Jump to content

demper på 30.06


v-max

Recommended Posts

hvor mye kan man egentli dempe lyden på en 30.06?har en 223 med br reflex demper,og den høres ut som en stinger,men 30.06 har jo en del mer kruttgass som skal dempes......noen som har erfaring?blir det samme lydnivå som 223 uten demper?

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke siden skadelig desibel er 125 desibel og over....Men det skader jo ikke da og bruke hørselsvern :D

 

Også minsker det rekylen mye og ofte også samlingene. Har en automat og den samler 50% bedre med demper enn uten. Eks. 3 skudd på hundre meter. Uten demper ca 50mm. Med demper ca 25mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tillater meg å løfte opp denne tråden igjen :D

 

Har forsøkt meg på søkefunksjonen, uten å finne svar på det som jeg lurer på.

Vurderer å skaffe lyddemper på min 30.06 og 308, eventuelt bare på 308`en. Det blir nevnt her en reduksjon på ca 70 % av følt lyd. Gjelder det i utgangspunktet alle dempere? Eller er noen bedre/dårligere enn andre fabrikat?

Erfaringer? Anbefalinger?

 

Er veldig usikker på hva slags type som er verdt å bruke pengene på...... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Er i samme dilemma med å ha en 3006 som spenner litt mye. Lurte på om noen har erfaringer med Alms I.M.S. Sin demper? og hvor mye rekyl den tar bort.

(http://www.alms.no/index.cfm?id=106941)

En 30.06 med demper blir veldig snill i rekylen.

Bruker selv demper på nesten alle riflene mine - også på den groveste i .35Whelen.

Selvfølgelig blir lyden høy - også med demper, men den reduserer såpass bra, og gjør at jeg slipper øresus under jakt. I tillegg blir .35`n veldig snill i rekylen.

Link to comment
Share on other sites

det som jeg har spekulert litt på er,hvorfor blir rekylen mindre?om kruttgassene brenner i en demper eller utenfor løpsmunningen er vel det samme?sånn rekylmessig.....

 

Der er vel 3 årsager.

 

1: ingen raketefekt

2: den allerede accelererede krudtgas slår imod dæmperen, og bremses derved, dette vil slå fremad i dæmperen, derved opvejes den rekyleenergi der allerede er tilført krudtgassen før den forlader selve pipen.

3: på grund af den meget begrænsede ilt mængde der findes inde i dæmperen, sker der ingen efterforbrænding af den rødglødende krudtgas. En efterbrænding der ville have omdannet krudtgassen CO til færdigtforbrændt CO2, Det er også medvirkende til at reducere knaldet

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke siden skadelig desibel er 125 desibel og over....Men det skader jo ikke da og bruke hørselsvern :D

 

Etter kva folkehelseinstituttet seier, er alt over 140 db skadelig for hørselen. Viss du kikker på de mange testene som har vert i det siste, er det etter kva eg kan sjå heller ingen dempere som har dempet under 137,6 db, og det er Hausken std med frontdemper (308 win) :shock: Så 110db hørte lite ute... Det vil sei at sjølv med demper, ligg lydnivået rundt eller over kva Folkehelseinstituttet har anbefalt. Reduksjonen på nevnte demper var på 33,4db, altså uten demperen hadde lyden ligget rundt 170db :shock::shock:

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

det som jeg har spekulert litt på er,hvorfor blir rekylen mindre?
1: ingen raketefekt

2: den allerede accelererede krudtgas slår imod dæmperen, og bremses derved, dette vil slå fremad i dæmperen, derved opvejes den rekyleenergi der allerede er tilført krudtgassen før den forlader selve pipen.

I mine øyne er 1 og 2 samme greia. Hvis man setter systemgrense ved munning, er det kun tre impulser å ta hensyn til: Kulas foroverrettede bevegelsesmengde, kruttgassens foroverrettede bevegelsesmengde og børsas bakoverrettede bevegelsesmengde. Ser man slik på det, er det knekkende likegyldig hva som skjer inni demperen så lenge kruttgassen bare "siver" ut av dempermunningen istedenfor å forlate pipemunningen med fullt trykk.

 

Det gikk en nokså lang og tildels temperamentsfull tråd på SL om dette, der jeg brukte noen lett tvilsomme formler for å anslå "raketteffekten" fra kruttgassene. Konklusjonen på de overslagene var at impulsen fra kruttgassene utgjorde mellom 40% og 70% av total rekylimpuls. Andelen var større jo mer "magnum" kaliberet var, altså større forhold mellom kulevekt og kruttvekt. Fra det kunne man forstå det som vi alle vet av erfaring: At en demper fjerner mellom 40% og 70% av rekylen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...