Jump to content

Foring til BR Reflex-demper?


razzle

Recommended Posts

Heisann.

I dag fikk jeg en BR T8 demper i posten til min Tikka T3 Tactical i 308w.

Demperen ser ut til å være av god kvalitet, passer fint, og matcher finishen til løpet perfekt (viktig for meg, kanskje ikke for alle :mrgreen: ). Kribler virkelig etter å prøve den, får ta meg en tur på banen på mandag 8)

Men det er et lite problem, foringen som skal være i bakkant av demperen er for liten til å passe over løpet mitt! Demperen er egentlig til en TRG 22, da gjengingen er den samme og de ikke hadde en modell spesifikt til T3 Tactical. Må jeg få tak i en annen foring, eller skal man fram med drillen? Og hva kan skje hvis jeg bruker den uten foringen så lenge?

Skjønner ikke helt hvordan de kunne tro den ville passe, hullet er ikke stort nok til å passe over gjengene engang :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ok, men løpet på T3 Tactical er tykkere ytterst så det er der den må tilpasses til.

Er det pga stabilitet eller for å beskytte finishen på pipa den skal være der?

Håper ikke det gjør noe at det vil bli litt rom til overs mellom pipa og foringen når den er skrudd på..?

Link to comment
Share on other sites

Poenget med foringen er at demperen ikke skal bli alt for skjev i forhold til løpsaksen dersom den løsner, for å unngå at kula tar borti baflene på vei ut. Men det skal være klaring mellom løp og foring. Sørger du for at demperen ikke løsner, kan du utmerket godt skyte uten denne foringen - den har ingen funksjon før demperen evt løsner - og så sparer den finishen på pipa dersom den har stor diameter og demperen skrus av/på litt uvørent. Men som sagt; sitter demperen skikkelig, har foringen ingen funksjon.

Link to comment
Share on other sites

Har og bruker en slik demper selv.

Kjøpte en med 7mm hull til en sako i 243, der ble foringen dreid litt oversize med en liten klaring.

Ulempen her var at demperen løsnet under skyting på bane og det vistes på godt på skiva.

Satte samme demperen på en 6,5 og helt tilfeldig ble foringen god og trang, den nærmest suger seg fast og den sitter like godt fast etter 30-40 skudd. Angående presisjon ser det greit ut http://img176.imageshack.us/img176/9194 ... 506ot3.jpg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Da har jeg forsøkt å få fikset denne foringen. Det lot seg ikke gjøre, da det rett og slett ikke ville bli igjen nok av den. Så nå vet jeg rett og slett ikke hva jeg kan gjøre.

Var på banen i dag og testet den uten foringen, funket fint. Men merket allerede etter å ha tatt den av og på noen få ganger at finishen på løpet fikk kjørt seg, fikk noen skrammer rett bak gjengene. Så godt som umulig å ikke komme litt borti.

Må ta den av hver gang jeg skal transportere og pusse rifla, så sånn kan det ikke fortsette. Noen som har forslag til hva jeg kan feste på demperen for å hindre skade på løpet? Og må jo selvsagt tåle varme..

Link to comment
Share on other sites

jeg har vært i samme situasjon som deg. løpet var for tykt for foringen. jeg droppa hele foringen. for å unngå skrap på løpet la jeg i noe epoxy kitt på gjengene og pusset det ned. ser greit ut og er ganske skånsomt for finishen på løpet. det er mer en 1/10mm klaring, men rifla samler godt så da er jeg egentlig fornøyd. poenget er vel at den ikke ligger imot løpet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...