;) ...nå er jeg tilbake til start.............*sukk*

 

Jada, jada, jeg er en vanskelig kunde! There, I said it myself :)

 

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Etter den informasjonen å bedømme som jeg er i besittelse av nå (så fremt den er sann, bevares), så må jeg bare styre unna både Jaktdepotet og Interarms. Ingen av de to har tilsynelatende demper til mitt kaliber 223. Og InterArms kvier jeg meg virkelig for å ringe tilbake til. Han jeg snakket med der var ekspert til å få meg til å føle meg til bryderi siden jeg ringte for å lufte at jeg var interessert i å bruke penger hos dem. Og etter gammelmårens utredringer, så har jeg pinade fått en dårlig magefølelse ovenfor Jakt og Friluft også... er det virkelig noe som kan få meg til å koke og klikke i vinkel, så er det SÅNN kundebehandling, slurvskap og uengasjement, som du, gammelmåren, hevder at du opplevde!

 

tja... det blir vel Hausken da... men hos hvem!? Hjelp meg! Jakt og Friluft frister ikke nå, så....

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, og takk for tilbakemeldingen her på forumet. Hadde ikke forventet det. Vet ikke hvor vanlig det er at dere på Jaktdepotet fører kundekontakt via et debattforum på nett, men siden du spilte ballen, henger jeg meg på, jeg :)

 

Men hvorfor informerte du meg ikke om at Hardcore-demperen du ville selge meg, egentlig ikke er ment for mitt kaliber; 223? Eller er påstanden fra Jakt og Friluft-ekspeditøren usann? Har såpass tiltro til de fleste selgere, at jeg går utfra du ikke bevisst tilbakeholdt vesentlig informasjon.

 

Og joda, som du sjøl nevner her, så skrøyt du av den S&L Hardcore-demperen, og sikkert berettig! Bevares. Men jeg ser at du har erfaring med den demperen, i forhold til et annet kaliber/våpen enn vi i denne tråden innehar. Og igjen, må nevnes, S&L Hardcore, så kommer ikke den til kaliber 223 i det hele og det store, hvis vi skal tro Jakt og Friluft.

 

Jakt og Friluft sa riktig nok at man fint kan montere den Hardcore-demperen på min 223, men man vil miste mye effekt og poeng i å kjøpe denne demperen til mitt kaliber, nettopp fordi den egentlig ikke passer.

 

Om du ikke ønsker å besvare disse spørsmålene her på et åpent forum, så er du hjertelig velkommen til å svare via PM her. Eller du kan anmode om mitt telefonnummer via PM, så kan jo DU ringe meg når DU har tid å snakke i telefonen, og ikke har det så travelt der bak disken :)

....

 

 

Kun til informasjon til Sleskham eller andre som lurer på dette.

Hardcore TMD leveres i diametere:

Maks 6

Maks 7

Maks 8

Maks 9,5

 

Maks diameteren angir den maksimale kulediameteren demperen er produsert for å takle. Foruten kulediameteren er dempere produsert med en hull i demperen som er fra 1-1,5mm større enn maksimal kulediameter En 223 har for enkelthets skyld en kulediameter på 5,6mm og vil følgelig i en ideell verden kunne klare seg med en demper med en innvendig diameter på ca 6,6mm. En lyddemper for maks 6mm har en innvendig diameter på litt i overkant av 7mm. Som da skulle tilsi at demperen vil ha en innvendig diameter som ideelt sett skulle vært 0,5mm mindre.

 

Av de fabrikatene jeg kjenner som er til tilgjengelige i vanlig salg her hjemme er det vel kun Hausken om han gjør det er jeg faktisk usikker på som leverer dempere med 6,5mm innvendig diameter. Alle andre har latt det være da "småkaliberne" er tilsynelatende fullstendig upåvirket av litt for "god" plass rundt kula. Jeg har ikke gjort eller sett tester med .224" kuler, men har gjort endel i 6,5-270 som har minst det samme forholdet og funnet at forskjellene er vanskelige å måle.

 

En 223 har i tillegg så lite gassvolum at alle demperne du nevner er fullsteding overkill. De har overflod av innvendig volum som du ikke får gjort deg bruk av. Dempingsmessig tjener du ekstremt lite på å montere en 45-50mm stor demper, da de mindre 35mm modellene vil gjøre samme nytten og på toppen spare deg både vekt, størrelse og penger.

Link to comment
Share on other sites

hatt kun en erfaring med Jakt og Friluft og den var dårlig!

 

Har samme erfaringa med jakt og friluft har prøvd flere ganger og bestille utstyr oss de og ventet en uke og ingen pakker har kommet, og da har jeg avbestilt alt. Tror ikke at jeg kommer til og handle mere oss de, vis de skal drive foretningen useriøst!!!

Jeg bryr meg ikke så mye om hvor dyrt utstyret er, det som jeg bryr meg mest om er hvordan de tar i mot kundene og hvordan de behandler dem og ikke minst leveringstiden. så kan heller prisen på varene komme i andre rekkefølge :wink:

 

sleskham: Kan du ikke tenke deg til og prøve viking-demperen? Jakdepotet selger den og jeg har den selv på en howa i 223. Og jeg har ingen ting og klage når det gjelder jaktdepotet!

Link to comment
Share on other sites

Vel... jeg kan jo ikke drive å leite og lese meg opp her på kammeret til evig tid. Jeg må nesten ta en avgjørelse nå.

 

Så det har jeg gjort; jeg tar Hausken STD som passer til 223.

 

Men nå jeg bare finne en forhandler/børsemaker som fikse biffen for meg. Og jeg har ikke peiling på hvem jeg skal henvende meg til, annet enn at jeg bør styre unna Jakt og Friluft, jamfør innleggene her i denne tråden.

 

Så hvem skal jeg henvende meg til?

 

Har dere noen dere anbefaler og har god erfaring med, ut fra Hausken-forhandlere i dette landet?

Link to comment
Share on other sites

@ sleskham:

Hvis du venter et døgn eller to nå, så er det sikkert en eller annen som har noe negativt å si om Hausken også...

Hva gjør du da :mrgreen:

 

Sitter og taper rifleeska nå, og må prøve å få den levert til postkontoret, og sendt til en eller anna børsemaker/lyddemper-sjappe her i landet, FØR noen rekker å skrive dritt om Hausken ;)

 

Må bare håpe at det kommer noen sjappe-/børsemaker-anbefalinger FØR møkk om hausken blir posta :) ...sånn at det blir for seint å angre(!)

Link to comment
Share on other sites

Vel, det har ikke gått et døgn men skitt au!

 

Har ingenting negativt å si om Hausken STD bortsett fra.... 50mm diameter!

Jeg har nettopp investert i demper til min 223, og for meg var "liten" størrelse viktig. Derfor var en fullsize demper uaktuellt. Endte opp med en CTM 4, dette er ikke den minste i sirkulasjon men liten nok for meg. Børsa blir jo uansett ikke lydløs, antar du ikke har tenkt å forske på subladninger til 223?

 

Men dette må du nesten velge selv, plukk en størrelse du mener passer for deg på børsa.

Har kikket litt på Hausken Mini, den er jo utrolig liten og hendig. Om den demper nok til at jeg slipper hørselvern på jakt så er formålet oppnådd for meg. Noen som har testet denne?

Link to comment
Share on other sites

Har ingenting negativt å si om Hausken STD bortsett fra.... 50mm diameter!

Jeg har nettopp investert i demper til min 223, og for meg var "liten" størrelse viktig. Derfor var en fullsize demper uaktuellt. Endte opp med en CTM 4, dette er ikke den minste i sirkulasjon men liten nok for meg. Børsa blir jo uansett ikke lydløs, antar du ikke har tenkt å forske på subladninger til 223?

 

Har ikke tenkt på subladninger, nei. Skyter kun med standard 55 ammo, og sjeldent noe annet enn med FMJ (hvis det har noe å si). CMT4 kommer ikke til 223 i det hele og det store, det er derfor jeg ikke vil ha den. Om det blir merkbar forskjell mellom en Hausken med korrekte mål kontra en CTM4 som egentlig skal være på...eh...? ...6,5..? ...vet jeg ikke, og ingen har i grunn kunnet bekrefte dette 100 %. Så derfor; hausken STD.

 

Hausken Mini, den er jo utrolig liten og hendig.

 

Ja, denne blir uansett for fislete for meg ;) Her skal det dempes! :)

 

Det blir Munkvold Mek. Verksted i Trondheim på meg. Hausken STD med kapping til 8 - 10 cm, gjenging/montering, gjengbeskytter og frakt; 4200-. Rifla går i posten NUH!

 

Og nå tør jeg ikke titte innom kammeret.no frem til jeg har fått rifla tilbake! Nå er jeg dritlei av å "angre", få "second thoughts" og alt det der... ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå er rifla mi ferdig hos børsemakeren.

Det blei S&L Hardcore-demperen tdm 45 med 8 mm åpning. pga skal bruke den på 308 også.

Løpet er kappet ned til 55cm.

Forskjellen på kulebanen va bare 3-4 knepp opp......

 

Kjempefornøyd mede dempinga av lyden... KINK kONG

 

Så rifla kjøpte jeg i fjor for 2500.- med kikkert bushnell 3-9x40

Demperen 1500.-

gjenging og kapping 900.-

 

Så nu har den blit testet på gås. Men noen hærlige jaktturer ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ble ikke noe demper på meg sist pga litt lang ventetid midt i jakta, men jeg tar nok turen ut til Jaktdepotet nå før helga og leverer fra meg rifla.

 

Er det urnison enighet i at å montere en S&L Hardcore på Howa 1500 .223 til 2400,- er en god pris og et greit kjøp?

 

Og hva har folk flest endt på ang. kapping? Hvor mange cm skal man legge seg på? Mener Jaktdepotet sa de skulle ha 600,- ekstra for kapping, noe som er helt greit.

 

Reiser på en ukers jaktferie til Lofoten i midten av februar, og SKAL ha demper før den tid.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hei!

Dette med om du skal dreie ned og gjenge løpet til 13 eller 14 millimeter kommer an på diameter på pipa di. Hvis løpet er for tynt der hvor det skal gjenges, vil medføre for liten brystningskant, der hvor gjengestykket inne i demperen skal stoppe mot. Når jeg gjenger opp piper, anbefaler eg å ha minst 2mm tykkere pipe enn diameteren jeg gjenger til.

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...